Duurzame kwaliteitsinjectie: nieuw zaallicht voor Koninklijk Theater Carré
Koninklijk Theater Carré behoeft geen introductie. Onlangs heeft het zaallicht in het roemrijke theater een flinke upgrade gekregen, toen de bestaande verlichting werd vervangen door Anolis Ambiane XP56 LED armaturen.
AV-Entertainment Nr4 2024
» Column John Huijbregts: Formaat
» De uitrusting van Martijn Scholte: "Geluid doen voelt nooit als werk"
» Broadcastvoertuigen: IBC door de jaren heen
» Succesverhaal: Broadcast Rental op de Olympische Spelen
» Lokale media onder een vergrootglas
» AVNed en TU Delft: producties naar hoger niveau
» Duurzame kwaliteitsinjectie: nieuw zaallicht voor Koninklijk Theater Carré
» Vijf jaar distributie in BeNeLux: Amptec breidt met verder uit met d&b
» Stand van zaken: mediaservers
» Elk jaar groter: Dominator Festival
» John&Jane: Nieuwe standaard met BMW.REFLECTED
» ParkCity Live 2024: ideale samenwerking met topresultaat
» Voorstelronde: nieuw op audiogebied
» Indrukwekkend geluid op Feest in het Park Festival
» PK Sound op: Zomerparkfeest Venlo
» Rentman’s ondernemersadvies: de status van de personeelsmarkt
» Column Willem Westermann: Grensoverschrijdend
Lees volledige uitgave online
Alle edities
Duurzame kwaliteitsinjectie: nieuw zaallicht voor Koninklijk Theater Carré
Koninklijk Theater Carré behoeft geen introductie. Onlangs heeft het zaallicht in het roemrijke theater een flinke upgrade gekregen, toen de bestaande verlichting werd vervangen door Anolis Ambiane XP56 LED armaturen. Foto’s: Louise Stickland Al enige tijd was Theater Carré met Lumen Solutions (de architecturale divisie van Controllux) in gesprek over het vervangen van het zaallicht naar LED. Daarbij waren een paar dingen vooraf direct duidelijk. Zo moesten met de kenmerkende kroonluchters hun warme gevoel behouden en tevens tot een minimaal percentage kunnen dimmen. Ook was er interesse in gekleurd zaallicht, vanwege de grote diversiteit aan voorstellingen en optredens, waaronder ook veel televisie-uitzendingen. De oplossing werd uiteindelijk gevonden in de XP56 armaturen (RGBW, 2700K) van Anolis Lighting. Deze armaturen bieden een hoge output en volledig kleurbereik, maar ook warm dim en kleurcorrectiemogelijkheden. Het resultaat: een evenredig verdeeld lichtbeeld, met behoud van het warme klassieke beeld van voorheen. Duurzamere oplossing De armaturen werden uiteindelijk geleverd door Lumen Solutions en geïnstalleerd door het interne verlichtingsteam van Carré, in samenwerking met Keijzer Techniek. Daarbij werd ook gebruikgemaakt van op maat ontworpen beugels, die ook deel uitmaakten van het pakket. De hele operatie werd aan de Carré-zijde begeleid door hoofd techniek Marco Hartendorf en lichtspecialisten Michel Redeker en Julia Clark. Lex Oudshoorn was projectleider voor Lumen Solutions. Hartendorf legt uit dat Carré in het algemeen een duurzamere verlichtingsoplossing wilde om de ruime zaal te verlichten en de oude witte halogeenlampen te vervangen door meer kostenefficiënte en dynamische LED-armaturen. De nieuwe verlichting moest ook overeenkomen met de dimcurve van acht prachtige kroonluchters (recentelijk gerenoveerd en elk voorzien van 72 LED-lichtbronnen) die een essentieel onderdeel vormen van de geschiedenis, het erfgoed en de visuele elegantie van de locatie, samen met de weelderige rode zitplaatsen, het fluwelen decor en de uitgebreide plafondfresco's. Dimcurves Anolis werd specifiek gekozen, niet alleen vanwege de kwaliteit en betrouwbaarheid, maar ook vanwege de soepele en goed gedefinieerde dimcurves – vooral tijdens de cruciale laatste 0-10% – die nodig waren om samen te werken met de sierlijke kroonluchters. Een algemene inspanning om de locatie duurzamer en efficiënter te laten opereren in termen van CO2-voetafdruk was enige tijd geleden begonnen. Dit was al aan de gang toen Marco Hartendorf vijf jaar geleden bij het team kwam. Hij had eerder Anolis-armaturen gebruikt om architectonische pilaren in de Philharmonie concertzaal in Haarlem van onderaf te verlichten, maar afgezien hiervan had niemand anders met het merk gewerkt. Optimale dekking Koninklijk Theater Carré is een gebouw met een erfgoedstatus, dus de Ambianes moesten worden geïntegreerd in de bestaande verlichtingsposities voor het publiek in de zaal. Aangezien ze vier centimeter hoger dan de opening werden op maat gemaakte beugels gebruikt om ze gelijk met het zaalplafond te krijgen voor een naadloze uitstraling. Carré had eerst Lumen Solutions benaderd over het vervangen van de kroonluchterverlichting. Toen de discussie over de algemene overheadverlichting van het huis ontstond, maakte Lex Oudshoorn enkele 3D-visualisaties in Delux en bezocht hij de locatie opnieuw in 2022, dit keer met Anolis-producten bij zich om tests uit te voeren. Oudshoorn: “Ik onderzocht de locatie, de beschikbare riggingruimtes en andere praktische zaken en luisterde naar ieders input en meningen over de verschillende producten. Daaropvolgend stelde ik een ontwerp voor dat gebruikmaakte van een minimaal aantal armaturen.” Er werd ontdekt dat de Lux-eisen voor de ruimte – zelfs met een hoogte van zeventien meter tot het plafond – konden worden bereikt met slechts 25 Ambiane XL56-armaturen. “Maar 36 units met de 20-graden lensoptie gaven een meer optimale dekking, evenals een betere kleursaturatie en verhoogde levendigheid. De rode stoelen kwamen duidelijk naar voren met een pseudo-3D texturering, wat zorgde voor nog meer grandeur. Het was een transformatie die het uiterlijk en de sfeer van de zaal aanzienlijk verbeterde. Toen was duidelijk dat dit de definitieve beslissing werd: 36 Ambianes!” Veelzijdiger De installatie was nog een lastig proces, dat zorgvuldigheid en aandacht voor detail vereiste. Het werd uitgevoerd door het eigen verlichtingspersoneel van Carré. Het hebben van de Ambianes in huis bespaart ook tijd en voorkomt dat er extra lampen moeten worden opgehangen voor producties die van kleur veranderende verlichting voor het publiek nodig hebben of verschillende kleurtemperaturen wit in de zaalruimte. "We hebben een basis pre-set voor huisverlichting en 'specials'-scènes ook geprogrammeerd", legde lichtspecialist Julia Clark uit. "Dat is geweldig voor het creëren van sfeer, bijvoorbeeld heel veel roze voor de Amerikaanse dragartiest Sasha Velour.” De Ambianes zijn ook veel gemakkelijker te gebruiken. Met één druk op de knop kunnen de lichten worden veranderd om een gezellige sfeer te creëren voor dinerevenementen of helder, scherp wit licht voor bokswedstrijden. "Het systeem is véél veelzijdiger dan voorheen, heeft een hogere output en bespaart arbeid en energie”, bevestigt Clark. Bevredigend De Ambianes werken via DMX met RDM en kunnen, indien nodig, worden bediend vanaf de verlichtingsconsole van het theater om te integreren met een binnenkomende productie, evenals vanaf hun eigen Paradigm-touchscreen huisverlichtingscontrollers. Lex Oudshoorn vond het geweldig hoe Lumen Solutions en Carré “zeer samenwerkend en als partners in dit project hebben gewerkt om tot de gewenste oplossing te komen. Dit is een zeer bevredigende manier van werken”, concludeert hij dan ook. |