AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

CUE 2018: groeispurt zonder eind

Magazines | AV-Entertainment Nr1 2018

theater&podia Beurs

av-entertainment.nl

Maar liefst 7.117 vakprofessionals passeerden de toegangspoorten van CUE2018, een stijging van 15% ten opzichte van de vorige editie. Daarnaast steeg ook het productaanbod, met 12% meer beursoppervlakte en een totaal aantal van 187 exposanten. Naast de vertrouwde technici in de evenementenbranche en podiumkunsten wist CUE ook nieuwe bezoekerssegmenten aan zich te binden, waaronder evenementen- en congreslocaties, kerkgenootschappen en uitvaartorganisaties.

Informatie vergaren

Bezoekers noemen het 'verzamelen van informatie over (nieuwe) producten en diensten' als belangrijkste reden om CUE te bezoekenn naast natuurlijk het netwerken. Met name dat laatste was een veelgehoorde motivatie, want zowat iedereen uit het wereldje leek Ahoy wel even aan te doen tijdens de beurs. "CUE is voor mij een goede plek om potentiële opdrachtgevers en nieuwe producten te zien," zei ook Daniel Vanboven, eigenaar van DvB EventSupport.

Positieve vibe

Onder exposanten waren veel positieve geluiden te horen over het verloop van de beurs. Denis Hoogesteger, bij Penn Elcom verantwoordelijk voor de verkoop in Nederland en België: "CUE2018 was voor ons een fantastische beurs. Wij hebben veel gerichte en geïnteresseerde bezoekers mogen ontvangen in onze stand. Dit waren zowel bestaande als nieuwe, potentiële klanten. Over twee jaar zijn we er zeker weer bij."

Innovaties centraal

CUE staat ook bekend om de vele innovaties die op de beurs gepresenteerd worden. Om innovaties in de branche verder te stimuleren koos de beursorganisatie dit keer voor een vernieuwde opzet van de Innovatieprijs. In samenwerking met de Vereniging voor Podium Technologie (VPT) is de CUE/VPT Innovatieprijs in het leven geroepen, bestaande uit de VPT Vakjuryprijs en de CUE Publieksprijs. De VPT Vakjuryprijs is gewonnen door StaPoTech BVBA met hun innovatie 'Stavaria', een variabele decorkabel. Uit de achttien genomineerden kozen de bezoekers van CUE Podiumtechniek.nl met hun innovatie RF Toolbox als winnaar van de CUE2018 Publieksprijs. Een verhaal over RF Toolbox vind je elders in deze uitgave van AV & Entertainment Magazine.

Rolight

Veel aandacht trokken de nieuwe LED armaturen op de stand van Rolight. Kwam je enkele jaren geleden met een LED armatuur geen theater binnen, is het nu al bijna 'en vogue'. Zo presenteerde Rolight de Infinity Signature serie met de Spirit van Robert Juliat op zijn stand. Voorzien van de nieuwste technologie zorgt de 7 kleuren LED lichtbron ervoor dat je het breedste kleurenspectrum op de markt kunt mengen. Kies gewoon een kleur uit de digitale kleurenwaaier, filters behoren tot het verleden. In het bewegende segment gooide de Chauvet Maverick MK Pixys armaturen hoge ogen. Het ultieme nieuwe eye-candy effect. Negen 15W individueel stuurbare RGBW LED's creëren een zoombare wash. In het midden een 60W RGBW beam. Deze combinatie in één compact armatuur maakt effecten mogelijk die je nooit eerder gezien hebt. Ten slotte waren ook de Admiral vintage armaturen op de stand van Rolight te vinden. Retro-chic met de technologie van heden: stabiele constructie voor de verhuur en erg mooi van buiten. En bij een vintage armatuur hoort natuurlijk ook een vintage statief. Met zijn hardhouten onderstel en metalen bovenzijde past hij prima bij deze armaturen.

Fairlight en Sound Projects

Eén van de nieuwtjes op de stand van Fairlight bestond uit de aankondiging van het feit dat Fairlight vanaf nu de exclusieve distributie en customer support van Sound Projects in Nederland, België en Luxemburg verzorgt. Het assortiment van Sound Projects bestaat uit hoogwaardige luidspreker systemen van Nederlandse bodem, waaronder fullrange speakers, monitors en subwoofers. "We zijn blij om een gerenommeerd merk als Sound Projects toe te voegen aan ons productengamma. De producten zijn van hoge kwaliteit en bovendien van eigen bodem. We zijn er van overtuigd dat we de bestaande loyale gebruikersgroep flink uit kunnen breiden", aldus Michel Arntz, directeur van Fairlight. Jan Slooter, oprichter, ontwerper en CEO van Sound Projects bevestigt: "Al dertig jaar ligt de focus bij Sound Projects vooral op het optimaliseren van de praktische toepassing en de audio kwaliteit van onze producten. Zowel de slagkracht als de capaciteiten van Fairlight als distributeur voor onze producten is een enorme verbetering. Hierdoor kunnen we ons nu volledig focussen op de kwaliteit van onze producten. We zijn ervan overtuigd dat dit voor alle belanghebbenden een groot voordeel zal zijn. Het feit dat Fairlight in de loop der jaren een reputatie heeft opgebouwd als een betrouwbare, solide zakenpartner, zal de positie van Sound Projects in de markt versterken en back-up voor onze klanten in de Benelux verbeteren."

Audio XL

Op de stand van Audio XL sprong met name de fonkelnieuwe Vi1000 van Soundcraft in het oog. Onder het toeziend oog van enkele genodigden ging het doek van de meest compacte én lichte telg van de Vi-familie af. Slechts 25 kilogram zwaar en een afmeting van 86 x 81 centimeter, zonder in te boeten op meng- en processingkracht in vergelijking met zijn grotere broers. De Vi1000 is mede dankzij de compacte afmetingen zeer geschikt voor het live touren, voor theaters en voor AV-toepassingen waarbij een compacte en kosteneffectieve, maar toch krachtige console vereist is. Een aantal specificaties op een rijtje: 96 kanalen, Soundcraft SpiderCoreTM DSP- en IO-engine op basis van STUDERtechnologie, Vistonics II gebruikersinterface, FaderGlow, Mirroring, draadloze bediening via iPad, Studer VistaMix automixer, ingebouwde 64x64ch Dante/MADI-interface, monitoring draadloze microfoonsystemen (AKG, Shure & Sennheiser) en veel meer.

Controllux

Op de stand van Controllux was het feest en dat was te zien aan de voortdurende drukte rondom de gigantische taart op de stand. Het bedrijf bestaat dit jaar vijftig jaar en trapte de feestelijkheden af op de Rotterdamse beursvloer. Controllux is al vijftig jaar een firma die zich bezighoudt met licht in de ruimste zin van het woord. Opgericht in 1968 en door de jaren heen uitgebreid tot het bedrijf dat het nu is. Aan de taart was te zien op welke pijlers het bedrijf is gebouwd. Elke taartpunt vertegenwoordigde namelijk één van die pijlers: theater, tv en film, entertainment, architectural, rigging en consumables. Ook de rest van het jaar staat bij Controllux in het teken van het vijftigjarig bestaan. Houd voor speciale acties en aanbiedingen de website en/of Facebookpagina van het bedrijf in de gaten!

Audio Electronics Mattijsen

Op de welbekende herkenbare stand van Audio Electronics Mattijsen (AEM) was zoals altijd ook weer genoeg te zien. Voor de SSL L200 mengtafel en Dante stageboxen was het de eerste officiële Nederlandse beurs, hoewel de eerste tafels daarvoor al geleverd waren aan het Patronaat in Haarlem. Hetzelfde geldt voor Meyer Sound's ultracompacte LINA line array systeem. Verder ook veel op het gebied van (draadloos) intercom met nieuwe oplossingen van Riedel, ASL én Pliant en speciale aandacht voor WirelessPro.EU, het label van AEM voor alles op het gebied van draadloze microfoons, van zenderzakje en antenne tot complete Shure Axient-D, Wisycom of Sennheiser 6000 systemen.

Aukes Theatertechniek en AVL

Op de stand van Aukes Theatertechniek en Audio Video Lighting (AVL) werden o.a. de ChamSys MQ500 Stadium console, de ChamSys Stadium Wing en de ChamSys MQ80 getoond. Grote blikvanger daarbij was de ChamSys MQ500 Stadium console, een full size console van ChamSys met 2 x 15" multitouch touchscreens, 15 playbacks, 15 executors, 15 multifunctionele buttons, theater style crossfader en 64 universes DMX zonder externe processing. Op verzoek is het aantal universes uit te breiden naar 200, nog steeds zonder externe processing.

Output

Grote showstopper op de stand van Output was de allernieuwste Panasonic 20.000lm PT-RZ21K laserprojector. Het is Panasonic's nieuwste laser/fosfor projector met 20.000 lumen en 20.000 uur onderhoudsvrije levensduur. Het is de eerste laserprojector voor rental- en staginggebruik die volledig zonder filters werkt. Het filtervrije design elimineert het gebruik van filters om de projector stofvrij te houden en is zo gebouwd dat ook speciale rookfilters niet meer nodig zijn. Het design van de projector is verder zo opgezet om zo compact en efficiënt mogelijk te zijn. Naast de Panasonic PT-RZ21K waren ook de Space Player, diverse PTZ camera's en pro displays te zien. Naast Panasonic waren bovendien ook nieuwtjes van andere merken te bewonderen. Denk hierbij aan Shure Axient Digital en RCF, de nieuwe Roland XS62S, V-60HD en V800HD MK II, Bridge converters, ONELAN digital signage solutions, dnp high contrast schermen en Acclaim Lighting.

Highlite

Uiteraard was ook Highlite van de partij in Rotterdam, natuurlijk met een selectie van haar nieuwste producten. Zo waren de jongste toevoegingen aan het Infinity-assortiment aanwezig, een range die is ontwikkeld om de zwaarste weersomstandigheden te trotseren. Met een ongeëvenaarde lichtoutput en uitgerust met de laatste technologie en met uitgebreide aansturingsmogelijkheden. Ook de Infinity Chimp lichtcontroller was in Rotterdam te zien. Het is een extreem gebruiksvriendelijke en betaalbare lichttafel, die volgens de mensen van Highlite laat zien dat het ook anders kan: compact formaat, bekende menu's, draadloos DMX en fixture bibliotheken, het zit er allemaal op. De Showtec Vintage Blaze was ook te vinden op de beursstand. Dit ultieme retro-lichteffect combineert de power van een klassieke 575W lamp met RGB LED's en een uiterst decoratieve behuizing. Een echte eye catcher voor op het podium!

Chauvet

Hoogtepunten op de stand van Chauvet Professional waren de Ovation F-915VW, Ovation F-265WW (nieuwe Ovation armaturen) en Maverick MK2 Profile, waarbij we die laatste er hier even uitpikken. Dankzij de introductie van de Maverick MK2 Profile kan de bekende reeks armaturen in nog meer toepassingen gebruikt worden. De 440W LED moving head is het eerste profiellicht in de Maverick reeks en is ontwikkeld voor verschillende toepassingen, zoals theaters, tours en events. Met een lichtsterkte van 14,981 lux op vijf meter heeft de armatuur de nodige output voor grotere venues en dankzij de zoom angle van 14° tot 37° kan het verschillende beam sizes creëren. Het framing shutter systeem heeft vier blades met rotatie en dual axis beweging voor elke shutter waardoor de Maverick MK2 Profile gebruikers toelaat om nauwkeurige beams van elke vorm te creëren. De iris, 3-facet prisma en gemotoriseerde frost dragen hier nog eens extra toe bij. Het CMY + CTO color mixing systeem en color wheel die samen voor rijke en realistische kleurtinten zorgen, dragen nog extra bij tot die flexibiliteit. De rotating en indexing open gobo wheels die een continue scroll mogelijk maken op verschillende snelheden, maken nog meer creatieve opties mogelijk. De Maverick MK2 Profile komt met 16-bit dimming op de master dimmer voor smooth fade control, een 3:1 gemotoriseerde zoom, een kleurtemperatuur van 5,883K, een CRI van 90, elektronische dimmer, 540°/270° pan en tilt en selecteerbare PWM (Pulse Width Modulation) voor een flikkervrije werking. De armatuur kan geprogrammeerd worden via DMX, WDMX, sACN en Art-Net. Daarnaast biedt het RDM over DMX aan voor remote access reporting.

ACINT

Veel mensen wisten in Rotterdam de weg te vinden naar stand van ACINT. Op de stand was onder andere de range aan producten van Linea Research en natuurlijk SevenSound te zien. Daarnaast waren uiteraard ook de merken NewTec en het (Italiaanse) FaitalPRO present.

De eerstvolgende editie van CUE vindt plaats van 13 t/m 15 januari 2020 in Rotterdam Ahoy

 
<

show&events nieuws

AED group klaar voor WK in Rusland
In Nederland misschien iets minder, maar bij onze zuider- én oosterburen begint de WK-koorts te stijgen. Op 14 juni is de aftrap voor de eerste voetbalwedstrijd van het wereldkampioenschap 2018 in het Olympisch stadion Loezjniki in Moskou. En al is Oranje dé grote afwezige op het toernooi, ook in Nederland zullen wedstrijden bekeken worden op verschillende grote schermen. België en Duitsland doen het alvast goed in de pronostieken bij de bookmakers en daarmee is ook daar de vraag naar grote schermen en projecties groot. AED group beschikt over de grootste verhuurvloot van LED schermen, projectoren en grote displays in Europa. Tijdens het WK zal een groot deel van dit materiaal gebruikt worden op de vele evenementen die georganiseerd worden rond het WK. Een overzicht van de verhuurvloot:
- Large venue projectors: Barco, Epson en Panasonic: toestellen met de laatste nieuwe technologie (4K, laser,...).
- Projectiescreens van AV Stumpfl tot 1000 X 563 netto projectie gebied.
- Grote professionele displays van NEC, Samsung, Panasonic en LG tot 98 inch.
- In- & Outdoor LED Walls van Luxibel, ROE, Glux, Hibino, Barco en KTL van 2,8mm tot 30mm. In totaal heeft AED een stock van meer dan 11.000 tegels. Dit betekent dat er meer dan 4000m2 LED wall in de verhuurstock zit.
- Alle mogelijke accessoires zoals projectie lenzen, mounting solutions en display stands.
Naast dry hire is AED group ook Benelux verdeler van Barco, Epson en Panasonic. Het eigen merk Luxibel lanceerde begin dit jaar de B LED3 indoor LED wall (3,9mm). In de komende weken wordt ook de outdoor versie B LED4 (4,8mm) voorgesteld. Naast verkoop zijn ook alle
producten te verkrijgen via AED Lease. Meer info verkrijgbaar via
info.be@aedgroup.com (België) en info.nl@aedgroup.com (Nederland).
Branchecijfers grote concerten
Voor het eerst zijn op initiatief van onderzoeksbureau Respons en de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) en in nauw overleg met de Vereniging van Poppodia en -Festivals (VNPF) de branchecijfers over concerten vanaf 3.000 bezoekers opgesteld. Enkele cijfers op een rijtje: in 2017 vonden er 199 grote concerten plaats, ruim 20% meer dan in 2015. De bijna 200 concerten trokken 2,6 miljoen bezoekers, gemiddeld trekt een 'groot' concert zo'n 13.000 bezoekers. De 2,6 miljoen bezoekers gaven in totaal ? 142 miljoen uit aan tickets. Verreweg de meeste concerten vinden plaats in de concertaccommodaties AFAS Live en Ziggo Dome. Bij de stadionconcerten trok Amsterdam ArenA de meeste bezoekers (380.066), gevolgd door het Philips Stadion in Eindhoven (met dank aan Guus Meeuwis) en de Arnhemse GelreDome. Bijna 80% van alle concerten met 3.000+ bezoekers in Nederland vindt plaats in Amsterdam. De 199 grotere concerten vonden in totaal op 22 binnen- en buitenlocaties plaats. Op de website van de VVEM is een uitgebreid overzicht van de cijfers te vinden: www.vvem.nl.
Algemene voorwaarden | privacy statement