Column John Huijbregts: Formaat
4:3, 16:9, HD, UHD, 2K, 4K en ga zo maar verder. Wat een verschil met de tijd toen ik begon (1987). Beeldverhoudingen blijven maar groeien en alle standaards die we vroeger hebben geleerd zijn zowat van de baan. Als je voor tv werkt blijft het wel een beetje uit die tijd en eigenlijk vrij simpel, HD of UHD in 50i, maar zodra het voor andere platforms is dan wordt het toch een ander verhaal.
AV-Entertainment Nr4 2024
» Column John Huijbregts: Formaat
» De uitrusting van Martijn Scholte: "Geluid doen voelt nooit als werk"
» Broadcastvoertuigen: IBC door de jaren heen
» Succesverhaal: Broadcast Rental op de Olympische Spelen
» Lokale media onder een vergrootglas
» AVNed en TU Delft: producties naar hoger niveau
» Duurzame kwaliteitsinjectie: nieuw zaallicht voor Koninklijk Theater Carré
» Vijf jaar distributie in BeNeLux: Amptec breidt met verder uit met d&b
» Stand van zaken: mediaservers
» Elk jaar groter: Dominator Festival
» John&Jane: Nieuwe standaard met BMW.REFLECTED
» ParkCity Live 2024: ideale samenwerking met topresultaat
» Voorstelronde: nieuw op audiogebied
» Indrukwekkend geluid op Feest in het Park Festival
» PK Sound op: Zomerparkfeest Venlo
» Rentman’s ondernemersadvies: de status van de personeelsmarkt
» Column Willem Westermann: Grensoverschrijdend
Lees volledige uitgave online
Alle edities
Column John Huijbregts: Formaat
4:3, 16:9, HD, UHD, 2K, 4K en ga zo maar verder. Wat een verschil met de tijd toen ik begon (1987). Beeldverhoudingen blijven maar groeien en alle standaards die we vroeger hebben geleerd zijn zowat van de baan. Als je voor tv werkt blijft het wel een beetje uit die tijd en eigenlijk vrij simpel, HD of UHD in 50i, maar zodra het voor andere platforms is dan wordt het toch een ander verhaal. Denk hierbij aan Youtube en Vimeo, die redelijk te vergelijken zijn met de standaarden op tv. Maar het begint bijvoorbeeld bij TikTok, Instagram en alle andere platforms die toch om andere beeldverhoudingen vragen. Daar waar we studenten leerden om altijd landscape te filmen, wordt meer en meer gefilmd in portrait. Voor mij best lastig. Ik blijf toch een tv man in hart en nieren, dus is het extra nadenken als het anders moet. Maar video op je telefoon wordt steeds meer rechtop. Veel opdrachtgevers denken in al die formaten. Omdat ze het nodig hebben om hun werk op vele platforms onder de aandacht te krijgen tussen alle content die wordt aangeboden. Persoonlijk vind ik het lastig om beelden te maken waarbij ik rekening moet houden met de conventionele 16:9 én een vierkant en dat er ook rechtopstaand materiaal uit gehaald moet worden. Uiteraard heb ik standaard nu twee boxen in mijn beeld zodat ik al een en ander kan checken terwijl ik opneem. In het beeld dat je landscape draait hou je rekening met kijkrichting, achtergrond of voorgrond, maar ook met wat je in dat shot moet vertellen. Opdrachtgevers zeggen dan ‘knip maar een stuk uit de montage en maak er maar snel een social media dingetje van’. Ik kan dat niet… voor mijn gevoel klopt dan het beeld gewoonweg niet. Dus maak ik altijd een kopie van de tijdlijn en pas ik plaatje voor plaatje aan om het enigszins compatible te maken met de wensen. Maar dan nog krijg je niet altijd een mooie uitsnede. Het liefst zou ik een aantal shots meerdere keren willen opnemen om rekening te kunnen houden met die formaten, zodat de compositie dan beter klopt. Maar helaas ontbreken daarvoor vaak de tijd…en simpelweg het geld. Soms levert dat ook ergernis. Je wilt graag dat de compositie klopt en dat valt niet altijd mee, of speelt wellicht ook mijn autisme nu een rol? |