AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

BCE en Intronics kiezen AdderLink Infinity

Magazines | AV-Entertainment Nr1 2018

 

De uitdaging: design van een KVM systeem voor een volledig op IP gebaseerd mediahuis. Eén van de grootste uitdagingen daarbij was om tijdens de verhuizing 24/7 te blijven uitzenden en tegelijkertijd de workflow van het groeiend aantal werkplekken te verbeteren. Daarnaast kwamen er nieuwe studio's bij voor onder andere TV, productie, post productie, radio, multimedia en IT. Alle studio's moesten met elkaar geïntegreerd worden op één platform.

Betrouwbare en flexibel

We gaan terug in de tijd: tijdens een Roadshow in 2014, gegeven door Intronics en Adder, hebben de professionals van BCE kennis gemaakt met de oplossingen van Adder. Na een uitgebreide Infinity KVM demo was BCE helemaal overtuigd. De demo werd opgevolgd door een aantal gesprekken met Yves van Hullebusch en Thomas Rouw waarbij BCE onder de indruk was van het proof-of-concept, ervaring en expertise van Intronics op gebied van KVM-, IP- en broadcast infrastructuur, de flexibiliteit en development mogelijkheden van Adder Technology.

Prachtig resultaat

Rekening houdend met de wensen van RTL heeft BCE bij Intronics de gezochte oplossing gevonden: Infinity, een op IP gebaseerde KVM-oplossing van Adder Technology. Het signaaltransport loopt hierbij via een IP netwerk voor maximale flexibiliteit. Dit was voor BCE de meest voor de hand liggende keuze gezien de wens om als eerste in de wereld over te gaan naar een IP broadcast productie infrastructuur. Franz Voss, Project Engineer bij Broadcasting Centre Europe licht toe: "Binnen BCE hebben we al in een vroeg stadium besloten om alle infrastructuur in ons broadcast center over IP in te richten. We zijn hiermee een pionier op dit vlak. De keus om ook de KVM infrastructuur over IP in te gaan richten was dus snel gemaakt. We waren op zoek naar een hoogwaardige, gebruiksvriendelijke en veerkrachtige oplossing die we met kleine stappen konden implementeren en die in de toekomst met onze wensen mee zou groeien. Intronics en Adder hebben tijdens het gehele project een zeer hoge mate van expertise en professionaliteit getoond. Het was een prettige samenwerking met een prachtig resultaat."

Het resultaat

Met de AdderLink Infinity is een flexibele, schaalbare en efficiëntere KVM infrastructuur gerealiseerd. Het KVM netwerk bestaat uit twee Brocade COREswitches ICX7750-48 in afzonderlijke racks en veertig satelliet switches. Alle eindpunten (transmitters en receivers) zijn verbonden met de verschillende switches. Het glasvezelnetwerk wordt gebruikt voor de verticale structuur door het gebouw, waarbij de glasverbinding naar koper overgaat voor de horizontale structuur.

Trots

Yves van Hullebusch en Thomas Rouw, Project accountmanagers voor pro AV en KVM bij Intronics voegen toe: "We zijn heel open en enthousiast de samenwerking met BCE ingegaan. Gedurende het hele project waren de deskundigheid en kennis die BCE en onze contactpersoon Franz Voss lieten zien van topkwaliteit. In een hechte samenwerking hebben we het meest flexibele KVM-systeem aangeboden in een veeleisende installatie. We zijn dan ook trots dat BCE voor een samenwerking met Intronics heeft gekozen."

Pioniers

Met jarenlange ervaring op de mediamarkt biedt BCE hoogwaardige services en vindt altijd de oplossing die past bij het project en budget. Met meer dan 200 hooggekwalificeerde en gemotiveerde mensen levert BCE oplossingen aan 400 klanten in verschillende sectoren, zoals tv-zenders, radiostations, filmdistributeurs, producenten, reclamebedrijven en telecommunicatiebedrijven. Voor alle media binnen Europa geldt dat de kans groot is dat dit via een deel van de BCE-infrastructuur is gemaakt of verzonden. Het verzenden van deze infrastructuur is nu volledig IP-gebaseerd. Dat is de reden waarom BCE 'Pioneers of the IP Media World' wordt genoemd.

 
<

theater&podia nieuws

Ampco Flashlight gaat draadloos met Astera spots
Ampco Flashlight Sales heeft zijn productenpakket uitgebreid met Astera. Met in het achterhoofd innovatie en gebruiksgemak ontwikkelt en produceert Astera de meest heldere en compacte draadloze spots op de markt met creatieve accessoires, moderne functies, stevige materialen en IP65 waterbestendige behuizingen. Alle armaturen kunnen worden bestuurd door een eenvoudige maar krachtige app waarmee complexe effecten en instellingen kunnen worden gemaakt en verzonden zonder dat DMX-adressen en complexe licht tafels ingesteld hoeven worden. De unieke features van Astera zijn:
? Runtime tot 20 uur, waarbij de output/kracht aangepast wordt aan de gewenste tijdsduur.
? De Accu-status is uit te lezen in de Astera-Applicatie op tablet of telefoon.
? Anti-diefstal alarm waarbij het armatuur geluid en stroboscoop effect genereert bij beweging (gevoeligheid in te stellen).
? Naast aansturing via de App (via Bluetooth -> Draadloos DMX) zijn de armaturen ook aan te sturen via DMX en een los verkrijgbare afstandsbediening met presets.
Astera armaturen zijn met name ideaal voor losse verhuur aan bijvoorbeeld locaties en partycateraars en zijn gemakkelijk aan te sluiten en te bedienen door de klant.
Succesvolle CUE en ISE voor Red Productions en Harmonic Design
De Duitse pro-audio luidsprekerfabrikant Harmonic Design en Red Productions, haar distributeur voor de Benelux, waren present op zowel CUE en Integrated Systems Europe. Op CUE bleken met name de Harmonic Design Touring-systemen een publiekstrekker. De HybridLineSource-technologie is een nieuw en wereldwijd uniek luidsprekersysteemontwerp. Het zorgt ervoor dat veel minder truckruimte nodig is en dat gegeven, in combinatie met de buitengewone dekking, worpafstand en SPL van de compacte kasten, maakte het voor veel bezoekers interessant. Naast de apparatuur voor het touringsegment, werden op ISE bijvoorbeeld ook de uitbreidingen in de andere markten getoond, waaronder een nieuwe beamforming luidsprekerserie voor de installatiemarkt, waarover op pagina 97 van dit blad meer te lezen is. Al met al kijken Red Productions en Harmonic Design terug op twee geslaagde beurzen, waarop ze op veel belangstelling mochten rekenen voor de bestaande én nieuwe producten: wordt vervolgd!
IJzeren Podiumdieren
uitgereikt op Eurosonic
Tijdens Eurosonic Noorderslag zijn de IJzeren Podiumdieren weer uitgereikt. Het Rotterdamse poppodium Worm werd uitgeroepen tot het beste poppodium van 2017. De prijs voor beste festival ging naar het Tilburgse festival WOO HAH! De Vereniging Nederlandse Poppodia en ?Festivals (VNPF) rijkt de IJzeren Podiumdieren ieder jaar uit. Leden van de vereniging kunnen ieder jaar hun stem uitbrengen en degene met de meeste stemmen wint, zo eenvoudig is het. Overige winnaars van de IJzeren Podiumdieren zijn:
? Beste marketeer: Lars Terhorst (EKKO)
? Beste programmeur: Maarten van Vught (WOO HAH!, Encore Festival)
? Beste directeur: Frans Vreeke (TivoliVredenburg)
? IJzeren Eierbal (talent in de live-muzieksector): Timo Spruitenburg (Into the Woords Festival, Into the Woods ADE weekender, Wildeburg Festival)
? Lifetime Achievement Award & Erepenning van de stad Groningen: Peter Weening (Vera)
Theater Kerkrade

In Theater Kerkrade, dat samen met Theater Heerlen valt onder Parkstad Limburg Theaters, is nogal wat gebeurd. Renovatie, verbouwing en een complete vernieuwing van alle techniek hebben ervoor gezorgd dat het Kerkraadse theater weer compleet up-to-date is. Grootste uitdaging bij de technische installatie: het moest allemaal in een week of drie gebeuren?

"Er is inderdaad wel een en ander opgeknapt ja", reageert Luc van den Berkmortel met gevoel voor understatement op een vraag over de werkzaamheden die de afgelopen drie jaar hebben plaatsgevonden in Theater Kerkrade. Van den Berkmortel is 'gebouwenbeheerder en projectleider techniek' bij Parkstad Limburg Theaters en in die hoedanigheid zeer dicht betrokken bij de klus die in Kerkrade geklaard is. Daarnaast overzag Rocco Malherbe (Theatermanager Techniek, Producties en gebouwenbeheer) het geheel. Drie jaar lang is het theater gesloten geweest en in die tijd is er heel wat gerenoveerd, verbouwd en compleet vernieuwd. "En dat was hard nodig ook", vertelt Van den Berkmortel. "Begin 2000 was het geluidssysteem voor het laatst vernieuwd en het licht was door de jaren heen, op wat aanvullingen na, ook nooit echt up-to-date gebracht. Nu hadden we gelukkig de mogelijkheid om echt alles in één keer aan te pakken: licht, geluid, dimmers, een stukje video, intercom, akoestisch systeem?.écht alles."

Aanbesteding

Uiteraard moest gezocht worden naar de juiste partijen om de klus mee te klaren. Qua geluid ging dat gepaard met een Europese aanbesteding, waar vijf partijen aan meededen en uiteindelijk Fairlight als winnaar uit de bus kwam. Van den Berkmortel: "Toevallig de partij die ook het licht mocht leveren. Uiteindelijk handig, maar vooraf had ik het eigenlijk niet verwacht. De kans dat één club de hele aanbesteding wint is natuurlijk vrij klein." De keuzes op het gebied van licht waren volgens Van den Berkmortel vrij snel gemaakt: "We hebben eerst de markt aan de LED-kant verkend: wat is er te krijgen aan LED-spots en in hoeverre voldoet dat aan de verwachtingen van de bezoekende gezelschappen en onszelf? Toen dat nog niet voldoende bleek te zijn, hebben we al vlot besloten dat we de standaard die we in Theater Heerlen hebben opgebouwd hier moesten gaan voortzetten. Dat is dus feitelijk de boodschap geweest aan de verschillende partijen: we willen wat we in Heerlen hebben, maar dan in aantallen wat teruggeschroefd. Vandaar de keuze voor de Robert Juliat spots die er nu hangen en de MA-tafel die erbij staat."

Basis hetzelfde

De zaal van Theater Kerkrade is volgens Van den Berkmortel erg fijn om in te werken, juist omdat 'ie niet zo complex is. "Hij is wel vrij diep, maar dat is met de huidige geluidssystemen totaal geen probleem meer. Hij loopt mooi op en dat maakt het ook een prettige zaal om te zijn en om geluid in te maken. Akoestisch was het sowieso al een heel fijne zaal. Daarom hebben we tegen de mensen van Jezet Seating, die de renovatie van de theaterstoelen op zich hebben genomen, ook gezegd dat de vernieuwde stoelen exact dezelfde waardes moesten behouden. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de vloerbedekking en dergelijke, juist omdat we al zo gelukkig waren met de zaal. De basis moest hetzelfde blijven, maar dan in een moderner jasje."

Tijdsdruk

Voor Fairlight was de klus in Kerkrade een heus totaalproject, vertelt Project Manager Marcel Zandbergen: "We hebben echt zo'n beetje alles mogen doen. Nieuwe dimmerinstallatie, lichtinstallatie, geluidsinstallatie, intercomsysteem, meeluistersysteem, alle matrixen, de installatie voor doven en slechthorenden?het was echt een meer dan serieus verhaal." De grote uitdaging zat 'm voor Fairlight in de tijdsdruk, geeft hij verder aan: "Tussen de definitieve gunning en de oplevering zat geloof ik een week of drie en er moest écht veel gebeuren." Qua geluid was het volgens Zandbergen geen hogere wiskunde en in de aanbesteding stond al wat het ongeveer moest gaan kunnen. "Daarmee kwam je al op een 8-inch systeem uit, waarbij wij voor L-Acoustics Kara gegaan zijn. Dat heeft een mooie egale verdeling over het hele geluidsspectrum. Waar je ook loopt, overal is het heel netjes. Daar hebben wij het bij de luistertest echt op gewonnen." Qua licht was het volgens Zandbergen simpel: "Er was een lijst van armaturen die ze wilden hebben, gelijk aan die in Heerlen, maar dan kleiner in aantallen. Dat is dan een kwestie van een lijst volgen. Het is voor de grote zaal een vrij conventioneel pakket geworden, terwijl in de kleinere multifunctionele zaal meer voor bewegend licht is gekozen."

Partners

De installatie van alle spullen werd door Fairlight uitbesteed aan ISO Audio, geeft Zandbergen aan: "Hun kennis en vaardigheden in de theaterwereld zijn alom bekend. We wilden hen er heel graag bij hebben. Een popzaal is namelijk één ding, maar een theaterzaal vergt toch een heel eigen aanpak. Dan hebben we dus de mazzel dat we goede partners hebben waarmee we dit soort projecten samen kunnen aanvliegen." Ook Houben Souren Verhuur (voorheen Houben Media Verhuur) is zo'n partij. "Zij doen voor ons in principe het 'eerste lijn' onderhoud", geeft Zandbergen aan. "Zij zijn ook L-Acoustics gebruiker en zitten ook een stuk dichterbij Kerkrade dan wijzelf. Mocht er een keer wat zijn dan kunnen ze eenvoudig even wat bijhuren en kan er heel snel iemand zijn om het te fiksen."

Tevreden klant

Grootste uitdaging was zoals gezegd de tijdsdruk die met het project gepaard ging. "Twee weken na de gunning moest inderdaad al begonnen worden met de installatie", vertelt Zandbergen. "Gelukkig zijn we niet de kleinste en hebben we goede voorraden én de financiële middelen om dit soort dingen goed aan te kunnen pakken, maar het was wel echt een serieuze uitdaging, zowel qua licht als geluid. Een partij als L-Acoustics heeft de zaakjes goed voor elkaar hoor, maar er moest bijvoorbeeld een bepaalde versterker uit een andere fabriek komen en daar hebben we wel wat kunststukjes voor moeten uithalen. Ook die waren er uiteindelijk op tijd, maar dan moet je soms wel even met je vuist op tafel slaan. Dat geldt ook voor Robert Juliat, waar we een hoop spots van hebben ingehangen. Heel mooi spul, maar wel met een redelijke lange levertijd. Dan moet je toch alle zeilen bijzetten om het op tijd binnen te krijgen." De installatie is desalniettemin soepel verlopen, aldus Zandbergen: "We zijn nu nog de laatste puntjes op de 'i' aan het zetten, maar dat zijn geen halszaken meer. Nu zijn we vooral heel trots op het werk dat we met al die mensen in zo'n korte tijd hebben verzet. Het was een totaalproject dat fantastisch geworden is. Met een tevreden klant ook, dat is nog altijd wel het belangrijkste."

Fantastisch

Luc van den Berkmortel kan die tevredenheid alleen maar beamen, geeft hij aan: "Maar spannend was het ook wel. Het moest allemaal in zó'n kort tijdsbestek gebeuren. Normaal gesproken zou dat eigenlijk bijna onmogelijk zijn, maar ze hebben het fantastisch gedaan. Het is heel soepel gegaan en met de samenwerking met partijen als Fairlight en ISO Audio ben ik dan ook echt gelukkig, net als met HOMIJ, onze installateur. Ook zij hebben namelijk een hele flinke steen bijgedragen. Die drie partijen hebben samen gemaakt dat het überhaupt mogelijk is geweest het allemaal in zo'n kort tijdsbestek voor elkaar te krijgen."

Nooit durven dromen

Hoewel de druk groot was, heeft Van den Berkmortel steeds vertrouwen gehad in het slagen van het project: "Dat vertrouwen was er zeker. Bovendien heeft een partij als Fairlight natuurlijk ook nog Rent-All achter de hand, met een enorme verhuurvoorraad. De eerste voorstelling is op die manier nooit in gevaar geweest en dat gaf wel een prettig gevoel moet ik zeggen. Die rust was ook welkom, want er gebeurde nogal wat. Op het resultaat zijn we nu ronduit trots. Ik loop hier al lang rond, maar had nooit durven dromen dat het zo'n mooi theater zou worden. Met de techniek die we nu hebben, kunnen we ons meten met de grotere nieuwe theaters in Nederland. De standaard die we in Heerlen hadden, hebben we nu kunnen doortrekken naar Kerkrade en dat was precies wat we voor ogen hadden."

Hub Kerkrade
Eind december 2016 heeft de gemeenteraad van Kerkrade ingestemd met de plannen voor Hub Kerkrade. Midden in het stadscentrum, op de voormalige plek van de Theaterpassage, zijn Bibliotheek Kerkrade, Theater Kerkrade, de muziekschool en het culturele middenveld van Kerkrade nu samengekomen. De naam is bedacht door communicatiebureau Door uit Kerkrade. Eerder werd gewerkt met de werktitel 'cultuurcluster', maar die vond de gemeente te elitair.
Algemene voorwaarden | privacy statement