AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Diginet en Avid praten markt bij: Production House Seminar

Magazines | AV-Entertainment Nr4 2022

Actueel

DigiNet en Avid praten markt bij
Production House Seminar

In samenwerking met Avid verzorgde DigiNet het tweedaagse Production House Seminar. De eerste dag was in Fort C in Muiden in Nederland en de tweede dag in Vilvoorde (België), bij Taste. Op de fraaie plek in Muiden was AV & Entertainment erbij om verslag te doen van dit event. Het draaide die middag o.a. om het nieuwe NEXIS EDGE, Avid Edit On Demand, de veranderingen in Media Composer en er was een sneak preview van de Avid NEXIS F-Series!

Voor Niels Mos (Broadcast Division Manager bij Diginet) was de middag in Fort C een terugkeer naar de plek waar het voor hem allemaal een beetje begonnen is, zo vertelde hij de genodigden (veelal werkzaam bij de bekendere Nederlandse productiehuizen) in zijn welkomstwoord namen DigiNet. Mos zette zijn eerste stappen in de mediawereld bij de lokale omroep van Muiden en is nooit meer uit het wereldje verdwenen. Nu was Muiden de plaats waar DigiNet en Avid de toehoorders gingen bijpraten over de ontwikkelingen bij Avid en wat dat voor hun bedrijven kan betekenen. 

Inleiding
Zo ging het in het oude bastion over het nieuwe Avid-product NEXIS EDGE, maar kwam ook Avid Edit On Demand voorbij, volgens Niels Mos ‘het best bewaarde geheim van Avid’. Interessant voor productiehuizen die tijdelijke faciliteiten nodig hebben en niet direct een grote investering willen of kunnen doen. Ook de evolutie van Media Composer passeerde de revue. Er zijn nog veel bedrijven die zijn blijven hangen op de 2018-versie van het pakket en dus niet de stap hebben gezet naar de nieuwste variant. Maar wat zijn nou de grote verschillen tussen de pakketten? Tot slot hadden de aanwezigen de eer om alvast kennis te maken met de nieuwe telg in de NEXIS-familie: de F-series. Het nieuwe lid van de familie van shared storage-oplossingen was op dat moment nog niet officieel aangekondigd door Avid, maar was precies op tijd bij DigiNet afgeleverd om toch al (onder embargo) getoond te worden.

Media Composer
Om het verhaal vanuit de eerste hand te kunnen vertellen, was Alex Harbord uitgenodigd. Harbord is Presales Solutions Specialist en daarmee de aangewezen persoon om de Avid-diepte in te duiken met de genodigden. Allereerst ging hij in op het feit dat er nog behoorlijk wat bedrijven zijn die werken met Media Composer 2018. “Daar kun je ook nog best mee werken, maar het programma is door de jaren heen toch behoorlijk geëvolueerd en heeft veel meer mogelijkheden gekregen”, aldus de vriendelijke Brit. “Bovendien is de  ondersteuning voor Media Composer 2018 gestopt. Dat betekent dat je niet meer kunt profiteren van nieuwe updates, er geen support meer is en er bijvoorbeeld ook geen ‘bug fixes’ meer zullen plaatsvinden. Overstappen is dan raadzaam, ook al omdat door de jaren heen nogal wat verbeteringen zijn doorgevoerd. Ieder jaar zijn er wel meerdere updates, waarbij toevoegingen aan Media Composer worden gedaan.” Stap voor stap nam Harbord de aanwezigen mee langs verbeteringen en uitbreidingen van Media Composer door de jaren heen. Inmiddels zitten we bij versie 2022.7, waarin vooral de ondersteuning van SRT (later die middag nog werkend getoond door Harbord) in het oog springt. Verder is er een nieuw dashboard voor Avid Titler (overzichtelijker en nog eenvoudiger in het gebruik) en is er een Quick Find–optie in je ‘command pallette’, wat je veel tijd scheelt bij je set-up.” 

Avid On Demand
Na Media Composer was het de beurt aan Avid Edit On Demand, wat de mogelijkheid biedt om te werken aan je producties, ongeacht de plek waar je je bevindt. ‘Edit from anywhere’ dus, maar alleen als je het echt nodig hebt. Edit On Demand biedt een volledige virtuele postproductieomgeving in de cloud, compleet met voor de cloud geoptimaliseerde Media Composer-software en Avid NEXIS-opslag. Het is daarmee heel eenvoudig om teams op te schalen en snel nieuwe projecten op te starten. Super flexibel (het is makkelijk om waar nodig bijvoorbeeld extra editors toe te voegen) en af te nemen in abonnementsvorm, waarbij teamleden makkelijk bepaalde bevoegdheden kunnen worden toegekend en vervolgens tegelijkertijd hun werk kunnen doen. Alles gebeurt in een volledige geconfigureerde beveiligde omgeving. Geen verborgen kosten en er hoeft geen geld besteed te worden aan dure hardware. Een grote partij die hier al volop gebruik van maakt is Gorilla Post Production in Cardiff. “Het brengt mensen samen die overal kunnen zitten”, legt Harbord uit. “Gorilla is een van de eerste grote partijen die zijn ingestapt. In eerste instantie mede ingegeven door de pandemie, maar inmiddels zo ingeburgerd dat ze het blijven gebruiken.” Qua interface en mogelijkheden is er nauwelijks verschil te ontwaren tussen werken op een lokale Media Composer app of in de virtuele variant.

Altijd en overal
Avid NEXIS EDGE dan. Voor de uitleg van dit onderdeel werd de hulp in geroepen van zijn Duitse collega Michael Bleser, in München. Samen liet het duo zien hoe NEXIS EDGE het werken op afstand uiterst makkelijk maakt. Alex trad op als lokale editor, Michael als remote editor, waarbij gewerkt werd op een systeem in Dublin. Met EDGE kunnen redacteuren overal werken, met dezelfde mediatoegang, workflow en gebruikerservaring alsof ze daadwerkelijk in de faciliteit aan het bewerken zijn. Je kunt dus makkelijk van plek veranderen, zonder dat je workflow mee verandert. En met de Avid NEXIS EDGE webclient kunnen teamleden inhoud vinden, ordenen, storyboarden, bewerken en beoordelen, waar ze dan ook zijn. Ook hierbij is het weer makkelijk op- of afschalen in teamomvang. Voor specificaties en een diepe duik in de workflow verwijzen we graag naar https://www.avid.com/products/avid-nexis-edge (of natuurlijk DigiNet -http://shop.diginet.pro). 

Primeur
Tot slot was er een primeur voor de aanwezigen, toen een telg van de nieuwe NEXIS F-series getoond werd. De nieuwe familie heeft snellere storage controllers, schijven en netwerkverbindingen, wat zorgt voor verbeterde prestaties en ondersteuning voor mediaprojecten waarvoor een groter aantal bestanden moet worden beheerd. De nieuwe NEXIS F-serie is ontworpen om evoluerende mediaworkflows te ondersteunen waarin grote teams van mediaprofessionals offsite werken door veilige externe toegang tot media en metadata te leveren via flash-, online, nearline-, cloud- en archiefopslag.

De NEXIS F-Series-familie biedt prestaties die kunnen worden opgeschaald tot 30 gigabyte per seconde en is in eerste instantie beschikbaar met modellen voor Tier 1 online opslag, waaronder: Avid NEXIS | PRO+ voor kleine werkgroepen met een beperkte behoefte aan opschalen; NEXIS | F2, met een kleine footprint voor kleinere mediaorganisaties: NEXIS | F2 + F2X. En NEXIS | F5 ondersteunt opslag met hoge dichtheid voor grote mediabedrijven. De NEXIS | F2 SDD, gebaseerd op flash-opslag voor Tier 0 ultra-high-performance opslag, zit in de pijplijn voor later dit jaar. Twee andere NEXIS F-Series modellen, de NEXIS | SDA+ (opslagbeheer van maximaal 160 miljoen mediabestanden) en de Tier 2 nearline NEXIS | F5 NL met ondersteuning voor opslag met ultrahoge dichtheid zijn ook beschikbaar.

Virtueel bestandssysteem
Avid heeft daarnaast ook Avid NEXIS | VFS geïntroduceerd, een nieuw virtueel bestandssysteem dat de inzet van NEXIS-opslag op locatie, in de cloud of als SaaS-oplossing mogelijk maakt en het voor redacteuren, VFX-specialisten en andere mediamakers mogelijk maakt om overal samen te werken. De nieuwe Avid NEXIS | VFS virtualiseert opslag in een enkele pool van gedeelde bronnen, waardoor collaboratieve mediaworkflows worden versneld voor teams van elke omvang die op een veilige manier op afstand werken. Het nieuwe virtuele bestandssysteem biedt ingebouwde intelligentie om administratieve taken te automatiseren en de opslag van de NEXIS F-serie in staat te stellen zich aan te passen aan veranderende workloads zonder tussenkomst van gebruikers. NEXIS | VFS wijst de opslagcapaciteit dynamisch opnieuw toe om de bandbreedte te optimaliseren en biedt bescherming door schijven automatisch opnieuw op te bouwen wanneer dat nodig is. Honderden gebruikers kunnen tegelijkertijd door media en projecten bladeren, zoeken en delen, of ze nu on-premise, op een locatie of thuis werken.
 
Algemene voorwaarden | privacy statement