Programma Mediapark Jaarcongres bekend

Donderdag 9 juni 2016
<span style="font-size:12px">Op donderdag 23 juni staat het Media Park in het teken van het Mediapark Jaarcongres (MPJC). In studio 21 organiseren Beeld en Geluid, Media Academie en iMMovator voor de negende keer dit innovatieve evenement. Tijdens het MPJC2016 komt de Nederlandse media-industrie bij elkaar om zich te laten bijpraten rondom de belangrijke ontwikkelingen in het huidige videolandschap. Enkele sprekers uit het programma zijn: Pim Schmitz (Talpa), Jan de Jong (NOS) en Jildou van der Bijl (LINDA Magazine).

Het hedendaagse videotijdperk biedt legio aan mogelijkheden aan innovatieve en creatieve makers. Transmedia storytelling, nieuwe videoplatforms, dankzij big data steeds meer kennis over je publiek… Wat is er allemaal mogelijk en hoe scheid je in dit videotijdperk de trends van de hypes? Tijdens het plenaire programma vertellen (inter)nationale topsprekers uit de media-industrie op het podium van studio 21 hoe zij zich staande houden in ‘The Video Age’. Het programma van MPJC gaat in op video ontwikkelingen, nieuwe video makers, video formats en nieuwe business modellen.

In het eerste deel zal Maikel Verhaaren (GFK) ingaan op de facts en figures over de ‘Video Age’ waarbij hij nieuwe gegevens van GfK presenteert. Hoe, waar en wanneer kijken jongeren naar video en via welke devices? Betalen ze voor video content of kijken ze alleen gratis video en welke platformen zijn populair? Vervolgens spreekt internationale gast Matt Locke (Storythings) over de manier waarop aandacht wordt gevraagd en gegeven op digitale platforms. Hij heeft 10 jaar werkervaring bij Channel4 en the BBC, waar hij teams leidde die innovatieve cross-platform projecten ontwikkelden. Jan de Jong (NOS) gaat daarna in op grote televisie ontwikkelingen, de rol van de nieuwe platformen zoals Netflix en Facebook en de keuzes die omroepen nu moeten maken.
 
Rol van video voor nieuwe en bestaande spelers
 In de middag wordt er aandacht gegeven aan nieuwe videomakers. Zo licht Jildou van der Bijl van LINDA Magazine toe hoe LINDA TV in korte tijd een groot publiek creëerde. Wendy Bernfeld (Rights Stuff) laat zien hoe de markt voor online video snel verandert, en welke mogelijkheden dit biedt voor onafhankelijke makers.

Naast de nieuwe makers en platforms wordt er ook gekeken naar bestaande mediabedrijven. Hoe zien zij de toekomst van video en hun rol daarin? Aan de hand van enkele video fragmenten gaat Rens de Jong in gesprek met o.a. Jan Riemens (Zoomin TV), Bert Habets (RTL) en Henk Hagoort (NPO). Meer over het programma, de expertsessies en inschrijving is na te lezen op www.mediaparkjaarcongres.nl, of volg het congres via Facebook of Twitter. Het Mediapark Jaarcongres is een initiatief van iMMovator Cross Media Network, Media Academie en Beeld en Geluid.