Vijf jaar distributie in BeNeLux: Amptec breidt met verder uit met d&b
Amptec was in België sinds 1999 distributeur van audiomerk d&b, maar vijf jaar geleden werden Nederland en Luxemburg toegevoegd aan het verspreidingsgebied. Sinds die tijd kiezen ook in Nederland steeds meer poppodia en theaters voor oplossingen van het Duitse merk. En het aantal blijft gestaag groeien, zo blijkt.
AV-Entertainment Nr4 2024
» Column John Huijbregts: Formaat
» De uitrusting van Martijn Scholte: "Geluid doen voelt nooit als werk"
» Broadcastvoertuigen: IBC door de jaren heen
» Succesverhaal: Broadcast Rental op de Olympische Spelen
» Lokale media onder een vergrootglas
» AVNed en TU Delft: producties naar hoger niveau
» Duurzame kwaliteitsinjectie: nieuw zaallicht voor Koninklijk Theater Carré
» Vijf jaar distributie in BeNeLux: Amptec breidt met verder uit met d&b
» Stand van zaken: mediaservers
» Elk jaar groter: Dominator Festival
» John&Jane: Nieuwe standaard met BMW.REFLECTED
» ParkCity Live 2024: ideale samenwerking met topresultaat
» Voorstelronde: nieuw op audiogebied
» Indrukwekkend geluid op Feest in het Park Festival
» PK Sound op: Zomerparkfeest Venlo
» Rentman’s ondernemersadvies: de status van de personeelsmarkt
» Column Willem Westermann: Grensoverschrijdend
Lees volledige uitgave online
Alle edities
Vijf jaar distributie in BeNeLux: Amptec breidt met verder uit met d&b
Amptec was in België sinds 1999 distributeur van audiomerk d&b, maar vijf jaar geleden werden Nederland en Luxemburg toegevoegd aan het verspreidingsgebied. Sinds die tijd kiezen ook in Nederland steeds meer poppodia en theaters voor oplossingen van het Duitse merk. En het aantal blijft gestaag groeien, zo blijkt. Het Belgische bedrijf Amptec staat bekend als een partij die experts in huis heeft op alle vlakken, of het om engineering, consultancy, ontwerp, verkoop, opleidingen of installatie gaat. “En in sommige projecten nemen we ook het volledige projectmanagement voor onze rekening en verzorgen we dus het hele project van A tot Z”, vertelt Sjoerd Terpstra (Live Sales Director NL bij Amptec). Amare en De Doelen Amptec is in België al 25 jaar distributeur van het Duitse audiomerk d&b en bouwde daar dus al langer aan een mooie lijst met referenties op dat vlak. Vijf jaar geleden werd ook het distributeurschap voor Nederland en Luxemburg bij Amptec neergelegd en sinds dat moment gaat het hard in beide landen. “Zo werden bij het gloednieuwe cultuurhuis Amare in Den Haag maar liefst vier geluidssystemen van d&b geïnstalleerd, net als bij De Doelen in Rotterdam”, vertelt Terpstra. “In de grote zaal werd bij De Doelen gekozen voor een line-arraysysteem uit de V-Series, aangevuld met subwoofers boven de geluidsreflector die daar aan het plafond is vastgemaakt. In de drie kleinere zalen zijn systemen uit de Y-Series geïnstalleerd.” De Jurriaanse Zaal bijvoorbeeld, telt bijna 600 zitplaatsen en wordt beschouwd als een van de beste locaties voor kamermuziek ter wereld. Wilminktheater Een ander mooi project uit de afgelopen vijf jaar is het Wilminktheater in Enschede. “Daarvoor ontwierpen en monteerden we het allereerste d&b XSL-systeem in onze regio”, legt Terpstra uit. Het was in 2022 dus een regelrechte primeur voor het Enschedese theater. Het oorspronkelijke systeemontwerp was gebaseerd op de Y-serie van d&b, met een cardioïde subarray en R90-besturing. Na verder overleg met de klant werd echter besloten om een herontwerp te maken met de XSL. "Ons programma hier is zeer gevarieerd, van opera en comedy tot volledige rockshows, dus we hadden een systeem nodig dat dit allemaal aankon", legde Eelco Braakhuis, technisch manager bij het Wilminktheater, destijds uit. Ook is de locatie akoestisch uitdagend met harde, reflecterende oppervlakken en een gewelfd dak én was het moeilijk om voldoende dekking te bereiken voor de buitenste stoelen onder de zijbalkons. Het XSL-systeem, compleet met ArrayProcessing en R90-besturing, bood de ideale oplossing: de cardioïde prestatie over het volledige frequentiespectrum was daarbij de sleutel tot succes. België en festivals Ondertussen liepen uiteraard ook de projecten in België gewoon door. In Gent werd de grote zaal van muziekcentrum De Bijloke (een voormalig 13e-eeuws ziekenhuis) voorzien van een gloednieuw d&b-systeem, waarna in de kleine zaal (Het Kraakhuis) een Soundscape-systeem geïntegreerd werd. En CCHA in Hasselt, waar eerder door Amptec al het allereerste Soundscape-systeem van Europa werd geïnstalleerd, heeft nu ook in de grote zaal een immersive-ready systeem. Ook het gerenommeerde Ancienne Belgique staat inmiddels al enkele jaren op de referentielijst. Naast de cultuurhuizen weten ook veel festivals de systemen van d&b te waarderen. Zo werden op Tomorrowland, Rock Werchter, Gentse Feesten en Mysteryland via Amptec systemen geleverd door verschillende productiebedrijven. Toekomst De toekomst van het huwelijk met d&b ziet Amptec vol vertrouwen tegemoet. “Er is wederzijds vertrouwen en respect en we delen de drang naar absolute topkwaliteit in de audiovisuele sector. Dat leidt al lange tijd tot mooie projecten en een duurzame wisselwerking”, vertelt Sjoerd Terpstra. “Tijdens de Covid-periode schakelde d&b ons bijvoorbeeld ook in om een Immersive Experience-project in Berlijn te leiden, vanwege onze expertise, fascinatie en toewijding wanneer het aankomt op Soundscape. Het is echt een heel mooie samenwerking, waar nog veel meer mooie dingen uit gaan voortkomen.” |