Column John Huijbregts: Formaat

4:3, 16:9, HD, UHD, 2K, 4K en ga zo maar verder. Wat een verschil met de tijd toen ik begon (1987). Beeldverhoudingen blijven maar groeien en alle standaards die we vroeger hebben geleerd zijn zowat van de baan. Als je voor tv werkt blijft het wel een beetje uit die tijd en eigenlijk vrij simpel, HD of UHD in 50i, maar zodra het voor andere platforms is dan wordt het toch een ander verhaal.

Alle edities

AV-Entertainment Nr5 2024
AV-Entertainment Nr4 2024
AV-Entertainment Nr3 2024
AV-Entertainment Nr2 2024
AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Column John Huijbregts: Formaat

Magazines | AV-Entertainment Nr4 2024

4:3, 16:9, HD, UHD, 2K, 4K en ga zo maar verder. Wat een verschil met de tijd toen ik begon (1987). Beeldverhoudingen blijven maar groeien en alle standaards die we vroeger hebben geleerd zijn zowat van de baan. Als je voor tv werkt blijft het wel een beetje uit die tijd en eigenlijk vrij simpel, HD of UHD in 50i, maar zodra het voor andere platforms is dan wordt het toch een ander verhaal.

Denk hierbij aan Youtube en Vimeo, die redelijk te vergelijken zijn met de standaarden op tv. Maar het begint bijvoorbeeld bij TikTok, Instagram en alle andere platforms die toch om andere beeldverhoudingen vragen. Daar waar we studenten leerden om altijd landscape te filmen, wordt meer en meer gefilmd in portrait. Voor mij best lastig. Ik blijf toch een tv man in hart en nieren, dus is het extra nadenken als het anders moet. Maar video op je telefoon wordt steeds meer rechtop.

Veel opdrachtgevers denken in al die formaten. Omdat ze het nodig hebben om hun werk op vele platforms onder de aandacht te krijgen tussen alle content die wordt aangeboden. Persoonlijk vind ik het lastig om beelden te maken waarbij ik rekening moet houden met de conventionele 16:9 én een vierkant en dat er ook rechtopstaand materiaal uit gehaald moet worden. Uiteraard heb ik standaard nu twee boxen in mijn beeld zodat ik al een en ander kan checken terwijl ik opneem. In het beeld dat je landscape draait hou je rekening met kijkrichting, achtergrond of voorgrond, maar ook met wat je in dat shot moet vertellen. 

Opdrachtgevers zeggen dan ‘knip maar een stuk uit de montage en maak er maar snel een social media dingetje van’. Ik kan dat niet… voor mijn gevoel klopt dan het beeld gewoonweg niet. Dus maak ik altijd een kopie van de tijdlijn en pas ik plaatje voor plaatje aan om het enigszins compatible te maken met de wensen. Maar dan nog krijg je niet altijd een mooie uitsnede. 
Het liefst zou ik een aantal shots meerdere keren willen opnemen om rekening te kunnen houden met die formaten, zodat de compositie dan beter klopt. Maar helaas ontbreken daarvoor vaak de tijd…en simpelweg het geld. Soms levert dat ook ergernis. Je wilt graag dat de compositie klopt en dat valt niet altijd mee, of speelt wellicht ook mijn autisme nu een rol?  
 
 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment