Nieuwsoverzicht

Wed, 15-April-2015 11:07 | Film & TV

Sennheiser: AVX draadloos microfoonsysteem voor videocamera's

Sennheiser introduceert het AVX draadloze microfoonsysteem voor videocamera’s. Draadloze hoge-kwaliteitsaudio voor bij video kan nu worden opgenomen in slechts twee stappen: plug de ontvanger in je camera, zet de microfoonzender aan en je bent klaar – zonder je zorgen te hoeven maken over complexe instellingen. De Sennheiser AVX is beschikbaar vanaf juni 2015 en wordt in drie sets geleverd: met draadloze microfoon met ingebouwde zender, met bodypack zender en clip-on microfoon, en een professionele uitvoering met bodypack zender en een MKE 2 clip-on microfoon, de standaard in film- en TV-producties. Ook komen componenten apart beschikbaar, waardoor draadloze sets kunnen worden samengesteld. De adviesprijzen voor de volledige sets starten bij € 899,-.

Voorheen vermeden veel film- en televisiemakers draadloze audiosystemen door hun complexiteit en de vele formaliteiten die komen kijken bij de licentie van draadloze frequenties. Het AVX-systeem is vanaf de grond opgebouwd om digitale audio voor video makkelijker te maken. De digitale transmissie van het systeem configureert zichzelf volledig, waardoor je binnen enkele seconden klaar bent om te filmen. Bovendien selecteert het automatisch de beste frequentie en past deze geruisloos aan wanneer een storingsbron zich voordoet. Daarbij werkt het systeem in het 1.9 GHz frequentiegebied, dat over bijna de hele wereld vergunningsvrij te gebruiken is.

Het AVX-systeem beschikt verder over een stroomsysteem dat het energieverbruik drastisch verlaagt. Zo gebruikt het systeem altijd precies zoveel stroom als nodig is voor een sterke connectie tussen de zender en ontvanger, en wanneer de camera over fantoomvoeding beschikt, schakelt de ontvanger automatisch in en uit met de camera mee, waardoor deze nooit onnodig aan blijft staan.  Lees verder

Thu, 09-April-2015 12:16 | Film & TV

Omzetcijfers freelancers eerste kwartaal vallen tegen

Freelancers en flexwerkers hebben hun gemiddelde omzet in het eerste kwartaal van 2015 slechts licht zien stijgen. Vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder verdienden ze gemiddeld 2,3 procent meer, constateert payrollbedrijf Tentoo in de eerste kwartaalmonitor van 2015. Daarmee valt de omzetgroei tegen. In Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Hilversum is er zelfs sprake van een daling van de gemiddelde omzet.

Paul den Ronden, algemeen directeur van Tentoo, licht de cijfers toe: ‘De verwachting is dat bedrijven dit jaar meer mankracht kunnen gebruiken vanwege de aantrekkende economie. Ook wordt verwacht dat bedrijven daarbij, vanwege de onzekerheid over het blijvende karakter van die groei, een groter beroep doen op freelancers en flexwerkers. Dit valt in het eerste kwartaal dus tegen.’

Landelijk lichte stijging 
Uit de cijfers van Tentoo blijkt dat bedrijven gemiddeld 1,2 procent minder freelancers en flexwerkers inzetten dan vorig jaar. Wel neemt het aantal bedrijven dat freelancers en flexwerkers inzet toe, namelijk met 4,7 procent. Den Ronden: ‘Ook het aantal freelancers in Nederland neemt toe, met ruim 3 procent. De behoefte aan flexibele arbeid blijft dus stijgen maar we zien ook dat het aantal gewerkte uren per freelancer stagneert.’

Wet werk en zekerheid
Naast de economische groei waren de verwachtingen voor de omzetcijfers van freelancers hooggespannen door de Wet werk en zekerheid. Deze wet beperkt de mogelijkheden van flexibele arbeidscontracten, waardoor de vraag naar freelancers zal toenemen. Den Ronden: ‘De maatregel van de wet die de mogelijkheden van flexcontracten het meest beperkt, is de nieuwe ketenregeling. Deze regeling wordt op 1 juli ingevoerd. Mogelijk plukken freelancers vanaf die datum pas écht de vruchten van de Wet werk en zekerheid.’

Lees verder

Thu, 02-April-2015 16:26 | Film & TV

GrassValley opent nieuw Camera Competence Center in Breda

Vorige week donderdag is het nieuwe bedrijfspand van Grass Valley in Breda geopend. Deze Camera Product Group is ontwikkelaar en toeleverancier van professionele televisie- en broadcastapparatuur. In het nieuwe pand, waar zo’n 130 medewerkers zijn gehuisvest, worden onder meer de LDX broadcastcamera’s ontwikkeld. De vele International Emmy Awards in de ontvangsthal van het nieuwe onderkomen zijn het bewijs van internationale erkenning voor deze product lijn van Grass Valley.

Onlangs nog, januari 2015, werd in de 7e Emmy Award in ontvangst genomen.
Grass Valley keek al langer uit naar een nieuwe locatie. Het voormalig Philips pand in Breda voldeed na 45 jaar niet meer aan de eisen van een modern high tech bedrijf. Door een gedegen voorbereiding kon de verhuizing binnen zes maanden worden gerealiseerd. Een aardige prestatie, gezien het feit dat er in het pand bouwkundig veel moest gebeuren ten behoeve van de specifieke eisen die een high-tech bedrijf stelt. Het resultaat is een state-of-the-art technisch centrum dat zichzelf het beste typeert als een kruising tussen een technisch laboratorium en een hyper modern kantoorgebouw.

De camera van Grass Valley is wereldwijd een grote speler in de broadcast en TV industrie, als het gaat om ‘systeemcamera’s’ zonder ingebouwde recorder, en welke in meer-camera / multi-cam situaties worden gebruikt. Te denken valt hierbij aan zowel studio-opnames als uitzendingen op locaties, zoals onder andere (internationale) sportevenementen, TV-shows, nieuwsuitzendingen en entertainment.

Ook in Nederland zijn de camera’s van Gras Valley gemeengoed. “Als je televisie kijkt, dan is de kans vrij groot dat je beelden ziet die gemaakt zijn met camera’s die hier in Breda zijn ontwikkeld”, aldus Marcel Koutstaal, General Manager van de camera divisie van Grass Valley (links op de foto). “Of het nu een dagelijks talkshow is of de Champions League, een soap-serie of recent nog de Superbowl in de VS. De beelden worden wereldwijd door miljarden mensen bekeken. En daar zijn we hier natuurlijk ontzettend trots op”.
Lees verder

Wed, 01-April-2015 10:18 | Show & Events

Nieuwe vestiging Bredenoord Rotterdam

Noodstroomleverancier Bredenoord opent per vandaag een nieuwe vestiging, nabij kruising Ridderster langs de A15/A16 in Ridderkerk (regio Groot-Rotterdam). Het is de tweede vestiging van het Apeldoornse bedrijf in Nederland. Doel is om bedrijven en organisaties in de regio Rotterdam beter te kunnen voorzien van mobiele stroomoplossingen. Daarmee is nu snellere levering mogelijk, mede dankzij de samenwerking met Hak Transport.

Bredenoord beschikt over een verhuurvloot van meer dan 2000 aggregaten, van 15 kVA tot 2000 kVA. Er zijn oplossingen voor tijdelijke stroom in noodsituaties, bij allerlei soorten werkzaamheden en voor gepland onderhoud. Daarnaast biedt het bedrijf permanente noodstroominstallaties en duurzame stroomoplossingen, zoals de ESaver, een hybride aggregaat dat tot wel 70% brandstof kan besparen. Algemeen directeur Jaap Fluit: "Onze klanten hebben behoefte aan een flexibele partner die snel kan inspringen op onverwachte vraag. Met de nieuwe vestiging zijn we 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar in de regio Rotterdam. We hebben daarvoor in Hak Transport een zeer solide partner gevonden, met ruime ervaring in de logistieke dienstverlening.”

Maatwerk
Naast de brede verhuurvloot biedt Bredenoord ook maatwerk-stroomoplossingen. Zo leverde het bedrijf al diverse speciaal ingeregelde testinstallaties voor toepassing in de offshore-industrie en is er ruime ervaring met onderhoudswerkzaamheden, compressortests en backupvoorzieningen in grote industriële installaties. Areamanager Harold Harte: "Wij ontwikkelen samen met de klant unieke oplossingen voor vaak zeer specialistische werkzaamheden. Daarbij hebben we oog voor duurzaamheid. We bieden onze klanten verschillende brandstofbesparende en dus goedkopere oplossingen.”

Samenwerking Hak Transport
Zowel Hak Transport als Bredenoord zijn familiebedrijven, met samen meer dan 150 jaar waardevolle ervaring. Jeroen Dekker, manager Rental Divisie Bredenoord: “In de zoektocht naar de juiste partner was het voor ons belangrijk dat het DNA van beide bedrijven perfect zou matchen. In Hak Transport hebben we een partner gevonden die zaken doet vanuit eenzelfde historie en met dezelfde visie op het ondernemen van de toekomst. Cees Hak, directeur Hak Transport: “Wij verheugen ons op de samenwerking en zijn er zeker van dat wij de wensen van de klant op een veilige, correcte en snelle wijze kunnen uitvoeren”.

Internationaal
De nieuwe vestiging in Ridderkerk is de vijfde in totaal. Naast het hoofdkantoor in Apeldoorn is Bredenoord ook te vinden in het Duitse Schopsdorf en Wörnitz en het Deense Vejle. Vanuit de vijf vestigingen worden werkzaamheden over de hele wereld gedaan. Verwacht wordt dat er voor 2016 een zesde vestiging wordt geopend in Hamburg.

Voor meer informatie: www.bredenoord.com/rotterdam  Lees verder

Fri, 27-March-2015 14:00 | Show & Events

Hulskamp Official Audiovisual Partner Grand Depart Utrecht 2015

Deze zomer kleurt Utrecht geel. Le Grand Départ, de start van de Tour de France vindt dan plaats in Utrecht. Op 4 juli vindt de eerste etappe plaats en de volgende dag tijdens de tweede etappe wordt de droom van duizenden wielerfans, ‘Le Tour sous le Dom’ werkelijkheid. Hulskamp is er dan ook trots op official partner Grand Départ te zijn. In opdracht van de gemeente Utrecht plaatst Hulskamp langs het parcours alle LED schermen (15m2 tot 40m2) en geluidsvoorzieningen zodat het publiek de Tour perfect kan volgen.

De 1e etappe is een individuele tijdrit, de tweede etappe start op de Croeselaan en zal na het startschot door Utrecht een geneutraliseerd rit (rustig tempo) door de straten van Utrecht zijn. Na het officiële fotomoment op de stadhuisbrug zal deze etappe uiteindelijk finishen op Neeltje Jans in Zeeland. Maar niet alleen tijdens deze etappes, ook bij de ploegenpresentatie op 2 juli in park Lepelenburg verzorgt Hulskamp de audiovisuele faciliteiten.

  Lees verder

Thu, 26-March-2015 11:55 | Film & TV

SBS kiest MediaLab voor videodistributie

SBS kiest MediaLab als professionele tool voor de distributie en beheer van haar videomateriaal. Voor SBS is het met tv-zenders als Net5, SBS6 en Veronica belangrijk dat producties niet uitlekken. Met MediaLab heeft SBS de gewenste duidelijkheid over autorisatie en security en wordt het intellectueel eigendom beschermd. Snelheid en gebruiksgemak zijn voor partijen als SBS cruciale onderdelen van filesharing. Door de verplichting grote bestanden altijd te moeten up- en downloaden, kost de inhoudelijke afstemming vaak onnodig veel tijd en geld.

Met MediaLab hoeft SBS bestanden niet eerst te downloaden en zijn ze constant op elk device beschikbaar. Door middel van een preview kan SBS direct de inhoud van producties afstemmen en in geval van haast kan dit ook altijd mobiel. 

Josbert van Rooijen, IT Manager bij SBS: “Met MediaLab kunnen we veilig onze mediabestanden versturen, hoe groot ze ook zijn. Het centraal managen van inkomende en uitgaande content bespaart kosten en tijd. Doordat ook mobiel meteen een preview van de bestanden te zien is, kunnen we elkaar direct feedback geven en comments achterlaten in het systeem. Met reporters, productieteams of correspondenten op locatie kan zo makkelijker worden bepaald of de aangeleverde beelden in orde zijn. Dat maakt onze beslissingstrajecten veel efficiënter en doorlooptijden korter.”

Robin de Vries, CEO bij MediaLab: “Hoewel security voor productiehuizen en broadcasters zeker een issue is, worden de risico’s meestal per keer ingeschat. Zeker bij grote programma’s voldoen gratis diensten voor filesharing dan niet meer. Vaak is niet duidelijk of bestanden wel op de juiste plaats aankomen en wie er bij kan, omdat de rechten- en autorisatiestructuur niet duidelijk is vastgelegd. Als het een belangrijke serie is, bestaat de kans op uitlekken en de financiële gevolgen kunnen dan groot zijn. Het is daarom een goede zaak dat steeds meer bedrijven inzien dat professionele tools als MediaLab controle over hun content geven.”
Lees verder

Wed, 25-March-2015 15:25 | Film & TV

Studenten NHTV maken 360-graden films voor Oculus Rift

Na het succes van de short film Dyskinetic keert het Creative Lab (een team bestaand uit media en game studenten van NHTV Breda), dit jaar weer terug op Go Short – International Short Film Festival Nijmegen met drie nieuwe short drama films voor de Oculus Rift genaamd “The Prism”. Het team van het Creative Lab heeft niet alleen op inhoudelijk vlak vooruitgang geboekt, maar heeft ook de technische kant naar een nieuw niveau weten te tillen.

De drie films gaan allemaal over één verhaallijn die zich afspeelt in een verhoorruimte van een politiebureau. Het verhaal, de dialogen, de bewegingen van de acteurs blijven hetzelfde, maar de perspectieven verschillen. Zo bekijk je via een film de situatie vanuit de kant van de verhoorder. Een andere film laat je situatie als verhoorde ervaren en tot slot kun je ook kiezen om alles te bekijken vanuit een observeerruimte. Iedere film met zijn eigen perspectief leert je iets nieuws over de situatie in het politiebureau. Het is aan de kijker om uit te puzzelen wat er precies gebeurd is. Het schrijven van een script was dan ook een hele puzzel. Iedere film geeft namelijk andere hints weg die voor de ander verborgen moeten blijven. Dan komt er ook nog eens bij dat de kijker geen invloed kan hebben in het verhaal. Het blijft immers een film. Om alle films interessant te maken heeft het team van script schrijvers hard gewerkt en een geweldig script neergezet.
 
De techniek
Buiten de inhoud van de film is er op technisch gebied ook veel veranderd. De twee GoPro’s, waar de film van vorig jaar: ‘Dyskinetic’ mee gefilmd is, zijn vervangen door een metalen standaard. Aan deze - door het Creative Lab ontworpen - standaard kunnen maar liefst vier spiegelreflex camera’s bevestigd worden. In combinatie met een viertal fisheye lenzen kan hiermee 360 graden worden gefilmd. Deze films komen dan ook het best tot hun recht wanneer je ze bekijkt met een Oculus Rift. Met deze VR-bril heb je de volledige controle over waar je heen kijkt terwijl de film zich rond jou afspeelt. Waar vorig jaar een Oculus Rift Development Kit 1 werd gebruikt heeft het Creative Lab dit jaar zijn zinnen gezet op de opvolger namelijk de DK2. De beeldkwaliteit is aanzienlijk verbeterd en hierdoor zijn zelfs de kleinste details te zien.

Benieuwd naar het eindresultaat?
Kom dan 8 tot en met 12 april naar het Go Short – International Short Film Festival Nijmegen. Op de 7e editie van dit short film festival zal het Creative Lab staan met The Prism op de Oculus Rift zodat u kunt testen of u de puzzel kunt uitvogelen. Er zijn natuurlijk vele andere films te bekijken deze dagen. Go Short heeft namelijk uit meer dan 2900 inzendingen de beste 300 Europese short films van het afgelopen jaar geselecteerd. Naast dit competitieprogramma biedt Go Short ook diverse focusprogramma's, workshops, lezingen en feestjes. Het complete programma en kaartverkoop van Go Short 2015 vind je online: www.goshort.nl. Lees verder

Wed, 25-March-2015 14:49 | Theater & Podia

Hulskamp op handelsmissie naar Hamburg

Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima hebben onlangs een tweedaags bezoek gebracht aan de Duitse deelstaten Sleeswijk-Holstein en Hamburg. Bij dit werkbezoek werd het koningspaar vergezeld door minister Ploumen, die gelijktijdig een tweedaagse economische handelsmissie naar deze deelstaten leidt. De Nederlandse Creatieve Industrie toonde in Hamburg de meest inventieve oplossingen voor huidige stedelijke vraagstukken en laat zien wat zij op het gebied van innovatieve podium technologie allemaal te bieden heeft.

In het hoofdkantoor van Stage Entertainment Duitsland woonde het Koningspaar afgelopen vrijdag eerst een theaterprogramma van studenten van de Joop van den Ende Academy bij. Het gebruik van LED in theaters en de succesvolle samenwerking tussen toneelgroepen en de unieke theater technologie opleidingen in Nederland werd voor het voetlicht gebracht. Zo hebben Bart Donkersloot, CEO van Hulskamp Audiovisueel samen met Clemens Weissenburger, technical supervisor van Stage Entertainment in aanwezigheid van het koningspaar en Joop en Janine van den Ende een presentatie geven over de technische faciliteiten bij de zeer succesvolle musical ‘Das Wunder von Bern’. Voor deze Duitse musical productie heeft Hulskamp een aanzienlijke technische bijdrage geleverd op gebied van LED en grootbeeldprojectie.

Na het theaterprogramma kregen alle bedrijven de gelegenheid om in 30 seconden aan enerzijds Koning Willem Alexander en anderzijds Koningin Maxima te vertellen wat hun bedrijf specifiek doet en uniek maakt. ”Het is een geweldige kans om zo mijn innovatieve organisatie in de spotlights te mogen zetten. Mijn ontmoeting met Koning Willem Alexander is uniek en één van ‘once in a lifetime’," aldus een trotse Bart Donkersloot.
  Lees verder

Mon, 23-March-2015 11:56 |

450.000 uur AV-geschiedenis veiliggesteld

In het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid wordt vandaag het nationale digitaliseringsprogramma ‘Beelden voor de Toekomst’ officieel afgesloten. Gedurende zeven jaar hebben Beeld en Geluid, EYE Filmmuseum, Nationaal Archief en Kennisland 110 duizend uur video, 30 duizend uur film, zo’n 300 duizend uur audio en bijna 2,5 miljoen foto’s geconserveerd en gedigitaliseerd. Deze miljoeneninvestering heeft ertoe bijgedragen dat het belangrijkste deel van de vaderlandse geschiedenis, uitgedrukt in beeld en geluid, behouden is gebleven voor historici en wetenschappers, voor creatief hergebruik, voor onderwijs en het brede publiek.

Het materiaal dat nu voor een groot deel is veiliggesteld voor de toekomst gaat terug tot ver in de vorige eeuw. Het gaat om de vroegste Nederlandse radio, cinema, fotografie, en de televisie-uitzendingen uit de tweede helft van de vorige eeuw. Televisie-iconen als Swiebertje, de documentaires van Bert Haanstra en de foto’s van Alexandrine Tinne maken hier onder andere deel van uit.

Zeven jaar lang hebben honderden mensen gewerkt om dit doel te bereiken. Van de bunkers met nitraatfilm in de duinen van Overveen en Scheveningen tot de digitaliseringsstraten voor video, audio, film en fotografie in Hilversum, Amsterdam, en Den Haag. Gezien de slechte staat en kwetsbaarheid van veel analoog materiaal restte er nog maar weinig tijd om te digitaliseren. De kennis van oude audiovisuele formaten en faciliteiten om de spoelen en banden te kunnen afspelen, zouden over een paar jaar bovendien niet meer beschikbaar of onbetaalbaar zijn. Het gedigitaliseerde materiaal wordt inmiddels hergebruikt in talloze toepassingen, van lesmateriaal en Wikipedia tot apps en diensten voor de creatieve industrie. Lees verder

Wed, 18-March-2015 12:12 | Broadcast & Audio Techniek

Radio 538 marktleider 20-34 jaar

De luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode januari - februari 2015 zijn bekendgemaakt. Radio 538 staat in deze periode met 12,0% marktaandeel met stip op nummer 1 in alle belangrijke doelgroepen. In alle commerciële doelgroepen staat het station op nummer 1. Het marktaandeel in 20-34 jaar stijgt naar 20,4%. Dat is ruim 30% hoger dan bij dezelfde meting vorig jaar. Voor de doelgroep 20-49 jaar geldt een groei van het marktaandeel naar 18,9%, dat is +23% ten opzichte van januari-februari 2014. Ook in 10 jaar en ouder is Radio 538 de koploper met een marktaandeel van 12,0 procent. Hiermee is Radio 538 stevig marktleider in al deze doelgroepen.  Lees verder