AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Rolf Sanchez op tournee met d&b Soundscape

Magazines | AV-Entertainment Nr2 2022

Productie

Mi Aventura
Rolf Sanchez op tournee met d&b Soundscape
 

De Dominicaans-Nederlandse zanger Rolf Sanchez ging de afgelopen maanden met The Latin Society Band langs Nederlandse theaters in het kader van zijn Mi Aventura tournee. Door daarbij gebruik te maken van een d&b Soundcape systeem, zaten de theaterbezoekers middenin de actie. Amptec leverde de support om de eerste immersive theatertour in Nederland te realiseren. AV & Entertainment was te gast bij de slotshow in Luxor Rotterdam.

Rolf Sanchez speelde in zijn Mi Aventura-show een mix van Latin, Batchata, Reggaeton en Pop in een voorstelling waarin hij vertelt hoe hij de artiest is geworden die hij vandaag de dag is. Eén van de mensen die een flink  aandeel had aan de technische kant van de productie is sound engineer Sjoerd Terpstra. Hij is tevens als Live Sales Manager werkzaam  bij het Belgisch/Nederlandse bedrijf Amptec en had zo een dubbelrol bij de tour. “Immersive geluidstechnologie wint enorm aan populariteit, maar touren met zo’n systeem, dat deed in Nederland nog niemand. Daar brachten we met zijn allen graag verandering in”, vertelt hij. “We konden ons daarbij geen betere artiest indenken om dit voor het eerst te doen, aangezien ritmische partijen en percussie bij deze muzieksoort zo nadrukkelijk aanwezig zijn. Hierdoor is het geheel fraai in immersive sound te vangen.”

Oog en oor
Soundscape van d&b audiotechnik brengt de muziekbeleving van zowel de artiest als het publiek naar een ander niveau. Het audiosysteem lokaliseert elke individueel geluidsobject, kan het zelfs volgens wanneer het beweegt en brengt (voor oog en oor) bij elkaar wat bij elkaar hoort. Eenvoudig uitgelegd: hierdoor hoort het publiek exact wat het ziet en ziet het exact wat het hoort. In het buitenland durfden Björk en Kraftwerk het al aan om met deze technologie op tournee te gaan en op een vaste locatie kunnen professionals sinds 2019 ervaren wat het systeem kan en doet. Amptec installeerde het in 2019 namelijk in de kleine theaterzaal van Cultuurcentrum Hasselt in België – een Europese primeur. Nu was het dus aan Rolf Sanchez die vertrouwen toonde in het systeem (en zeker ook de technici) en het dus aandurfde ermee langs de theaters te trekken.

Immersive technologie
Amptec hielp actief mee aan de realisatie van deze uitgebreide tour. B-Lighting (BE) verhuurt de speakers voor zaalgeluid, alsook andere technologie, waaronder bijvoorbeeld de DS100 Signal Engine van d&b audiotechnik. De speakers worden op doordachte plaatsen in de zaal geplaatst. Nadien bootst men de plaatsing van de artiesten na in de software van d&b Soundscape. Daardoor koppelt het publiek uiteindelijk de hoorbare bron zonder moeite aan de zichtbare bron. Dat verhoogt de interactie tussen podium en publiek enorm. Sjoerd Terpstra: “Doordat de plaats van de instrumenten op het podium wordt nagebootst in Soundscape, begrijpt de luisteraar veel meer van al het muzikale geweld dat op hen wordt afgevuurd. Als je brein geen losse eindjes heeft over waar het geluid nou eigenlijk vandaan komt en het een hoorbare bron bij een zichtbare bron kan brengen, dan is er geen grotere mate van begrip”, legt hij uit.

Voortouw
Terpstra merkte al snel dat de aanpak werkte, toen hij na een van de voorstellingen werd aangesproken door iemand uit het publiek. “Hij vertelde dat hij bij de show veel geleerd had over welk instrument nou eigenlijk wat voor geluid maakt. Dat is dus iemand die geen idee heeft over wat voor systeem er hangt, maar die zonder dat hij het wist toch is meegenomen in wat Soundscape is en doet.” Daarmee komt Terpstra ook meteen aan bij de tweede reden waarom hij zo graag met het systeem wilde touren: “Iemand moest het voortouw nemen om hiermee een tour door de theaters te doen. Touren in theaters moet snel en effectief zijn in Nederland, er is simpelweg geen tijd om uren aan een PA te knutselen. Daarmee valt dit soort systemen voor veel engineers af, nog los van het feit dat onbekend nou eenmaal onbemind maakt. Inderdaad, Soundscape is complex, maar het is tegelijkertijd zo krachtig dat je zelfs wanneer je het in de kleinst mogelijke vorm toepast al verder bent dan met een stereomix waarmee je de luisteraar veel meer moet ‘voorliegen’.”

Spannend
De verdere workflow is volgens Terpstra niet anders dan anders. “We tekenen elke zaal vooraf in d&b ArrayCalc. Het programma communiceert op zijn beurt met de d&b R1 om zaalafhankelijke berekeningen te kunnen maken. Daarna is het business as usual”, aldus Terpstra. “Met dit project tonen we echt aan dat touren met een immersive systeem wel degelijk mogelijk is en je als engineer dus niet hoeft af te haken omdat het misschien een spannende opstelling is. Het opzetten kost maar een uurtje tijd met twee personen. En ja, het is best spannend om met tien point sources een theaterzaal als de Hanoszaal van Theater Orpheus in Apeldoorn te doen, maar ik sta er van versteld hoe goed het systeem in zo’n situatie werkt.”

Klopt
De plaatsing van de bronnen is zeer accuraat en zelfs op het tweede balkon komt de bongo nog altijd daadwerkelijk vanaf de percussionist. “Soms werkt het bijna vervelend goed”, lacht Terpstra. “Als onze accordeonist zich niet aan de afgesproken plek houdt, dan moet ik zijn bron toch echt opschuiven naar waar hij staat, omdat volume niet de oplossing is voor plaatsing.” Normaal gesproken wordt er bij tourende producties al snel voor line-array oplossingen gekozen. Terpstra begrijpt het op zich: “Maar nu wij dit met Soundscape hebben aangepakt lossen we een aantal problemen op die inherent zijn aan het gebruik van line-array. Ik durf met zekerheid te zeggen dat iedereen in het publiek een zeer aangename luisterpositie heeft, ongeacht de plaats in de zaal. Van de eerste tot de laatste rij klopt het gewoon.”

Ready to go
De tour van Rolf Sanchez wordt gedaan met een (volgens Terpstra’s woorden) simpel systeem met tien stuks Y10P point source speaker. Twee onder elkaar, vijf posities breed gehangen in de sluiertrek van het theater. “De bovenste kast gaat vaak naar het balkon en de onderste kast is voor de parterre. Om de Soundscape-ervaring ook aan de echte fans op de eerste rij te kunnen bieden, liggen er acht T10P’s op de podiumrand”, legt Terpstra uit. “Zoals met ieder ander d&b PA systeem volgen we de workflow door ArrayCalc naar R1. We tekenen de zaal in en passen onze bronnen aan in de tekening, zodat de processor weet waar de luidsprekers hangen en welke rekensommen er gemaakt moeten worden. Daarna is het een kwestie van time alignment checken, EQ-dingen doen en je smaakmakers erin of eruit halen en je bent ‘ready to go’.”

Power
Terpstra verwonderde zich in de eerste shows over het feit dat hij met tien kasten een grote venue als het Zaantheater in Zaandam van voor tot achter dekkend kon maken. “Natuurlijk valt een point source sneller af dan een line-array met arrayprocessing, maar een Soundscape systeem maakt op een hele andere manier gebruik van headroom dan een normaal systeem. Omdat de energie op een heel andere manier over de luidsprekers verdeeld wordt, is er ontzettend veel headroom in het systeem aanwezig.” De afgelopen shows heeft Terpstra het systeem in de soundcheck herhaaldelijk zachter gezet omdat het geluid op hem af bulderde, zo vertelt hij in Rotterdam. “Omdat ik dat niet goed begreep heb ik de hele signaalketen doorgespit om op zoek te gaan naar plekken waar ik veel te ‘heet’ het systeem in ging, wat zou kunnen verklaren waarom ik de masters zo’n eind moest terughalen. Toch bleek dat ik me heel netjes gedroeg, het Soundscape systeem heeft gewoon enorm veel power!”

Systeem in een notendop
- 5 x d&b Y10P main up (om balkons en diepe zalen mee te bespelen)
- 5 x d&b Y10P main down (om parterre te bespelen)
- 8 x d&b T10P frontfills (om eerste rijen te voorzien van immersive sound)
- 4 x d&b V-sub 

Het hart van de Immersive technologie is de d&b DS100 signaalprocessor. Deze geavanceerde matrix geeft de gebruiker de mogelijkheid om via de d&b workflow tot een immersive workflow te komen.

FOH-technicus Sjoerd Terpstra tekent alle zalen vooraf in d&b ArrayCalc. Op locatie wordt de ArrayCalc nagemeten om te zien of de tekening klopt. De tien Y10P speakers worden in de sluiertrek gehangen en krijgen afstanden, kantelhoek en hoogte vanuit ArrayCalc. De frontfills worden over twaalf meter (de opening van het toneel) verdeeld. Na de gecontroleerde ArrayCalc-file te openen in de d&b Remote Software geeft R1 de mogelijkheid om de vijf D80 versterkers en de DS100 te bedienen, Hier bootst men de plaatsing van de artiesten na in de R1-software.

 
Algemene voorwaarden | privacy statement