The Flying Dutch - Dutch Design ten top!

Donderdag 18 juni 2015
<p>Zaterdag 30 mei was de eerste editie van The Flying Dutch. Speciaal voor het open air festival kwamen ‘s werelds beste Nederlandse dj’s bij elkaar om op drie verschillende podia; Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven te spelen. Verdeeld over de drie steden, zagen in totaal 100.000 bezoekers tien Nederlandse top dj’s spelen. In opdracht van ALDA Events installeerde Livingprojects meer dan 850 meter RGB LED strip op de outlines van het geometrisch gevormde podium.
 
Met elf uur aan optredens, draaide elke dj een set van één uur per locatie. Op het festivalterrein op Strijp S in Eindhoven konden zo’n 30.000 danceliefhebbers genieten van de muziek van o.a. Afrojack, Armin van Buuren, Fedde Le Grand en Hardwell en hun ogen de kost geven aan het futuristische podium.
 
Verantwoordelijk voor het festival zijn John Ewbank en ALDA Events. Twee grote merken in de muziek industrie, die hun krachten te bundelen in House Of Orange. Een gigantische productie, zelfs voor ALDA Events die ook alle shows van o.a. Hardwell en Armin van Buuren   ontwikkelt produceert en promoot. Het doel van het event; Nederland veranderen in één grote dansvloer. “ALDA werkt altijd uit het hart van de artiest. Dit gevoel en deze emotie worden vertaald in onze evenementen,” verklaart Allan Hardenberg, directeur van ALDA Events. The Flying Dutch was in deze zeker geen uitzondering.
 
Het podium, naar ontwerp van 250K, was zonder licht al een kunstwerk op zich. “In de drie steden hebben we overal een ander Nederlands’ iconisch item als uitgangspunt genomen, met als leidraad Design as a piece of art, ” legt 250K uit. Opgebouwd uit veertig asymmetrische driehoekige vormen van houten frames en bespannen met spierwitte doeken, had M.C. Escher er letterlijk een puntje aan kunnen zuigen. “De abstracte strakke vormen, paste erg goed bij een inspirerende broedplaats zoals Strijp S, terwijl de oude grove industriële panden juist voor een mooi contrast zorgden met de polystructuur van de stage,” aldus 250K.
 
“Het  was een enorme klus,” vertelt Jurgen Bal, manager operations Livingprojects. Meer dan 850 meter LivingLight RGB LED strip werd er verwerkt in het podium. “Door gebruik te maken van standaard maten hebben we alle lengtes op een nette manier uit kunnen vullen, dit is de enige manier om dit soort projecten in korte tijd te realiseren,” aldus Bal. “In het geval van The Flying Dutch Eindhoven hebben we alle facetten, in een vroeg stadium, goed doorgesproken met de alle betrokken partijen zoals Livingprojects, het geluid- en de decorpartij. Een van de grootste uitdagingen is vaak de tijd waarin de podium gerealiseerd moet worden. Daarom is ervoor gekozen om anderhalve week voor het event te beginnen aan de bouw van de stage. Op die manier had iedereen voldoende tijd had om hun eigen onderdeel goed te kunnen uitvoeren. Waarin we voor Eindhoven zeker goed geslaagd zijn!” zegt van den Broek tevreden.