ABN AMRO World Tennis Tournament: toernooi in beweging

In Rotterdam Ahoy vond in februari voor de 45e keer het ABN AMRO World Tennis Tournament plaats. Door de jaren heen heeft het toernooi zich ontwikkeld tot een evenement waarin sport en show samenkomen en nog altijd ieder jaar stappen vooruit worden gezet. Dit jaar werd het een editie waarbij álles op zijn plek viel, blijkt in gesprek met Patrick Heerinckx (Manager Events bij Rotterdam Ahoy) en Erik de Vrankrijker (Sightline Productions).
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

ABN AMRO World Tennis Tournament: toernooi in beweging

Magazines | AV-Entertainment Nr1 2018

show&events Productie

av-entertainment.nl

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is het ABN AMRO World Tennis Tournament geen eigendom van de naamgevende bank, maar van Rotterdam Ahoy, dat dus niet alleen als locatie dient, maar ook nog eens de organisator van het geheel is. Dat laatste geldt ook voor een aantal andere sportevenementen die ieder jaar in Ahoy plaatsvinden, zoals de Wooning Zesdaagse van Rotterdam (baanwielrennen) en de European Superpull (het grootste indoor pullingevent van Europa).

Samenwerking

Het is de Zesdaagse van misschien wel tien jaar geleden waar de samenwerking tussen Patrick Heerinckx (toen nog als ZZP-er werkzaam voor de Zesdaagse) en De Vrankrijker begonnen is, vertelt eerstgenoemde: "Eigenlijk is het begonnen met Wim, de vader van Erik, die met zijn bedrijf MATCH Sports Media Solutions de regie deed bij de Zesdaagse in verschillende steden in Nederland. Erik liep daar toen al rond en nam op een gegeven moment de rol van zijn vader over. Tussen ons klikte het vanaf het eerste moment en dat is zo gebleven." Erik de Vrankrijker: "Eigenlijk zijn we door de jaren heen allebei in een nieuwe rol gegroeid bij deze evenementen. Patrick ging op een gegeven moment zelf producties draaien als producent en ik groeide in de regierol. In eerste instantie ben ik dan ook niet als technisch producent betrokken geraakt, maar is de showproductie hier nog steeds het grootste deel van mijn werk. Het technisch aspect is daar de laatste jaren bijgekomen. Mijn rol is steeds verder gegroeid, niet alleen bij de Zesdaagse, maar vervolgens ook bij het tennis en Superpull."

Hechte club

Toen MATCH opging in Sightline en Erik bij Sightline kwam te werken, bleef de samenwerking bestaan. "Het was dan ook niet zo dat we per se Sightline bij de klus nodig hadden, maar we wilden wel heel graag met Erik samenwerken", vertelt Heerinckx nu. "In het begin inderdaad alleen voor de regie, maar inmiddels kijken we samen naar zowat alle aspecten binnen de showproductie. Het is sowieso een behoorlijk hechte club waar we het mee doen." Die club ontstond toen voor de Zesdaagse werd besloten het reguliere licht te vervangen door showlicht en de projectieschermen te vervangen voor een groot LED scherm. Heerinckx: "Voor dat licht kwamen Juan Neele en Anco Stielstra van Ampco Flashlight erbij en namens Faber (destijds CT Holland) sloot Jeroen Boere aan. Dat is steeds verder gegroeid en met die viereenheid doen we nu zowel de Zesdaagse als het tennis en Superpull. De combinatie met die partijen is niet eens een vast gegeven hoor, maar het werkt in de praktijk wel heel prettig."

Lekkere invulling

Het is voor De Vrankrijker al met al een mooie serie die in de eerste maanden van het jaar wordt neergezet in Rotterdam Ahoy: Zesdaagse van Rotterdam, ABN AMRO World Tennis Tournament en de Superpull volgen elkaar dan in rap tempo op. "Het is gelukkig voor Sightline niet het enige wat er speelt in die periode, maar het is voor mij wel een leuke aaneenschakeling van evenementen in Ahoy", geeft hij aan. "Ik bel Patrick in die periode meer dan mijn eigen vriendin. Waar Sightline bij de meeste producties echt de hele technische productie doet, is die verdeling bij het tennis wat anders, daar is het een combinatie van show- en technische productie.

Vernieuwen

"De eerste keer dat ik het tennis in Ahoy zag was in 2013", weet Patrick Heerinckx nog. "Het was toen nog een hele bak licht, met alle gasontladingslampen die er hingen. In 2014 was ik er zelf bij betrokken en hebben we daar met Ampco Flashlight naar gekeken. Dat plan ontstond eigenlijk toen ik samen met onze directeur Jolanda Jansen, Anco en Erik tijdens de Zesdaagse van 2014 op mijn computer keek naar de beelden van de ATP Finals in Londen, wat er toen al heel mooi uitzag. Dat wilden we ook en dus zijn we gaan kijken naar de mogelijkheden en naar de partijen waar we dat dan mee moesten gaan doen." De eerste stappen die gezet werden waren dus met name op het gebied van verlichting en LED, nu drie jaar geleden. "We hanteren de regel dat we na drie jaar weer echt willen vernieuwen", zegt Heerinckx daarover. "Na de vorige editie waren die drie jaar voorbij, dus zijn we toen kritisch gaan kijken naar wat we konden gaan doen in 2018. Naast de DJ-booth die uit het plafond kwam en de nieuwe toernooi muziek van Afrojack, hebben we dit jaar ook de LED-boarding rond de court toegevoegd. Dat is niet iets dat je zomaar even neerzet. De zichtlijnen zijn iets anders, het vergt meer opbouwtijd en het moest ook nog tegen een stootje kunnen. Bij Faber Audiovisuals, dat de LED-boarding leverde, werd daarom een proefopstelling gemaakt waar ook nog heel wat tennisballen op zijn losgelaten. De schermen bleken er uiteindelijk tegen te kunnen, maar dat wil je wel even gecheckt hebben."

Geen betweters

Hetzelfde geldt voor hét showelement van de 45e editie van het toernooi: het laten zakken van Afrojack tijdens de spelersopkomst voorafgaand aan de finale, met DJ-booth en al, tot 'ie midden op het centre court stond. Want wat als het niet werkt en die booth bijvoorbeeld niet meer omhoog gaat? "Daar is vooraf goed samen over nagedacht", geeft Heerinckx aan. "Er werden vier extra takels ingehangen die de booth omhoog zouden kunnen hijsen in geval van nood. Bij zulke vraagstukken is er bij deze productie en met deze partijen niemand die de betweter uithangt. Iedereen overlegt met elkaar en deelt zijn kennis en ervaring, alleen op die manier kom je met de goede oplossingen voor dingen die nog niet gedaan zijn bij zo'n sportevenement." Volgens Erik de Vrankrijker is dat juist ook zo leuk aan de productie: "Partijen als Sightline en Frontline zijn in de live entertainment markt héél bekend, maar de sport kent in Nederland nog weinig echte showelementen, al helemaal als je het hebt over vliegbewegingen en zoveel armaturen in het dak. De doorgewinterde entertainmentbedrijven moet je dan wel even overtuigen van het feit dat je écht een probleem hebt als bijvoorbeeld zo'n platform niet meer omhoog gaat. Als zo'n finale met Dimitrov en Federer niet gespeeld kan worden, heb je een uitdaging als je weet dat de finale in 172 landen live op TV wordt uitgezonden."

Afrojack

De toezegging van Afrojack kwam pas laat, vertelt Heerinckx: "Hij deed een show bij ons in Ahoy en via een collega kwam ik in contact met zijn management. Ik vertelde hen dat we het plan hadden om een DJ naar beneden te laten komen en dat Afrojack daar als Rotterdamse DJ perfect in zou passen. Drie van de vier aanwezigen waren enthousiast, de vierde zei: 'dat doet 'ie nooit'. Begin december kreeg ik dan toch het sein: hij wil het doen! Dat zijn van die last minute dingen waar je heel blij van wordt. Ik zeg je eerlijk: bij die opening voor de finale zat ik wel voor het eerst echt met zenuwen. Toen het gelukt was en dat hele platform weer netjes naar boven ging viel er wel even wat me af." Ook de LED-boarding kon perfect gebruikt worden bij de openingsshow. "Ook daar hebben we stappen in gemaakt", vertelt Heerinckx. "Eerder maakte Faber de content voor de schermen, maar nu hebben we daar met Univate ? overigens aangedragen door Faber - een specialistische partij voor in de arm genomen. Ze komen uit de corporate hoek en zijn niet zo zeer actief in de dancewereld, maar we hadden er alle vertrouwen in. Nou, dat hebben ze niet beschaamd. Heel fijn om hen erbij te hebben."

Federer

De showelementen waren bijzonder fraai, maar de hoofdact blijft op het ABN AMRO World Tennis Tournament uiteraard toch het tennis. "Op dat vlak hadden we dit jaar het geluk dat ook Roger Federer van de partij was", geeft Patrick Heerinckx aan. "Dat hij meedeed was al mooi, maar dat 'ie dan ook nog het toernooi wint én in Rotterdam weer de nummer 1 van de wereld werd maakt het wel heel bijzonder. Daar kwam echt de hele wereldpers op af. Daarnaast was het dus ook nog eens de 45e editie en is uiteindelijk een recordaantal bezoekers genoteerd. Het viel allemaal lekker samen dus. Een mooie beloning voor de hele productie. Niet alleen voor Ahoy, maar ook voor de hele technische club erachter."

Bouwweek

Die technische club begint elk jaar een week voor het toernooi met de opbouw in de arena. Vrienden van Amstel, dat net voor het toernooi plaatsvond, had 48 uur om af te breken. Daarna was het de beurt aan 'de tennissers'. Erik de Vrankrijker: "Toen kon ik collega Jos van der Hoeven de hand schudden; hij eruit, ik erin?.daar kwam het op neer. Die nacht is het dak gebouwd. Rigging, licht, geluid en video erin. Er is twee keer op rij 48 uur gewerkt, daarna gingen we over op het dagwerk. Op maandagochtend komt dan Interstage erin, waarna ook licht en video boven de tribunes gebouwd kunnen worden. De rest van de week is het een gewone bouwweek, waarin op woensdag en donderdag het licht wordt geprogrammeerd in de studio van Ampco Flashlight, dat ook het geluid verzorgt. Op vrijdag gaan we er dan weer in om alles uit te lichten. Op vrijdagmiddag is er voor het licht een officieel meetmoment vanuit de ATP. Om voor de tennissers optimale omstandigheden te kunnen garanderen moet het licht namelijk aan bepaalde waarden voldoen. Toch altijd weer een spannend moment, al helemaal toen we een aantal jaren terug voor het eerst de baan zouden uitlichten met Vari-lite's in plaats van het vaste licht van Ahoy."

Door elkaar

Buiten het centre court liggen in een andere hal nog eens zes tennisbanen tijdens het toernooi. Daar vinden wedstrijden plaats in de beginfase van het toernooi, maar wordt bijvoorbeeld ook getraind en vindt het Wheelchair toernooi plaats. "Daar gebeurt qua techniek niet veel ingewikkelds", vertelt Heerinckx. "Er wordt gewoon gebruik gemaakt van het traditionele licht en alles wordt er verzorgd door onze partner Van der Veen, die dat ook bij beurzen en dergelijke voor ons doet en daarnaast het hele VIP dorp voor zijn rekening neemt. Ook dat werkt heel prettig." Sowieso loopt er ook alleen bij het tennis nogal wat door elkaar heen bij de productie, geeft Erik de Vrankrijker aan: "Formeel gezien word ik in persoon vanuit Sightline ingehuurd om de showproductie en een stuk technische productie op me te nemen voor het centre court. Vanuit Ahoy is Patrick als producent bij elk aspect van de productie betrokken, zowel op het centre court als in de rest van de hallen. Dat overlapt ook weer een beetje met de techniek. Ampco Flashlight wordt bij het centre court betrokken, maar daar komt ook steeds meer bij. Faber Audiovisuals (zie kadertekst) doet alles op het gebied van video. Ondertussen word ik ook weer door ABN AMRO betrokken bij de Lounge, hun eigen VIP-ruimte in Hal 3 van Ahoy. Daar kom ik ook een partij als Faber weer tegen. Het werkt heel makkelijk op die manier, want je hebt tijdens de hele productie maar met een paar partijen te maken."

Op de seconde

De Vrankrijker zelf is tijdens de show de spil tussen Ahoy, ATP, host broadcaster NOS en de technische partijen. "Uiteindelijk ben je show aan het maken, maar het is wel de internationale televisie die zegt: 'hé, op dat tijdstip zijn we live, hebben we de 'walk on court' en moet het er zijn. Aan de hand van een draaiboek dat we gemaakt hebben, de wereldklok en een document waarop ik precies kan invullen wat we wel en niet gaan doen, krijg je dan ondanks dat je met de show bezig bent op de seconde nauwkeurig de sport er weer in. Een leuk spel om te spelen." Het is uiteraard een heel gepuzzel geweest om het draaiboek en bijbehorende timing perfect te krijgen, maar ook daarin blijft het team zich ontwikkelen, zoals iedereen zich bij deze productie blijft ontwikkelen. De Vrankrijker: "Ook dat is leuk om te zien. Ampco Flashlight maakt jaarlijks stappen met het licht en een partij als Faber ontwikkelt zich enorm ? wat die hier allemaal aan elkaar knopen is hogere wiskunde. Het is echt een evenement in ontwikkeling en dat maakt het ook extra leuk. Qua basis kun je voortborduren op eerdere edities, maar daaromheen blijven we elke editie stappen maken."

Trots

Al die stappen hebben ertoe geleid dat de jongste editie van het ABN AMRO World Tennis Tournament een zeer bijzondere én geslaagde was. "Ik ben niet niemand die snel roept dat 'ie trots is, maar nu ben ik het toch echt", lacht Patrick Heerinckx. "Het is echt de verdienste geweest van wat we de afgelopen jaren met het hele team hebben neergezet. De afgelopen jaren hadden we wat tegenslagen met afzeggingen van grote spelers, maar daardoor voel je nu ook wel echt wat het doet als het wel allemaal lukt. Echt alles viel samen." Erik de Vrankrijker kan het alleen maar beamen: "En als ik voor mezelf mag spreken: de afwisseling in het vak is sowieso al heel erg leuk, maar negen van de tien keer draait het dan wel om de technische productie. Bij het ABN AMRO World Tennis Tournament ben ik juist bezig met showproductie en ben ik veel meer inhoudelijk bezig met hoe we het 't allermooist kunnen maken. Het is echt een ideale mix op die manier."

Faber Audiovisuals
Faber Audiovisuals leverde op het ABN Amro World Tennis Tournament een technisch huzarenstukje. Het bedrijf verzorgde de LED-boarding en alle videoschermen in Rotterdam Ahoy en realiseerde daarvoor een compleet televisie/videonetwerk dat door de hele venue lag en aangestuurd werd vanuit één centraal commandocentrum dat in Ahoy was ingericht. Jeroen Boere van Faber Audiovisual: "Het evenement is de afgelopen jaren steeds verder gegroeid tot wat het nu is en wij proberen daar samen met Ahoy en de andere partijen ook elke keer weer de volgende stap te bereiken. Voor ons is het dan taak dat te vertalen in technologische zin. Dit jaar was het met name de LED-boarding rondom het veld waar de uitdaging in zat, maar ook de DJ-booth waar Afrojack op stond. In totaal hadden we zo'n 150 displays in Ahoy staan waarop toernooirelevante informatie te zien was."
In het commandocentrum zat een team van technici om 'het video' te realiseren. Boere: "Daarbij wordt gebruikgemaakt van zelfgeschreven software die ruwe data uit netwerken haalt en dat vertaalt naar grafische weergave. Het scorebord bijvoorbeeld en de scores die je ziet op de 150 displays, maar ook social media feeds en de play-out van commercials op de juiste tijden." Ook op het Hawk-Eye systeem (dat gebruikt wordt als een speler een videocall aanvraagt bij de umpire) moest worden ingesprongen. "Ook die input wordt binnengehaald door onze eigen software, die we speciaal ontwikkeld hebben voor Ahoy", legt Boere uit. "Bovendien worden op die momenten ook geheel automatisch de nodige showelementen getriggerd. Bij de officials van ATP wordt op het moment van zo'n aanvraag een knop ingedrukt, waarna bij ons in de regie een hoop apparatuur automatisch in gang wordt gezet. Het publiek krijgt bijvoorbeeld een hartslag te horen, er gebeuren dingen met het licht en de juiste informatie wordt doorgegeven naar de schermen?.allemaal automatisch."
Voor Faber Audiovisuals was het een soepele productie, vertelt Boere: "Het is allemaal prima verlopen en is sowieso een prettig project voor ons. Veel van onze disciplines komen daar samen, dus het is ook meteen een mooie showcase. Van onze internationale relaties horen we ook vaak dat ze verbaasd zijn over de hoge afwerkingsgraad bij het toernooi. Ze zijn echt onder de indruk en dat is voor ons ook weer prettig. We kijken ook echt heel trots en voldaan terug op deze productie."
 
Algemene voorwaarden | privacy statement