AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Zwarte Cross: aan alle kanten bijzonder

Magazines | AV-Entertainment Nr4 2022

Productie

Aan alle kanten bijzonder:
Zwarte Cross

De Zwarte Cross in Lichtenvoorde. Een begrip in het hele land en wie het festivalterrein in de Achterhoek een keer bezocht heeft, zal snappen waarom. Met een oppervlakte van 156 hectare, een indeling met 34 podia én de kenmerkende motorcrossbaan kent de Zwarte Cross zijn gelijke niet. "Ook aan de productiekant is de Zwarte Cross uniek", aldus event manager Arno Knapen als we hem spreken over het iconische festival.

Tijdens de persdag (op de dinsdag voor de Zwarte Cross zou gaan losbarsten) zei organisator Ronnie Degen van De Feestfabriek het treffend toen iemand aan het festival refereerde als een uit de hand gelopen kwajongensstreek. "Dat is het niet", zo pareerde de (mede-)festivaldirecteur. "Het is juist een goed opgebouwde jongensdroom." Degen en consorten kunnen het natuurlijk weten, want sinds 1997 hebben ze het festival door de jaren heen organisch zien groeien. Eerst in Hummelo, daarna in Halle en sinds 2006 op het huidige terrein in Lichtenvoorde. Op het moment van spreken werd gebouwd aan de 24e editie.

Event manager Arno Knapen is al sinds 2002 betrokken bij de Zwarte Cross. Als ZZP'er is hij deels werkzaam voor EV'Hands, maar is hij ook in dienst van De Feestfabriek. "In 2002 maakte ik, destijds nog in Halle, de hele terreintekening voor het festival. Ook was ik in die tijd nog actief als campingburgemeester", vertelt hij zelf. "Toen het festival in 2006 naar Lichtenvoorde verhuisde ben ik in mijn huidige rol echt in het productieteam terechtgekomen." Net als de rest van de branche had Knapen in de afgelopen (corona)jaren een stuk minder omhanden dan anders. Vervelend, maar in het geval van Knapen niet eens zo slecht getimed. "Precies verdeeld over die twee jaar hebben we een huis gekocht en een kind gekregen. Een paar maanden heb ik niets gedaan, daarna zijn we langzaam weer gaan opstarten. Er werden wel dingen georganiseerd, maar niets ging door."

Volle bak
Inmiddels is de branche weer volle bak aan de gang. "En dat is dan ook écht volle bak", vertelt Knapen. "Het is drukker dan anders. Veel evenementen worden ingehaald, maar er zijn veel nieuwe mensen in de branche die nog weinig ervaring hebben. Normaal gaan er ook wel mensen weg uit de branche, maar nu zijn voor drie jaar mensen verdwenen en krijg je dus ook in één keer voor drie jaar nieuwe mensen terug. Dat is veel en dat merk je aan alle kanten, zowel bij de leveranciers als bij onszelf." Het maakt het werk niet makkelijker en dat zorgt, naast de omvang, voor een uitdaging bij een evenement als de Zwarte Cross. "Links en rechts komen dan weleens productionele verrassingen uit de hoge hoed en moet je improviseren. Ik ben een van de langst zittende mensen en dan wordt er toch automatisch al snel jouw kant op gekeken", lacht Knapen.

Soepel
Toch is de sfeer tijdens de opbouw prima, zo blijkt bij een rondgang over het terrein. "Twee weken geleden zijn we begonnen met de opbouw en dat loopt behoorlijk soepel", legt Knapen uit. "Ik had eerlijk gezegd meer problemen verwacht. Vooraf hebben we ook met collega-festivals gesproken om te horen waar zij bij hun producties tegenaan liepen. Ze gaven aan vooral korte lijnen te houden met de leveranciers en steeds te blijven checken hoe ze ervoor staan." Het scheelt daarbij dat veel leveranciers al jarenlang betrokken zijn bij de Zwarte Cross. "Partijen als Powershop en Interstage lopen hier al een jaar of tien rond. Voor het water werd voorheen altijd gezorgd door WTL Expo, maar zij hebben de klus in januari teruggegeven omdat het qua hoeveelheid klussen gewoon niet ging lukken. Dat ging met tranen in de ogen gepaard, maar gelukkig zijn ze daar open in geweest. Uiteindelijk blijft in Nederland dan maar één andere partij over die het kan doen: MTD."

Dubbel
Op de vraag of het een lekker gevoel is dat hij op een festivalterrein eindelijk weer mag doen waar hij goed in is, reageert Knapen tweeledig. "Het gevoel is wel wat dubbel. Het is namelijk zó kneiterdruk dat je niet de voorbereiding hebt die je normaal gesproken zou hebben", geeft hij aan. "Normaal wil je veel meer in het veld zijn en kijken wat er allemaal gebeurt. Nu ben je nog te vaak op kantoor bezig met dingen die je anders in de voorbereiding al had gedaan. Wijzigingen doorvoeren als dingen later binnenkomen of toch een ander formaat moeten krijgen bijvoorbeeld. We zijn er gelukkig weer, maar het is zeker nog niet zoals het was. Maar natuurlijk zijn we blij om hier weer te zijn."

Samen
De Zwarte Cross is een uniek festival en dat is niet alleen tijdens het evenement zelf te merken. Ook in de productiefase is er een geheel eigen karakter, weet Knapen: "Dat zit 'm echt in de manier waarop we hier dingen samen oplossen. Ook nieuwe leveranciers beginnen direct over die goede vibe die ze hier ervaren. Bovendien kent iedereen elkaar. Als je tegen een willekeurige persoon zegt dat je op zoek bent naar een bepaald iemand, dan komt meteen een telefoonnummer boven tafel. Iedereen kent elkaar, iedereen helpt elkaar." Het is een beetje zoals het zogenaamde naoberschap, waar de regio zo om bekendstaat. Knapen: "Mensen lopen hard voor elkaar en als er problemen zijn, dan worden die samen opgelost. Iedereen is druk, dan moet je elkaar niet laten wachten. Uiteindelijk krijg je dat ook weer terug als je zelf hulp nodig hebt."

Uitdaging
Met 34 podia, een rennerskwartier, campings en een crossbaan op een terrein van 156 hectare is de Zwarte Cross een stad op zich. "Dat is ook de uitdaging hier", vertelt Knapen. "De podia zijn hier iets minder groots en qua techniek wat minder intens dan bijvoorbeeld bij de grote dance evenementen, maar hier heb je een veel uitgestrekter terrein met veel verschillende gebieden." Knapen en consorten moeten zorgen dat binnen dat grote gebied de puzzelstukjes samenvallen tijdens de opbouw. Normaal gesproken is deze dinsdag een dag waarop veel samenkomt, maar tijdens deze 2022-editie valt het ook de komende dagen nog wel in elkaar. "Veel partijen komen namelijk vrij laat binnen", legt Knapen uit. "De cateraars hebben het bijvoorbeeld zo druk dat ze van de ene productie rechtstreeks naar de andere komen. Op zich mooi voor hen, maar je merkt wel dat mensen aan hun max beginnen te zitten."

Hectisch maar goed
De komende dagen ziet Knapen met vertrouwen tegemoet, geeft hij aan. "We hebben nog twee dagen. Die zullen best hectisch zijn, maar we gaan goed. We hebben bewust geprobeerd iets meer uit te besteden aan leveranciers. Het plaatsen van hekken en dergelijke deden we voorheen bijvoorbeeld zelf met onze eigen bouwploeg, nu wordt het gedaan. Zo houd je zelf meer tijd over om andere dingen te doen." Het rennerskwartier, waar de deelnemers aan de cross met hun motoren overnachten, gaat donderdagochtend om 7.00 uur al open, de camping volgt drie uur later. Het feestgebied van de camping opent vervolgens om vier uur in de middag, waarna om 18.00 uur het festivalterrein zelf open gaat. "Het is mooi als je dit weer allemaal ziet ontstaan en alle puzzelstukjes inderdaad in elkaar blijken te passen. Bovendien zien we deze weken een hoop oude bekenden en zie je dat iedereen de dingen toch weer op de automatische piloot weet op te pakken. Je verleert het niet en dat allemaal samen maakt het werk zo mooi", vindt Knapen.

Effe kiek’n
Echt helemaal blij is Knapen pas als het festival achter de rug is en alles weer goed verlopen is. "Geen incidenten, mensen die weer blij naar huis gaan. En natuurlijk de saamhorigheid die onze branche zo kenmerkt. Het draagt allemaal bij aan de charme van het vak", vertelt hij. Tijdens het festival zelf hoopt Knapen zo weinig mogelijk te doen te hebben. "Als alles goed gaat dan hoef ik alleen maar een oogje in het zeil te houden. Na afloop verandert dat weer. Op maandagochtend beginnen we met breken en twee weken later wordt de hele boel weer schoon opgeleverd." Dat zal dan zijn na vier intense festivaldagen. Festivaldirecteur Ronnie Degen vertelde daar overigens over dat stiekem weleens gekeken wordt naar uitbreiding op dat vlak. "We bouwen de hele boel hier op voor vier dagen, waarom zou je daar geen vijf dagen van maken?", vroeg hij zich af, daar direct aan toevoegend dat het geen 'must' is en het op de Achterhoekse manier mag gaan: "Eerst effe kiek'n en daarna zien we wel wat het wordt."   

De bijdrage van Neptunus 
Neptunus is leverancier van tenten voor evenementen en demontabele gebouwen. "Jaarlijks bouwen we voor grote evenementen in heel Europa, zoals klimaattoppen, modeshows in Parijs, de Formule 1 en grote festivals als Tomorrowland en de Zwarte Cross. De Zwarte Cross is een van onze grotere producties. In drie weken tijd bouwen we 185 tijdelijke structuren met een totale oppervlakte van bijna 20.000m2. Dat zijn vrijwel alle tenten op het festival, behalve de grote podia: badhuizen, backstagetenten, kleedkamers, barpunten, horecaverkoop en supermarkten. Overal waar je komt zie je dan de witte zeilen met ons logo."

Ook voor Neptunus ligt de uitdaging op het gebied van planning en logistiek. "De voorbereiding begint al ver van tevoren op ons hoofdkantoor in Kessel. De projectcoördinator zorgt met de afdeling logistiek en planning dat onze heftrucks, gator en alle materialen in de juiste volgorde naar Lichtenvoorde worden gebracht. Eenmaal daar zorgen onze montageploegen onder leiding van de voorman dat alles op tijd wordt opgebouwd. In totaal werken veertig montagemedewerkers aan de opbouw van de Zwarte Cross. De voorman is de belangrijkste schakel tussen onze projectcoördinator en de organisatie van het evenement. Hij controleert of de juiste materialen aanwezig zijn en of alles volgens planning loopt. Zo hoeft de organisatie zich geen zorgen te maken over onze tenten. 


De bijdrage van Mojo Rental All Areas
Mojo Rental All Areas verzorgde in opdracht van Alles Komt Goed bv de gatekeepers, barren, stagebarriers en de toegangspoorten op de Zwarte Cross. Door een intensieve samenwerking tussen klant en leverancier was Mojo Rental All Areas in staat om het volledige uitgestrekte terrein te voorzien van de nodige materialen. Twee dagen lang hebben negen mensen de opbouw verzorgd. Tijdens showdagen was er altijd iemand stand-by en na de laatste toon stonden direct weer negentien mensen klaar om alles weer af te breken. Zwarte Cross is een trouwe afnemer en staat hoog op de lijst met favoriete festivals bij veel mensen binnen Mojo Rental All Areas. 

De set-up bestond uit:
- 450 barren
- 4 bavario's
- 24 flexen
- 380 stagebarriers
- 50 toegangspoorten
- 10 toegangspoorten voor mindervaliden


Schoner dankzij Volta Energy
De Zwarte Cross draagt bij aan een duurzamer event door gebruik te maken van het nieuwste product van Volta Energy. Het 120 kVA zon-aggregaat kan de vervuilende diesel aggregaten 100% vervangen, zonder de schadelijke uitstoot. Zo wordt er maar liefst 7,5 kiloton minder CO2 uitgestoten. Volta Energy produceert en verhuurt duurzame, schone energie op mobiele locaties. Daardoor zijn de producten uitermate geschikt om festivals te helpen verduurzamen.. 

De samenwerking met Zwarte Cross komt niet uit de lucht vallen; in 2019 was het terrein testlocatie voor de Volta 3 kVA aggregaten. Daarnaast kan het duurzame mobiele energiebedrijf op erkenning uit verschillende hoeken rekenen. Sinds 2020 werken ze intensief samen met telecommunicatiebedrijf Ericsson. Zij ontwerpen, bouwen en onderhouden het mobiele netwerk van Vodafone. Door het hele land staan zon-aggregaten voor het ondersteunen van 5G mobiel verkeer. Gemiddeld besparen deze locaties voor Ericsson zo’n 175 duizend liter diesel per jaar. Dat is vergelijkbaar met meer dan 60 rondjes om de aarde rijden met een auto. Of de uitstoot van 20 huishoudens op jaarbasis.


De bijdrage van MediaCows
MediaCows is al jaren de vaste videoleverancier van de Zwarte Cross. Het bedrijf verzorgt de meercameraregistraties op de diverse podia en stuurt vanuit het veiligheidsdorp alle videoschermen op het terrein aan. Zo helpt MediaCows de Zwarte Cross met al hun videotechnische vraagstukken; van het leveren van ledwalls tot meercameraregistratie, tot het verzorgen van livestreams, tot goede crowd communication tot het leveren van input voor hun veiligheidsscenario’s. En dat al meer dan 13 jaar! Hun ledschermen en HIKERS (ledschermen op een betonvoet) worden vooral ingezet voor liveweergave, publiekscommunicatie en veiligheidsmededelingen. Door deze integratie wordt het publiek optimaal gefaciliteerd en -in geval van een calamiteit- goed geïnformeerd.

Op de diverse podia worden vanuit de OBV de optredens geregistreerd. De registraties worden ter plekke ge-edit en beschikbaar gesteld aan de mediapartners. In de CP hebben de veiligheidscoördinatoren, via custom-made software, een totaaloverzicht van wat er op welk videoscherm getoond wordt. Met één druk op de knop activeert de operator van MediaCows een bepaald scenario, zodat alle videoschermen op en rondom het festival binnen één seconde het juiste scenario afspelen. In geval van een calamiteit is dit zeer noodzakelijk.

Met hun mastwagen en draadloos DVB-T2 netwerk worden de schermen over het gehele terrein aangestuurd. Daarnaast zijn alle HIKERS en de mastwagen uitgerust met accupacks, zodat bij stroomuitval het systeem nog vijf uur operationeel blijft en bezoekers dus geïnformeerd kunnen blijven worden.


De bijdrage van Boels Rental
De Zwarte Cross is een van de grootste opdrachten voor Boels Rental als het gaat om hekwerk. In totaal gaat het om 38 kilometer aan hekwerk. Het gehele terrein en de campings worden door het oranje verhuurbedrijf van evenementen-afrastering voorzien. Ook levert Boels zo’n 2700 dranghekken om alles in goede banen te leiden. 

Boels en de Zwarte Cross hebben een jarenlange samenwerking. Boels is als partner de standaardleverancier van het hekwerk. Door de jarenlange samenwerking weten beide partijen wat ze aan elkaar hebben.  Zo plaatsen ploegen van de evenementenorganisatie en Boels samen alle hekken op de juiste plek. Vanwege de enorme omvang starten ze daar drie weken voor het event mee. Het afbouwen van het kilometerslange hekwerk duurt zo’n twee weken. Boels heeft 56 vrachten nodig om al het nodige hekwerk te leveren. Uiteraard wordt de logistiek zo efficiënt mogelijk gepland om onnodige transportbewegingen te beperken.


De bijdrage van InterStage
“Ook deze editie van de Zwarte Cross streken wij met InterStage neer in Lichtenvoorde om het immense festivalterrein te voorzien van de meer dan honderd constructies aan torens, entreepoorten, stuntobjecten en vanzelfsprekend de podia. Enerzijds een bekend recept met anderzijds toch weer de nodige nieuwe ingrediënten. Alles wat de Zwarte Cross uitdraagt als festival vind je ook terug in het werk aldaar. Het is de juiste mix aan ervaring, gezelligheid en ‘naoberschap’ die er voor zorgt dat, ondanks de verplichte pauze van twee jaar, het direct weer vertrouwd aanvoelt. Gewapend met een dertigtal trailers vol eigen materialen en een uiterst gretige en gemotiveerde crew vlogen de 2,5 week aan montage voorbij. Het festival zelf liep als een zonnetje, en ondanks datzelfde felle zonnetje was ook alles weer keurig op tijd opgeruimd. Alles komt goed b.v. en InterStage is een match die al jaren heel goed blijkt te werken. Het is een wederzijds vertrouwen in dat inderdaad altijd alles goed komt en hun instelling van ‘oké, als mensen dit al groot en gek vinden, dan kan het vast nog wel groter en gekker’ past ons. En daar dragen we dan ook nog graag vele edities aan bij.” 


 
Algemene voorwaarden | privacy statement