Nieuwsoverzicht

Tue, 01-September-2015 10:04 | TV & Radio

Radio 538: hoogste marktaandeel in 10 jaar

Met een marktaandeel van maar liefst 12,2% mag Radio 538 zich wederom het populairste radiostation van Nederland noemen. Sterker nog, dit is voor Radio 538 het hoogste marktaandeel van de afgelopen 10 jaar in deze periode. Dit blijkt uit het luisteronderzoek dat het NLO/GfK vanmorgen publiceerde over de maanden juni en juli 2015.


 
Dave Minneboo, programmadirecteur Radio 538: "Radio 538 scoort ver boven de resultaten van de afgelopen jaren en we zien het komend half jaar met vertrouwen tegemoet. De basis van het succes is een ijzersterke programmering, een sterk merk en het geweldige team dj’s waar we vanaf 17 augustus ook nog 'De Coen en Sander Show' aan hebben toegevoegd."  Lees verder

Tue, 01-September-2015 08:34 | TV & Radio

Brocade levert netwerkmagie voor Jim Henson Company

Al zestig jaar weet The Jim Henson Company jong en oud te vermaken. Met hun iconische poppen verrijken ze overal ter wereld educatieve programma's. Naarmate digitale technologieën steeds belangrijker werden bij het creëren van de Henson-magie, besefte het bedrijf dat het zijn netwerk moest verbeteren om te kunnen blijven voldoen aan de veranderende behoeften. Daarvoor klopte Jim Henson’s Creature ShopTM, de wereldberoemde divisie van The Jim Henson Company die zich bezighoudt met animatronics, visuele effecten en computeranimatie, aan bij Brocade. 
 
Jim Henson’s Creature Shop implementeerde een nieuw netwerk van Brocade dat alle obstakels voor creativiteit en snelle content-ontwikkeling wegnam, en de montageproductiviteit van het hele productieteam verbeterde. Dankzij de Brocade®-oplossing kan het bedrijf gegevens 94 procent sneller downloaden en de productie-efficiëntie verbeteren doordat meerdere editors tegelijkertijd aan hetzelfde project kunnen werken. Bovendien kunnen de doorlooptijden worden geoptimaliseerd en zijn de visuele kwaliteit en de montagekwaliteit beter.
 
The Jim Henson Company werd opgericht in 1955 en is gevestigd in de historische Charlie Chaplin Studio's in Los Angeles. De engineers en spelers zoeken steeds naar nieuwe manieren om hun poppenspel nóg beter te maken. Daarvoor gebruiken ze de Henson Digital Puppetry Studio. Dit is een met een Emmy bekroonde en gepatenteerde technologie van Jim Henson’s Creature Shop en bestaat uit een zelf ontwikkeld werkstation met geavanceerde simulatiecapaciteiten, aangedreven door een eigen software-engine voor animaties van het bedrijf. Dit werkstation maakt gebruik van een joystick en een digitale handschoen, waarmee de poppenspelers een digitale pop exact hetzelfde kunnen laten bewegen als een fysieke pop. Dankzij deze opstelling kunnen zij virtuele karakters neerzetten in een realtime animatiestudio waarin een live-opname met drie camera's volledig wordt nagebootst.
 
Om deze vooruitgang op digitaal vlak mogelijk te maken, had de Creature Shop een compleet ander netwerk nodig: een netwerk waarmee het productieteam de enorme videobestanden vanaf verschillende locaties in de studio met een ongekende snelheid kon delen en openen. Het netwerk moest bovendien schaalbaar zijn om te kunnen inspelen op de toenemende eisen van de technologie.
Het vertellen van verhalen is de essentie van The Jim Henson Company. Daarbij stelt de Henson Digital Puppetry Studio alles in het werk om de creatieve grenzen te verleggen. Dankzij de netwerktechnologie van Brocade kan het bedrijf de oplossing ook gebruiken voor montage-, preproductie- en postproductieactiviteiten. 

"De technologie van Brocade heeft onze efficiëntie direct en aanzienlijk verbeterd", vertelt Steffen Wild, Visual Effects Supervisor bij Jim Henson’s Creature Shop. "We hebben onze downloadtijden teruggebracht van acht uur tot dertig minuten, kunnen gegevens sneller verplaatsen en doeltreffender met elkaar communiceren. Maar het belangrijkste is: we kunnen verhalen veel meeslepender en magischer vertellen dan voorheen."
 
De oplossing van Brocade
Het IP-opslagnetwerk van Brocade bestaat uit twee banken met honderd procent SSD-flash-opslagapparatuur van Samsung (een van 32 TB en een van 16 TB) die via high-throughput links rechtstreeks zijn verbonden met een Brocade VDX® Switch-oplossing. Voor de opslag wordt gebruikgemaakt van de zogenaamde 'Network Attached Memory'-techniek, waarmee gegevens met een snelheid van 40 Gbps direct aan het netwerk te leveren zijn. De Brocade VDX-switches hebben 40 GbE-poorten en 48 10-GbE-poorten, die samen twintig weergavestations, tien poppenspelers en de flash-opslagschijven met hoge capaciteit ondersteunen. De Brocade-switches vormen een flexibele basis voor The New IP, een moderne netwerkbenadering die geavanceerde software- en virtualisatiecapaciteiten optimaal benut. De Brocade VDX-switches zijn voorzien van de Brocade VCS® Fabric-technologie, die het inrichten en beheren van netwerkcapaciteit aanzienlijk vereenvoudigen. Zo kan The Jim Henson Company het netwerk eenvoudig uitbreiden en andere locaties op de campus aansluiten. Lees verder

Mon, 31-August-2015 10:16 | TV & Radio

Sennheiser presenteert details mijlpaal in high-end audio

De broers Daniel Sennheiser en Dr. Andreas Sennheiser, CEO’s van Sennheiser, hebben drie specificaties vrijgegeven van een product dat niet alleen de volgende mijlpaal voor Sennheiser markeert, maar ook voor de high-end audio-industrie. Tijdens een evenement ter ere van het 70-jarige bestaan van het bedrijf demonstreerde Sennheiser ook haar nieuwe audio-opnametechnologie 9.1 immersive audio. De broers Sennheiser willen op dit moment slechts drie details kwijt over het nieuwe model: het frequentiebereik, de geluidsweergave en het fundament. 

Op een speciale website, www.sennheiser-reshapingexcellence.com, zullen in de komende weken steeds meer details komen over Sennheisers mysterieuze nieuwe high-end audioproduct. De eerste details van het nieuwe product zijn:
 
  1. Het frequentiebereik van het product zal de grenzen van het menselijke gehoor ver overschrijden.
  2. Een absoluut perfecte geluidsweergave wordt gegarandeerd door een met platina bewerkt 2,4 micrometer membraan.
  3. Voor een rotsvast fundament is gebruik gemaakt van het fijnste Carrara-marmer – dat is dezelfde soort als Michelangelo ooit gebruikte voor zijn sculpturen.
 
De lancering van het product markeert een mijlpaal in de geschiedenis van Sennheiser. "Ons bedrijf heeft een rijke geschiedenis in de zoektocht naar perfectie in geluidsopname en –reproductie. We zijn heel trots dat we dit ook nu weer kunnen demonsteren want met onze nieuwe product geloven we dat er wederom een nieuwe standaard wordt gezet in de high-end audiowereld", aldus CEO Dr. Andreas Sennheiser. 
 
Sennheiser 9.1 immersive audio
Met de opname van concerten van het Junge Deutsche Philharmonie orkest en artiest Imogen Heap gaf Sennheiser een demonstratie van haar nieuwe 9.1 immersive audio, een nieuwe manier voor het opnemen en afspelen van audio. Het is ontwikkeld door Gregor Zielinsky van Sennheiser om zeer hoge kwaliteit audio-opnamen te maken, en creëert een volledig nieuwe, zeer realistische 3D-ervaring voor de luisteraar. Gregor Zielinsky, International Recording Applications Manager bij Sennheiser: “Sennheisers 9.1 immersive audio is een belangrijke nieuwe technologie van Sennheiser. We hebben dit nog maar een paar keer echt toegepast in professionele installaties. Een mooi voorbeeld hiervan is de befaamde 'David Bowie is’-tentoonstelling.”
 
‘Reshaping Excellence’
Voor het concert kregen bezoekers de gelegenheid om een blik te werpen op exclusieve Sennheiser modellen die nog nooit publiekelijk zijn vertoond, waaronder een speciale goud-zwarte HD 800 en het nieuwe mijlpaal product. Daarnaast was er de mogelijkheid om verschillende Sennheiser modellen uit te proberen, zoals de HD 800 hoofdtelefoon in combinatie met de HDVD 800 hoofdtelefoonversterker. Ook waren er verschillende Neumann microfoons waaronder het Digital 9000 draadloze microfoonsysteem, de M 149 Tube, en de KMS 105 studiomicrofoon.
  Lees verder

Fri, 28-August-2015 14:49 | Show & Events

RMS gaat verder: RMS 3.0

Onlangs heeft AaRiverside de werkzaamheden van APS, voormalig eigenaar van RMS, overgenomen. Fredy Verkuijlen (directeur/eigenaar AaRiverside): “Wij zijn erg blij met deze kans om ons verder te profileren op de verhuurmarkt. AaRiverside was in het verleden al distribiteur van RMS in de Benelux.”  Behalve het zorgdragen voor continuïteit is er hard gewerkt aan een nieuwe release van RMS. De nieuwe release heeft de naam RMS 3.0 gekregen en draait op een MySQL database. RMS 3.0 is te benaderen als cloud oplossing of vanaf uw server. Naast de bestaande functionaliteiten RMS 25 en RMS Anywhere zijn er een aantal functies bijgekomen. 

Enkele voorbeelden van de functionaliteiten zijn: 
·         Personeels- en crewportaal
·         Klantenportaal; Webshop
·         Geïntegreerde financiële administratie
·         Koppeling met Google maps. 

Nieuwsgierig geworden? Meer informatie en contactgegevens zijn te vinden op: www.aariverside.com
  Lees verder

Thu, 27-August-2015 11:26 | Broadcast & Audio Techniek

Gary Mey Commercial Director Brand Partnerships 538Groep

De 538Groep heeft Gary Mey aangetrokken als Commercial Director Brand Partnerships. Hij is in die functie verantwoordelijk voor de commerciële activiteiten als branded content, non spot, events, sponsoring en partnerships van de 538Groep, waaronder de radiozenders Radio 538 en SLAM!FM vallen. Mey start 20 oktober bij de 538Groep.
 
Algemeen Directeur Menno Koningsberger: "We zijn met Radio 538 en SLAM!FM actief in radio, tv, events, concepts en digital. Gary’s ervaring sluit daar naadloos op aan. Bij Schiphol Media heeft Gary baanbrekende en complexe brand partnerships opgetuigd. We zijn dan ook blij met zijn komst; we halen de expertise en senioriteit in huis die onze brand partnerships naar een hoger plan gaan trekken. Daarmee completeert Gary ons management team."
 
Gary Mey: "Ik ben ontzettend trots om voor deze functie gevraagd te worden. Na een prachtige 7,5 jaar Schiphol Media was het tijd voor een nieuwe stap. Terugkeren naar mijn oude liefde radio en dan ook nog eens bij de marktleider was een kans die ik niet kon laten lopen. De radio branche kent momenteel net als andere mediatypes geweldige uitdagingen. Ik wil heel graag mijn steentje bijdragen om met een professioneel team met enthousiaste collega’s bestaande partnerships uitbouwen en nieuwe brand partnerships aan te gaan."
 
Mey was hiervoor werkzaam als Sales Director bij Schiphol Media. Daarvoor was hij onder meer Manager Joint Promotions & Shared Revenue bij Talpa Media, Commercial Manager RTL Netherlands /RTL Radio/ IP en Sales Manager bij R+R Advertising.  Lees verder

Tue, 25-August-2015 09:26 | Film & TV

Nieuwe generatie storage voor videoprofessionals

Met de Silent Brick Library herdefinieert FAST LTA het begrip van high-volume digitale storage en wordt tape in de broadcasting daadwerkelijk overbodig. De Silent Brick Library verenigt de voordelen van tape (transportabele datadragers, energiezuinigheid, schaalbaarheid, flexibiliteit) met de snelheidsvoordelen van disc en voegt er nog de veiligheid van viervoudige redundantie op cartridge-basis toe. Overal waar grote hoeveelheden gegevens opgeslagen moeten worden - tot nu toe hét domein bij uitstek van bandjes - is de Silent Brick library het optimale next generation opslag systeem: energiezuinig, snel en veilig.

De Silent Brick Library is speciaal ontworpen als vervanger en opvolger van tape libraries. Hierbij is gekeken naar wat de specifieke voordelen van een tape library zijn en waar de nadelen van deze inmiddels zeer oude technologie liggen. Vervolgens zijn de Silent Bricks ontwikkelt met het doel minimaal de voordelen van de tape libraries te bieden zonder de nadelen te behouden, zodat voor iedereen die nu nog op tape technologie aangewezen is of die een kostengunstige lineaire opslag technologie nodig heeft met de Silent Brick Library een moderne opvolger van bandloopwerken ter beschikking staat.
 
Silent Brick Libraries bieden energiezuinige en viervoudig redundante opslag op cartridge basis voor grote hoeveelheden gegevens. De systemen worden via Ethernet of FibreChannel als Virtual Tape Library met LTFS support of als NAS aan de infrastructuur aangebonden en kunnen door de modulaire opbouw flexibel tot in het Petabyte bereik uitgebreid worden.

Modulair en flexibel uit te breiden
Een Silent Brick library bestaat in wezen uit een Library Controller en een (groot) aantal Silent Brick cartridges die als storage container fungeren. De Library Controller zelf kan vijf Silent Bricks opnemen, aanvullende Silent Bricks worden via Storage Shelfs aangesloten waarbij elk Storage Shelf plaats voor 15 Silent Bricks biedt. De Storage Shelfs gebruiken net zoals de Library Controller 3 hoogte-eenheden in een 19” rack en worden via snelle SAS-aansluitingen met de Library Controller verbonden. De Silent Brick Library Controller verzorgt de connectie met het netwerk, de emulatie van een groot aantal gebruikelijke tape libraries, de aansturing van de Silent Bricks en het beheer van de slots in de library. Net zoals bij een tape library kan hierbij elke Silent Brick afzonderlijk of in een verband aangestuurd worden zodat altijd precies bekend is welke gegevens op welke Silent Bricks opgeslagen zijn. Voor elke Silent Brick kan afzonderlijk een redundantie level tussen 0 (geen redundantie) en 4 ingesteld worden, de processor voor de redundantieberekeningen is hierbij onderdeel van de Library Controller en niet, zoals bij de bekende Silent Cubes, onderdeel van de storage containers.

Gepresenteerd op de IBC
Van 11 t/m 15 september toont FAST LTA samen met haar Nederlandse partner COMEX dit nieuwe storage systeem op de International Broadcasting Convention (IBC) in de RAI te Amsterdam. Ook zullen de eerste exemplaren van de Silent Brick Drive, een 2-bay field storage device gebaseerd op de Silent Brick Library hier te zien zijn.

Meer informatie op: www.comex.eu 




  Lees verder

Thu, 20-August-2015 09:02 | Film & TV

D&MS bouwt nieuwe Master Control Room van Ericsson

De Master Control Room (MCR) in het Videocentrum op het Media Park is sinds jaar en dag dé centrale plek in Nederland voor alle in- en uitgaande televisieverbindingen: via de MCR is het mogelijk om alle televisiezenders in de wereld te bereiken en alle inkomende verbindingen door te zetten naar Nederlandse en buitenlandse zenders en mediabedrijven. Na zo’n 15 jaar trouwe dienst en diverse upgrades investeert eigenaar en dienstverlener Ericsson Broadcast & Media Services nu in een volledige vervanging van de MCR.

Doordat de nieuwe Master Control Room op een andere plek, vlak naast de oude, wordt gebouwd is de continuïteit van dienstverlening gewaarborgd en komt er bovendien meer ruimte beschikbaar voor aanvullende diensten. De nieuwe MCR, futureproof en klaar voor IP, wordt onderdeel van het nieuwe Ericsson gebied in het NOS gebouw waar het een geheel zal vormen met vele andere multifunctionele ruimten en kantoorplekken. 

System integrator D&MS werd gevraagd om deze zomer een ‘state of the art' Master Control Room te bouwen. Met hulp van console specialist KB MF is onder meer een enorme ronde desk geconstrueerd met goed zicht op de centrale monitorenwand bestaande uit 22 high class 55” inch monitoren. In de nieuwe setup zijn diensten als encoding en transcoding naadloos geïntegreerd in één control center waardoor de MCR ook voor online en streaming doeleinden ideaal uitgerust is. De nieuwe MCR zal binnenkort officieel door Ericsson in gebruik worden genomen. Lees verder

Wed, 19-August-2015 09:17 | Show & Events

Wand- en plafondoplossing voor digitale menuborden

In snackbars, viskramen, bij benzinepompen en ook in restaurants kom je ze regelmatig tegen: digitale menuborden. Vogel’s Professional heeft speciaal voor deze displays en andere schermen die boven ooghoogte worden geplaatst een bevestigingsoplossing ontwikkeld. Dankzij deze oplossing worden schermen snel en eenvoudig naadloos naast elkaar bevestigd in een ideale kijkpositie. De interface platen en instelbare 3D strips uit de Vogel’s Connect-it serie vormen de basis van deze oplossing.

Door het nieuwe Z-profiel tussen de 3D strips en het scherm te bevestigen, ontstaat een extra kantelhoek van 8°. Afhankelijk van de grootte van het scherm kan deze tot maximaal 15° gekanteld worden. Hierdoor ontstaat een ideale kijkhoek en is de informatie die op de schermen getoond worden altijd goed zichtbaar. De Connect-it interface platen kunnen rechtstreeks op de muur worden vastgeschroefd of worden bevestigd aan één of meerdere Connect-it plafondbuizen. Zo wordt eenvoudig de gewenste wand- of plafondoplossing gecreëerd. Schermen kunnen zowel in portrait als landscape positie worden bevestigd.

Dankzij de volledig instelbare 3D strips (VESA 400 mm) worden schermen strak naast elkaar bevestigd en perfect uitgelijnd. De diepte, horizontale positie en kantelhoek kunnen geheel naar wens worden ingesteld. De ingebouwde servicepositie maakt het mogelijk om kabels aan te sluiten na installatie van de schermen. De 3D strips zijn voorzien van een vergrendelfunctie welke horizontale verschuiving voorkomt. Met het optionele hangslot wordt verwijdering door onbevoegden tegengegaan.

Meer informatie op: www.vogels.com/professional 

Foto: De Digitale BV Lees verder

Mon, 17-August-2015 10:20 | Film & TV

Regionale omroep investeert in kracht van de regio

De regionale omroepen zien geen reden het eigen plan waarmee men 17 miljoen wil bezuinigen te wijzigen op basis van het gisteren verschenen advies van de Raad voor Cultuur. De Raad pleit daarin voor een soort van BBC-model en een ander type bestuur. Volgens de koepel van regionale omroepen ROOS voorziet het eigen voorstel het beste in een slagvaardige regionale omroep die de regionale verankering niet verloren laat gaan.
 
“Wat de Raad voor Cultuur voorstelt is een kopie van het Hilversumse NPO-model, met een landelijk bestuur dat geen enkele binding met de regionale mediabedrijven heeft. Dat is ons teveel een ivorentoren-model,” aldus Jack de Vries, voorzitter van ROOS. “Er is geen enkel draagvlak voor in de sector, waardoor het in de praktijk een niet werkend conflictmodel zal worden. Ons model voorziet juist wel in een slagvaardig bestuur dat binding met de inhoud en regio houdt.”
 
De oproep van de Raad voor Cultuur tot nauwe samenwerking met andere mediaorganisaties wordt door het ROOS-bestuur omarmd. Met de NOS werken de regionale omroepen aan een gezamenlijk nieuwsprogramma met landelijk/internationaal nieuws aangevuld met een regionaal bulletin. Met de lokale omroepen zijn er verspreid over het land al talloze samenwerkingen waardoor content en kennis worden gedeeld. ROOS wil dat netwerk verder uitbouwen tot een professionele fijnmazige nieuwsvoorziening in het hele land, om de teloorgang van de regionale journalistiek een halt toe te roepen. Met de kranten wil de regionale omroep ook graag samenwerken, maar die behoefte moet wel aan beide kanten bestaan. Dat lijkt vooralsnog niet het geval.
 
Het idee van de Raad voor Cultuur om de radiostations van de regionale omroep onder te dompelen in een zogeheten syndicatiemodel analoog aan het Belgische Radio 2 (een landelijke zender met regionale spitsblokken) wijzen de omroepen krachtig af. Regionale radio is publieke marktleider in Nederland. ROOS zegt open te staan voor nieuwe modellen, al dan niet collectief toegepast, maar wil niet achteloos een massale groep van miljoenen luisteraars terzijde schuiven.
 
Het BBC-model waarvoor de Raad pleit gaat er volgens ROOS aan voorbij dat regionale omroepen meer zijn dan nieuwsorganisaties. Achtergronden en evenementen maken de omroepen tot verbindende factor en dat vereist een eigen kanaal op radio en tv. Dat gaat in het BBC-model verloren, waarmee het kind met het badwater wordt weggegooid, aldus ROOS.
 
De regionale omroepen moeten volgens afspraken in het regeerakkoord van het kabinet-Rutte II vanaf 2017 in totaal 17 miljoen bezuinigen. De huidige 13 omroepen willen dat opvangen door de organisaties te bundelen tot vijf mediabedrijven die op het gebied van techniek en overhead centraal beleid gaan voeren. Inhoudelijk gaan de omroepen juist fijnmaziger opereren. Het plan van ROOS is vier maanden geleden gepubliceerd. Ondanks de opgelegde bezuinigingen moet het leiden tot verbetering van de regionale journalistiek. De verwachting is dat staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het binnenkort naar de Tweede Kamer zal sturen. Lees verder

Mon, 10-August-2015 15:23 | Film & TV

VPRO zoekt filmtalent voor horrorproject

De VPRO zoekt jonge, talentvolle horrorregisseurs voor het televisieprogramma Masters of Fear.  Jonge filmmakers krijgen de kans om met een beperkt budget een horrorfilm te maken dat tijdens Halloween wordt uitgezonden op NPO 3. De opdracht luidt: maak de kijkers doodsbang! Filmmakers hebben tot 28 augustus de tijd om een plan in te leveren voor een  film van circa vijf minuten in het horrorgenre. Een jury bepaalt welke drie plannen budget krijgen toegewezen om de film daadwerkelijk te kunnen maken. Het resultaat is te zien in de televisie uitzending op 31 oktober op NPO 3.

Tijdens deze uitzending worden de drie films vertoond in een bioscoopzaal met publiek. Het publiek is aangesloten op een hartslagmeter, waarbij gemeten wordt welke film ze het meeste laat schrikken. Dit resultaat laat de vakjury meewegen bij het bepalen wie de beste horrorfilm heeft gemaakt.  De winnaar wordt gekroond tot Master of Fear 2015!
 
Meedoen? Kijk voor meer informatie op vpro.nl/mastersoffear.   Lees verder