AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Chauvet Professional glanst tijdens Gentse Feesten

Magazines | AV-Entertainment Nr4 2022

Productie 

CHAUVET Professional glanst tijdens Gentse Feesten

In het Belgische Gent vonden in juli tien dagen lang voor de 177e (!) keer de Gentse Feesten plaats, met meer dan drieduizend acts verdeeld over veertien pleinen in de stad. Dat klonk niet alleen mooi, maar zag er ook nog eens heel fraai uit, mede dankzij een indrukwekkend aantal lichtarmaturen van CHAUVET Professional.

Foto’s: Alpha Photography

De industriële revolutie kwam net in een hogere versnelling in het midden van de 19e eeuw, toen een groep Belgische fabriekseigenaren zich zorgen maakte over het langdurige effect dat een lange reeks zomerfestivals van het land op hun fabrieken had. Waarom zouden ze die festivals niet samenvoegen tot één gigantisch evenement, in plaats van deze het hele seizoen door te laten lopen, zo redeneerden ze. Zo kon iedereen tegelijk genieten en daarna weer aan het werk. Dat bleek een goed idee. Zo goed zelfs dat het ook in dit tijdperk van thuiswerken en automatisering (waardoor fabrieksbezetting minder een probleem is geworden)nog steeds gebeurt. Dat bewees de 177ste editie van Gentse Feesten onlangs op overtuigende wijze. Het festival trok in juli in tien dagen tijd zo'n 1,6 miljoen bezoekers naar deze prachtige havenstad.

Meer dan drieduizend verschillende acts (zowel lokaal als internationaal) die een breed scala aan muziekgenres vertegenwoordigen, traden op de veertien verschillende stadspleinen van de Gentse Feesten op. Gent werd mede geholpen tijdens het festival te schitteren door een indrukwekkende verzameling CHAUVET Professional-armaturen en videopanelen, waaronder de Color STRIKE M.

Opwindend
Op het hoofdpodium op het Sint-Baafsplein had het Euro P.A.-team heeft een krachtige rig samengesteld met acht Color STRIKE M-armaturen en acht STRIKE 1-blinders, evenals 24 Maverick MK2 Wash en 16 Maverick MK2 Spot-units. Deze verzameling armaturen, bestuurd met een ChamSys MagicQ MQ500M Stadium-console, leverde een verzengend intense look op met royale porties publieksverlichting, samen met luchteffecten die prachtig oogden tegen de historische kerktoren tijdens optredens van artiesten als Cookies And Cream, Tessa Dixon, Metejoor en Sandra Kim. Iets verderop was het grote Trefpunt-podium rond Sint Jacobs gastheer voor een breed scala aan folk- en rockartiesten, onder opwindende lichtshows die waren gecreëerd met Rogue R3 Wash en Outcast 1 BeamWash-armaturen met een ChamSys MagicQ MQ500M Stadium, allemaal dankzij Deltarent.

Intens
Een van de meer pittoreske omgevingen op het festival was Polé Pole waar EBS en HMA Design 16 STRIKE P38 high-output single pod warmwitte blinder armaturen gebruikten om de randen van een podium aan de oevers van de Graslei te schetsen, waar acts als de Belgische hiphop-revelatie Blck Mamba werden verwelkomd, net als de Nederlandse DJ-producer Chamos en de Belgische breakbeat-meesters Cedex & Higher Underground. Het intensiteitsniveau was ook hoog op het halfronde Groentenmarkt-podium, waar Argon zes Maverick Force 1-spots vloog om een line-up van hardrockende tributebands te ondersteunen; evenals op de Korenmarkt, dankzij Sono Rent & Event en hun F4IP-videoscherm, op het Luisterplein, waar SLV Rent Rogue- en COLORdash-armaturen en F4IP-videopanelen leverde; en op Boomtown Festival, waar ARC Productions optredens verlevendigde met hulp van de Maverick MK2 Spot en Rogue R2 Wash.

Goede tijd
Aan het einde van de Gentse Feesten waren deze crews net zo efficiënt bezig met de load out van hun indrukwekkende rigs als ze tien dagen eerder de podia aan het opzetten waren. Daarna was het leven in de stad weer normaal. De meeste van degenen die het festival bezochten gingen niet terug naar het werken in fabrieken zoals ze in de 19e eeuw misschien hadden gedaan. Maar net zoals die industriëlen van lang geleden zich voorstelden, kwamen ze samen als een gemeenschap om een heel goede tijd te delen.
Algemene voorwaarden | privacy statement