AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Eventfotograaf Floris Heuer:

Magazines | AV-Entertainment Nr6 2020


De uitrusting van eventfotograaf Floris Heuer:
“Beeld is een ‘musthave’ geworden”

In onze serie 'De uitrusting van' vertelt een professional over het vak en het materiaal waarmee hij of zij werkt. De beurt is aan Floris Heuer, die als ‘live communicatie fotograaf’ de mooiste showproducties vastlegt. “Beeld is een ‘musthave’ geworden.”

Floris Heuer (32) is commercieel fotograaf, al is ‘commercieel’ daarin natuurlijk nogal een containerbegrip. “Ik noem het liever ‘live communicatie fotograaf’, omdat bij 95% van mijn werk als fotograaf mensen het hoofdonderwerp vormen”, vertelt hij. Rond de tijd dat Heuer afstudeerde aan de opleiding Hotel- en Eventmanagement (2011), werd hij door een kennis geïntroduceerd bij Rocket, dat het management voerde voor o.a. OG3NE en René Froger en de partij is achter producties als Toppers in Concert. “In die tijd wilde ik nog als eventmanager aan de slag en kon ik bij de productie ‘Musical Classics’ twee dagen meelopen als runner, vertelt hij. “Vlak voor de show raakte ik aan de praat met de eigenaar van Rocket, die vroeg of ik tijdens de shows niet even wat foto’s kon maken. Ik maakte al een aantal jaren hobbymatig foto’s, maar een show als dit was voor mij nog onbekend terrein. Het was de start van iets bijzonders. Bij Rocket waren ze blij met de foto’s en ik kreeg de kans te komen fotograferen bij Toppers in Concert, de grootste showproductie van Nederland, waar ook de grootste showfotografen rondlopen. Inmiddels ben ik negen jaar verder, fotografeer ik nog steeds voor Toppers in Concert en ben ik sinds 2014 fulltime fotograaf.”

Niets gavers
Het type fotografie waarmee Floris Heuer zich bezighoudt, leer je pas echt in de praktijk, geeft hij aan. “Ik merk bij andere typen fotografie wel eens dat het mij ontbreekt aan specifieke technische kennis die je wellicht op een opleiding opdoet. Het heeft mij echter nooit belemmerd in mijn werk, daar ik een perfectionist ben en daarmee in de beginjaren zoveel mogelijk heb geprobeerd te leren in de praktijk. Dat is goed gelukt. Het leukste vind ik het fotograferen van grote showproducties, zoals Toppers in Concert, Vrienden van Amstel Live en één van mijn favoriete buitenlandse shows, Palmesus Festival in Noorwegen. Verder heb ik in het verleden veel shows van Alda Events vastgelegd, waaronder ‘A State of Trance’, ‘Armin Only’ en ‘I Am Hardwell’.” Voor iemand met een evenementenhart als dat van Heuer, is er nauwelijks een mooier beroep de bedenken. Hijzelf is de eerste om dat te beamen: “Er is niet gavers dan dit soort shows fotograferen. Het is een soort constante adrenalinekick. Hoewel je door de loop der jaren wel verwend raakt en dus ook kritisch bent op wat je qua show voorgeschoteld krijgt. Het vele reizen heeft hier overigens ook niet bij geholpen. Het nadeel van mijn werk is dat het bij vlagen ook eenzaam is. Je reist als fotograaf bijvoorbeeld niet altijd met een crew en je zit vaak op je eigen eiland.”

Samenwerken
Op de vraag of er iets typisch is aan de ‘Floris Heuer-manier van werken’, reageert hij: “Ik hoop dat mijn opdrachtgevers dat wel zo ervaren. Ik denk dat ik heel ver ga voor mijn klanten om ze optimaal te voorzien en ontzorgen. Ik probeer dus altijd wel een stapje verder te gaan dan enkel het maken van een beeld en ook te kijken naar manieren om hun leven iets makkelijker te maken. Daarnaast ben ik echt iemand van samenwerken. Een strakke productie is een logisch gevolg van mensen die samen naar het beste streven. Als fotograaf val je daar soms buiten. Voor een regisseur ben je bijvoorbeeld vaak een noodzakelijk kwaad, want je loopt makkelijk in de weg. Door goed te overleggen met een regisseur, cameraman of showcaller en samen te werken kom je echt veel verder. Je moet tenslotte op elkaar kunnen vertrouwen. Als laatste houd ik ervan ‘cleane’ beelden te schieten. ‘Less is more’, zeg maar.”

Kippenvel
Sinds 2014 heeft Heuer veel mooie shows mogen fotograferen. Zoveel zelfs, dat een favoriet uitkiezen een onmogelijke opgave is. “Armin Only Intense in New York was voor mij ontzettend bijzonder en zal mij voor altijd bijblijven. Mijn eerste grote buitenlandse show en dan gelijk met Armin van Buuren in Madison Square Garden. Ik krijg er nog steeds kippenvel van. Ondanks mijn geringe ervaring heb ik daar echt te gekke beelden geschoten. Ook ‘The Best of Armin Only in de ArenA’ was fantastisch, vanwege de bizarre omvang van die productie. Daarnaast is het elk jaar weer een feestje om in Noorwegen te komen voor Palmesus Festival, waar ik alle vrijheid krijg om de mooiste beelden te maken.”

Apparatuur
Welke camera’s en lenzen Heuer inpakt voor zijn klussen is erg afhankelijk van het type event. “Voor shows werk ik eigenlijk altijd met mijn 70-200mm f2.8 en 16-35 f2.8 van Canon”, vertelt hij. “Maar ik vind het ook heerlijk met een 50mm een nog creatievere kant uit te gaan. Qua camera’s heb ik een Canon 5DMKIV en de nieuwe Canon R5. Wat een beestachtig mooie camera!” Over de lenskeuze vertelt hij: “Een lens als een 70-200mm geeft je bij shows oneindig veel mogelijkheden. Van mensen isoleren in een menigte tot grootse overzichten van afstand. Die verlaat mijn camera dus zelden. Maar met een 50mm prime lens kan ik nog creatiever worden, wat ik heel leuk vind. Omdat je geen zoommogelijkheden hebt, ga je anders naar je frame kijken.”

Niet rondrennen
“Als je echt onderscheidend wilt zijn als fotograaf moet je met name perfectionistisch zijn”,  vertelt Heuer over de eigenschappen die onontbeerlijk zijn in zijn vak. “Ik zie veel, vaak jonge, fotografen die bij evenementen iets zien, klikken en weer door rennen, in plaats van de tijd te nemen voor een beeld en ook na te denken over de compositie en de beste belichting. Dit is een gemiste kans, juist daarin kun je onderscheiden. Verder moet je gefocust kunnen werken en niet als een kip zonder kop rondrennen. Naast jezelf ben je dan namelijk ook anderen tot last. Wees een teamplayer, want daardoor krijg je vertrouwen en wordt er veel meer mogelijk.”

Musthave
Al een aantal jaar is de omslag van spiegelreflex naar spiegelloos een grote trend onder de fotocamera’s, ziet Heuer. “Dit is de afgelopen twee jaar in een stroomversnelling gekomen, waarbij Canon net met een waanzinnige nieuwe spiegelloze camera is uitgekomen, de R5. Verder merk ik aan de kant van de opdrachtgevers heel erg dat de behoefte aan authenticiteit en persoonlijkheid toeneemt. Bedrijven en organisaties willen vaak niet meer alleen het perfecte plaatje, maar juist iets wat echt is. Dat zorgt voor een verschuiving in de vraag naar type beeld”, vertelt hij. “Sowieso zie ik een toenemend belang van beeld in het algemeen. Beeld is geen ‘nice to have’ meer, zeker niet voor evenementen. Het is een ‘musthave’, door het digitale tijdperk waarin we leven. Dit brengt veel kansen met zich mee.” 

Voorbeelden
Floris Heuer probeert ook buiten zijn eigen hoek van fotografie te kijken naar inspirerend werk van anderen. “Fotografen als Vladimir Rys (Sport/F1), Lynsey Addario (docu) en Frank Ruiter (portret) vind ik in hun vakgebieden fantastisch”, geeft hij aan. “In mijn eigen hoek van fotografie ben ik altijd onder de indruk van jonge fotografen als Tom Doms en Tim Buiting, maar ook een oude rot in het vak als Ralph Lahrmann. Ik houd er van naar werk van fotografen te kijken dat buiten mijn eigen comfortzone ligt. Dat inspireert tot nieuwe dingen proberen. Wat een Vladimir Rys doet binnen de Formule 1 met enkel prime lenzen met manuele focus vind ik zo waanzinnig knap. Net zoals het vermogen van Frank Ruiter met o.a. licht een portret zó sprekend te maken.”

Droombaan
“Het mooiste aan dit vak vind ik dat geen enkele dag hetzelfde is”, vertelt Heuer tot slot. “Doorgaans heb ik in een week verschillende shoots. Dit houdt in dat ik dagelijks op nieuwe plekken kom, nieuwe mensen ontmoet en nieuwe uitdagingen tegenkom. Dat houdt me scherp. In grote lijnen heb ik echt een droombaan. Afwisseling, reizen, de energie. Ik heb hier zoveel moois uit weten te halen. Toch zijn er meer dingen die ik ook leuk vind in het leven en die ik soms mis in mijn werk als fotograaf. Samenwerken met anderen bijvoorbeeld. Dat is niet gebruikelijk binnen mijn soort fotografie, je zit toch vaak op een eiland. Maar mij hoor je niet klagen hoor, want al met al heb ik fantastisch werk!” 

De uitrusting
‘Liever te veel dan te weinig’, is het devies van Floris Heuer. “Ik sleep daardoor soms onnodig veel spullen mee, maar als een opdrachtgever mij iets toevertrouwt wil ik niet misgrijpen.” Wat eigenlijk altijd in zijn tas zit:

-          Canon 5D MKIV body met battery grip
-          Canon R5 body
-          Canon EF 70-200mm F2.8L IS III
-          Canon EF 16-35mm F2.8L III
-          Sigma 50mm Art F1.4
-          2x Canon Speedlite 600ex II
-          Canon EF 24-70mm F2.8L II (sporadisch gebruik)
-          Canon EF 8-15mm Fisheye (sporadisch gebruik)


 
Algemene voorwaarden | privacy statement