Nieuwsoverzicht

Thu, 28-May-2015 14:35 | Broadcast & Audio Techniek

Nieuwe Program Managers voor Sky Radio en Radio Veronica

Per 1 juni 2015 worden Sky Radio en Radio Veronica aangestuurd door nieuwe Program Managers. Huidig Program Manager van Radio Veronica Marc van den Heuvel stapt binnen Sky Radio Group over naar Sky Radio, waar hij Jan-Willem van Engelen opvolgt. Jantien van Tol is aangetrokken als nieuwe Program Manager van Radio Veronica.

Marc van den Heuvel was al Program Manager bij Radio Veronica. Vanaf 1 juni bekleedt hij bij Sky Radio dezelfde functie en richt hij zich onder meer op de muzieksamenstelling en de acties en events van het radiostation. Uunco Cerfontaine, Station Director Sky Radio: "Al jaren is Marc een zeer vertrouwd gezicht binnen onze organisatie. Met zijn ruime werkervaring weet hij als geen ander feilloos te luisteren naar de wens van de luisteraars. Het is fantastisch dat zijn kennis over muziek en formats binnen het bedrijf blijft en dat Marc dit nu gaat inzetten bij Sky Radio." Marc van den Heuvel: "Het is geweldig om samen met het team de non-stop formule van Sky Radio verder uit te gaan bouwen. Er liggen nog enorm veel kansen voor dit unieke format, zowel on-air als online."

Jantien van Tol
De afgelopen jaren werkte Jantien van Tol als Station Manager bij Kink FM, waar zij leiding gaf aan de dj's, producers en het marketingteam. Ook als eindredacteur heeft zij voor verschillende radioprogramma's gewerkt bij de publieke omroep.
In haar nieuwe functie bij Radio Veronica is Jantien van Tol vanaf 1 juni 2015 verantwoordelijk voor de dagelijkse programmering van het muziekstation en geeft zij leiding aan de dj's en het programmateam. Erik de Zwart, Station Director en dj bij Radio Veronica: "Jantien is een goede bekende van Radio Veronica. Ze heeft eerder voor ons gewerkt en daarom ben ik bijzonder blij dat ze terug is om de vernieuwde koers van Radio Veronica voort te zetten en uit te breiden." Jantien van Tol: "Radio Veronica heeft een legendarische geschiedenis en is het mooiste radiomerk dat er is. Voor mij voelt dit als thuiskomen en ik zie er dan ook enorm naar uit om aan de slag te gaan met het enthousiaste team."
Lees verder

Thu, 28-May-2015 12:06 | Film & TV

MediaLab breidt internationaal uit

MediaLab, de professionele filesharing tool voor grote video-, foto- en audiobestanden, breidt zijn activiteiten uit naar meerdere markten in Europa. Zo opent MediaLab een kantoor in München om de activiteiten in Duitsland uit te bouwen. In Frankrijk bewerkt Labgency / IKON associates als reseller voor MediaLab de markt en in België lopen nu tests met prominente productiebedrijven. Om filesharing over zeer grote afstanden te verbeteren, is transferversneller MediaLab Fast toegevoegd aan MediaLab.
 
MediaLab Fast
Om de - steeds grotere - mediabestanden makkelijker en nog sneller over wereldwijde netwerken te sturen, wordt MediaLab Fastgeïntroduceerd. Zonder dataverlies en met verhoogde veiligheid worden bestanden over UDP sneller verzonden dan vergelijkbare methoden als FTP of HTTP. Zo zijn geslaagde tests gedaan met verzenden van een 10GB-bestand van Amsterdam naar Londen over een 1 Gbps-verbinding. In vergelijking met FTP is de benodigde tijd met Medialab Fast gereduceerd van ruim vijfeneenhalf uur naar 1:23 minuten. MediaLab is hiermee de eerste filesharing tool die snel transport, een preview-optie en sharing-mogelijkheden allemaal in één oplossing aanbiedt.

MediaLab Fast wordt als additionele service zowel aangeboden aan het huidige klantenbestand als toekomstige klanten. Mister Clipping is één van de partijen die direct gebruik maakt van de nieuwe functionaliteiten van MediaLab Fast. Zij houden zich wereldwijd en 24/7 bezig met het in grote hoeveelheden bewerken van beelden. MediaLab Fast helpt Mister Clipping grote mediabestanden aan te leveren, ook in offshore landen en regio’s waar de internet-infrastructuur nog niet optimaal is.

Ambities
MediaLab heeft de ambitie binnen 3 jaar tot de top 5 van filesharing-bedrijven te behoren. Klanten van MediaLab zijn inmiddels zowel grote internationale mediabedrijven, waaronder RTL, Talpa en Warner Bros als kleinere professionals/ZZP’ers in de creatieve sector. Veiligheid, snelheid en gebruiksgemak zijn voor dit soort bedrijven belangrijke factoren voor filesharing.

Robin de Vries, CEO van MediaLab: “Veel vooraanstaande, internationale mediabedrijven maken al gebruik van MediaLab. Naast Nederland ligt onze focus op de UK, Frankrijk, Duitsland, België en Scandinavië. We hanteren daarin een direct en indirect verkoopkanaal. Resellers die we inschakelen deze markten te bewerken, kunnen volledig autonoom aan de slag. Zo worden Warner Bros en Borussia Dortmund reeds bediend via dit kanaal. Zo denken we snel, maar verantwoord te groeien en onze ambities waar te kunnen maken”.  
Lees verder

Tue, 26-May-2015 11:05 | Film & TV

Met korting naar het Mediapark Jaarcongres!

Een ticket voor het MPJC kost €275,-, maar via AV & Entertainment Magazine profiteer je van een mooie aanbieding. Gebruik bij je inschrijving vipcode X049A 6A05 3F07 ECF5 en je betaalt slechts €225,-. Inschrijven doe je hier: http://www.mediaparkjaarcongres.nl/inschrijven-2/ 

Op het congres kun je heel wat verwachten. 
De mediawereld verandert in rap tempo. Met nieuwsgierigheid wordt er tijdens het programma van het Mediapark Jaarcongres naar nieuwe devices, nieuwe experiences en nieuwe spelers gekeken. Een van de grote onderwerpen is Virtual Reality. Gaat virtual reality verder met zijn opmars de wereld te veroveren? Hoe kun je met VR media-ervaringen zo dicht mogelijk bij de consument brengen? En hoe creëer je met schermen een totaalomgeving die kijkers versteld doet staan?

Geert Jan Bogaerts (VPRO Digitaal) neemt je mee naar de wereld van Virtual Reality (VR). In het Medialab in Eindhoven doet VPRO onderzoek naar immersiveness: manieren om media-ervaringen zo dicht mogelijk bij de consument te brengen, bijvoorbeeld met VR. Geert Jan demonstreert de uitkomsten hiervan op MPJC: wat zijn volgens hem de mogelijkheden van VR voor media formats?

Veejay Michelle van Mil is een master in het creëren van ervaringen via grote schermen. Met passie laat ze de visuals tijdens events van het scherm af spatten. Inmiddels heeft ze ruime ervaring met grote producties in Europa. Imagineering is een nieuw beroep geworden – wat kan de media industrie daarvan leren? Op MPJC praat ze je bij én laat ze bovendien haar werk zien. Kom donderdag 18 juni naar MPJC en laat je inspireren door deze en vele andere topsprekers. Want naast VR en immersiveness komen ook online video, nieuwe verdienmodellen en de succesverhalen van Nederlandse pioniers aan bod. Innovatie & Inspiratie gegarandeerd!
www.mediaparkjaarcongres.nl 

Lees verder

Tue, 26-May-2015 09:36 | Film & TV

Videohouse deed registratie Songfestival met Grass Valley camera's

De Belgische zuster van United, tv-faciliteitenleverancier Videohouse, haalde het contract binnen voor het registreren en doorstralen van de 60e editie van het Eurovisie Songfestival in Wenen. Drie volledig uitgeruste TV-wagens en een 40-koppig technisch team zorgden ervoor dat het festival vanuit de Wiener Stadthalle de Europese huiskamers bereikte. De LDX camera’s van Grass Valley zorgden bovendien voor de registratie in HD.  
De glanszege van Conchita Wurst in Kopenhagen, vorig jaar ook door Videohouse op het scherm gebracht, zette de Oostenrijkse openbare omroep ORF aan opnieuw een beroep te doen op de knowhow van het tv bedrijf uit Vilvoorde.

Ook dit jaar was het weer een visueel en technisch hoogstandje, dit blijkt uit de indrukwekkende lijst van taken en middelen: 

•   2 identieke High Definition televisiewagens die instaan voor een vlekkeloze opname van het event.
•   Een derde televisiewagen voor het registreren van alle dagelijkse persconferenties.
•   De ontwikkeling, bouw en bemanning van een Technical Operating Center, vanwaar alles met iedereen in verbinding wordt gesteld.
•   30 HD camera’s waaronder 5 x Grass Valley LDX Compact en 18 x Grass Valley LDX 80.
•   13 draadloze camerasystemen om flexibel over het enorme podium te bewegen m.b.v. EuroLinX.
•   Een geavanceerd intercom systeem voor een feilloze communicatie tussen alle departementen (zenders, techniek…).
•   Een modern glasvezelnetwerk om alle beeld en klank snel en foutloos te transporteren.
•   Een 40-koppig technisch team om alles in goede banen te leiden.
 

Lees verder

Wed, 20-May-2015 10:55 | Show & Events

Inklapbare hotelkamer nu ook met douche en toilet

De inklapbare hotelkamers van Flexotels, die over de hele wereld worden ingezet bij festivals en evenementen, krijgen nu ook sanitair. Het Nederlandse bedrijf is erin geslaagd de opvouwbare kamers te voorzien van douche, toilet en wastafel, waardoor bezoekers en medewerkers van evenementen nog meer comfort krijgen. Deze Comfotels zullen deze zomer voor het eerst te zien zijn tijdens het evenementenseizoen. Volgens directeur Hubert von Heyden speelt Flexotels hiermee in op vragen uit de markt naar meer comfort. Vooral als bezoekers of personeel langer in de Flexotels moeten slapen.
 
Von Heyden lanceerde zijn innovatieve concept vijf jaar geleden. Inmiddels worden de inklapbare Flexotels bij alle grote evenementen in binnen- en buitenland ingezet. Onder namen als Relax Rooms, Sleep on Site en Summer Suites, bieden ze een luxe slaapplek aan onder andere bezoekers en medewerkers van Lowlands, Rock Werchter, Rock Am Ring en het Sziget Festival in Hongarije. Maar ook bij sportevenementen als de Olympische Spelen in Londen, de 24 Uur van Le Mans en KLM Open en binnenkort de start van de Tour de France in Utrecht. Daarnaast worden de kamers steeds vaker ingezet voor B2B events. Flexotels heeft inmiddels 400 inzetbare kamers en verwacht dit jaar zijn 25.000ste overnachting.
 
Volgens Von Heyden spelen Flexotels in op drie belangrijke behoeften van bezoekers van evenementen en festivals. ,,Ze willen goed slapen, een sleutel op de deur zodat ze hun spullen kunnen achterlaten en lopend naar het terrein. Dat ze gebruik moeten maken van gezamenlijk sanitair vinden ze vaak geen probleem. Maar als je meer luxe wilt, of langdurig op een evenement verblijft, dan wil je meer privacy en comfort. Dan wil je toch je eigen badkamer en toilet,” licht hij de ontwikkeling van de Comfotels toe.
 
Comfotels zijn naast het sanitair ingericht met twee boxspring bedden, twee stoelen en een tafel, opbergruimte voor kleding en worden opgeleverd met linnen en handdoeken. Elke kamer heeft twee stopcontacten. De inklapbare kamers met sanitair kunnen relatief eenvoudig aangesloten worden op water en riolering en er kunnen tien kamers op één transport. Met het aanbieden van verschillende accommodatievormen wil de innovatieve onderneming de komende jaren uitgroeien tot een short stay solution bedrijf, waarbij inklapbare kamers voor meerdere doeleinden ingezet kunnen worden, bijvoorbeeld door bedrijven en overheden.

Lees verder

Tue, 19-May-2015 12:28 | Show & Events

Sound Projects Dreamline installatie bij Europees Parlement

Op zaterdag 9 mei heeft het Belgische ASL een Sound Projects Dreamline geluidssysteem geleverd aan het Europees Parlement en andere instellingen die hun deuren hadden geopend voor het publiek, om op een feestelijke manier de Dag van Europa te vieren. De belangrijkste muzikale optredens en toespraken werden gehouden op het centrale plein voor de ingang van het Parlement. "Dit zijn projecten waarbij de Dreamline onovertroffen blijkt te zijn", vertelt Peter Ellegeest (engineer ASL). "Onopvallend, binnen enkele minuten klaar om te spelen voorspelbare dekking en een al even voorspelbare geluidskwaliteit. Het bleek makkelijk werken met de Dreamline."

Het programma bestond verder uit concerten, rondleidingen, tentoonstellingen, debatten, meetings met MEP's en EC Commissarissen, themadorpen en sport. Het centrale thema van deze 23e Open Deuren Dag was het Europees Jaar van Ontwikkelingshulp, een terrein waarop de EU-instellingen veel werk steken in het ondersteunen en initieren van belangrijke projecten op het gebied van ontwikkelingshulp en de strijd tegen armoede. Lees verder

Tue, 19-May-2015 11:41 | Broadcast & Audio Techniek

Marktleider Radio 538 sterker dan voorgaande jaren

Het Nationaal Luister Onderzoek publiceerde vandaag de luistercijfers over de periode maart-april 2015. Met een marktaandeel van 12,2% is Radio 538 wederom marktleider. Het station heeft een fantastische periode achter de rug. In april vierde Radio 538 het 15 jarig bestaan van ‘Evers Staat Op’, de best beluisterde ochtendshow van de Nederlandse radio. 538Koningsdag was wederom een groot succes, 40.000 mensen bezochten het grootste Oranjefeest van Nederland. De fantastische line-up, in combinatie met het prachtige weer, zorgde voor een geweldige sfeer. Het evenement is op alle vlakken goed bekeken en beluisterd.

Met de terugkeer van Tiësto naar Radio 538 gaat het station een samenwerking aan met een van de grootste dance dj’s ter wereld. De radioshow ‘Clublife by Tiësto’ heeft wekelijks ongeveer 33 miljoen luisteraars van over de hele wereld. Het programma is iedere vrijdagnacht van 2 tot 4 uur te horen. 
Dave Minneboo, programmadirecteur Radio 538: "Deze cijfers bevestigen de inhoudelijke kwaliteit van onze programma’s. Met een fantastische Koningsdag laten we zien dat we meer dan alleen een radiostation zijn. We staan er dit jaar nóg beter voor dan de afgelopen 5 jaar in dezelfde periode en zijn klaar voor de zomer!"

Lees verder

Tue, 12-May-2015 09:41 | Film & TV

Euro Media Group neemt Broadcast RF over

Euro Media Group (EMG) kondigt de overname aan van Broadcast RF. Deze overname bevestigt de status van EMG als toonaangevende leverancier van RF-oplossingen voor belangrijke evenementen over de hele wereld. Met de dochtermaatschappijen EurolinX en Euro Media Frankrijk RF biedt EMG kwalitatief hoogstaande diensten voor RF onder andere voor grote internationale evenementen zoals de Tour de France, de Grand Prix van Monaco en de Olympische Spelen.

Broadcast RF is de toonaangevende  leverancier van ultramoderne RF-technologie voor televisieprogramma's en  evenementen op het gebied van sport, nieuws en entertainment.  Het bedrijf is inmiddels uitgegroeid tot de eerste keus voor vele evenementen, zoals het wereldkampioenschap voetbal van de FIFA, het Six Nations-rugbytoernooi, de Ryder Cup en de British Open.
Thierry Drilhon, voorzitter en CEO van EMG, zegt: "Door deze overname krijgen we de kans om de onbetwiste wereldwijde leider te worden voor alle soorten RF -oplossingen. BRF is een zeer gerespecteerd leverancier voor RF-transmissies met een sterke marktpositie. Het verheugt ons dat hun team zich aansluit bij onze teams van Euro Media France RF en EurolinX; dit voegt een premium service toe voor al onze klanten." 
 
Arthur Dyson, oprichter en CEO van BRF, zegt: "We zijn er erg enthousiast over dat we deel uit gaan maken van EMG. Door deze overname kan Broadcast RF het bereik van de operatie in het Verenigd Koninkrijk en in het buitenland verbreden, terwijl we doorgaan met het verbeteren van de levering van RF-apparatuur en -diensten aan onze klanten."
Lees verder

Wed, 06-May-2015 09:33 | Broadcast & Audio Techniek

Nieuwe naam: Efteling Kids Radio

Efteling Radio gaat verder onder de naam Efteling Kids Radio. Zo hoopt het radiostation duidelijker te maken dat het speciaal voor kinderen van 4 tot en met 10 jaar oud radio maakt. Ook de huisstijl is aangepast en er is een app gelanceerd. Efteling Radio was tot juli 2010 te horen in de ether rond Kaatsheuvel. Maar de ether-vergunning werd ingeleverd, zodat de zender landelijk op de kabel kon. Het is wettelijk niet toegestaan om een regionale etherfrequentie te hebben als je in meer dan 30 procent van Nederland op de kabel te horen bent. Daarnaast is de zender te horen via de digitale ether DAB+, door van een licentie van Radio 538 te gebruiken. Bron: Radiofreak.nl  Lees verder

Wed, 06-May-2015 09:31 | Show & Events

Nieuwe vestiging artlogic

Sinds 1 maart heeft artlogic naast hun bestaande Nederlandse vestiging in Tilburg een tweede vestiging in Amsterdam geopend. Bestaande en nieuwe klanten worden vanuit deze vestiging ondersteund met lokale crew voor evenementen en producties. artlogic’s unieke werkwijze wordt zo nog beter beschikbaar in de Amsterdamse evenementenindustrie. Toeleveranciers, organisatoren, promoters en locaties kunnen profiteren van de vertrouwde kwaliteitsstandaard van artlogic. Het nieuwe kantoor is gevestigd aan de Nieuwpoortkade 2a (tegenover de Westergasfabriek, op korte afstand van de ring Amsterdam) en direct bereikbaar via +31 2020 87106 en info.nl@artlogic.biz
  Lees verder