MEDIAPRO kiest Panasonic voor El Clasico in 4K

Dinsdag 3 mei 2016
<span style="font-family:arial,sans-serif">MEDIAPRO heeft de Panasonic AK-UC3000 camera’s gebruikt voor de eerste live uitzending in 4K van ‘El Clásico’, de voetbalwedstrijd tussen Barcelona en Real Madrid. El Clásico is een van de best bekeken voetbalwedstrijden ter wereld en wordt uitgezonden in 170 landen, met naar schatting 600 miljoen kijkers. MEDIAPRO zette voor de live 4K-uitzending meer dan 300 professionele medewerkers in en zeven uitzendwagens, waarvan er een was uitgerust met acht Panasonic 4K-camera's.

MEDIAPRO beloofde aan LaLiga om deze spectaculaire wedstrijden uit te zenden met de hoogst mogelijke kwaliteit. In november 2015 probeerde het bedrijf daarom tien nieuwe AK-UC3000-studiocamera's uit bij de eerste El Clásico-wedstrijd van het seizoen in het Santiago Bernabeu-stadion van Real Madrid. Dat leverde uitstekende beelden op.

Voor de wedstrijd in Camp Nou werd weer gekozen voor de AK-UC3000; dit keer samen met een nieuw ROP-bedieningspaneel, dat ontwikkeld werd in samenwerking met MEDIAPRO. Het paneel bood niet alleen meer functionaliteit en flexibiliteit, maar maakte ook een hogere kwaliteit mogelijk. De Panasonic AK-UC3000 is een compacte studiocamera die compatibel is met B4-lenzen. De camera biedt een goede balans tussen de verschillende beeldkwaliteitsparameters: hoge gevoeligheid, signaal/ruisverhouding, hoge resolutie en een breed dynamisch bereik.

“4K is niet voor de toekomst. Het is er nu al. Voor bedrijven zoals dat van ons wordt 4K de norm", zegt Dani Lozano, de producent van ‘El Clásico’ bij MEDIAPRO. “Panasonic luisterde goed naar onze feedback en implementeerde functionaliteit die wij dagelijks bij onze producties nodig hebben en die we belangrijk vinden om de beelden op een efficiënte manier te produceren. Zo werd bijvoorbeeld een op sport gerichte gammacurve geïntroduceerd en kwam er een hardware upgrade met extra uitgangen die heel handig zijn voor installaties met mobiele units.

Toni Feliú, Senior Manager ProAV bij Panasonic Spanje: “De installatie zelf is kostenefficiënt, gebruiksvriendelijk en eenvoudig te integreren met producten van derden, dus we hopen dat Barcelona-Real Madrid een goede aanjager zal blijken te zijn voor geavanceerde 4K-producties in Spanje.” Claudio Vázquez, technisch coördinator voor OB Vans bij MEDIAPRO: “We hebben samen met Panasonic een nieuw bedieningspaneel ontwikkeld, de ROP. Hierdoor wordt ons werk gemakkelijker en kunnen we veelzijdiger werken. Panasonic heeft ons tijdens de samenwerking fantastisch ondersteund en omdat het gaat om een gezamenlijk ontwerp zullen ze ons ook in de toekomst blijven ondersteunen.”