Terugblik ISE 2018

Van bezoekers en exposanten hoorden we op de beursvloer al positieve geluiden en ook bij de organisatie zelf waren ze heel blij met deze editie van ISE, blijkt uit de woorden van Mike Blackman (Managing Director van Integrated Systems Events): "Het was voor ons op alle fronten een geweldige beurs. Zowel de bezoekersaantallen als de waardering vanuit de exposanten was zeer hoog. Namens ISE wil ik dan ook alle aanwezigen, exposanten, partners en onze mede-eigenaren AVIXA en CEDIA bedankten. Deze combinatie heeft ISE gemaakt tot wat het nu is en maakt dat we jaar na jaar kunnen voortbouwen op onze successen."
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Terugblik ISE 2018

Magazines | AV-Entertainment Nr1 2018

tv&radio Beurs

av-entertainment.nl

Van bezoekers en exposanten hoorden we op de beursvloer al positieve geluiden en ook bij de organisatie zelf waren ze heel blij met deze editie van ISE, blijkt uit de woorden van Mike Blackman (Managing Director van Integrated Systems Events): "Het was voor ons op alle fronten een geweldige beurs. Zowel de bezoekersaantallen als de waardering vanuit de exposanten was zeer hoog. Namens ISE wil ik dan ook alle aanwezigen, exposanten, partners en onze mede-eigenaren AVIXA en CEDIA bedankten. Deze combinatie heeft ISE gemaakt tot wat het nu is en maakt dat we jaar na jaar kunnen voortbouwen op onze successen."

Audio-Technica / Iemke Roos Audio

Er was uiteraard weer meer dan genoeg te zien op al die stands in de RAI. Nieuwe producten en technologieën, maar soms was het nieuws ook van een andere aard. Bij Audio-Technica bijvoorbeeld, dat blij was aan te kondigen dat de naam van hun in Nederland gevestigde distributeur (Iemke Roos Audio) bij de aanvang van ISE is veranderd in 'Audio-Technica Benelux'. Iemke Roos Audio was al sinds 2014 onderdeel van de Audio-Technica Group en met de naamswijziging vergroot het Japanse bedrijf haar aanwezigheid binnen Europa. Audio-Technica Benelux is een toevoeging aan de al bestaande kantoren in Frankrijk, Duitsland, Spanje, Hongarije, Dubai en het Verenigd Koninkrijk. Robert Morgan-Males, Marketing Director van Audio-Technica Europe, toonde zich zeer tevreden: "Dit is het resultaat van een jarenlange samenwerking met Iemke Roos en ik verheug me erop om onze relatie met het Nederlandse en Belgische team verder te versterken." Gineke van Urk, Managing Director van Iemke Roos Audio, was al even blij: "Een nauwe samenwerking met Audio-Technica Europe heeft ons kansen gegeven om ons bedrijf en onze aanwezigheid in de markt te laten groeien door gebruik te maken van de kennis, ervaring en marketingmiddelen van het Audio-Technica Europe team. De verandering is ook positief voor de andere merken die wij al jarenlang in de Benelux vertegenwoordigen en ik kijk er naar uit om met het team verder te groeien in een voor Audio-Technica belangrijke markt."

Roland Professional AV

Roland Pro AV mocht tijdens ISE rekenen op een prima opkomst. "Inmiddels wordt Roland duidelijk herkend als een belangrijke speler op het gebied van professionele oplossingen voor (live) videoproducties", vertelt Kees Biemans, Sales Manager voor Roland Pro AV. "Populaire producten als de VR-50HD en V-800HD Multi-Format Video Switchers hebben in de afgelopen jaren een grote schare aan fans voor zich weten te winnen en hebben hun weg gevonden naar talloze AV-verhuurbedrijven, theaters en andere locaties waar men de behoefte heeft om een veelvoud van videoformaten op een efficiënte manier te laten samensmelten. Daarnaast zien we dat men vandaag de dag veelal zelf de regie in handen neemt bij streaming van audiovisuele content. Voorheen werd dit gedeelte van een productie vaak uitbesteed aan een externe partij. Met een AV Streaming Mixer als de VR-4HD en VR-50HD kan je dit tegenwoordig eenvoudig zelf doen. Het enige dat verder nodig is zijn een computer en een stabiele (mobiele) internetverbinding", verklaart hij verder. "Ook merken we nu dat het produceren in HD echt gemeengoed is geworden binnen de verhuurmarkt en dat verhuurbedrijven die zich voorheen enkel met audio bezighielden nu ook live video toevoegen aan hun portfolio." Verder is de Europese introductie van de XS-62S en V-60HD video switchers, die sinds eind februari leverbaar zijn, bijzonder goed ontvangen. Biemans: "Het is dan ook voor het eerst dat Roland een multi-format switcher van dit kaliber aan weet te bieden in de entry-level prijsklasse."

Shure

Op de stand van Shure waren onder andere nieuwe conference-oplossingen te zien, zoals de IntelliMix P300 Audio Conferencing Processor. Dat is een nieuwe digitale signaalprocessor die vanaf nu overal leverbaar is. De P300 werd op ISE voor het eerst getoond en maakt gebruik van Shure IntelliMix DSP-algoritmes om de geluidskwaliteit tijdens videoconferenties aanzienlijk te verhogen; hij beschikt daarnaast over veel aansluitmogelijkheden en werkt bovendien naadloos samen met de AV-conferentiemicrofoonsystemen Microflex Advance en Microflex Wireless van Shure. Uiteraard ook aanwezig: Axient Digital, hét vlaggenschip onder de draadloze systemen van Shure. Het bouwt voort op de successen van de draadloze systemen UHF-R, ULX-D en Axient en daarmee heeft Shure het meest geavanceerde draadloze platform weten te creëren dat ooit is ontwikkeld voor professionele geluidsoverdracht tijdens evenementen en voor zakelijke toepassingen. Gebruikers stellen steeds hogere eisen - vooral nu het beschikbare RF-spectrum steeds verder onder druk komt te staan - en daarom levert Axient Digital niet alleen zeer betrouwbare RF-prestaties, een uitzonderlijk hoge geluidskwaliteit en geavanceerde beheerfuncties, maar ook schaalbare hardware. Axient Digital omvat ontvangers die compatibel zijn met beide zenderlijnen van het systeem, de AD-serie en de ADX-serie. In combinatie met AD-zenders levert Axient Digital exceptioneel betrouwbare RF-prestaties met kraakheldere digitale geluidskwaliteit en flexibele netwerkmogelijkheden. Van ADX-zenders benut Axient Digital tevens alle beschikbare ShowLink-functies voor real-time bediening op afstand van de zenderparameters en automatische interference detection and avoidance. De ADX-serie omvat bovendien de eerste micro-bodypackzender met zelftunende interne antenne. Deze is nog beter weg te werken en biedt extra draagcomfort aan de gebruikers.

Adamson

Adamson heeft op ISE twee nieuwe installatieboxen toegevoegd aan de reeds bestaande IS-serie installatieboxen. Deze point-source boxen zijn de IS10P en de IS7P. Beide boxen zijn uitgevoerd in een twee weg bi-amp uitvoering en hebben een dubbele kevlar speaker met in het midden een 1.4" driver met een 3" voicecoil. Deze zijn in beide gevallen gekoppeld aan een hoorn van 70x40 graden of 100x50 graden en zijn rotatable. De IS10P heeft twee 10" kevlar drivers die ook gebruikt worden in de reeds bekende S10 line array boxen. De IS7P heeft het kleinere broertje: twee stuks 7" kevlar speakers die ook gebruikt worden in de nieuwe IS7 line array. De IS10P point-source box kan gecombineerd worden met de reeds bekende IS119 baskast waarin een frontloaded 19" kevlar speaker gemonteerd is. De IS7P kan gecombineerd worden met de IS118 frontloaded 18" baskast waarin een 18" kevlar speaker gemonteerd is. Zowel voor de IS10P als de IS7P is een uitgebreid assortiment aan vliegmateriaal beschikbaar. Hierdoor zijn de boxen zowel enkel als dubbel rechtopstaand te monteren als ook enkel of dubbel liggend. Deze twee nieuwe point-source boxen zijn medio juli leverbaar.

Datavideo

Datavideo presenteerde op ISE een volledige oplossing die camera's, switcher, opname en streaming encoder combineert. De HS-1600T is een compacte mobiele studio die in te klappen is tot het formaat van een koffertje. Door middel van HDBaseT connectiviteit is het installeren en in gebruik nemen van de studio met camera's een fluitje van een cent. HDBaseT zorgt er namelijk voor dat zowel de voedingsspanning voor de camera's, het besturingssignaal en het (1080p) camerasignaal over een enkele netwerkkabel loopt. Hierdoor is het opzetten van de productieomgeving een kwestie van minuten en bespaar je jezelf een hoop moeite met verlengsnoeren en spanningsverdelers. Deze set is uit te breiden tot drie camera's en een HDMI bron van bijvoorbeeld een laptop. De eenvoudige camerabesturing zorgt er voor dat iedereen met deze oplossing kan werken. Ook ingebouwd is een streaming encoder waarmee je binnen enkele seconden live bent op Youtube of Facebook Live. Via een SD kaartje kun je eenvoudig opnamen maken.

Datavideo is producent van een breed scala streamingoplossingen. Deze variëren van streaming encoders die een H.264 stream naar bijvoorbeeld Facebook Live of Youtube kunnen sturen. Interessanter wordt het met de softwareoplossing DVS-200. Deze softwareoplossing draait op een server en kan verschillende H.264 streams ontvangen. Deze streams kunnen vervolgens naar een streamingplatform zoals Youtube worden gestuurd, maar ook gelijktijdig naar Facebook Live. Met DVS-200 haal je een geavanceerd streamingplatform in huis, en het is ook nog eens gemakkelijk te bedienen. Datavideo produceert tevens hardware decoders. Deze decoders zijn in staat streams te decoderen (direct) vanaf Youtube of vanuit DVS-200. Hiermee kun je, in combinatie met de IR remote, een IPTV netwerk opzetten waarbij de hardware decoder als set-top-box wordt gebruikt.

Auvicom

Bij Auvicom repte men tijdens ISE onder andere over het jongste product van streamingspecialist Epiphan, de Mini Pearl. Het is een instapmodel dat klein is in omvang, maar groots qua functionaliteiten. Ontwerp zelf je aangepaste lay-out inclusief beeld-in-beeld en afbeeldingoverlays. Hij beschikt over een drag-and-drop editor en is compatible met HDMI-, SDI- en DVI-bronnen. Signaalomvormers of scalers zijn niet nodig. Gelijktijdig live streamen naar YouTube, Facebook of andere content delivery netwerken is mogelijk. Ook de moeite waard volgens Auvicom: de Huddle van I3-technologies, een betaalbare plug and play collaboration monitor voor vergaderzalen. Aansluiten en starten is het principe. Het is een intuïtieve totaaloplossing die presentaties, opleidingen en vergaderingen kinderspel maakt. Via een optionele button krijg je ook direct toegang tot Skype, Excel, PowerPoint en je webbrowser.

Sennheiser

Op de stand van Sennheiser draaide het dit jaar om een 'Digitale Workflow' en exclusieve geluidsbelevingen. Bezoekers konden verschillende productoplossingen live ervaren in twee 'Experience Areas'. In de Live Demo Room, die was ingericht als vergaderruimte, werd tijdens uiteenlopende vergadersituaties gedemonstreerd wat de kwaliteit is van producten zoals TeamConnect Ceiling of TeamConnect Wireless. Daarnaast konden bezoekers de TeamConnect Ceiling-microfoon zelf ervaren in de Virtual Reality Experience. Daarnaast konden ze in de Speaker's Corner boeiende presentaties bijwonen over de nieuwste technologieën en innovaties. Ook was het hier mogelijk om de SpeechLine Digital Wireless-microfoon te testen en meer te leren over de diverse manieren waarop de Sennheiser Control Cockpit gebruikt kan worden.

Panasonic

Bij Panasonic keken bezoekers de ogen uit bij de bijzondere oplossingen die gedemonstreerd werden. Met een indrukwekkende show waarin live artiesten werden getransformeerd in gesynchroniseerde geanimeerde projecties, werd de toekomst van live entertainment getoond. Voor deze spectaculaire show werden professionele 4K-camera's, geautomatiseerde systemen, roboticasystemen, laserprojectoren met hoge helderheid, 3D-mappingeffecten en de meest geavanceerde projectietechnologieën gebruikt, allemaal van Panasonic zelf.

Audio XL

Bij Audio XL was natuurlijk de op CUE 2018 gepresenteerde Soundcraft Vi-1000 (zie verderop in dit blad) te zien, maar er was veel meer nieuws te bewonderen. De JBL Professional 3 Series MKII Speakers bijvoorbeeld, compacte powered studio monitors die de legendarische JBL-prestaties mogelijk maken in elke studio. Met gepatenteerde technologieën, afgeleid van de JBL 7 Series en M2 Master Reference Monitors en met een slank, modern ontwerp, levert de nieuwe generatie JBL 3-Serie verbluffende prestaties en een nog betere mixervaring tegen een betaalbare prijs. Ook de JBL Professional SoundBar 1 was aanwezig. Het is een kosteneffectieve soundbar die is ontworpen om de geluidskwaliteit te verbeteren en de complexiteit te verminderen in hotelkamers en cruiseschepen. De PSB-1 biedt een vol geluid zonder de noodzaak van een aparte subwoofer en ondersteunt zowel vast als variabel bronvolume voor maximale tv-compatibiliteit.

Harman Pro introduceerde verder de nieuwe JBL Professional VLA Compact Series line array oplossing op ISE. De nieuwe VLA Compact-serie biedt dezelfde prestaties als de long-throw arrays van de VLA-serie in een compactere en weerbestendige vorm voor permanente buiten installatietoepassingen die een gelijkmatige dekking, hoge verstaanbaarheid en hoge geluidsniveaus vereisen zoals kleine tot middelgrote stadions, arena's en de grotere zalen.

Tot slot lichten we de BSS DCP-555 Conference Processor uit. Een digitale VOIP-conferentieprocessor met de superieure geluidskwaliteit en geavanceerde mogelijkheden van BSS, die speciaal is ontworpen voor web- en audioconferenties in vergaderruimten. De DCP-555 is uitgerust met een scala aan I/O zoals AES67, BLU link, USB, 16 × 8 analoge audio, GPIO en biedt geautomatiseerde mix van microfoons, pc-audio en andere audiobronnen, met akoestische echo-onderdrukking. De configuratie wordt zeer eenvoudig uitgevoerd vanaf elk apparaat binnen hetzelfde netwerk door middel van een template-based web interface.

De volgende editie van Integrated Systems Europe vindt plaats van 5 t/m 8 februari 2019.

 
<

tv&radio actueel

Nieuwe, strengere privacywetgeving:

Cloud computing heeft de laatste jaren flink aan populariteit gewonnen. Opslag van data in de cloud bespaart investeringen in hardware, is enorm schaalbaar en vermindert de complexiteit van IT-beheer. Een mogelijk nadeel is de afhankelijkheid van de leverancier; problemen kun je immers niet zelf verhelpen. Ook is vaak onduidelijk waar bedrijfsdata zich precies bevindt. Nieuwe wetten dwingen je ertoe je bedrijfsprocessen met betrekking tot data nog eens goed te herzien om flinke boetes te voorkomen.

Elk bedrijf dat met persoonsgegevens werkt, moet rekening houden met de nieuwe Europese privacyverordening. Op 25 mei 2018 maakt de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) definitief plaats voor de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR in het Engels). Vanaf dat moment geldt in de hele EU dezelfde wetgeving met betrekking tot privacy en de omgang met persoonsgegevens. Ook bedrijven buiten de EU die gegevens van Europese burgers verwerken (denk aan Google of Microsoft), moeten zich aan de AVG houden. De verordening geeft burgers meer zeggenschap over hun data en wat daarmee gebeurt. Bedrijven moeten duidelijk maken (en vastleggen!) waarom ze bepaalde (persoons)gegevens nodig hebben en waarvoor die worden gebruikt. Burgers kunnen inzage vragen in opgeslagen data, toestemming intrekken, klachten indienen en gebruikmaken van het recht om vergeten te worden. Nieuw is het recht op dataportabiliteit, waarmee burgers het recht krijgen om de persoonsgegevens te ontvangen die een organisatie van ze heeft.

Voorbereiding

Overigens is de AVG sinds begin 2016 al in werking getreden, maar bedrijven hebben nog een krap jaar om aan alle regels en onderdelen in de verordening te voldoen. De nieuwe verordening is veel strenger dan de Nederlandse privacywetgeving. Nu moet nog sprake zijn van opzet of grove schuld voordat een datalek wordt gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Die bepaling verdwijnt en bedrijven die zich niet aan de regels houden, kunnen straks rekenen op forse boetes (tot 5 procent van hun wereldwijde omzet). Om boetes en problemen te voorkomen, is het van belang tijdig voorbereidingen te treffen. Zo moeten organisaties die persoonsgegevens verwerken, documenteren welke gegevens worden verwerkt, met welk doel, waar data vandaan komt en met wie deze wordt gedeeld. Sommige organisaties zijn daarnaast verplicht om een functionaris gegevensbescherming (FG) aan te stellen. Die is verantwoordelijk voor de meldplicht en bekleedt een onafhankelijke positie binnen de organisatie. De AP biedt een stappenplan aan dat bedrijven op weg helpt om aan de AVG te voldoen.

De AVG en cloud computing

Steeds meer bedrijven maken gebruik van de cloud voor de verwerking van data, soms ter vervanging van hun eigen servers en opslag, soms door gebruik van SaaS. In veel gevallen zijn daarbij persoonsgegevens betrokken. Omdat de leverancier daar ook toegang tot heeft, bijvoorbeeld als hij beheeractiviteiten uitvoert, is het van belang afspraken te maken over beveiliging en geheimhouding. Doorgaans wordt dat vastgelegd in een bewerkersovereenkomst. Als klant moet je controleren of de cloudleverancier voldoet aan de verplichtingen, en actie ondernemen als dat niet het geval is. Een belangrijk aandachtspunt ? zeker bij het werken met clouddiensten ? is doorgifte naar het buitenland. Er worden strenge eisen gesteld aan het (ver)plaatsen van persoonsgegevens op servers buiten de EU. Het moet duidelijk zijn waar de gegevens zich bevinden en of de locatie een 'passend beschermingsniveau' heeft. Voorkom problemen door te kiezen voor een cloudleverancier die enkel gebruikmaakt van servers binnen de EU. Verder schrijft de AVG voor dat beveiligingsincidenten waarbij data is gelekt direct gemeld moeten worden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Na beëindiging van een cloudcontract (of faillissement van de leverancier) vindt een overdracht van gegevens plaats. Ook moet de leverancier de gegevens van zijn servers verwijderen.

Zo word je compliant
Privacy Management Partners en cloudbeveiligingsbedrijf Netskope onderscheiden zes zaken waaraan organisaties die persoonsgegevens verwerken en gebruikmaken van de cloud moeten voldoen. Door deze stappen te doorlopen, word je
compliant.
? Weet waar leveranciers van cloud-apps gegevens verwerken en opslaan. Houd daarbij rekening dat data kan circuleren tussen de verschillende datacenters waarvan de app gebruikmaakt.
? Neem adequate beveiligingsmaatregelen om persoonlijke data te beschermen tegen verlies, aanpassing en ongeoorloofde verwerking. Wees er zeker van dat de cloud-apps die je gebruikt voldoen aan de beveiligingsstandaarden.
? Controleer je dataverwerkingsovereenkomst met de aanbieders van de cloud-apps die je gebruikt. Zo weet je zeker dat ze voldoen aan de eisen van de nieuwe Europese privacywetgeving.
? Verzamel alleen data die je écht nodig hebt en beperk de verwerking van 'speciale' gegevens, die betrekking hebben op bijvoorbeeld ras, etniciteit, politieke voorkeur en religie. In principe hoeft alleen de data benodigd voor de functionaliteit van de cloud-app verzameld te worden.
? Sta niet toe dat clouddiensten persoonlijke data voor andere doeleinden gebruiken. Leg vast dat de klant eigenaar is van de data en dat deze niet met derden wordt gedeeld.
? Zorg dat persoonsgegevens worden gewist wanneer er niet meer gebruik wordt gemaakt van de clouddienst of -app.
Daarnaast is het goed om binnen de organisatie awareness te creëren, niet alleen over de nieuwe privacywetgeving, maar ook over het belang van informatiebeveiliging in het algemeen. Vaak is het niet het systeem dat onveilig is, maar liggen de risico's juist in het gebruik van de applicaties.

"Steeds meer bedrijven maken gebruik van de cloud voor de verwerking van data, soms ter vervanging van hun eigen servers en opslag, soms door gebruik van SaaS."

Algemene voorwaarden | privacy statement