Open Studio Dagen: 3 en 4 september

Donderdag 11 augustus 2016
Mediastad Hilversum haalt alles uit de kast tijdens de Open Studio Dagen op zaterdag 3 en zondag 4 september. Onder het motto ‘Zien en gezien worden’ kan jong en oud tijdens dit event zien hoe radio- en televisieprogramma’s worden gemaakt, decorstukken bewonderen, BN’ers spotten, radio kijken en optredens bijwonen.

Ook is er een mogelijkheid om (onverwachte) talenten te ontdekken. Wie bijvoorbeeld wil weten of nieuwslezen of deejayen iets voor hem/haar is, kan terecht bij een workshop van NOS-nieuwslezer Jeroen Overbeek of een dj-clinic. Bij AVROTROS gaan onder meer de deuren open van de EenVandaag-studio, zorgen verschillende artiesten van Nederlandse bodem en de dj’s van Sterren NL voor een muziekfeest en zijn er meet  & greets met hoofdrolspelers uit de serie Brugklas. BNN-VARA nodigt bezoekers uit te komen kijken bij de live radio-uitzending van Sander Hoogendoorn (NPO 3FM), te presenteren zoals Matthijs van Nieuwkerk of een kijkje te  nemen in de studio van Kassa en Twee voor Twaalf. Kinderen kunnen dansles krijgen van de choreograaf van Kinderen voor Kinderen, op hun nieuwe single Voor altijd jong.

Ook bij KRO-NCRV is van alles te beleven. Zo worden er rondleidingen gehouden door de studio’s van onder meer Zapplive en is er een mini-bioscoop met een Spangas Marathon. Wie autocue wil lezen met presentatoren Henk Mouwe, Martine van Os, Jeroen Latijnhouwers of Carrie ten Napel kan dat doen bij Omroep Max op 3 en 4 september. Fans van het satirische VPRO-programma Toren C  kunnen op beide dagen hun hart ophalen bij Vue Cinema in het Hilversumse centrum.  Daar wordt een marathon gehouden van seizoen 5 van de serie.

Degenen die nog meer over de wereld van de media willen ontdekken, kunnen tijdens de Open Studio Dagen een (gratis) bezoek brengen aan  de Experience in Beeld en Geluid.  Een plek waar ook live radio wordt gemaakt door bekende dj’s.
Geïnteresseerden in virtual en augmented reality kunnen een bezoekje brengen aan Mediamonks, het grootste digitale productiebureau van de wereld. Er zijn VR experiences en  er worden (Engelstalige) presentaties gegeven door de ‘creative minds’ van hun Animatie-, Development-, Design- en Games-afdelingen.

Muziekliefhebbers kunnen 4 september van 14.00 – 15.15 uur terecht  in het Muziekcentrum van de Omroep voor een bijzonder concert van Jong Metropole. Het repertoire omvat stukken van Rogier van Otterloo tot en met hedendaags werk. Tijdens het concert met de titel 'The Future is Now' wordt ook de Keep an Eye Outstanding Talent Award uitgereikt. Dit event wordt mogelijk gemaakt door de Keep an Eye foundation, het Prins Bernhard Cultuur Fonds en de gemeente Hilversum.

In het kader van het Dutch Drone Festival zijn er tijdens de Open Studio Dagen ook Drone Experience Days in studio 22, de grootste studio van Europa. Er worden daar drone-races en demonstraties gehouden en er is de mogelijkheid om zelf met een drone te vliegen.
Voor de derde keer in de geschiedenis wordt ook dit jaar de TV-toren opengesteld. Voor een bijdrage van  €10,- per persoon kan iedereen genieten van het uitzicht vanaf de toren. De volledige opbrengst gaat naar de Stichting Heppie, een vrijwilligersorganisatie die zich inzet voor kinderen en jongeren die sociaal uitgesloten zijn.

De Open Studio Dagen maken deel uit van Dutch Media Week en vinden plaats in de hele Mediastad: in de stad én op het Media Park. Geheel in stijl met alle glitter en glamour kunnen bezoekers zich met een limousine van het Media Park naar de Stad laten vervoeren en omgekeerd.

De toegang is gratis. Kijk voor een overzicht van alle activiteiten op www.openstudiodagen.nl