InventDesign verwerkt LED in jurk voor tour Andre Rieu

Maandag 25 juli 2016
InventDesign toverde een 'normale' witte bruidsjurk om tot spectaculaire regenboogjurk voor de nieuwe concertreeks van André Rieu die de afgelopen weken op het Vrijthof in Maastricht plaatsvond. Zangeres Mirusia Louwerse, die de jurk droeg, veranderde tijdens het wereldbekende nummer ‘Over the Rainbow’ van witte naar dynamisch kleurrijke verschijning. De LEDs mochten niet zichtbaar zijn, maar de lichtopbrengst moest wel hoog genoeg zijn om het volledige publiek te imponeren. InventDesign vond de oplossing om snel het gewenste resultaat te bereiken.

In samenwerking met de kleermaker en Maurice Verbeek, lichtontwerper bij André Rieu, onderzocht InventDesign waar in de jurk de LEDs gepositioneerd moesten worden om een egaal maar helder kleurbeeld te maken. “De LEDs moesten zowel horizontaal, verticaal als diagonaal een regenboogeffect kunnen vertonen. Met het passende advies van InventDesign en de flexibiliteit van het bedrijf was dat geen probleem”, aldus Verbeek. Daarnaast werd een makkelijk te dragen draadloze oplossing gezocht voor de aansturing en voeding; voldoende power om de gewenste verlichtingstijd te kunnen behalen en aansturing door middel van de DiGidot C4 controller die via WiFi vanaf de lichttafel kan worden getriggerd. “InventDesign kon snel aan onze last-minute vraag voldoen en heeft de jurk op locatie en volgens de wensen van André uitgewerkt. Daarbij is de wijze van aansturing middels de DiGidot C4 superieur. Wij kunnen met een gerust gevoel aan onze concertreeks beginnen!”, besluit Verbeek.

Toepassen van LED in kleding
InventDesign is niet onbekend met het verlichten van jurken en kostuums. Eerder verwerkten zij al LEDs in de jurk voor de tentoonstelling ‘Smart Technology’ bij NEMO Science Center, waar Sylvana Simons een volledig verlichte jurk droeg. Daarnaast hielpen zij Venus Waterman om de jurken, die werden gedragen tijdens de Coiffure Awards 2013, door middel van LED een dromerige uitstraling te geven. Ook de 12 kostuums die in samenwerking met Painting With Light voor Holiday On Ice werden geproduceerd en een heel bijzondere LED video jurk voor zangeres Alma Nieto, vormen bewijslast voor de ervaring van het bedrijf in LED kleding- en kostuumconcepten.