AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

OBV 2: van politietruck tot HD regiewagen

Magazines | AV-Entertainment Nr4 2022

Broadcastvoertuigen

OBV 2 van Smid Broadcast Facilities
Van politietruck tot HD regiewagen

Iedere televisiewagen is min of meer een uniek product. Maatwerk, precies zoals de eindgebruiker het wil hebben. Maar wat je ook ziet, is dat er series van wagens worden gemaakt waarbij het aan de klant is om de wagen naar eigen inzicht te voorzien van de apparatuur. En dan zijn er nog de AV-bedrijven die een andere manier hebben gevonden om de ideale wagen voor hun werkzaamheden te vinden. 

Tekst: René Henkes

Een van die bedrijven is Smid Broadcast Facilities uit het Groningse Hoogezand. Zij voorzien al vele jaren omroepen, evenementen, concerten en andere bijeenkomsten van audiovisuele middelen. Het wagenpark bestaat uit twee obv’s en een audiowagen, met uiteraard ook de nodige materiaalwagens. Wij kijken in deze aflevering van de rubriek ‘Broadcastvoertuigen’ met speciale aandacht naar de OBV 2. 

Mobiele commandoposten
De DAF 75 is inmiddels alweer heel wat jaren in dienst bij Smid, maar de truck had er toen al een hele carrière opzitten bij het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD). Zij lieten voor de diverse veiligheidsregio’s in 1996/1997 een serie trucks bouwen, voorzien van een afzetbak, die dienst konden doen bij grootschalige inzet, zoals bij demonstraties, evenementen en rampen. De wagens functioneerden als mobiele commandoposten en waren voorzien van communicatieapparatuur, zend- en lichtmasten, maar ook een on-board generator. Zodoende konden de wagens op veel plekken geheel zelfstandig opereren. Ook de klimaatbeheersing en isolatie van de carrosserie waren goed uitgevoerd en dat bracht een van deze wagens in beeld bij Smid, nadat de KLPD er afscheid van had genomen. 

Laadbak
Waarom iets nieuws laten bouwen, als je gewoon een hele goede wagen kunt overnemen die eigenlijk al in de basis prima is voor het werk wat jij er als AV-bedrijf mee wilt gaan doen? Na het opnieuw opbouwen van de afzetbak is de OBV2 geheel naar wens van de gebruiker. De laadbak komt overigens eigenlijk nooit van de truck, maar het is natuurlijk wel handig. Mocht er een keer een nieuwe truck noodzakelijk zijn in verband met bijvoorbeeld de steeds strengere milieueisen in met name de binnensteden: koop een nieuw chassis, zet de bak over en klaar!

Compartimenten
Opvallend zijn de diverse compartimenten die, in tegenstelling tot de meeste obv’s, haaks op de lengterichting staan (zie de drie toegangsdeuren). Dit is nog een overblijfsel van het gebruik van de politie. Destijds bestond de wagen uit een aparte vergader-, communicatie- en techniekruimte. Ondanks het iets andere eisenpakket destijds, voldoet de wagen prima voor het werk waar deze nu voor wordt gebruikt.  

De specificaties anno 2022
• 8 x LDK 8000 camera’s
• 2 ME For A beeldmenger 24 inputs
• SSD recording hyperdeck
• Diverse converters/teranex
• Xpression/Vmix/Mac
• Wireless camera faciliteiten

AUDIO
• Allen & Heath SQ 7 incl. multitrack
• Afluistering K/H & Fostex

INTERCOM
• Riedel Artist
• Riedel Bolero
• Wisycom
• Motorola

DIVERSEN
• Clark masten 30 en 16 meter
• Eigen aggregaat (40 kVA)
<EINDE KADER> 
 
Algemene voorwaarden | privacy statement