Nieuwsoverzicht

Wed, 01-April-2015 10:18 | Show & Events

Nieuwe vestiging Bredenoord Rotterdam

Noodstroomleverancier Bredenoord opent per vandaag een nieuwe vestiging, nabij kruising Ridderster langs de A15/A16 in Ridderkerk (regio Groot-Rotterdam). Het is de tweede vestiging van het Apeldoornse bedrijf in Nederland. Doel is om bedrijven en organisaties in de regio Rotterdam beter te kunnen voorzien van mobiele stroomoplossingen. Daarmee is nu snellere levering mogelijk, mede dankzij de samenwerking met Hak Transport.

Bredenoord beschikt over een verhuurvloot van meer dan 2000 aggregaten, van 15 kVA tot 2000 kVA. Er zijn oplossingen voor tijdelijke stroom in noodsituaties, bij allerlei soorten werkzaamheden en voor gepland onderhoud. Daarnaast biedt het bedrijf permanente noodstroominstallaties en duurzame stroomoplossingen, zoals de ESaver, een hybride aggregaat dat tot wel 70% brandstof kan besparen. Algemeen directeur Jaap Fluit: "Onze klanten hebben behoefte aan een flexibele partner die snel kan inspringen op onverwachte vraag. Met de nieuwe vestiging zijn we 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar in de regio Rotterdam. We hebben daarvoor in Hak Transport een zeer solide partner gevonden, met ruime ervaring in de logistieke dienstverlening.”

Maatwerk
Naast de brede verhuurvloot biedt Bredenoord ook maatwerk-stroomoplossingen. Zo leverde het bedrijf al diverse speciaal ingeregelde testinstallaties voor toepassing in de offshore-industrie en is er ruime ervaring met onderhoudswerkzaamheden, compressortests en backupvoorzieningen in grote industriële installaties. Areamanager Harold Harte: "Wij ontwikkelen samen met de klant unieke oplossingen voor vaak zeer specialistische werkzaamheden. Daarbij hebben we oog voor duurzaamheid. We bieden onze klanten verschillende brandstofbesparende en dus goedkopere oplossingen.”

Samenwerking Hak Transport
Zowel Hak Transport als Bredenoord zijn familiebedrijven, met samen meer dan 150 jaar waardevolle ervaring. Jeroen Dekker, manager Rental Divisie Bredenoord: “In de zoektocht naar de juiste partner was het voor ons belangrijk dat het DNA van beide bedrijven perfect zou matchen. In Hak Transport hebben we een partner gevonden die zaken doet vanuit eenzelfde historie en met dezelfde visie op het ondernemen van de toekomst. Cees Hak, directeur Hak Transport: “Wij verheugen ons op de samenwerking en zijn er zeker van dat wij de wensen van de klant op een veilige, correcte en snelle wijze kunnen uitvoeren”.

Internationaal
De nieuwe vestiging in Ridderkerk is de vijfde in totaal. Naast het hoofdkantoor in Apeldoorn is Bredenoord ook te vinden in het Duitse Schopsdorf en Wörnitz en het Deense Vejle. Vanuit de vijf vestigingen worden werkzaamheden over de hele wereld gedaan. Verwacht wordt dat er voor 2016 een zesde vestiging wordt geopend in Hamburg.

Voor meer informatie: www.bredenoord.com/rotterdam  Lees verder

Fri, 27-March-2015 14:00 | Show & Events

Hulskamp Official Audiovisual Partner Grand Depart Utrecht 2015

Deze zomer kleurt Utrecht geel. Le Grand Départ, de start van de Tour de France vindt dan plaats in Utrecht. Op 4 juli vindt de eerste etappe plaats en de volgende dag tijdens de tweede etappe wordt de droom van duizenden wielerfans, ‘Le Tour sous le Dom’ werkelijkheid. Hulskamp is er dan ook trots op official partner Grand Départ te zijn. In opdracht van de gemeente Utrecht plaatst Hulskamp langs het parcours alle LED schermen (15m2 tot 40m2) en geluidsvoorzieningen zodat het publiek de Tour perfect kan volgen.

De 1e etappe is een individuele tijdrit, de tweede etappe start op de Croeselaan en zal na het startschot door Utrecht een geneutraliseerd rit (rustig tempo) door de straten van Utrecht zijn. Na het officiële fotomoment op de stadhuisbrug zal deze etappe uiteindelijk finishen op Neeltje Jans in Zeeland. Maar niet alleen tijdens deze etappes, ook bij de ploegenpresentatie op 2 juli in park Lepelenburg verzorgt Hulskamp de audiovisuele faciliteiten.

  Lees verder

Thu, 26-March-2015 11:55 | Film & TV

SBS kiest MediaLab voor videodistributie

SBS kiest MediaLab als professionele tool voor de distributie en beheer van haar videomateriaal. Voor SBS is het met tv-zenders als Net5, SBS6 en Veronica belangrijk dat producties niet uitlekken. Met MediaLab heeft SBS de gewenste duidelijkheid over autorisatie en security en wordt het intellectueel eigendom beschermd. Snelheid en gebruiksgemak zijn voor partijen als SBS cruciale onderdelen van filesharing. Door de verplichting grote bestanden altijd te moeten up- en downloaden, kost de inhoudelijke afstemming vaak onnodig veel tijd en geld.

Met MediaLab hoeft SBS bestanden niet eerst te downloaden en zijn ze constant op elk device beschikbaar. Door middel van een preview kan SBS direct de inhoud van producties afstemmen en in geval van haast kan dit ook altijd mobiel. 

Josbert van Rooijen, IT Manager bij SBS: “Met MediaLab kunnen we veilig onze mediabestanden versturen, hoe groot ze ook zijn. Het centraal managen van inkomende en uitgaande content bespaart kosten en tijd. Doordat ook mobiel meteen een preview van de bestanden te zien is, kunnen we elkaar direct feedback geven en comments achterlaten in het systeem. Met reporters, productieteams of correspondenten op locatie kan zo makkelijker worden bepaald of de aangeleverde beelden in orde zijn. Dat maakt onze beslissingstrajecten veel efficiënter en doorlooptijden korter.”

Robin de Vries, CEO bij MediaLab: “Hoewel security voor productiehuizen en broadcasters zeker een issue is, worden de risico’s meestal per keer ingeschat. Zeker bij grote programma’s voldoen gratis diensten voor filesharing dan niet meer. Vaak is niet duidelijk of bestanden wel op de juiste plaats aankomen en wie er bij kan, omdat de rechten- en autorisatiestructuur niet duidelijk is vastgelegd. Als het een belangrijke serie is, bestaat de kans op uitlekken en de financiële gevolgen kunnen dan groot zijn. Het is daarom een goede zaak dat steeds meer bedrijven inzien dat professionele tools als MediaLab controle over hun content geven.”
Lees verder

Wed, 25-March-2015 15:25 | Film & TV

Studenten NHTV maken 360-graden films voor Oculus Rift

Na het succes van de short film Dyskinetic keert het Creative Lab (een team bestaand uit media en game studenten van NHTV Breda), dit jaar weer terug op Go Short – International Short Film Festival Nijmegen met drie nieuwe short drama films voor de Oculus Rift genaamd “The Prism”. Het team van het Creative Lab heeft niet alleen op inhoudelijk vlak vooruitgang geboekt, maar heeft ook de technische kant naar een nieuw niveau weten te tillen.

De drie films gaan allemaal over één verhaallijn die zich afspeelt in een verhoorruimte van een politiebureau. Het verhaal, de dialogen, de bewegingen van de acteurs blijven hetzelfde, maar de perspectieven verschillen. Zo bekijk je via een film de situatie vanuit de kant van de verhoorder. Een andere film laat je situatie als verhoorde ervaren en tot slot kun je ook kiezen om alles te bekijken vanuit een observeerruimte. Iedere film met zijn eigen perspectief leert je iets nieuws over de situatie in het politiebureau. Het is aan de kijker om uit te puzzelen wat er precies gebeurd is. Het schrijven van een script was dan ook een hele puzzel. Iedere film geeft namelijk andere hints weg die voor de ander verborgen moeten blijven. Dan komt er ook nog eens bij dat de kijker geen invloed kan hebben in het verhaal. Het blijft immers een film. Om alle films interessant te maken heeft het team van script schrijvers hard gewerkt en een geweldig script neergezet.
 
De techniek
Buiten de inhoud van de film is er op technisch gebied ook veel veranderd. De twee GoPro’s, waar de film van vorig jaar: ‘Dyskinetic’ mee gefilmd is, zijn vervangen door een metalen standaard. Aan deze - door het Creative Lab ontworpen - standaard kunnen maar liefst vier spiegelreflex camera’s bevestigd worden. In combinatie met een viertal fisheye lenzen kan hiermee 360 graden worden gefilmd. Deze films komen dan ook het best tot hun recht wanneer je ze bekijkt met een Oculus Rift. Met deze VR-bril heb je de volledige controle over waar je heen kijkt terwijl de film zich rond jou afspeelt. Waar vorig jaar een Oculus Rift Development Kit 1 werd gebruikt heeft het Creative Lab dit jaar zijn zinnen gezet op de opvolger namelijk de DK2. De beeldkwaliteit is aanzienlijk verbeterd en hierdoor zijn zelfs de kleinste details te zien.

Benieuwd naar het eindresultaat?
Kom dan 8 tot en met 12 april naar het Go Short – International Short Film Festival Nijmegen. Op de 7e editie van dit short film festival zal het Creative Lab staan met The Prism op de Oculus Rift zodat u kunt testen of u de puzzel kunt uitvogelen. Er zijn natuurlijk vele andere films te bekijken deze dagen. Go Short heeft namelijk uit meer dan 2900 inzendingen de beste 300 Europese short films van het afgelopen jaar geselecteerd. Naast dit competitieprogramma biedt Go Short ook diverse focusprogramma's, workshops, lezingen en feestjes. Het complete programma en kaartverkoop van Go Short 2015 vind je online: www.goshort.nl. Lees verder

Wed, 25-March-2015 14:49 | Theater & Podia

Hulskamp op handelsmissie naar Hamburg

Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima hebben onlangs een tweedaags bezoek gebracht aan de Duitse deelstaten Sleeswijk-Holstein en Hamburg. Bij dit werkbezoek werd het koningspaar vergezeld door minister Ploumen, die gelijktijdig een tweedaagse economische handelsmissie naar deze deelstaten leidt. De Nederlandse Creatieve Industrie toonde in Hamburg de meest inventieve oplossingen voor huidige stedelijke vraagstukken en laat zien wat zij op het gebied van innovatieve podium technologie allemaal te bieden heeft.

In het hoofdkantoor van Stage Entertainment Duitsland woonde het Koningspaar afgelopen vrijdag eerst een theaterprogramma van studenten van de Joop van den Ende Academy bij. Het gebruik van LED in theaters en de succesvolle samenwerking tussen toneelgroepen en de unieke theater technologie opleidingen in Nederland werd voor het voetlicht gebracht. Zo hebben Bart Donkersloot, CEO van Hulskamp Audiovisueel samen met Clemens Weissenburger, technical supervisor van Stage Entertainment in aanwezigheid van het koningspaar en Joop en Janine van den Ende een presentatie geven over de technische faciliteiten bij de zeer succesvolle musical ‘Das Wunder von Bern’. Voor deze Duitse musical productie heeft Hulskamp een aanzienlijke technische bijdrage geleverd op gebied van LED en grootbeeldprojectie.

Na het theaterprogramma kregen alle bedrijven de gelegenheid om in 30 seconden aan enerzijds Koning Willem Alexander en anderzijds Koningin Maxima te vertellen wat hun bedrijf specifiek doet en uniek maakt. ”Het is een geweldige kans om zo mijn innovatieve organisatie in de spotlights te mogen zetten. Mijn ontmoeting met Koning Willem Alexander is uniek en één van ‘once in a lifetime’," aldus een trotse Bart Donkersloot.
  Lees verder

Mon, 23-March-2015 11:56 |

450.000 uur AV-geschiedenis veiliggesteld

In het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid wordt vandaag het nationale digitaliseringsprogramma ‘Beelden voor de Toekomst’ officieel afgesloten. Gedurende zeven jaar hebben Beeld en Geluid, EYE Filmmuseum, Nationaal Archief en Kennisland 110 duizend uur video, 30 duizend uur film, zo’n 300 duizend uur audio en bijna 2,5 miljoen foto’s geconserveerd en gedigitaliseerd. Deze miljoeneninvestering heeft ertoe bijgedragen dat het belangrijkste deel van de vaderlandse geschiedenis, uitgedrukt in beeld en geluid, behouden is gebleven voor historici en wetenschappers, voor creatief hergebruik, voor onderwijs en het brede publiek.

Het materiaal dat nu voor een groot deel is veiliggesteld voor de toekomst gaat terug tot ver in de vorige eeuw. Het gaat om de vroegste Nederlandse radio, cinema, fotografie, en de televisie-uitzendingen uit de tweede helft van de vorige eeuw. Televisie-iconen als Swiebertje, de documentaires van Bert Haanstra en de foto’s van Alexandrine Tinne maken hier onder andere deel van uit.

Zeven jaar lang hebben honderden mensen gewerkt om dit doel te bereiken. Van de bunkers met nitraatfilm in de duinen van Overveen en Scheveningen tot de digitaliseringsstraten voor video, audio, film en fotografie in Hilversum, Amsterdam, en Den Haag. Gezien de slechte staat en kwetsbaarheid van veel analoog materiaal restte er nog maar weinig tijd om te digitaliseren. De kennis van oude audiovisuele formaten en faciliteiten om de spoelen en banden te kunnen afspelen, zouden over een paar jaar bovendien niet meer beschikbaar of onbetaalbaar zijn. Het gedigitaliseerde materiaal wordt inmiddels hergebruikt in talloze toepassingen, van lesmateriaal en Wikipedia tot apps en diensten voor de creatieve industrie. Lees verder

Wed, 18-March-2015 12:12 | Broadcast & Audio Techniek

Radio 538 marktleider 20-34 jaar

De luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode januari - februari 2015 zijn bekendgemaakt. Radio 538 staat in deze periode met 12,0% marktaandeel met stip op nummer 1 in alle belangrijke doelgroepen. In alle commerciële doelgroepen staat het station op nummer 1. Het marktaandeel in 20-34 jaar stijgt naar 20,4%. Dat is ruim 30% hoger dan bij dezelfde meting vorig jaar. Voor de doelgroep 20-49 jaar geldt een groei van het marktaandeel naar 18,9%, dat is +23% ten opzichte van januari-februari 2014. Ook in 10 jaar en ouder is Radio 538 de koploper met een marktaandeel van 12,0 procent. Hiermee is Radio 538 stevig marktleider in al deze doelgroepen.  Lees verder

Wed, 18-March-2015 08:29 | Film & TV

Nieuw systeem voor ondertiteling '888' van de NPO

dB mediagroep maakt een nieuwe videomatrix voor de ondertitelstraat van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). De matrix moet ervoor zorgen dat het videosignaal van de verschillende zenders aankomt bij de live-ondertitel-werkplekken en dat daar eenvoudig geschakeld kan worden tussen de zenders en de computer waarop de ondertitelaar werkt. Een mooi project om aan te werken vindt Lex Strijker, coördinator Projects van dB mediagroep. "We hebben geprobeerd om het ontwerp zo simpel mogelijk te maken. Het gaat namelijk om best ingewikkelde materie, maar degene die er mee moet werken, moet niet teveel technisch inzicht nodig hebben om het te kunnen bedienen. Ondertitelaars zijn geen technici."

Dat dat gelukt is, bevestigt ook Remco Muller, projectmanager bij de NPO voor dit project. "Het is één van de redenen waarom uiteindelijk gekozen is voor dB mediagroep. De opdracht was 'keep it simple' en dat hebben ze in hun oren geknoopt. De technische complexiteit moet niet terug te vinden zijn op de werkplek. Er moet apparatuur geplaatst worden die de zenders van de NPO vanuit de Master Control Room (MCR) doorstuurt naar de zeven werkplekken. En daar zit dan weer apparatuur die er voor zorgt dat geschakeld kan worden tussen de verschillende zenders."

Interessante partner
Daarnaast heeft dB mediagroep een voorsprong, omdat het bedrijf veel verstand van audio herbergt. "We werken inmiddels veel met automatisering op basis van spraakherkenning. Ondertitelaars spreken de programma's na en dat wordt door software omgezet in geschreven tekst", legt Erik Buitinga uit. Hij is functioneel beheerder van NPO Ondertiteling. "Dat dB Mediagroep veel verstand heeft van audio, maakt hen daarom een interessante partner in dit project."

De vernieuwing van het systeem is nodig, om ruim twee miljoen mensen te kunnen blijven voorzien in een behoefte. Zoveel mensen maken regelmatig gebruik maken van de teletekstpagina 888 van de NPO. "Het gaat dan natuurlijk om mensen die doof of slechthorend zijn, maar we weten dat het ook toenemend gebruikt wordt door mensen die aan het multitasken zijn en toch de televisie willen kunnen volgen", aldus Erik Buitinga. "Bovendien is uit onderzoek gebleken dat anderstaligen onze ondertiteling ook gebruiken om Nederlands te leren. Mooi toch?"
 
dB mediagroep kijkt er naar uit te gaan werken aan de vernieuwingen. Lex Strijker heeft er zin in om de bedachte matrix in de praktijk te gaan brengen: "Eind april is de vernieuwing compleet en staat daar een gebruiksvriendelijk, technisch compleet systeem."  Lees verder

Thu, 12-March-2015 14:39 | Film & TV

Vrouwelijk freelancers verdienen minder dan mannen

Vrouwelijke freelancers verdienen per uur behoorlijk minder dan hun mannelijke collega’s. In 2014 lagen de tarieven van vrouwen gemiddeld bijna 5 procent lager. Het verschil in honorering tussen mannen en vrouwen werd afgelopen jaar wel kleiner. In 2013 waren de uurtarieven van vrouwen gemiddeld bijna 8 procent lager dan mannen. Dat blijkt uit een inventarisatie van payrollbedrijf Tentoo. Het bedrijf onderzocht de tariefontwikkeling van freelancers gedurende de afgelopen vier jaar. Hieruit bleek dat vrouwen in 2012 per uur bijna 9,5 procent minder verdienden dan mannen. Dat het verschil in 2014 kleiner werd, is vooral toe te schrijven aan de groep vrouwen in de categorie 35 tot 54 jaar. Zij zagen hun tarieven gemiddeld licht stijgen. 

Daling gemiddelde uurtarieven
In het algemeen nam het gemiddelde uurtarief van freelancers sinds 2011 flink af. In vergelijking met drie jaar eerder lagen hun tarieven in 2014 ruim 6,5 procent lager. Paul den Ronden, algemeen directeur van Tentoo. “Het aantal freelancers is de afgelopen vier jaar flink toegenomen. Aangezien het aantal opdrachten niet evenredig toenam, daalden de gemiddelde uurtarieven. De economie en bedrijvigheid trekken inmiddels aan, waardoor het aantal opdrachten stijgt. Bovendien verwachten we in de komende jaren een minder snelle toename van het aantal freelancers. Als gevolg verwachten we dat de daling van de gemiddelde uurtarieven niet doorzet.”  Lees verder

Fri, 06-March-2015 10:11 | Show & Events

Boels Verhuur neemt Port-o-Let over

Boels Verhuur B.V. heeft medio februari 2015 de verhuuractiviteiten, medewerkers en activa van Port-o-Let Services B.V. overgenomen. Het gerenommeerde bedrijf Port-o-Let is al ruim tien jaar actief in de Nederlandse verhuurmarkt op het gebied van mobiele toiletten. Ze richt zich met name op evenementen en festivals en onderscheidt zich onder meer door klantgerichte service en verhuur van Sanitrax vacuümtoiletten. Dankzij deze overname versterkt Boels haar positie op de Nederlandse markt en is zij in staat deze voortaan nog beter te bedienen.

Vanuit het huidige bedrijfspand van Port-o-Let, gevestigd in Dordrecht aan de Rijksstraatweg 155, blijven de bedrijfsactiviteiten gewoon doorgaan onder de naam: Boels Port-o-Let. Daarnaast heeft Boels fors geïnvesteerd in een uitbreiding van de sanitaire voorzieningen, hetgeen samen met het totale Boels-assortiment van toegevoegde waarde zal zijn voor de evenementenmarkt.


Heidi Verschoor, voormalig eigenaar van Port-o-Let, blijft betrokken bij het bedrijf en zal haar knowhow voor Boels inzetten zodat het concept verder wordt uitgebreid. Pierre Boels, directeur van Boels Verhuur“Wij zijn zeer gelukkig met de overname van Port-o-Let, haar grondige kennis van het sanitairvak en geweldige klantengroep. De klanten van Port-o-Let en Boels kunnen nu over een nog beter netwerk en een nog breder en dieper assortiment beschikken. We streven er samen met Port-o-Let naar om de overgenomen producten nog beter te exploiteren en onze positie op de evenementenmarkt verder uit te bouwen. Deze overname past goed in onze strategie. Port-o-Let heeft zich gespecialiseerd in de dienstverlening van sanitaire oplossingen voor de evenementensector. Boels Rental is al jaren een belangrijke toeleverancier voor deze sector en kan door deze overname een nog completere service verlenen.”

Heidi Verschoor, voormalig eigenaar van Port-o-Let: "Port-o-Let en Boels passen goed bij elkaar. Ook het team ziet interessante mogelijkheden voor de toekomst. De ambitie voor grote groei was er altijd. Wij zijn enorm verheugd dat we samen met Boels dit proces kunnen realiseren en de vervolgstappen zullen maken. Door elkaars krachten te bundelen, kunnen wij onze klanten voortaan nog beter van dienst zijn. Dat maakt ons erg enthousiast.”

Lees verder