PK Sound op: Zomerparkfeest Venlo
Het Zomerparkfeest Venlo trekt jaarlijks zo’n 89.000 bezoekers en is één van de grootste, gratis toegankelijke festivals van ons land. Net als zoveel andere mooie evenementen kent ook de Parkfeesten Venlo haar uitdagingen op het gebied van geluidsemissie richting omwonenden. PK Sound bleek de oplossing.
AV-Entertainment Nr4 2024
» Column John Huijbregts: Formaat
» De uitrusting van Martijn Scholte: "Geluid doen voelt nooit als werk"
» Broadcastvoertuigen: IBC door de jaren heen
» Succesverhaal: Broadcast Rental op de Olympische Spelen
» Lokale media onder een vergrootglas
» AVNed en TU Delft: producties naar hoger niveau
» Duurzame kwaliteitsinjectie: nieuw zaallicht voor Koninklijk Theater Carré
» Vijf jaar distributie in BeNeLux: Amptec breidt met verder uit met d&b
» Stand van zaken: mediaservers
» Elk jaar groter: Dominator Festival
» John&Jane: Nieuwe standaard met BMW.REFLECTED
» ParkCity Live 2024: ideale samenwerking met topresultaat
» Voorstelronde: nieuw op audiogebied
» Indrukwekkend geluid op Feest in het Park Festival
» PK Sound op: Zomerparkfeest Venlo
» Rentman’s ondernemersadvies: de status van de personeelsmarkt
» Column Willem Westermann: Grensoverschrijdend
Lees volledige uitgave online
Alle edities
PK Sound op: Zomerparkfeest Venlo
Het Zomerparkfeest Venlo trekt jaarlijks zo’n 89.000 bezoekers en is één van de grootste, gratis toegankelijke festivals van ons land. Net als zoveel andere mooie evenementen kent ook de Parkfeesten Venlo haar uitdagingen op het gebied van geluidsemissie richting omwonenden. PK Sound bleek de oplossing. De opgelegde geluidsrestricties bij Zomerparkfeest Venlo zijn zo uitdagend, dat één van de leveranciers, Rick van Ulft (VenloTech), over dit onderwerp in contact is gekomen met Erik Bik van CLARITY | Design & Sonic Optimization. VenloTech neemt al jaren een buitenpodium voor haar rekening. Productkwaliteit, veldbeleving en optimale controle aangaande geluidsemissie, zijn voor hen steeds belangrijker geworden om zichzelf die onderscheidende positie te blijven geven. Er is contact ontstaan tussen VenloTech en Clarity DSOn waarin op een zeer fijne manier is gewerkt aan een oplossing voor die zojuist genoemde essentiële waarden. Tijdens deze case- en haalbaarheidsstudie kwam Clarity DSO erachter dat dit enkel met PK Sound te realiseren viel. Andere merken lieten het afweten op het gebied van geluidsemissie en normbeheersing. Doorslaggevend PK Sound had er weinig moeite mee. De mogelijkheid tot het gerobotiseerd aanpassen van de horizontale afstraling van het geluidsbeeld, was hierin doorslaggevend. Het design was dusdanig voorbereid dat bij de opbouw snel gewerkt kon worden en er slechts nagemeten hoefde te worden of de vooraf ingestelde parameters ook in real life het gewenste resultaat brachten. De calculaties die Clarity DSO op voorhand heeft uitgevoerd met .DYNAMICS (het all-in one softwareplatform van PK Sound), werden nagenoeg volledig geëvenaard in de livesituatie. Het PK Sound T8 Multi Axis Robotics systeem werd geleverd door Kim en Joost Moerbeek van het bedrijf AVScape, de eerste PK Sound verhuurpartner in Nederland. Onder de indruk Rick van Ulft VenloTech-eigenaar was systeemtechnicus en teamleider tijdens het evenement. Samen met FOH-engineer Niels Koster heeft hij veel geprobeerd op de P.A. “Daarbij viel op hoe lineair het systeem blijft als je met je totaalvolume omhoog of omlaag gaat. Het systeem blijft energie houden en ook het klankbeeld verandert niet tot nauwelijks. Hierbij merk je overduidelijk dat er ontzettend veel headroom is, zeker als je bij het laatste nummer van een band even nog wat extra wil geven met je master. Wat ook opvalt, is hoe reverbs en effecten zich laten plaatsen in de mix. Overdosering is echt niet nodig. Diverse gast-techneuten waren zeer onder de indruk.” Onderscheid Daar waar de gemeente noodzaak zag om dagelijks te evalueren aangaande vastgestelde emissiewaarden op omliggende gevels rondom het gehele festivalterrein, gold niet voor dit buitenpodium met PK Sound. Met momenten werd daar een geluidsdruk van 102,5 dbA op FOH gemeten, waarbij door de gemeente nog zelfs marge werd vastgesteld tot het bereiken van de gestelde 75dBA limiet op de dichtstbijzijnde gevel (+/- op 40 meter). Het horizontaal, gerobotiseerd aanpassen per kast van het array (van 120 naar 60 graden zowel symmetrisch als asymmetrisch in stappen van 5 graden), heeft het geluid tot 400hZ weten te sturen naar daar waar het moest komen. En dát maakte het grote onderscheid met de andere merken. Het gerobotiseerd aanpassen van de verticale hoeken in een resolutie van 0.1 graden, voegde de nodige flexibiliteit toe om het array aan te passen indien verre shoots niet nodig waren, of juist aan te passen indien verdere dekking gewenst was. Ook op deze wijze is onnodige emissie een achterhaald begrip geworden bij het gebruik van dit systeem. |