Clouseau viert jubileum met CHAUVET Professional en Painting With Light

Donderdag 29 maart 2018
Clouseau verwende haar fans met een tournee door België en Nederland om hun 30-jarig bestaan te vieren. Luc Peumans van Painting with Light, die al jaren met de band samenwerkt, voorzag de “30” tour van een passende, memorabele belichting en stage design. Centraal in Peumans’ visuele concept dat gebaseerd was rond het creëren van een lounge-achtige omgeving, waren 12 Maverick MK2 Spot en 18 Rogue R2 Wash armaturen van CHAUVET Professional die geleverd werden door Coruna Sound & Light.

Het grootste deel van de show bestond uit akoestische versies van de hits die de groep over de jaren opgenomen heeft. Peumans vertaalde deze intieme set door het podium met tapijten te bekleden en verder warme, scenische elementen te gebruiken zoals Lucenti lampen in Edisonstijl en een rechtstaande piano. “Het gaat erom een connectie te kunnen maken met het publiek,” zegt Peumans. “Dit is altijd het geval geweest bij de shows van Clouseau. We wilden dat de muziek voor zichzelf kon spreken.”

Centraal in het creëren van de band met het publiek waren de gesatureerde effecten van de Rogue R2 Wash armaturen die op zes rechtstaande torens op het podium gepositioneerd waren. Met behulp van de kleurrendering capaciteiten van deze RGBW moving washes, was Peumans in staat een betoverende waaier van kleuren te creëren. Dat effect werd nog eens versterkt door de zwarte backdrop achteraan op het podium. De 12°-49° zoom feature droeg bij tot het creëren van de lichteffecten die Peumans hielpen diepte te creëren op het podium.

Frontzanger Koen en de rest van de band creëerden een intieme sfeer door het vertellen van de verhalen en anekdotes over hun liedjes en door verzoeknummers te spelen. Peumans vertrouwde op de veelzijdigheid van de Maverick MK2 Spot armaturen in de rig om het improvisatie element van de show te ondersteunen. Door de Mavericks zowel op the hangen als op het podium te positioneren, kon hij een schaarbeweging van licht creëren. Dankzij hun intense 440W beams, kon Peumans met de Mavericks verschillende looks creëren, zoals belichting voor de groepsleden of scherpe effecten vanuit verschillende hoeken.

Dankzij de de integratie van de Maverick en Rogue armaturen binnen het lounge concept kon Peumans een inspirerende backdrop creëren waarbinnen de groep hun hits van de voorbije 30 jaar kon presenteren. Het contrast met de vorige tours van Clouseau is dan ook enorm en toont nog maar eens aan dat Clouseau, zelfs na 30 jaar, nog steeds dynamisch, vooruitstrevend en relevant is. Foto: Louise Stickland

www.chauvetprofessional.eu