AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Eigenzinnig zusje van Livingprojects: Moonbears wil vooral sámen winnen

Magazines | AV-Entertainment Nr4 2022

Actueel 

Eigenzinnig zusje van Livingprojects:
Moonbears wil vooral sámen winnen

In de vorm van het nieuwe bedrijf Moonbears worden de distributieactiviteiten van Livingprojects losgekoppeld. Het leidt tot de introductie van een eigenzinnig bedrijf, dat dingen nét even anders wil gaan doen. “We zitten er samen met de klanten in en gaan er samen mee winnen”, vertelt Livingprojects-directeur Michael Sebregts. 

‘Als we mensen op de maan kunnen krijgen, dan moet dit ook wel lukken’. Op de burelen van Livingprojects bezigt directeur Michael Sebregts deze uitspraak met enige regelmaat wanneer weer een uitdagend project wordt aangenomen. Toen nagedacht moest worden over een naam voor een nieuw zusterbedrijf dat zich op de distributie van entertainmenttechnologie gaat richten, was het een van de dingen die direct de revue passeerden, geven Michael Sebregts en Alissa Hoogendam (Marketing & Communicatie) aan. “Daarnaast zien we hier ook nooit beren op de weg en als die er wel zijn, dan knuffelen we ze”, lacht Sebregts. Het leidde uiteindelijk tot de naam Moonbears, waaronder vanaf september de markt verrijkt gaat worden. “Het zaadje daarvoor was al eerder geplant”, legt Sebregts uit. “Met Livingprojects zijn we natuurlijk heel actief in de projecten en een aantal jaren geleden zijn we daar de distributie van een aantal lichtmerken bij gaan doen. We hadden toen al snel in de gaten dat het een andere business is dan de projecten en dat het eigenlijk ook meer echte focus nodig had om er grote stappen mee te kunnen maken. Toen de pandemie uitbrak is het even in de koelkast gezet, maar het plan om de distributieactiviteiten af te splitsen van Livingprojects bestond dus al even.”

Experiences
Nu is het dus wel zover. Met Moonbears heeft Livingprojects een eigenzinnig zusje gekregen, dat volledig autonoom opereert. “Ik geloof er sterk in dat je moet kiezen om gekozen te worden”, vertelt Sebregts. “In 2005 werden we met Livingprojects partner van Philips, voor de ledverlichting. Later volgde Color Kinetics. In de tijd die volgde zagen we de wereld veranderen. Het gaat steeds meer om experiences en daarbij heb je ook een ander type verlichting nodig. Neem een voetbalstadion. Het is niet meer alleen een wedstrijd kijken, je krijgt een fan-experience voorgeschoteld en daar kun je techniek voor inzetten. Vanuit de projectmatige activiteiten hadden we daar heel mooie statische ledverlichting voor, maar ik vond dat we daar ook een stukje dynamiek bij moesten pluggen. Daarvoor was de overname van Vari-Lite door Philips een mooie aangelegenheid. We hebben toen in eerste instantie gekeken waar we het zouden kwijtkunnen in onze projecten, maar je draait niet voldoende volume met dit soort spullen als je alleen in de projecten actief blijft. Daarom hebben we toen een distributieteam opgesteld binnen het bedrijf.” 

Samen winnen
Nu worden de distributieactiviteiten dus ondergebracht in het nieuwe bedrijf Moonbears. Met complete focus op die activiteiten. Volledig los van Livingprojects en compleet met service center, verkoopafdeling en alles wat er verder bij komt kijken. Uiteraard is vooraf goed nagedacht over hoe Moonbears vorm moest gaan krijgen. “In alle sessies kwam naar voren dat we dingen anders moesten gaan doen dan de gevestigde orde”, legt Sebregts uit. “We zijn inmiddels heel bedreven in het schrijven van businessplannen op één A4-tje en dat hebben we ook nu weer opgepakt. Wat is het doel? Om in de komende jaren een heel serieuze speler te zijn in de distributie van entertainmentverlichting. Dat doen we onder andere door een sterk merk te bouwen. En dat begint bij een merknaam die een verhaal vertelt. Maar per se zonder het woord ‘licht’. We kozen bewust voor de naam ‘Moonbears’ en zien onszelf als partner in creatieve technologie, juist zodat we in de toekomst ook andere technologieën aan het distributiepakket kunnen toevoegen.” Ook over de kernwaarden is vooraf stevig nagedacht. “We willen het echt op een heel eigen manier gaan doen”, legt Alissa Hoogendam uit. “Een beetje rebels. Eigenzinnig, maar wel met absoluut vakmanschap. Daarmee willen we impact maken voor de klant, zodat we er allebei wat mee winnen. We willen samenwerken, zonder de traditionele klant-leverancierrelatie. Vandaar ook onze kernbelofte: (w)in it together. We zitten er samen in en gaan er samen mee winnen.”

Boetiek
Moonbears staat compleet op eigen benen, met nieuwe mensen. “We streven daarbij een hoog niveau na en hebben er in de vorm van o.a. Vari-Lite en Strand ook al mooie merken voor aan boord”, vertelt Sebregts. “We hebben de ambitie om het merkenportfolio uit te bouwen tot zo’n tien à twaalf merken. Niet meer dan dat. We willen echt mooie merken binden, waarmee we samen de komende jaren groei kunnen doormaken en waar we dan héél veel knowhow van in huis hebben. We willen ons daarmee meer positioneren als een boetiek dan als een supermarkt. Dat is de zienswijze waar we sterk in geloven.”

Klanten
Op het moment wordt druk gesproken met andere merken waar Moonbears een partnership mee wil aangaan, maar al teveel kan Sebregts daar nu nog niet over zeggen. “Wat ik wel kan zeggen is dat we op dat vlak snel willen gaan uitbreiden”, geeft hij aan. Daarnaast doet Moonbears ook meer dan het bieden van spullen alleen. “Service en onderhoud bijvoorbeeld, maar we bieden ook financiële producten aan. Dan bieden we klanten de mogelijkheid om verlichting in abonnementsvorm af te nemen. Zo kunnen ze toch stappen zetten, zonder in één klap een groot bedrag te moeten investeren. Op die manier proberen we met onze klanten mee te denken.” Die klanten zijn partijen die uiteindelijk ook weer hun klanten faciliteren. “Ondernemers met veel ondernemerschap, die passen het best bij Moonbears”, vertelt Alissa Hoogendam. “De ondernemende berenknuffelaar, noemen we ze hier. Mensen met lef, die denken in mogelijkheden in plaats van obstakels. Die klanten hebben de projecten waar wij goed bij kunnen helpen. Het liefst niet te alledaags ook, we houden wel van de ingewikkelde puzzels.”

Meer informatie: www.moonbears.eu 
Algemene voorwaarden | privacy statement