Nieuwsoverzicht

Tue, 28-July-2015 09:57 | Theater & Podia

Nieuw Theater aan de Parade door UNStudio

UNStudio mag het nieuwe Theater aan de Parade gaan bouwen. Via een stemprocedure hebben inwoners van de gemeente ’s-Hertogenbosch hun voorkeur laten horen. Van de stemmen ging 57% uit naar het ontwerp van UNStudio. Na de zomervakantie gaat de gemeente het ontwerp verder uitwerken en begint ook de ruimtelijke procedure. Bij Theater aan de Parade verwacht men dat de bouw begin 2017 daadwerkelijk kan gaan beginnen. Bezoekers kunnen van in 2020 voor het eerst in het nieuwe theater terecht. Ook Ben van Berkel (UNStudio) is uiteraard verheugd: "Ons ontwerp is een theater dat echt bij 's-Hertogenbosch past. Het past in de historische binnenstad, maar is ook meteen gericht op de toekomst waarin het alle inwoners zal verwelkomen." Meer informatie over de plannen (inclusief projecttekeningen) vind je hier: www.s-hertogenbosch.nl/theater.html 

 

 

Lees verder

Mon, 27-July-2015 11:27 | Show & Events

Keurmerk voor veilig drinkwater op evenementen

Waterinstallateur MTD heeft in samenwerking met certificeringsorganisatie Kiwa een nieuw keurmerk gelanceerd: ‘Veilig Drinkwater Locatie’. Water is steeds vaker gratis verkrijgbaar op evenementen en festivals, maar het is niet altijd duidelijk of dit drinkwater is of water voor sanitair gebruik. Waterinstallateurs van tijdelijke locaties die volledig voldoen aan de nieuwe Kiwa beoordelingsrichtlijn voor tijdelijke drinkwaterinstallaties kunnen vanaf nu het onafhankelijke keurmerk aanvragen. Welcome to the Future, een evenement van dance event organisator ID&T, zou zich de eerste ‘Veilig Drinkwater Locatie’ van Nederland mogen noemen, maar door het slechte weer van afgelopen weekend werd dit evenement geannuleerd. 

In Nederland vinden we veilig drinkwater heel normaal. Het water dat uit de kraan komt is in de regel ook veilig omdat we gebruik maken van een vaste, goed aangelegde en gecontroleerde installatie. Op evenementen heeft schoon drinkwater niet altijd de aandacht genoten, hier is de consument zich meestal niet van bewust. Het ‘Veilig Drinkwater Locatie’ keurmerk onderstreept het belang van drinkwater en biedt het vertrouwen  aan overheidsinstanties, evenementenorganisaties en consumenten dat de tijdelijke drinkwaterinstallatie op evenementen veilig gebruikt kan worden. "Als waterinstallateur moedigen wij de trend om gratis drinkwater beschikbaar te stellen aan, maar daarbij is wel het belangrijk dat de bezoeker ook weet dat hij dit water veilig kan drinken", aldus Hans Verhoeven, directeur initiatiefnemer MTD.

Gratis drinkwater voor iedereen
MTD ziet dat evenementen steeds vaker gratis drinkbaar kraanwater aanbieden. MTD ondersteunt deze ontwikkeling, maar vindt het belangrijk dat de veiligheid van het water gewaarborgd kan worden. Deze problematiek is voorgelegd aan Kiwa, die deze gedachte deelt met MTD. Kiwa heeft daarom, in samenspraak met een daarvoor aangestelde technische adviescommissie, een beoordelingsrichtlijn opgesteld. De beoordelingsrichtlijn  richt zich op de uitvoering van het proces door bedrijven die tijdelijke drinkwaterinstallaties ontwerpen, aanleggen, in gebruik stellen en beheren.

Waterinfrastructuur op evenementen
Evenementen worden vaak georganiseerd op terreinen waar geen infrastructuur ligt. Van tekenplan tot laatste watermonster, er zijn veel handelingen nodig om een goede waterinfrastructuur aan te leggen dat drinkwater tot het tappunt levert. Het keurmerk waarborgt de kwaliteit van de tijdelijke drinkwaterinstallatie door zowel het werkproces van de installateur als de aangelegde waterinfrastructuur te controleren, van begin- tot tappunt. "Uitstekend dat nu ook installateurs van tijdelijke drinkwaterinstallaties gecertificeerd kunnen worden en daarmee onderbouwd een betrouwbaar product afleveren", aldus Richard Meijburg, divisiedirecteur Kiwa. Lees verder

Mon, 27-July-2015 08:29 | Film & TV

Samenwerking mediabedrijven om USA te veroveren

Een consortium van Nederlandse bedrijven in de Digitale Media- & Entertainment industrie , waaronder Corrino, 24i, Sticky Studios en Beeld & Geluid gaan in een tweejarig programma samenwerken om gezamenlijk de Amerikaanse markt te betreden. Het programma is een initiatief van iMMovator Cross Media Network en wordt in het kader van Partners in Business (PIB) gesteund door de RVO.
De samenwerking met als titel ‘Smart Dutch Media Creations’ is een samenwerkingsverband tussen Nederlandse mediabedrijven met activiteiten of ambities richting de Verenigde Staten.

Het belangrijkste focusgebied is de westkust van de VS. De bedrijven zullen samen met de overheid gaan samenwerken om Nederland als digitaal kennisland neer te zetten, hun business te promoten en extra omzet uit de USA te genereren. Zo worden er onder andere handelsmissies, matchmaking activiteiten, kennisevenementen en gezamenlijke aanwezigheid op beurzen georganiseerd. Hierbij wordt in de USA samengewerkt met onder andere het Consulaat en Dutch Sparks.

De RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) heeft de aanvraag voor ondersteuning en samenwerking in het kader van de PIB op de USA in mei goedgekeurd. Het consortium van bedrijven dat deel gaat nemen aan het programma wordt op dit moment gevormd. Ook worden er verdere afspraken gemaakt over de te ondernemen activiteiten. Op dit moment is het voor bedrijven nog mogelijk om deel te nemen en mee te praten over de te ondernemen activiteiten. Het samenwerkingsverband zal tijdens de IBC in september formeel ondertekend worden.

Meer informatie via www.immovator.nl  Lees verder

Tue, 21-July-2015 11:56 | Film & TV

Flinke omzetstijging freelancers AV- en mediabranche

Freelancers die actief zijn in de AV- en mediabranche hebben een succesvol tweede kwartaal van 2015 achter de rug. Zij hebben een gemiddelde omzetwinst van 9,3 procent geboekt vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit de kwartaalmonitor van payroll bedrijf Tentoo.



Paul den Ronden, algemeen directeur van Tentoo: “De afgelopen jaren stonden voor omroepen in het teken van bezuinigingen en fusies. Het was afwachten wat voor gevolg dat zou hebben op de omzetcijfers voor de freelancers in de AV- en mediabranche. Het is mooi te zien dat deze positief zijn uitgevallen.”

Met namevoice-overs (+29 procent), eindredacteuren (+29 procent) en verslaggevers (+28 procent) hebben een flinke omzetwinst behaald in het afgelopen kwartaal. DJ’s en lichttechnici zagen hun gemiddelde omzet juist dalen, met ongeveer 10 procent.
Elk kwartaal neemt Tentoo de omzetcijfers van freelancers onder de loep. Veel freelancers die staan ingeschreven bij Tentoo werken in de AV- en mediabranche. Bekijk hier de volledige kwartaalmonitor van Tentoo Payroll. Lees verder

Thu, 16-July-2015 15:07 | Film & TV

ODMedia breidt uit naar Scandinavie

ODMedia Nordics AB en Filmtech Sweden AB zullen vanaf 15 juli worden toegevoegd aan de ODMedia groep. Met ODMedia Nordics, breidt ODMedia zijn services uit naar Scandinavië. Filmtech is een Zweedse specialist in post productie en content distributie, en zal de
technische tak van ODMedia Nordics vormen. ODMedia CEO Sjef Pijnenburg over de overname: “Video on Demand is niet gebonden aan landsgrenzen. Het is onze ambitie om een wereldwijde speler in het VOD landschap te zijn. Met de eerdere opening van een kantoor in Brazilië, brengt deze stap ons weer dichter bij dat doel. Voor onze huidige klanten biedt deze overname een unieke mogelijkheid content richting Scandinavië te distribueren, en voor platformen om Scandinavische content te verkrijgen”. 

Anna Öhgren en Thomas Ahlén zullen de dagelijkse leiding van ODMedia Nordics voor hun rekening nemen. Sjef Pijnenburg: “We werken al heel lang met Anna en Thomas, en zijn onder de indruk van hun professionaliteit, netwerk en kennis van de markt. We zien er naar uit ze in ons team te verwelkomen”. Ook Öhgren kijkt uit naar de samenwerking: “De diensten van ODMedia, in combinatie met onze kennis van de Scandinavische markt is precies wat Scandinavische content eigenaren nodig hebben. Het brengt hen een professionele en flexibele onestop oplossing voor management, bescherming en wereldwijde distributie van hun content”. Ahlén: “De diensten van ODMedia complementeren de Filmtech diensten. Ik kijk er naar uit onze krachten te bundelen voor nog meer technische innovatie." Lees verder

Tue, 14-July-2015 16:22 | Show & Events

Gratis WiFi voor 1,3 miljoen bezoekers Gentse Feesten

Dit jaar zijn naar verwachting bijna 1,3 miljoen bezoekers van 17 tot 26 juli te gast bij de Gentse Feesten, een van de grootste culturele festivals in Europa. Voor het eerst kunnen de bezoekers gebruik maken van gratis draadloos internet. Op elf festivallocaties in de binnenstad heeft wireless expert Citymesh met Ruckus access points gezorgd voor een dekkend WiFi-netwerk.
 

Citymesh heeft een eigen 3,5 GHz frequentie en legt daarmee een rechtstreekse (1 Gb) verbinding tussen het glasvezelnetwerk en de Ruckus access points. Het gratis draadloze netwerk wordt gerealiseerd dankzij ondersteuning van de stad Gent. Op elk van de elf pleinen zet Citymesh 4 Ruckus access points in. Bezoekers kunnen inloggen via social media en krijgen dan via online stadsgids 
Citypath gratis toegang tot het internet. Citymesh is specialist in het realiseren van WiFi-diensten op plekken met grote afstanden en veel gebruikers, zoals steden, vakantieparken en expohallen.
 
“We kiezen bewust voor de inzet van Ruckus-apparatuur”, zegt Freek Pauwels van Citymesh. “Het gaat om een enorm festivalterrein (ruim 750.000 m2) met in totaal bijna anderhalf miljoen bezoekers die allemaal moeten kunnen inloggen. Gemiddeld 130.000 per dag en op topdagen 200.000. Met zulke aantallen en hoge eisen is Ruckus de aangewezen partij. Als Ruckus het niet kan, dan kan niemand het.”
 
Behalve dat de Gentse Feesten haar bezoekers nu gratis internet kan bieden, biedt de service ook de mogelijkheid om de bezoekersstromen in kaart te brengen. Alle ingelogde mobiele apparaten geven een goed beeld van de bewegingen van de bezoekers op elke dag en elk tijdstip. Die data is bijzonder waardevol voor de festivalorganisatie en voor bijvoorbeeld de hulpdiensten.  Lees verder

Tue, 14-July-2015 14:15 | Film & TV

Meer vrouwen als freelancer aan de slag

Steeds meer vrouwen kiezen voor een bestaan als freelancer. In het tweede kwartaal van 2015 nam het aantal vrouwelijke freelancers met ruim 15 procent toe, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Het aantal mannelijke freelancers nam eveneens toe, maar in mindere mate (ruim 5 procent). Wel zagen mannen hun gemiddelde omzet meer stijgen dan vrouwen, zo blijkt uit de kwartaalmonitor van payrollbedrijf Tentoo.

Paul den Ronden, algemeen directeur Tentoo: “Steeds meer vrouwen kiezen voor een bestaan als freelancer. Dit wordt mede veroorzaakt doordat zij, vaker dan mannen, parttime werken. Als freelancer kunnen zij hun eigen tijd indelen, wat voor hen een groot voordeel is. Deze flexibiliteit maakt hen ook zeer interessant voor opdrachtgevers. Daarom verwacht ik voor de komende tijd een verdere toename van het aantal vrouwelijke freelancers.”

Omzet vrouwen blijft achter
Qua gemiddelde toename van de beloning voor hun werkzaamheden, blijven vrouwen nog achter bij hun mannelijke collega’s. Mannen verdienden in het tweede kwartaal van 2015 gemiddeld 1,7 procent meer, terwijl vrouwen 1,2 procent meer vergoeding ontvingen. Den Ronden: “Mannen kunnen meer uren maken dan vrouwen, doordat veel vrouwen bewust parttime werken. Daardoor is er voor hun mannelijke collega’s meer ruimte om meer te werken en dus meer omzet te genereren.”
 
Stijging omzet
De gemiddelde omzet van Nederlandse freelancers steeg in het tweede kwartaal, al was het beperkt (1,3 procent). Ook de gemiddelde tarieven kenden een lichte stijging (0,3 procent). Het aantal gewerkte uren nam wel behoorlijk toe. Volgens de kwartaalmonitor van Tentoo groeide het gemiddeld aantal gewerkte uren met ruim 10 procent. Ook het aantal opdrachtgevers nam met een vergelijkbaar percentage toe (9 procent).

Rotterdam sterkste stijging
Vooral in Rotterdam nam het aantal freelancers flink toe. De Maasstad kende met ruim 17 procent de grootste stijging van de grote steden. In Rotterdam kenden de freelancers ook een fikse omzetstijging. Er was sprake van een toename van ruim 10 procent. Lees verder

Mon, 06-July-2015 10:40 | Show & Events

Living The Legacy

Afgelopen zaterdag bereikte vijftien jaar aan ervaringen en show een absolute climax; The Legacy. Samen met 40.000 dance liefhebbers vierde Sensation het jubileum met een unieke show. In tegenstelling tot andere jaren, waarbij iedere editie een geheel eigen decor heeft, is The Legacy een verzameling van de hoogtepunten van vijftien jaar Sensation. Livingprojects had de eer om met drie verschillende showelementen en een nieuw product deel uit te maken van de legendarische show. God is a DJ! Vanuit de gedachte dat Sensation met haar publiek de dance muziek heeft verheven tot een eigen religie, met de Amsterdam ArenA als tempel, was de ArenA afgelopen zaterdag omgebouwd tot kathedraal.
 
Over de lengte van de vloer, aan weerszijden van het ‘altaar’, vormen twee lange rijen van aaneengesloten prieeltjes de gewelven. De ondergelegen catwalk verlicht met 70 Philips Color Kinetics’ ColorBlaze armaturen leiden naar het centrum van het decor; de DJ booth.
 
Boven de draaitafels van o.a. Fedde le Grand, Laidback Luke en Sander van Doorn hangt the Source of Light. Het enorme lichtbolwerk komt uit de gelijknamige show van 2013 en wordt aangestuurd door de zestig hubs die Livingprojects voor de show heeft ontwikkeld. The Source of Light werd eerder al aangepast voor de eerste outdoor editie in Dubai, om het zand, de wind en de hoge temperaturen te kunnen weerstaan. Terug van Dubai kon de gigantische lichtbron direct terug worden geplaatst in het middelpunt van de show.
 
Vanuit het plafond dalen honderd van de oorspronkelijk 170 opblaasbare LED Spheres uit de Innerspace show neer. Via de bijbehorende lierinstallatie, beweegt iedere Sphere individueel op en neer.
 
Op de tonen van Tiësto’s 'Adagio for strings' verschijnen meisjes, zwevend op zes verschillende licht omrande kruizen. Het licht rond de kruizen is afkomstig van een nieuwe pixel gestuurde LED strip, de LuxLineair iPix. De speciaal ontwikkelde art-net node die de iPix aanstuurt, kan iedere outline van de kruizen, met een totale lengte van 8,5 meter zonder tussenkomst van andere hardware aansturen.
 
In het opbouwen van de avond waarbij de muziek, het publiek en alle showelementen uiteindelijk samenkomen in het absolute hoogtepunt, stijgt ook het gevoel van trots. “Livingprojects werkt al jaren mee aan grote shows. Dit was met recht een legendarische show”, vertelt Michael Sebregts van Livingprojects.  “The Legacy is voor ons een bevestiging dat we niet alleen mooie dingen maken, maar dat we ook echt kwaliteit leveren. Sensation shows touren soms wel langs 21 landen. Als je dan twee oude showelementen in perfecte staat ziet terugkomen in de jubileumshow, ben ik ontzettend trots op wat wij bereikt hebben.”
  Lees verder

Mon, 06-July-2015 10:10 | Theater & Podia

Yamaha gear voor Mini en Maxi

Karel de Rooij en Peter de Jong staan met hun show ‘NU!’ weer op de planken als Mini en Maxi. Sound designer van de huidige voorstelling is Marc Schrader, die de afgelopen twintig jaar vaak betrokken is geweest bij productie van De Rooij en De Jong. Marc gebruikt een Yamaha CL1 met een Rio3224D op het podium. De Rio is middels middels AES-EBU rechtstreeks digitaal verbonden met het versterkerrack, waarop meerdere kleine monitors op het podium draaien. Hij koos uiteraard voor CL1 omdat die “geweldig werkt en fantastisch klinkt”, maar ook vanwege de kleine footprint – heel belangrijk in het theater.

Voor Mini en Maxi en hun verschillende instrumenten, zijn zes zenders in gebruik. Voor Mini’s microfoon gebruikt Marc de ‘Dynamic Eq’-plugin, omdat die microfoon bij enkele gekke acts ook voor de viool wordt gebruikt. “Het is echt geweldig om een tool als deze aan boord te hebben”, vertelt Schrader. Hij gebruikt ook 24 track playbacks vanaf zijn Macbook, rechtstreeks naar de CL1, via Dante. Naast de mixer is er nog een klein midi-keyboard, waarmee Schrader de baslijnen speelt tijdens de voorstelling.

Aangezien op het podium veel geïmproviseerd wordt, is het niet mogelijk om vaste backing tracks te gebruiken. Schrader heeft daarom een paar slimme combinaties van verschillende softwareprogramma’s gemaakt om muzikaal te communiceren met fragmenten, loops en samples als (off stage) derde muzikant. Het geluid in de show klinkt ‘nice and easy’. Het is een kwalitatief goede, natuurlijke extra dimensie, die perfect past bij wat op het podium getoond wordt. Na twaalf jaar afwezigheid als duo, speelden Mini & Maxi, de ‘grootmeesters van het varieté, vanaf april 2015 een exclusieve reeks in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Wegens succes trekt het duo tot april 2016 langs de Nederlandse theaters.
www.mini-maxi.nu Lees verder

Wed, 01-July-2015 08:52 | Film & TV

Nederlanders streamen meer betaald

Nederlanders zijn het afgelopen jaar steeds meer films en tv-programma’s gaan streamen, terwijl het downloaden van content afnam. Op dit moment streamt 56% van de Nederlanders tv- en filmcontent. Dit was in 2014 nog 44%, zo blijkt uit de jaarlijkse Samsung technologiebarometer. Ruim vier op de tien Nederlanders streamt minstens eens per week, 1 op de 5 doet dat zelfs dagelijks. Het aantal Nederlanders dat film- en tv-content downloadt, daalde met 2%.
 
Het afgelopen jaar heeft een omslag plaatsgevonden in de bereidheid om voor streaming-diensten te betalen. Waar in 2014 slechts 2% van de Nederlanders geld uitgaf aan het streamen van films en tv-programma’s, doet op dit moment bijna 2 op de 10 (17%) Nederlanders dat.
 
TV blijft favoriet
Ondanks de grote opmars van smartphones, tablets en andere entertainmentapparatuur, blijft de televisie het toestel waarop Nederlanders het liefste films en TV-programma’s bekijken, zo blijkt uit het Samsung-onderzoek. Bijna negen op de tien (87%) kijkt dagelijks naar de tv, al dan niet On Demand. Gemiddeld doen we dit ruim drie uur, 23 minuten langer dan een jaar geleden.
 
Slimmer thuis
De jaarlijkse Samsung technologiebarometer toont aan dat technologie in ons huishouden een steeds prominentere plek inneemt. Onze privéomgeving telt elk jaar meer apparaten waarmee we meer tijd doorbrengen. Anno 2015 is ons thuis veel meer dan een plek om te eten, ontspannen en slapen. Nieuwe toepassingen, al dan niet verbonden via internet, maken van ons huis een slimmer thuis”, aldus Raymond Mesterom, marketingdirecteur van Samsung. Ons huis telt gemiddeld 18 elektronische apparaten, een toename van 3,6%. Bij elkaar gebruikt elk huishouden de apparaten dagelijks bijna 15 uur. Dat is ruim drie uur langer (26,1%) dan een jaar geleden. Gartner verwacht dat in 2020 het gros van de apparaten in huis met het internet verbonden is. Wereldwijd bezit iedereen dan minstens 3 verbonden apparaten – smartphones, tablets en laptops buiten beschouwing gelaten. Lees verder