Terugblik: 3FM Serious Request ook technisch succesvol

Donderdag 5 januari 2017
Mede dankzij de ‘Lak Aan’ actie van Tijn was 3FM Serious Request ook in 2016 meer dan geslaagd. Tussen 18 en 24 december zaten NPO 3FM dj’s Domien Verschuuren en Frank van der Lende opgesloten in het Glazen Huis op de Grote Markt in Breda om geld in te zamelen voor de bestrijding van longontsteking bij kinderen. Er werd uiteindelijk ruim 8,7 miljoen euro opgehaald voor het Rode Kruis en dat was net iets meer dan de opbrengst van de vorige editie in Heerlen.
 
Letterlijk 24/7 non-stop op radio en tv
Naast NPO 3FM, de 3FM website en de mobiele apps was Serious Request ook 24 uur per dag te zien op NPO 101.TV en uiteraard via alle populaire social media te volgen. Ook ‘mobile journalism' speelde hier een belangrijke rol. Het resultaat was een 7-daagse non-stop marathonuitzending met veel live verbindingen en tevens een fraai voorbeeld hoe verschillende media elkaar kunnen aanvullen en versterken. Dit laatst gold ook voor de vele bedrijven die achter de schermen actief waren om alles in goede banen te lijden. Voor de realisatie van al het audio en video bij Serious Request werken al vele jaren de mediabedrijven Corrino Media, United, Ericsson en Mobile Viewpoint samen, met elk hun eigen expertise en verantwoordelijkheid. Zo is Corrino Media samen met Ericsson verantwoordelijk voor de radio en ‘visual radio’ faciliteiten in en rond het Glazen Huis. United verzorgde, samen met onder meer Ericsson en Eurofiber, voor alle nodige verbindingen en tevens de televisiefaciliteiten. 
 
Mobile Journalism 
Om het ‘mobile journalism’ te faciliteren had Mobile Viewpoint via verhuurpartner Broadcast Rental haar smartphone-app en een aantal WMT zenders beschikbaar gesteld. Met deze laatstgenoemde ‘rugzakzenders’ konden verslaggevers verderop in Breda, en waar ook in het land, een live HD verbinding opzetten met de centrale regie in Breda of de Master Control Room van Ericsson in Hilversum. Ook was het mogelijk om direct met een smartphone eenvoudige in de uitzending te komen zonder de beelden eerst te hoeven transcoderen.

In totaal werkten ruim 30 bedrijven en organisaties mee aan de geslaagde totstandkoming van Serious Request 2016.