Nieuwsoverzicht

Thu, 25-June-2015 09:10 | Show & Events

Onderhoud geluidssysteem Euroborg FC Groningen

Hof Audio is deze weken onder andere bezir in het Eurobrog stadion van FC Groningen. Deze weken wordt in samenwerking met Rope Access het luidsprekersysteem uit het dak van de Euroborg naar beneden gehaald voor onderhoud. Het MeyerSound M3D systeem functioneert al jaren in de Euroborg en wordt nu getest, gereinigd en onderhouden om het volgend seizoen weer het gehele stadion van goed geluid te kunnen voorzien.

Lees verder

Wed, 24-June-2015 16:38 |

Vogel's introduceert Connect-it wandoplossing

Naast de inmiddels welbekende plafondsteunen en vloeroplossingen uit de Connect-it serie, introduceert Vogel’s Professional dit jaar Connect-it wand. Met het modulaire Connect-it wandsysteem kan eenvoudig een video wall-oplossing worden gecreëerd in vrijwel elke opstelling. De nieuwe serie is speciaal ontworpen voor professionele displays. De modulaire video wall-oplossing bestaat uit een of meerdere PFB-interfaceplaten en een set 3D instelbare strips per display.

De nieuwe display strips zijn volledig instelbaar: de kantelhoek, de diepte en de horizontale positie zijn nauwkeurig te bepalen. Dankzij deze fijnafstelling wordt een perfecte video wall gecreëerd die naadloos aansluit. De 3D display strips zijn voorzien van een vergrendelfunctie ter voorkoming van horizontale verschuiving. Dankzij de servicepositie die in de strips zit ingebouwd, zijn de displays makkelijk toegankelijk aan de achterzijde en kunnen deze eenvoudig vervangen worden. Door plaatsing van het optionele hangslot door de uitsparing in de strips wordt verwijdering door onbevoegden tegengegaan.

De wandplaten zijn in verschillende lengtematen leverbaar in de kleuren zwart en zilver. De 3D strips zijn leverbaar met verticale montagemaat (VESA) 400 en 800 mm. Hiermee kunnen displays vanaf 40 inch in landscape of portrait positie bevestigd worden. Speciaal voor displays die boven ooghoogte worden opgehangen, is een Z-profiel verkrijgbaar. Door het Z-profiel tussen het display en de 3D strips te bevestigen, ontstaat een vaste kantelhoek van 8°. Dit is ideaal voor de bevestiging van bijvoorbeeld digitale menuborden op één rij. Lees verder

Tue, 23-June-2015 10:30 | Film & TV

Sennheiser introduceert nieuwe lichtgewicht hoofdmicrofoon

Sennheiser introduceert de lichtgewicht SL Headmic 1 hoofdmicrofoon. Met de SL Headmic 1 worden spraak en vocalen in hun volledige frequentie en bereik verzonden, terwijl het slanke, elegante ontwerp ervoor zorgt dat het onopvallend kan worden gedragen. Het metalen frame is zeer robuust en weegt slechts 7 gram, wat de hoofdmicrofoon ideaal maakt voor besprekingen, presentaties, live shows en televisieoptredens.
 
De hoogwaardige condensatormicrofoon van de SL Headmic 1 maakt gebruik van de capsule van een Sennheiser MKE 1 microfoon en biedt hierdoor uitstekende spraakkwaliteit en spraakverstaanbaarheid. De set bevat daarnaast een windkap met een frequentiebereikdop voor het versterken van hoge tonen. De hoofdmicrofoon wordt geleverd met een 3,5 mm jack plug kabel die aangesloten wordt op een bodypack zender, zoals die van de Sennheiser Evolution-serie.
 
Het metalen frame van de SL Headmic 1 kan worden aangepast aan de vorm van het hoofd en gezicht. Bovendien kan de  microfoonarm zowel links als rechts worden gedragen. Door het modulaire ontwerp zijn alle onderdelen van de SL Headmic 1 gemakkelijk te vervangen. De SL Headmic 1 is vanaf vandaag verkrijgbaar in zwart of beige voor € 499,- excl. btw. Lees verder

Mon, 22-June-2015 11:01 | Film & TV

VAR wordt vervangen door modelovereenkomsten

De manier waarop opdrachtgevers zzp’ers inhuren gaat volledig op de schop. Staatssecretaris Eric Wiebes heeft een plan gepresenteerd dat de VAR voor zzp’ers gaat vervangen. Een eerder plan dat hij presenteerde, de BGL, is daarmee van tafel geveegd. In deze Q&A leggen wij je uit waarom de VAR wordt vervangen, wat het nieuwe plan inhoudt en wat het verschil is met de BGL. 

Waarom wil Wiebes van de VAR af?
De VAR (verklaring arbeidsrelatie) kon elk jaar door zzp'ers worden aangevraagd bij de Belastingdienst. Dat deden de zelfstandigen aan de hand van vragen op een aanvraagformulier. Bij de juiste VAR waren hun opdrachtgevers gevrijwaard van het betalen van loonheffingen en sociale premies. Maar volgens de staatssecretaris helpt dit systeem schijnzelfstandigheid in de hand. Opdrachtgevers kunnen namelijk niet aansprakelijk worden gesteld als ze zzp'ers inhuren die de juiste VAR hebben, maar feitelijk in verkapt dienstverband werken. Alleen zzp'ers kunnen dan bestraft worden.

Wat houdt het nieuwe plan in?
De staatssecretaris heeft een nieuw plan opgesteld dat de VAR gaat vervangen. Voortaan kan er een overeenkomst worden gesloten tussen de zzp'er en zijn opdrachtgever bij het aangaan van een opdracht. Deze overeenkomst moet worden goedgekeurd door de Belastingdienst. Bij goedkeuring kan de overeenkomst standaard gebruikt worden door deze opdrachtgever en zzp'er.
Om het zzp'ers en opdrachtgevers gemakkelijk te maken, stelt de Belastingdienst per sector een modelovereenkomst op. Per sector verschilt de precieze invulling van de overeenkomst. In de overeenkomst staat precies omschreven aan welke voorwaarden de arbeidsrelatie tussen zzp'er en opdrachtgever moet voldoen. De Belastingdienst kan controleren of de regels uit de overeenkomst daadwerkelijk worden nageleefd. Als bij controles schijnzelfstandigheid wordt aangetoond, dan kunnen naheffingen en boetes volgen voor de zzp'er én opdrachtgever.

Wanneer wordt dit nieuwe plan ingevoerd?
De exacte datum is nog niet bekend. Op dit moment wordt er gewerkt aan een precieze invulling van alle sectorale modelovereenkomsten.

Wat is het doel van de nieuwe regeling?
Wiebes verwacht dat met de nieuwe regeling schijnzelfstandigheid tot het verleden behoort. Want met de nieuwe regeling zijn opdrachtgevers medeverantwoordelijk voor het naleven van de regels. Daarnaast heeft de Belastingdienst met het afschaffen van de VAR meer tijd vrij om controles uit te voeren.

Maar de BGL had toch dezelfde doelstellingen? 
Met de BGL zouden zzp'ers en hun opdrachtgevers per opdracht de arbeidsrelatie moeten kwalificeren aan de hand van vragen uit een webmodule. Een combinatie van antwoorden bepaalde of de zzp'er als echte zzp'er ingehuurd kon worden, of dat hij in dienst zou moeten worden genomen. Belangenorganisaties van zowel zzp'ers als opdrachtgevers reageerden negatief op de BGL. De belangrijkste bezwaren tegen het wetsvoorstel:
  • Zzp'ers en opdrachtgevers worden met de BGL opgezadeld met een hoop extra werk;
  • Het is vooraf niet duidelijk op welke manier de zzp'er kan worden ingehuurd;
  • Opdrachtgevers lopen financiële risico's bij het inhuren van een zzp'er.
Het grote voordeel van het nieuwe sectorale plan is dat zzp'ers en opdrachtgevers niet per opdracht door de vele vragen van de BGL webmodule heen hoeven te gaan. Bovendien is vooraf al duidelijk op welke manier de zzp'er ingehuurd kan worden door opdrachtgevers. Wel is het zo dat met het nieuwe plan opdrachtgevers de medeverantwoordelijkheid dragen voor het naleven van de regels.

Conclusie
Het nieuwe plan met de sectorale overeenkomsten is positief ontvangen door belangenorganisaties van zzp'ers en opdrachtgevers. In tegenstelling tot de BGL biedt de nieuwe regeling vooraf duidelijkheid over hoe een zzp'er kan worden ingehuurd. Bovendien zorgt het voor minder administratieve lasten.

Maar ook met de nieuwe regeling geldt dat opdrachtgevers voortaan medeverantwoordelijk zijn voor het naleven van de regels omtrent het inhuren van zzp'ers. Dat betekent dat ze de regels goed moeten kennen en moeten naleven, want bij overtreding van de regels kunnen naheffingen en boetes volgen. Het inhuren van zzp'ers brengt dus risico's met zich mee. De toekomst gaat uitwijzen of opdrachtgevers voorzichtiger of zelfs terughoudender worden met het inhuren van zzp'ers.

Bron: Tentoo Payroll Professionals  Lees verder

Fri, 19-June-2015 16:26 | Film & TV

Infostrada verder als Southfields

Via een management buy-out zijn vandaag alle aandelen van Infostrada Productions overgenomen van CMI Holding. Het Nederlandse tv-productiebedrijf gaat onder de nieuwe naam Southfields zelfstandig verder. Het directie team van Southfields bestaat uit de directeuren Arthur Zuijderwijk en Ernst Veldkamp. Rik Sentrop en Emiel Gobes completeren als mede-aandeelhouders het managementteam. Ronald van Wechem en Robert van den Bogaard (mede oprichters van televisieproducent Eyeworks) zijn met hun nieuwe bedrijf Fullbright in progress 30% aandeelhouder van Southfields geworden.
 
Mark Ramakers (voormalig CFO Talpa) heeft namens het management de transactie begeleid. Mark is ook als aandeelhouder toegetreden tot Southfields. Southfields (voorheen: Infostrada Productions) is met haar circa 50 werknemers o.a. bekend van de wedstrijden en programma’s van het Nederlands Elftal voor SBS6, de voetbalprogramma’s en Formule 1 voor Sport1, de wedstrijdregistraties en programma’s van de Jupiler League voor Fox Sports, PSV TV, RTL Autovisie en de studio show Koning Voetbal voor RTL7.

Op 3 juli start het vijfde seizoen van Tour du Jour met Wilfred Genee op RTL7 en vanaf medio augustus produceren ze de programma’s rondom de Champions League voor SBS6. Tevens is Southfields 33% eigenaar van de Euro Hockey League, de Champions League variant van het hockey. Ernst Veldkamp & Arthur Zuijderwijk, directie Southfields: “We zijn blij en trots dat we het bedrijf, dat in de kern al ruim 13 jaar als onafhankelijke producent opereert, over kunnen nemen. Met de huidige mensen hebben we een schat aan ervaring, creativiteit en daarmee kwaliteit in huis. We zijn CMI, de OR, Mark, Ronald en Robert dankbaar dat we deze stap nu kunnen maken. We kijken er naar uit om nog vele mooie producties te maken.”
 
Peter Rademaker, CEO CMI: “Na de verkoop van het sportdatabedrijf past de verkoop van Infostrada Productions binnen de koers van CMI om verder te focussen op het verstevigen en internationaal uitbreiden van technische en facilitaire activiteiten op het gebied van registratie, management en distributie van video content. Door de management buy-out blijft Southfields in vertrouwde handen. Ik heb er alle vertrouwen in dat met de huidige directie de ingeslagen weg succesvol wordt voortgezet en dat Southfields hun positie als onafhankelijke televisieproducent de komende jaren verder zal verstevigen en uitbouwen. Ik wens het management en de medewerkers van Southfields heel veel succes om hun ambities vorm te geven.”  Lees verder

Thu, 18-June-2015 15:02 | Show & Events

The Flying Dutch - Dutch Design ten top!

Zaterdag 30 mei was de eerste editie van The Flying Dutch. Speciaal voor het open air festival kwamen ‘s werelds beste Nederlandse dj’s bij elkaar om op drie verschillende podia; Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven te spelen. Verdeeld over de drie steden, zagen in totaal 100.000 bezoekers tien Nederlandse top dj’s spelen. In opdracht van ALDA Events installeerde Livingprojects meer dan 850 meter RGB LED strip op de outlines van het geometrisch gevormde podium.
 
Met elf uur aan optredens, draaide elke dj een set van één uur per locatie. Op het festivalterrein op Strijp S in Eindhoven konden zo’n 30.000 danceliefhebbers genieten van de muziek van o.a. Afrojack, Armin van Buuren, Fedde Le Grand en Hardwell en hun ogen de kost geven aan het futuristische podium.
 
Verantwoordelijk voor het festival zijn John Ewbank en ALDA Events. Twee grote merken in de muziek industrie, die hun krachten te bundelen in House Of Orange. Een gigantische productie, zelfs voor ALDA Events die ook alle shows van o.a. Hardwell en Armin van Buuren   ontwikkelt produceert en promoot. Het doel van het event; Nederland veranderen in één grote dansvloer. “ALDA werkt altijd uit het hart van de artiest. Dit gevoel en deze emotie worden vertaald in onze evenementen,” verklaart Allan Hardenberg, directeur van ALDA Events. The Flying Dutch was in deze zeker geen uitzondering.
 
Het podium, naar ontwerp van 250K, was zonder licht al een kunstwerk op zich. “In de drie steden hebben we overal een ander Nederlands’ iconisch item als uitgangspunt genomen, met als leidraad Design as a piece of art, ” legt 250K uit. Opgebouwd uit veertig asymmetrische driehoekige vormen van houten frames en bespannen met spierwitte doeken, had M.C. Escher er letterlijk een puntje aan kunnen zuigen. “De abstracte strakke vormen, paste erg goed bij een inspirerende broedplaats zoals Strijp S, terwijl de oude grove industriële panden juist voor een mooi contrast zorgden met de polystructuur van de stage,” aldus 250K.
 
“Het  was een enorme klus,” vertelt Jurgen Bal, manager operations Livingprojects. Meer dan 850 meter LivingLight RGB LED strip werd er verwerkt in het podium. “Door gebruik te maken van standaard maten hebben we alle lengtes op een nette manier uit kunnen vullen, dit is de enige manier om dit soort projecten in korte tijd te realiseren,” aldus Bal. “In het geval van The Flying Dutch Eindhoven hebben we alle facetten, in een vroeg stadium, goed doorgesproken met de alle betrokken partijen zoals Livingprojects, het geluid- en de decorpartij. Een van de grootste uitdagingen is vaak de tijd waarin de podium gerealiseerd moet worden. Daarom is ervoor gekozen om anderhalve week voor het event te beginnen aan de bouw van de stage. Op die manier had iedereen voldoende tijd had om hun eigen onderdeel goed te kunnen uitvoeren. Waarin we voor Eindhoven zeker goed geslaagd zijn!” zegt van den Broek tevreden.

Lees verder

Thu, 11-June-2015 11:38 | Film & TV

JUNCTION: unieke samenwerking noordelijke mediaspecialisten

JUNCTION gaat intensief samenwerken met vier noordelijke mediabedrijven: Full service internetbureau iWink, av-communicatiebureau Pro-Time Broadcast & Content, online advertising-expert in2search, en mobile en interactive specialist Freed. JUNCTION verzorgt oplossingen op gebied van creativiteit, media en technologie. Het doel van de samenwerking heeft alles te maken met de veranderende vraag vanuit de markt naar specialisme en flexibiliteit.

Daarnaast is er met de technologische ontwikkelingen steeds meer mogelijk, dit vereist steeds meer expertise. De gezamenlijke mediabedrijven hebben afgelopen jaar diverse projecten succesvol uitgevoerd. Dit heeft geleid tot het intensiveren van de samenwerking waarbij iedere specialist op het juiste moment wordt ingezet om het best mogelijke resultaat te bereiken voor opdrachtgevers.
 
“Je moet voortdurend meebewegen met de veranderende wereld en de ontwikkelingen op het gebied van creativiteit, media en technologie. Hier past voor ons ook een andere manier van samenwerken bij. Wij bundelen nu onze krachten en die van onze partners onder het label JUNCTION People: specialisten van noordelijke mediabedrijven op het gebied van onder andere mobiel, websites, online marketing, content en audiovisuele producties. Met elkaar laten we creativiteit, media en technologie samensmelten om ervaringen te creëren die mensen raken en ze fan maken van je merk of organisatie”, aldus CEO Sander Renkema van JUNCTION.
Voor meer informatie over JUNCTION: www.junction.nl

Lees verder

Tue, 09-June-2015 14:04 | Show & Events

Festivalmarkt: meer festivals, meer bezoekers

Na de sterke groei in 2013 hebben de Nederlandse festivals de opwaartse trend in 2014 weten vast te houden, zo meldt de VVEM. Er waren vorig jaar 801 festivals die 22,7 miljoen mensen wisten te trekken, een stijging van 5,6 procent. De festivalmarkt blijft zich zo in een rustig tempo verder ontwikkelen. De bestedingen van de bezoekers namen toe tot 445 miljoen. De bijdragen vanuit rijk, provincies en gemeenten gingen omhoog naar 44,3 miljoen euro.

De bruto recettes stegen met 7,2 procent tot 178 miljoen euro. Dat blijkt uit de jongste Festival Monitor, samengesteld door Glossary Link Respons in samenwerking met de Vereniging van EvenementenMakers. Behalve de belangrijkste cijfers over de festivalmarkt bevat de Festival Monitor ook de Top 25 met de grootste entreeheffende en gratis toegankelijke festivals.

 
Hans Ligtermoet, directeur VVEM: "Het belangrijkste cijfer van deze monitor is natuurlijk de stijging van het aantal bezoekers. Het bevestigt dat het publiek graag en massaal op de been komt voor onze festivals en evenementen en dat het aantal mensen dat hier plezier aan beleeft nog steeds groeit. Indirect laat dit ook het belang zien van festivals als social events die voor verbondenheid zorgen en bijdragen aan een positief gevoel in en over de samenleving. Wie door de cijfers heen kijkt ziet ook dat de festivalmarkt volop in beweging is. Ondanks het enorme aanbod is het aantal festivals toch weer gegroeid en het aantal organisatoren toegenomen. De wereld van festivals en evenementen bruist van de ideeën en innovatieve concepten."

Top 25
De ranglijst van grootste festivals wordt bij de entreeheffende festivals aangevoerd door het Amsterdam Dance Event met 350.000 bezoeken. De filmfestivals International Film Festival Rotterdam en IDFA volgen met 287.000 en 240.000 bezoeken, terwijl Pinkpop Festival en Zwarte Crossop vier en vijf staan met respectievelijk 194.000 en 185.000 bezoeken. Bij de gratis toegankelijke festivals staan de Vierdaagsefeesten in Nijmegen bovenaan met 1,4 miljoen bezoeken, gevolgd door Robin Rotterdam Unlimited met 900.000 en het Amsterdam Light Festival met 730.000. Op vier en vijf staan het lichtfestival Glow uit Eindhoven met 650.000 en de Amsterdam Gay Pride met 600.000.
Lees verder

Tue, 09-June-2015 12:09 | Show & Events

Studenten TUE bouwen podium Extrema Outdoor

Vier studenten van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), faculteit Bouwkunde, ontwerpen én bouwen een bijzonder podium voor Extrema Outdoor (XO). Het podium wordt gebouwd met zeshonderd pallets, maar zonder staalconstructies. Het ontwerp dient als podium voor het La Fête 040 presents Ensuite gedeelte, La Fête 040 is eveneens een partij uit Eindhoven. Het is een duurzame, goedkope en innovatieve manier van een podium bouwen. XO gaf de studenten van TU/e faculteit Bouwkunde de opdracht om alléén met pallets te werken. De studenten – niet vies van een uitdaging – gingen ermee aan de slag. Onder de begeleiding van drie docenten werd een prachtig decor ontworpen: een halve cirkel die ergens doet denken aan een arena.

“Bij ons ontwerp maak je echt deel uit van het decor”, vertelt student Mattia Inselvini (22). “Het leuke aan de constructie is dat bezoekers ook op de pallets kunnen zitten. Met mooi uitzicht op het meer, je kan je er uren vermaken. Normaal ga je naar een festival, je staat, je danst. Maar het podium staat ver weg van je. In dit geval kan je het echt gebruiken, je kan het aanraken, je kan er naar kijken.” Medestudent Habib Kaya (26) vult aan: “We willen van het podium meer een ruimte maken. Vanuit een architectonische benadering, dat zijn we gewend van de opleiding. Dat was dus ook het startpunt.”


Een hele cirkel bleek vanwege veiligheidsoverwegingen helaas niet mogelijk, dus is gekozen voor een halve cirkel. Desondanks blijft het ontwerp een imposant bouwwerk. Met een diameter van twintig meter, een hoogte van ruim vijf meter en meer dan zeshonderd te gebruiken pallets belooft het podium een unieke eyecatcher te worden. Het bouwwerk is – mede vanwege de halve cirkelvorm – een stabiel geheel. Wel was het voor de studenten even zoeken hoe dit het best uitgevoerd kan worden. “Het punt waar de pallets bij elkaar komen is het belangrijkst. Dat moet gewoon passen, de constructie moet kloppen. Dat was wel even zoeken”, vertelt student Joren van Jaarsveld (24).

In februari van dit jaar gingen de studenten aan de slag met de opdracht die Extrema ze gaf. Uit de verschillende ontwerpen werden de beste elementen geplukt met de halve cirkel als resultaat. De studenten zijn blij met de opdracht. “Ik had er vooraf nog nooit bij stilgestaan, maar een festival kan architecten goed gebruiken", vertelt Inselvini. "Het is leuk om onze bouwkundige achtergrond eens te gebruiken voor iets anders. Het moeilijke was dat dit vrij uniek is; we hebben geen voorbeelden. Op andere festivals wordt altijd met steigers en staalconstructies gewerkt om een podium te bouwen. Wij moeten het alleen met pallets doen. Dat is een flinke uitdaging."
De studenten hebben op de parkeerplaats van de TU/e verschillende dingen geprobeerd. Ook zijn ze al de hoogte in gegaan. De constructie blijkt te werken. Docent Faas Moonen (57) kan er van genieten. “Het leuke aan dit project is, dat studenten normaal alleen het ontwerp maken en het model. Nu is het veel intenser. Het moet er gewoon staan, tijdens het festival. Het moet af zijn én mag niet omvallen.”

Zes dagen vóór het festival beginnen de studenten met de bouw van het podium. Ook dat doen ze dus zelf, met hier en daar hulp van een heftruckchauffeur. Spannend vinden ze het niet, opgewonden zijn ze des te meer. “We hebben er heel veel zin in. Het is een verfrissende opdracht. Je ziet eens een andere wereld dan de reguliere architectuur. Ik zou het vaker willen doen”, vertelt Frank Pruijsten (25), eveneens student aan de TU/e.

Extrema Outdoor staat bekend om haar duurzame festivaltoepassingen. Zo won het festival tijdens de laatste Amsterdam Dance Event nog een ‘Greener Festival Award'. Sandra van Beers (32), projectmanager van Extrema Outdoor, is blij met de studenten van de TU/e. “Houten pallets worden in de festivalwereld veel gebruikt als decorvulling. Ook door ons. In onze loods liggen stapels pallets. We wilden dit jaar eens wat anders en gaven de studenten daarom deze opdracht. Het ontwerp is prachtig en we kunnen niet wachten om de constructie in het echt te zien." 

In het verleden werkte XO al succesvol samen met verschillende creatieve partijen en designers uit Eindhoven. Het bouwwerk van de TU/e-studenten is zaterdag 11 juli te bewonderen tijdens Extrema Outdoor. Locatie is het recreatiestrand Aquabest.

Lees verder

Tue, 02-June-2015 11:43 | Show & Events

Vacatures bij 013

Bij poppodium 013 in Tilburg wordt flink verbouwd en uitgebreid. Het resultaat straks: een 'kleine' zaal met een capaciteit voor 700 bezoekers en een grote zaal voor 1.400 tot 3.000 bezoekers. Jaarlijks zal het vernieuwde 013 straks zo'n 265.000 muziekliefhebbers gaan ontvangen. Op alles ook in het nieuwe 013 op rolletjes te laten verlopen, zijn de Tilburgers op zoek naar versterking voor hun team, zo is te lezen op www.013.nl. Men zoekt een Show Promotor, een Manager Operations en een Coördinator Dagbeheer. De directe links naar de vacatures vind je hier:

* Show Promotor: www.013.nl/nieuws/219/vacature-show-promoter 
* Manager Operations: www.013.nl/nieuws/218/vacature-manager-operations 
* Coördinator Dagbeheer: www.013.nl/nieuws/217/vacature-coordinator-dagbeheer  Lees verder