United faciliteert het EK Atletiek 2016

Donderdag 7 juli 2016
In opdracht van host broadcaster NOS faciliteert United de registratie van het EK Atletiek 2016. Deze opdracht is een van de meest omvangrijke ooit in de geschiedenis van United. In een al drukke sportzomer, waarin het bedrijf onder meer werkt voor het EK Voetbal, de Tour de France en natuurlijk de Olympische Spelen, brengt dat een grote uitdaging met zich mee.

Het EK Atletiek is een zeer omvangrijk meercameraproject waarbij onder meer 77 camera’s, 8 regiewagens en 200 crewleden van United betrokken zijn. De beelden worden afgenomen door maar liefst 27 landen. Extra uitdaging is het compacte wedstrijdprogramma: alle 44 disciplines worden in slechts 5 dagen afgewerkt in plaats van de gebruikelijke 6. Een zo kort mogelijk programma voor de sporters had namelijk de voorkeur vanwege de Olympische Spelen straks in Rio. Dat betekent extra druk op de organisatie, aangezien er nu meer wedstrijdonderdelen parallel lopen; soms vinden wel 8 of 9 onderdelen tegelijkertijd plaats. Bovendien is het evenement verspreid over twee locaties: het Olympisch Stadion en Museumplein.

Omvangrijke uitdaging
Naast de volledige registratie van alle wedstrijdonderdelen, is United ook verantwoordelijk voor onder meer het technisch operationeel Centrum (TOC), het EVS-netwerk, de commentaarposities en de dedicated live mix zone. De voorbereiding op het gebied van projectmanagement, logistiek en planning startte zo’n driekwart jaar geleden om alle faciliteiten en mensen beschikbaar te krijgen in deze toch al bomvolle sportzomer. Dit kregen we voor elkaar dankzij de nauwe samenwerking met de technische productie van NOS en natuurlijk dankzij onze positie binnen de Euro Media Group en de samenwerking met zusterbedrijven als VideoHouse en EMP.

Event presentation
In opdracht van Amsterdam2016, de organisatie achter het EK Atletiek, verzorgt United ook de gehele event presentation. Met een portable regie en drie camera’s biedt United de bezoekers van het event een totaalbeleving via de big screens in het Olympisch Stadion en op het Museumplein. Dat wordt aangevuld met vormgeving van de eigen afdeling Graphics en content die de bezoekers zelf over het EK Atletiek delen via social media. United's slimme tool MediaConnect verzamelt deze berichten automatisch. Redactieleden plaatsen de gedeelde filmpjes, foto’s, Twitter-berichten etc. vervolgens via diezelfde tool op de big screens, maar ook op de website, de app, de social media-kanalen van Amsterdam2016. Aan MediaConnect is ook een press portal gekoppeld waar geaccrediteerde pers allerlei professioneel gemaakte content kan downloaden ter montage of directe uitzending op televisie of internet. Dankzij MediaConnect heeft Amsterdam2016 dus haar complete mediaproductie bij elkaar.

Facts & Figures
1500 atleten uit 50 landen                                 44 wedstrijddisciplines in 5 dagen
200 crewleden van United                                 77 camera’s
8 regiewagens                                                 1 TOC met feeds voor 27 landen