AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Primeur in het Wilminktheater: Amptec installeert d&b XSL systeem

Magazines | AV-Entertainment Nr4 2022

Project

Amptec installeert eerste d&b XSL systeem in Nederland
Primeur in het Wilminktheater

Toen het in de grote zaal van het Enschedese Wilminktheater tijd was voor een nieuw geluidssysteem, viel de keuze uiteindelijk op een systeem dat in Nederland nog niet eerder was toegepast: het XSL systeem van d&b. "We zijn er trots op dat we de eersten zijn en raden andere locaties absoluut aan om ons voorbeeld te volgen", aldus Eelco Braakhuis, technisch manager bij het Wilminktheater.

Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede maken deel uit van De Twentse Shouwburg NV, een belangrijke culturele voorziening voor de gemeente Enschede en omstreken. Het gezelschap exploiteert vier gebouwen met zes podia in de binnenstad, waaronder het Wilminktheater, de thuisbasis van de Nederlandse Reisopera. Na veertien jaar trouwe dienst was de tijd gekomen om een vervanger te gaan zoeken voor het geluidssysteem in de grote zaal van het theater, de PAY. Zaal met een capaciteit van 1001 bezoekers. Na een succesvol aanbestedingstraject installeerde Amptec het eerste d&b XSL-systeem in Nederland, dat ook meteen een van de eerste in Europa is.

Uitdagend
Het oorspronkelijke systeemontwerp was gebaseerd op de Y-serie van d&b, met een cardioïde subarray en R90-besturing. Na verder overleg met de klant werd echter besloten om een herontwerp te maken met de XSL – de nieuwste en meest compacte line-array van d&b's SL-familie. "Ons programma hier is zeer gevarieerd, van opera en comedy tot volledige rockshows, dus we hadden een systeem nodig dat dit allemaal aankon", legt Eelco Braakhuis, technisch manager bij het Wilminktheater, uit. "Ook is de locatie akoestisch uitdagend met harde, reflecterende oppervlakken en een gewelfd dak. Daarbij is het moeilijk om voldoende dekking te bereiken voor de buitenste stoelen onder de zijbalkons."

Levensduur
Het XSL-systeem, compleet met ArrayProcessing en R90-besturing, bood de ideale oplossing: "De cardioïde prestatie over het volledige frequentiespectrum was de sleutel tot succes", vertelt Amptec's Mike Manders. "Volledige breedband directivity control verbetert de verhouding van direct tot weerkaatsend geluid in akoestisch kritische ruimtes drastisch - wat hier het geval was - en ArrayProcessing verbetert de sonische prestaties nog verder." Een ander pluspunt was het feit dat XSL een gloednieuw systeem is. Een lange levensduur is dus verzekerd en het kan in de toekomst gemakkelijk worden uitgebreid naar Soundscape.

Aanbevelen
Bij het Wilminktheater zijn ze er uitermate content mee. "We zijn er trots op het eerste XSL-systeem in Nederland te hebben en we zouden het zeker aanbevelen aan andere podia, vooral theaters", zegt Braakhuis. "Het is krachtig, transparant en kan zowel grote als kleine shows met gemak aan."
Algemene voorwaarden | privacy statement