UEFA kiest Expo Haarlemmermeer als IBC bij EURO2020

Dinsdag 4 december 2018
UEFA heeft Expo Haarlemmermeer gekozen als locatie voor het International Broadcast Centre (IBC) tijdens UEFA EURO2020. Het IBC vormt het hart van alle operationele broadcast-activiteiten van UEFA en is een belangrijke pijler van het toernooi. Alle tv-signalen vanuit de twaalf Europese voetbalstadions waarin de in totaal 51 wedstrijden worden gespeeld, waaronder de Johan Cruijff ArenA, komen hier samen en worden van hieruit weer verzonden naar alle UEFA broadcast-partners.

Keuze voor de locatie
UEFA kiest de locatie voor het IBC op basis van een aantal harde criteria. Nadat de KNVB de Europese voetbalbond op het spoor van Expo Haarlemmermeer heeft gezet, waren de geografische ligging ten opzichte van luchthaven Schiphol en de steden Amsterdam en Haarlem en beschikbare faciliteiten van doorslaggevend belang om voor het expositiegebouw met bijbehorend terrein te kiezen.

Het recent uitgebreide Expo Haarlemmermeer beslaat een oppervlakte van 24.000 vierkante meter en zal vanaf 30 maart 2020 vier maanden lang plaats bieden aan zo’n duizend gasten en werknemers. Het IBC werkt met de nieuwste technologie om vele miljoenen kijkers over de hele wereld te voorzien van op maat gesneden verslaggeving van UEFA EURO2020. Het IBC huisvest onder meer technische-, productionele- en zendfaciliteiten als tv-studio’s en productie- en regieruimtes. Tijdens EURO2016 in Frankrijk was het IBC gevestigd in Parijs. In totaal werden tijdens dat toernooi meer dan twee miljard kijkers bediend.

UEFA en KNVB
Gijs de Jong, secretaris-generaal KNVB: “Het is geweldig nieuws dat UEFA heeft gekozen het IBC voor EURO2020 in het Nederlandse Expo Haarlemmermeer te vestigen. De komst van het IBC past goed bij ons innovatieve en tech-imago en de economische impact ervan is groot. Er wordt voor een paar maanden een kleine stad opgebouwd, wat onder meer de aanleg van kilometers glasvezel en vele duizenden hotelovernachtingen oplevert. Het is een zeer prestigieus project dat enorme prioriteit heeft voor UEFA en de broadcast partners. Daar mogen we in Nederland heel trots op zijn.”

Marketingdirecteur van UEFA, Guy-Laurent Epstein: “De beslissing om de IBC in Nederland te hosten, is de eerste stap voor de UEFA in het leveren van de beelden van UEFA EURO2020 aan ons wereldwijde tv- en digitale publiek. Vanuit het IBC in Haarlemmermeer ontvangen alle uitzendpartners van de UEFA de wedstrijdbeelden, beelden van een historisch voetbalevent dat in geheel Europa wordt gespeeld, van Dublin tot Baku en van Bilbao tot Sint-Petersburg. De IBC zal de kern vormen van dit avontuur dat landen en supporters verbindt.”

Trots
Directeur Libéma Beurzen en Evenementen, Jeroen Dona: “We zijn ontzettend trots dat na een intensieve zoektocht door de UEFA Expo Haarlemmermeer is verkozen tot dertiende speelstad, zoals het IBC ook wel wordt genoemd. Hierbij is de unieke beleving van onze evenementenlocatie, dat volledig van glas is en daardoor zorgt voor een prettig binnen- en buitengevoel met daglicht, doorslaggevend geweest. Expo Haarlemmermeer kijkt ernaar uit om UEFA te mogen ontvangen en de IBC succesvol te huisvesten in 2020.”

Adam Elzakalai, wethouder Sport van Haarlemmermeer, is trots dat het IBC naar de polder komt. “Het is niet alleen de nabijheid van Schiphol, maar ook de economisch sterke regio die bepalend is. Daarnaast natuurlijk ook supergaaf dat als je straks naar de wedstrijden kijkt, je weet dat de signalen vanuit de Expo komen. Dat geeft toch een soort van trots.”