Animatiemakers verenigen zich in DAMD

Vrijdag 30 oktober 2015
<p>De meeste moderne films zijn ondenkbaar zonder animatie of visual effects (VFX). De makers verenigen zich nu in DAMD – Dutch Animation & Motion Design. Vandaag treden ze voor het eerst naar buiten tijdens het animatiefilmfestival ‘KLIK!’ in Amsterdam. De animatoren lobbyen onder andere voor gelijke behandeling van bewegend beeld als het gaat om auteursrechten. Zo claimen ze een deel van de inkomsten van Thuiskopie. Ook ijveren ze voor gelijkstellen van de rechten van karakter animatoren met  die van acteurs. Ook willen ze de industrie in Nederland weer aantrekkelijk maken voor toptalent dat naar het buitenland vertrokken is.

In de sector werken zo’n 3- à 4.000 mensen - in animatie, VFX en de gamesindustrie samen. Verder werken ook veel Nederlandse talenten in de VS en elders in Europa aan internationale producties. Oprichter Dario van Vree (animator en tevens tevens oprichter van KLIK!) : "We willen iets doen aan te lange dagen die animatoren en VFX-professionals moeten maken tegen te lage honoraria. Een gezonde sector vraagt om gezonde professionals." Casper de Kiefte, bestuurder van FNV KIEM en van oorsprong animator en mede-initiatiefnemer. "Ook in Nederland zie je de toename van animatiefilms, games en van visual effects in gewone films. Er begint langzaam een echte industrie te ontstaan. Met DAMD willen wij de sector professionaliseren. Daarvoor is een betere onderhandelingspositie nodig voor zzp’ers."

DAMD is zowel beroepsvereniging als (informele) vakgroep van FNV KIEM. De club telt inmiddels 90 leden en belangstellenden en verwacht snel te groeien. Op vrijdag 30 november houdt DAMD van 16.00 tot 17.00 uur een borrel tijdens het Amsterdamse animatiefilmfestival KLIK!.