Nieuwsoverzicht

Thu, 18-September-2014 02:15 | Show & Events

Vernieuwde uitgave Handboek Evenementen Maken

De VVEM komt volgend jaar met een compleet vernieuwde uitgave van het Handboek Evenementen Maken, het handboek dat al tien jaar de standaard zet in de markt. De nieuwe en volledig geactualiseerde versie wordt in full colour uitgebracht. Daartoe heeft het bestuur van de VVEM besloten.

Het Handboek Evenementen Maken is het complete handboek voor iedereen die zich actief met evenementen bezighoudt. De essentiële juridische, organisatorische en technische vakkennis is in dit boek bijeengebracht. Alle onderwerpen worden systematisch behandeld, van vergunningverlening tot locatie, risicoanalyse en scenariodenken, vervoer en verkeer, milieu en natuur, horeca, publieksveiligheid en crowdmanagement, podiumtechniek en de verplichtingen die een evenement heeft naar medewerkers en bezoekers. Het boek geeft heldere definities, behandelt de relevante wet- en regelgeving en bevat daarnaast een schat aan praktische informatie en checklists voor het organiseren van een goed en veilig evenement. Kortom, een fraai naslagwerk zowel voor organisatoren en gemeentelijke diensten als voor locaties, toeleveranciers en opleidingen.

Sinds het verschijnen van de eerste editie van het Handboek Evenementen Maken (2004) heeft de evenementenwereld zich in hoog tempo ontwikkeld. Er zijn meer evenementen dan ooit, veel meer mensen werken in de sector. Social media en nieuwe technologie hebben nieuwe uitdagingen en mogelijkheden gebracht, de wet- en regelgeving is op tal van punten gewijzigd en op het gebied van veiligheid zijn nieuwe inzichten ontstaan door recente ervaringen en wetenschappelijke studies. Hoewel het Handboek tussentijds nog regelmatig is bijgewerkt, is nu de tijd rijp om het grondig te actualiseren en uit te breiden. 

Hèrald van de Bunt, voorzitter van de Vereniging van EvenementenMakers: "Als vereniging willen we de professionele vakkennis toegankelijk maken voor iedereen die bij evenementen betrokken is of daarvoor opgeleid wordt. De grote vraag naar het Handboek bewijst dat de markt daar ook behoefte aan heeft. Met deze nieuwe editie brengen we het Handboek weer helemaal bij de tijd."

Auteur Mr. B. Willem Westermann, uitvoerende secretaris van de VVEM: "Voor mij is het een mooie uitdaging om de nieuwste inzichten in het Handboek te verwerken. Met de publicaties die de laatste jaren nationaal en internationaal zijn verschenen zal ik er nog meer verdieping in kunnen brengen". 

Het nieuwe Handboek Evenementen Maken zal verschijnen in de loop van 2015. 

Lees verder

Thu, 18-September-2014 11:53 | Film & TV

Onderzoek: de keuzes van een bioscoopbezoeker

De meeste bioscoopbezoekers plannen hun bezoek 1 tot 5 dagen van tevoren, kopen een kaartje aan de kassa en doen er 10 tot 20 minuten over om met de auto naar de bioscoop te reizen. Behalve als je jong bent, een frequente bezoeker en in de stad woont. Dan is je beslissing impulsief, koop je een kaartje online en pak je de fiets. Deze en andere bevindingen staan in de nieuwe Bioscoopmonitor van Stichting Filmonderzoek.

Hieronder staan al de nodige bevindingen, maar het hele onderzoek is ook te downloaden op de website van de Stichting Filmonderzoek: http://www.filmonderzoek.nl/bioscoopmonitor-2013-2014 

In september 2013 kwamen op verzoek van Stichting Filmonderzoek marketeers van bioscopen en filmdistributeurs bijeen om te brainstormen over wat zij graag onderzocht zouden hebben. Het resultaat was een onderzoek naar de beslissingsprocessen van bioscoopbezoekers en filmkijkers. Dit onderzoek werd onderdeel van Bioscoopmonitor 2013/2014, het jaarlijkse onderzoeksrapport van Stichting Filmonderzoek uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF) en de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB). Hierin komen zoals elk jaar de demografische ontwikkelingen van het bioscoop- en filmtheaterpubliek aan bod, met dit keer speciale aandacht voor kinderen van 6 tot 15 jaar, bezoekers van Nederlandse films en een vergelijking met de afgelopen drie jaar. Het onderzoek naar beslissingsprocessen is verricht onder 2.000 respondenten, die representatief zijn voor de Nederlandse bevolking. Het ‘Beslissingsmodel’ van hoogleraar marketing Philip Kotler vormde een belangrijke basis voor het onderzoek, waarbij het beslissingsproces is opgedeeld in een aantal fasen.
 

Bioscoopbezoek als ontspanning
In iemands vrijetijdsbesteding kunnen meerdere motieven een rol spelen. Uit de Bioscoopmonitor blijkt dat bioscoopbezoek voornamelijk wordt gezien als ontspannend, als een uitje en als een gezellige activiteit met vrienden en/of familie. Mensen die ’s ochtend of ’s middags naar de bioscoop gaan doen dit vaker om zichzelf te ontwikkelen of om iets nieuws te leren en ’s avonds bezoekt men de bioscoop juist meer ter vermaak, ter ontspanning en als uitje. Bezoekers die ’s ochtends gaan, gaan in vergelijking met andere bezoekers eerder om iets gezelligs te ondernemen met vrienden en/of familie.

Stoelcomfort belangrijk voor bioscoopkeuze
Voor bioscoopbezoek is het filmaanbod altijd al belangrijk geweest. Dit blijkt dan ook uit het gegeven dat circa 4 op de 5 bioscoopbezoekers eerst een film kiest en daarna bepaalt welke bioscoop men zal bezoeken. In de helft van de gevallen spelen anderen in de directe omgeving een belangrijke rol bij zowel het inwinnen van informatie over films als bij de uiteindelijke filmkeuze. In de keuze voor een bioscoop is het filmaanbod natuurlijk belangrijk, maar ook het comfort van de stoelen en de aanvangstijden. De meest geliefde aanvangstijd is voor de meesten rond 20.00 uur, ongeacht de dag.

Bezoekers verder gelegen bioscoop gaan vooral voor omgeving
Elke ondernemer weet het: locatie is belangrijk. Bij een kwart van de bioscoopbezoekers valt de keuze op een andere bioscoop dan de dichtstbijzijnde. Ook hierbij zijn het filmaanbod, de stoelen en de aanvangstijden belangrijke redenen om voor deze bioscoop te kiezen. Maar ook de voorzieningen in de bioscoop en de omgeving spelen een belangrijke rol. Naarmate de reistijd toeneemt worden voorzieningen in de omgeving steeds belangrijker, terwijl aspecten als de ticketprijs en het type andere bezoekers steeds minder als redenen worden gezien om een verder gelegen bioscoop te bezoeken.

Bioscoopbezoek voor meesten geen impulsieve beslissing
De meeste bezoekers plannen hun bezoek 1 tot 5 dagen van tevoren, behalve bezoekers die vaak tot de incidentele bezoekers behoren zoals 55-plussers en inwoners van niet-stedelijke gemeenten. Zij plannen vaker dan andere bezoekers meer dan 5 dagen van tevoren. Bezoekers die vaak tot de frequente bezoekers behoren zoals 16- tot 29-jarigen en inwoners van zeer sterk stedelijke gemeenten plannen hun bezoek dan weer vaker dan andere bezoekers op de dag zelf.
Het kopen van een bioscoopticket gebeurt het meest aan de kassa of online. Met name 16- tot 23-jarigen kopen hun tickets via de website van de bioscoop. Hiernaast maken zij samen met de 24- tot 29-jarigen het meest gebruik van ticketautomaten. 65-plussers maken hiervan juist het minst gebruik; van hen koopt 3 op de 4 diens ticket aan de kassa.
Ten slotte kost de reis naar de bioscoop ruim de helft van de bezoekers tussen de 10 en de 20 minuten. Hiervoor maakt men vooral gebruik van de auto of de fiets. En hoe langer de reistijd, des te meer bezoekers gebruikmaken van de auto of het openbaar vervoer.

Vooral mannen en 55-plussers gaan niet naar de bioscoop
In 2013 behoorde 47% van de Nederlandse bevolking tot de zogenaamde niet-bezoekers. Dit komt neer op circa 6,5 miljoen Nederlanders van 16 jaar en ouder. Zouden deze niet-bezoekers allemaal besluiten om eenmaal een bioscoop te bezoeken dan zou het totale jaarlijkse bioscoopbezoek met 20% stijgen. Een grote groep met een aardige potentie dus.
Relatief gezien is de niet-bezoeker vaker een man dan een vrouw. Hiernaast komen niet-bezoekers in absolute aantallen het meest voor onder de Nederlanders van 55 jaar en ouder. Tot deze groep behoren 2,7 miljoen niet-bezoekers, wat gelijk staat aan 17% van de totale Nederlandse bevolking van zes jaar en ouder.

Thuis filmkijkers zoeken minder actief
Bij de filmkeuze van zowel bioscoopbezoekers als niet-bezoekers speelt het genre doorgaans een belangrijke rol. Waar trailers van belang zijn in de filmkeuze van bioscoopbezoekers, hechten Nederlanders die niet naar de bioscoop gaan en alleen thuis film kijken echter veel minder waarde aan trailers. Zij zijn voornamelijk geneigd een film te kiezen wanneer deze een sequel is van een film die zij goed/leuk vonden en gaan dus veeleer af op het vertrouwde en minder snel dan bioscoopbezoekers op zoek naar wat hen aanspreekt.

Tijd en kosten redenen om niet naar de bioscoop te gaan
Circa driekwart van de niet-bezoekers is van mening dat films evengoed thuis bekeken kunnen worden. Hiernaast is 35% van de niet-bezoekers überhaupt niet geïnteresseerd in film. Van de bezoekers die dit wel zijn en die wel een toegevoegde waarde zien in bioscoopbezoek vormen de tijd die een bezoek hen kost, de reis- en parkeerkosten en de kosten van een bioscoopticket de belangrijkste redenen om niet naar de bioscoop te gaan. Zouden deze drempels worden verlaagd dan zou er dus nieuw bioscooppubliek aangetrokken kunnen worden.

Lees verder

Thu, 18-September-2014 10:25 | Film & TV

Frontier BV verwerft resellrechten van Archiware

Frontier heeft de resellrechten van media en entertainment back-upspeler Archiware verworven. "Het zat al langer in de pen", vertelden de tape storage specialisten van Frontier. "We losten al een behoorlijke tijd vraagstellingen op van gebruikers die vroeger of later moesten veranderen van tape library, dus gaandeweg leerden we het product aardig kennen. De eenvoud waarmee veranderd kon worden en de hulpvaardigheid van Archiware helpdesk spraken boekdelen." Archiware staat bekend als de back-up solution aanbieder die eenvoudig en betaalbaar server data van disc en tape opslaat en dat doet op Mac, Linux, Windows and Solaris platformen. De P5 Synchronize, Archive en P5 Backup zijn vanaf heden verkrijgbaar via storage specialist Frontier BV.
 
Peplink en Pepwave
Voor Frontier betekent dit deze maand al de tweede opsteker. Recent mochten de heren uit Nijmegen zich namelijk ook al officieel de nieuwe Peplink distributeur noemen. "We hebben direct geïnvesteerd in een mooie voorraad en dit was nu net wat onze clientèle van ons verwachtte. Vanaf het eerste moment was het dan ook een gekkenhuis", vertelt Harold Koenders. Peplink en Pepwave zijn netwerkproducten, zoals betaalbare routers die gebruik maken van SpeedFusion en Bandwidth Bonding. Deze producten worden vaak gebruikt om live footage die cameramensen schieten direct naar de studio te transporteren. Een andere toepassing vindt men in de CCTV (bewaking met IP camera`s) en maritieme netwerkontsluiting. Lees verder

Wed, 17-September-2014 04:14 | Film & TV

Oracle koopt Front Porch Digital

Oracle versterkt zijn broadcast storageportfolio door de acquisitie van Front Porch Digital. Met de big data-technieken van Front Porch Digital kunnen organisaties hun in omvang toenemende contentstromen beheersen en beheersbaar houden. Dit bericht zegt veel over het geloof wat beide spelers hebben in het gebruik van tape storage.
 
Front Porch Digital heeft globaal 550 klanten die vooral werkzaam zijn in media en broadcast, waaronder BBC en Discovery. Maar ook in ons eigen Hilversum wordt gebruik gemaakt van Front Porch Digital. Er wordt gesproken over een totaalbeheer van meer dan 750 petabytes aan digitale content.
 
Oracle en Front Porch Digital hadden al een uitgebreide samenwerking, voornamelijk op storage hardware vlak. Door een samengaan van beide bedrijven staat Front Porch Digital sterker op de wereldwijde schaal van content storage management, meta-data management en migration solution management. In beide kampen heerste tijdens IBC 2014 dan ook een opgewekte stemming. Lees verder

Wed, 17-September-2014 03:46 | Broadcast & Audio Techniek

Nieuwe kleurcorrectiemogelijkheden bij Cinemeta

Voortaan is het mogelijk bij Cinemeta met twee verschillende programma’s te kleurcorrigeren: op de DaVinci Resolve 11 en de Autodesk Lustre. Beide kleurcorrectieprogramma’s worden veel gebruikt in de postproductie markt, elk met zijn eigen eigenschappen en kwaliteiten. DaVinci Resolve is de nieuwe 'alleskunner' waar veel vraag naar is. Cinemeta is blij dat het nu beide opties kunnen aanbieden. DaVinci Resolve is meer een 'all round' finishing tool en Autodesk Lustre een zeer gespecialiseerde kleurcorrector.

 

Autodesk Lustre draait op de allernieuwste Autodesk/HP hardware met de uitgebreide Autodesk Control Surface. Resolve draait op een nieuwe Mac Pro met de krachtigste grafische hardware in combinatie met Tangent Device Elements. Meer informatie via www.cinemeta.nl.

Lees verder

Wed, 17-September-2014 11:29 | Film & TV

Fiber Nederland kiest voor Solocoo

Fiber Nederland heeft tijdens de IBC in Amsterdam een overeenkomst met Stream Group ondertekend voor de levering van het Interactieve TV platform Solocoo. Fiber Nederland zegt hiermee zijn televisiedienst in de toekomst aanzienlijk te kunnen verbeteren, mede omdat het Solocoo platform de Fiber-klanten veel nieuwe mogelijkheden zal bieden.

Het platform zal worden ingezet op nieuwe glasvezelnetwerken, waar Fiber tot nu toe nog geen interactieve TV diensten aanbood. "Wij zijn blij met een ervaren partner als Stream Group om de nieuwste ontwikkelingen op televisiegebied veilig te stellen", aldus Fiber.  Lees verder

Wed, 17-September-2014 11:10 | Broadcast & Audio Techniek

NPO stopt met radio via AM

Per 1 september 2015 stopt de NPO met de distributie van Radio 5 via de AM. Vanaf dat moment heeft de Nederlandse Publieke Omroep geen zenders meer op de AM. Aanleiding voor de afschakeling zijn de bezuinigingen. Luisteraars van Radio 5 kunnen het radiostation beluisteren via de kabel, internet, mobiele telefoon, satelliet en Digital Radio+.
                                                                                                                                                                                                    
Met de afschakeling van de middengolf kan 1,2 miljoen euro worden bespaard. Uitzenden via de AM is door het energieverbruik duur. Bovendien zorgt stopzetting voor mindere belasting van het milieu. Deze distributievorm is relatief milieubelastend door het grote energieverbruik. Op jaarbasis kan drie miljoen kWh energieverbruik bespaard worden. De huidige zendinstallaties voor de middengolf zijn verouderd.

Continuering van de AM had omvangrijke investeringen gevraagd. De NPO kiest ervoor in moderne en milieuvriendelijker alternatieven te investeren zoals Digital Radio+. De alternatieven voor AM beluisteren, zeker Digital Radio+, bieden een hogere luisterkwaliteit dan de AM.

De NPO zal met een campagne de huidige AM-luisteraars van Radio 5 informeren over de afschakeling per 1 september 2015 en wijzen op de alternatieven.

Met de stopzetting van de AM volgt de NPO de Europese trend. Steeds meer omroepen schakelen de AM af. In Zwitserland, België, Noorwegen en Zweden bestaat de AM vrijwel niet meer. Ook Duitsland werkt aan afschakelen van de AM. In Groot-Brittannië wordt de AM alleen gebruikt voor lokale uitzendingen van de BBC.

Lees verder

Wed, 17-September-2014 10:39 | Film & TV

Sennheiser Esfera wint IABM Award

Sennheiser's Esfera surround microfoonsysteem is onderscheiden met een IABM Design en Innovation Award. Bij de prijsuitreiking tijdens de IBC in Amsterdam, kreeg de audiospecialist de award in de categorie Audio. "We zijn zeer vereerd met het feit dat de onafhankelijke deskundigen van het IABM-panel hebben gekozen voor Esfera", zei Claus Menke, Head of Portfolio Management Pro van Sennheiser's Professional Division. "Meeslepende audio is één van onze speerpunten. Het is een gebied dat echt een verschil kan maken voor de tv-ervaring van de kijker. Esfera maakt het leven van broadcastprofessionals een stuk gemakkelijker. Het systeem stelt hen in staat om authentieke sfeer efficiënt vast te leggen met behulp van maart wee audio kanalen en deze audio-informatie te converteren naar 5.1 op elk punt in de workflow van de liveregistratie of in post-productie." Lees verder

Wed, 17-September-2014 09:28 | Show & Events

Epatra en Milestone intensiveren samenwerking

Milestone AV Technologies, marktleider op het gebied van AV accessoires, en Epatra gaan vanaf heden hun samenwerking intensiveren. Al geruime tijd werken Epatra en Milestone AV Technologies samen op het gebied van projectieschermen met het merk Projecta. Vanaf heden zal Epatra haar assortiment uitbreiden met de merken Chief en Da-lite, die ook vallen onder de Milestone AV technologies vlag.

“De timing voor deze samenwerking kon eigenlijk niet beter”, zegt Jeroen Helms, Manager – Sales Commercial Benelux. “Chief manufacturing heeft enkele maanden geleden een nieuw videowallsysteem geïntroduceerd, samen met de uitgebreide andere videowalloplossingen, projectoroplossingen en een breed assortiment aan monitoroplossingen, biedt Chief een breed scala aan montageoplossingen.We waren op zoek naar een distributeur met een toegevoegde waarde die de technische en commerciële voordelen van onze producten kan overbrengen aan installateurs en dealers. Zoals Epatra zich richt op de professionele AV markt, zijn wij ervan overtuigd dat we de juiste partner hebben gevonden."

Ook bij Epatra is men blij. “Partnership staat bij onshoog in het vaandel”, zegt Hans de Blois – General Manager. “Wezijn erg blij dat wij een zeer goede en open relatie hebben met Milestone AV Technologies. Voor ons is de vernieuwde samenwerking een bevestiging van gezamenlijke investering in zowel de verbreding van het productportfolio als verdieping van de klantrelatie. De uitbreiding van ons merkenpakket met Chief & Da-lite zijn voor ons een strategische keuze. Vooral de heldere visie qua distributiebeleid en de totale line-up van producten zijn voor ons een verzekering tot succes.”
  Lees verder

Thu, 11-September-2014 02:42 | Show & Events

XL Video lanceert nieuwe website

XL Video stelt met veel enthousiasme haar nieuwe, meertalige en internationale website voor.Beachhead, een internetbureau uit Eindhoven, heeft de afgelopen maanden, volledig in lijn met de groepsstrategie van XL Video, de nieuwe site ontwikkeld. Een team waarin alle XL Video kantoren wereldwijd vertegenwoordigd waren, heeft input geleverd voor hoe de website er moest uitzien, en een van de hoofdvereisten hierbij was dat het design van de site ook op mobiele toestellen volledig tot zijn recht moest komen. Dit omwille van de groeiende vraag van websitebezoekers om altijd en overal een positieve online ervaring te hebben, of het nu op een smartphone, computer of tablet is.
 
De nieuwe website van XL Video is zo ontworpen dat klanten er makkelijk een video-oplossing kunnen vinden voor hun marktsegment, maar biedt tegelijk een bron aan gedetailleerde informatie voor producers en technici over de technologieën die XL gebruikt.De nieuwe site is meertalig, met versies in het Engels, Frans, Duits, Nederlands/Vlaams, en, voor het eerst, Chinees. Dat er nu ook een Chinese versie bestaat van de website, zal de verhuur van video-oplossingen door XL Video aan de Aziatische en Chinese markt ondersteunen.
 
Lucas Covers, CEO van de XL Video groep zegt: “Omdat een groot aandeel van het wereldwijde web-verkeer tegenwoordig via mobiele toestellen verloopt, wilden wij er zeker van zijn dat de bezoekers van onze site een positieve surfervaring zouden hebben, of ze nu op kantoor achter een computer zitten, of op een event zijn en een smartphone gebruiken. Wij zijn ervan overtuigd dat de website het beste van ons werk toont, en door het gebruiksgemak wordt het voor bezoekers heel eenvoudig om ons te contacteren met hun vragen."
 
XL Video’s nieuwe website vind je hier: http://www.xlvideo.com Lees verder