Dutch Media Week: samen de media vieren

Van 3 tot en met 9 oktober vindt de zevende editie plaats van Dutch Media Week, hét mediafestival van Nederland waar zowel makers als gebruikers bewust worden gemaakt van hoe belangrijk media zijn in ons dagelijks leven. Samen met zo’n negentig partners belicht, stimuleert en promoot de organisatie de vele ontwikkelingen en initiatieven in de Nederlandse media-industrie. We blikken vooruit en spreken over het festival met bedenker en programmamanager Herman Dummer: “1 plus 1 staat bij ons voor 11”.
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Dutch Media Week: samen de media vieren

Magazines | AV-Entertainment Nr4 2022

Event

Samen de media vieren:
Dutch Media Week

Van 3 tot en met 9 oktober vindt de zevende editie plaats van Dutch Media Week, hét mediafestival van Nederland waar zowel makers als gebruikers bewust worden gemaakt van hoe belangrijk media zijn in ons dagelijks leven. Samen met zo’n negentig partners belicht, stimuleert en promoot de organisatie de vele ontwikkelingen en initiatieven in de Nederlandse media-industrie. We blikken vooruit en spreken over het festival met bedenker en programmamanager Herman Dummer: “1 plus 1 staat bij ons voor 11”.

Dutch Media Week is al zeven jaar lang de plek waar het kloppend hart van de media zich in alle facetten openbaart voor een groot publiek. Eerst vijf dagen lang middels een bijzonder uitgebreid programma voor mediaprofessionals, daarna nog een weekend voor het grote publiek in de vorm van de Dutch Media Week Xperience Days, waarbij bezoekers een kijkje achter de schermen van het Media Park en omroepen in Hilversum wordt gegund. Het evenement is bedacht door Herman Dummer (zelf al decennialang actief in de media-industrie) en is voortgekomen uit de Open Studio Dagen, die hij veertien jaar geleden ook al bedacht. "Dutch Media Week heeft hetzelfde DNA meegekregen", vertelt hij. "Het is bedoeld om de trots van de media-industrie uit te dragen naar het grote publiek. Ik vond veertien jaar geleden al dat al de mensen die hier werken op het Media Park en aan mediaproducties in het algemeen best wat trotser mogen zijn op wat ze doen. Met allerlei partners, zoals producenten, omroepen en facilitaire bedrijven hebben we toen die Open Studio Dagen in het leven geroepen." 

Uitgebreid
Acht jaar geleden deed Dummer weer eens een rondje langs die partijen. Toen merkte hij dat de interesse er nog wel was, maar dat de bedrijven dan vooral ook een andere doelgroep wilden gaan bereiken. Niet alleen het grote publiek dus, maar ook de partijen waar ze zakelijk gezien wat aan kunnen hebben. "Dat sudderde even door in mijn hoofd en uiteindelijk is daar Dutch Media Week uit voortgekomen. De eerste jaren planden we die week om het weekend van de Open Studio Dagen heen, nu hebben we eerst vijf dagen Dutch Media Week voor professionals en daarna nog de Dutch Media Week Xperience Days. Van maandag tot en met vrijdag bedienen we zo de professionals en de onderwijswereld met een heel uitgebreid programma, in het weekend zijn er voor het grote publiek lezingen en workshops in Beeld & Geluid en gaan op het Media Park en daarbuiten deuren open voor hen die normaal gesproken gesloten zijn."

ON/OFF
Elk jaar is een centraal thema dat door alle evenementen, talkshows en radioprogramma's verweven wordt. Dit jaar is het thema ON/OFF, waarmee de organisatie een moment van bezinning wil creëren in de dagelijkse digitale ratrace waar we met zijn allen in zitten. Ons leven werd al steeds digitaler, maar dat heeft door de pandemie nog eens een stevige boost gekregen. Steeds meer gebeurt online. De voortschrijdende techniek maakt steeds meer mogelijk, maar is dat een vloek of een zegen? Willen we ons leven nóg verder digitaliseren? Nieuws bereikt ons ook allang niet meer alleen via traditionele media als krant en journaal, maar ook 24/7 via online media. Hierdoor staat de informatiestroom altijd op ON. Is het dan nog wel mogelijk om OFF te gaan?

Platformevenement
Naast het overkoepelende thema staat ook elke dag een specifiek aandachtspunt centraal, benadrukt Herman Dummer: "Op maandag 3 oktober draait alles om innovatie, op dinsdag hebben we onze businessdag, op woensdag staan talent en onderwijs centraal, donderdag is voor de game-industrie en vrijdag is journalistiek de rode draad van de dag." De donderdag is een mooi voorbeeld van hoe Dutch Media Week is opgebouwd, geeft Dummer verder aan: "Ik spreek altijd van een platformevenement, waarbij 1 + 1 niet staat voor 2, maar juist voor 11. We maken de week namelijk met zo'n negentig partners en we moeten er allemaal iets aan hebben. Ik geloof heel erg in samenwerken. Niet door het hele jaar allemaal je eigen evenementje plannen, maar samen één groot mediafestival creëren. En daarbinnen kunnen partijen dan het podium pakken om te laten zien wat ze willen. Ik bied daarbij het platform, met Beeld & Geluid als thuishonk. Daarom doe ik ook altijd de oproep: doe je iets met media en wil je dat delen? Doe het dan vooral tijdens Dutch Media Week, dan maken we er samen één groot evenement van." De Dutch Games Association is een partij die daarop is ingehaakt. "Zij hadden de jaarlijkse uitreiking van de Dutch Game Awards, maar dat was gestopt in 2017", legt Dummer uit. "Ze zochten een plek om het te kunnen voortzetten en die hebben ze vorig jaar bij ons gevonden. Toen ging het nog alleen om die uitreiking, maar de samenwerking was zo'n succes dat we dit jaar in co-creatie een hele congresdag organiseren: de Dutch Game Day."

Niet alleen Hilversum
Wie denkt dat Dutch Media Week enkel en alleen een Hilversums feestje is, die zit er naast. "Er zijn genoeg partijen van buiten Hilversum", benadrukt Dummer. "Natuurlijk ben ik er trots op dat we Hilversum als thuisbasis hebben, dat blijft toch de mediastad, maar media is overal. Het is feitelijk een nationaal evenement. Met de nadruk op Hilversum weliswaar, maar er is bijvoorbeeld ook een programma in Beeld & Geluid Den Haag. Ook zijn er elke dag twee talkshows over social media en een daarvan komt vanuit Rotterdam. We willen het spreiden, maar wel met Hilversum als kloppend hart." Ook de vijfde editie van de MOJO Conference, die op vrijdag 7 oktober plaatsvindt, tekent de ambities van Dummer, die er stiekem van droomt ooit een Europees evenement van Dutch Media Week te maken. "Die conferentie is al jaren in het Engels. Er zijn internationale sprekers en naar de livestream wordt ook vanuit het buitenland goed gekeken", vertelt hij. Tijdens de conferentie draait het allemaal om 'mobile journalism'. Hoe maak je een goed verhaal en film je dit vervolgens met je telefoon? Ook leer je bijvoorbeeld over transmedia storytelling, XR technologie, NFT, Metaverse en podcasts.

Podcasts
Er is tijdens Dutch Media Week ook veel te beleven op het gebied van podcasts. Zo is aangekondigd dat er een recordpoging wordt gedaan, waarbij tweehonderd uur lang onafgebroken podcasts worden gemaakt . Tijdens de week worden vanaf zaterdag 1 oktober tot en met zondag 9 oktober dag en nacht aan één stuk door podcasts opgenomen. Er doen onder andere bekende podcasters aan mee, zoals Vincent Bijlo en Bert Kranenbarg. "Maar mensen mogen zich ook nog aanmelden", vertelt Herman Dummer. "Als er bijvoorbeeld mensen zijn die al een AV-gerelateerde podcast opnemen en dat ook als onderdeel van Dutch Media Week willen doen, dan zijn ze van harte welkom om zich te melden."

Onderdelen
Het volledige programma van de Dutch Media Week is uiteraard te vinden op www.dutchmediaweek.nl/programma, maar hier lichten we er al een (klein) aantal van de vele onderdelen uit. Zo zijn op de Innovation Day (maandag) op het Media Expoplein bedrijven te vinden die hun innovatieve producten en diensten tonen en is er een (gratis te bezoeken) uitgebreid zaalprogramma met diverse bedrijven die in keynotes van dertig minuten vertellen over hun laatste innovaties. Tijdens de Business Day (dinsdag) draait het (in samenwerking met MediaPerspectives) om de zakelijke kant van de media-industrie. Zo leer je wat er komt kijken bij het opzetten van een succesvol tv-format, krijg je een inkijkje in hoe er van het Media Park een bruisende campus wordt gemaakt en is er een nieuwe editie van het Cross Media Café. Verder zijn er die dag diverse talkshows. Donderdag is de Dutch Game Day, die helemaal in het teken staat van de Nederlandse game-industrie. In een centrale expo laten bedrijven hun games en producten zien en wordt genetwerkt. Daarnaast host DGA-voorzitter Derk de Geus enkele live podcastuitzendingen, waarin experts dieper ingaan op actuele onderwerpen in de industrie. In de avond volgt dan de uitreiking van de Dutch Game Awards. Vrijdag is zoals gezegd Journalism Day, waarop onder andere ook de eerdergenoemde MOJO Conference plaatsvindt. 

Houd vooral ook de website van Dutch Media Week in de gaten voor het complete programma: www.dutchmediaweek.nl 

Xperience Days
Tijdens de Xperience Days op 8 en 9 oktober presenteren veel mediabedrijven zich aan het grote publiek. Van omroep tot producent en van decorbouwer tot technisch facilitair bedrijf. Bezoekers worden zo meegenomen in de wereld van de media. Hoe komen producties tot stand, welke journalistieke keuzes moeten soms gemaakt worden en wat is de impact van de media op de maatschappij?

Bezoekers kunnen kiezen uit een uitgebreid programma vol lezingen, activiteiten en workshops op het gebied van media. Op zondag 9 oktober gaan de deuren van het Media Park open en kan het publiek een kijkje nemen in de studio’s van onder andere Omroep MAX, Viaplay en de NPO, maar ook een bezoek brengen aan onder andere NEP, het Studiocentrum, EMG en Beeld & Geluid. 




  
 

 
Algemene voorwaarden | privacy statement