Nabeschouwing: IBC 2024

In september was Amsterdam (en de RAI in het bijzonder) tijdens IBC voor even weer het middelpunt van de broadcastwereld. Meer dan 45.000 bezoekers uit 170 landen vonden hun weg naar de gevulde beurshallen om gelijkgestemden te ontmoeten, nieuwe technologieën te ontdekken en (bij) te praten met de gezichten achter de bekende en minder bekende merken. Ook AV & Entertainment was er uiteraard bij.

Alle edities

AV-Entertainment Nr5 2024
AV-Entertainment Nr4 2024
AV-Entertainment Nr3 2024
AV-Entertainment Nr2 2024
AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Nabeschouwing: IBC 2024

Magazines | AV-Entertainment Nr5 2024

In september was Amsterdam (en de RAI in het bijzonder) tijdens IBC voor even weer het middelpunt van de broadcastwereld. Meer dan 45.000 bezoekers uit 170 landen vonden hun weg naar de gevulde beurshallen om gelijkgestemden te ontmoeten, nieuwe technologieën te ontdekken en (bij) te praten met de gezichten achter de bekende en minder bekende merken. Ook AV & Entertainment was er uiteraard bij. 

In vergelijking met vorig jaar trok IBC ruim tweeduizend bezoekers meer, terwijl ook aan de exposantenkant een groei was waar te nemen. Met ruim 1350 standhouders waren er zo’n honderd meer dan in 2023. Op de druk bezochte beursvloer behandelde IBC belangrijke trends en kwesties die veranderingen in het medialandschap aansturen, zoals het bestrijden van desinformatie en nepnieuws. Daarnaast bood de beurs ook nieuwe elementen, zoals de AI Tech Zone en het IBC Talent Programme. 

Ook de organisatie toonde zich na afloop uitermate tevreden op het verloop van de beurs. "IBC zette in 2024 zijn opwaartse traject voort, met een geweldige opkomst van de hele IBC-gemeenschap, terwijl mensen samenkwamen in Amsterdam om de technologische vooruitgang en marktontwikkelingen te verkennen die onze industrie herdefiniëren", zo omschreef Michael Crimp (CEO van IBC) het. "In een jaar dat werd gekenmerkt door grote evenementen zoals de Olympische Spelen, was er een enorm positieve sfeer in de RAI. De beurs van dit jaar ging in op de groeiende interesse in trends zoals de sprong van AI van theorie naar praktische toepassingen, hoe de industrie strijdt tegen desinformatie in het nieuws, en de noodzaak om talent en diversiteit te bevorderen in de media, entertainment en technologie." Andere thema's die centraal stonden op IBC2024 waren onder andere duurzaamheid, 5G, cloud, esports, immersive experiences, over-the-top (OTT) en streaming, adtech, metaverse en edge computing. Veel van deze onderwerpen kwamen aan bod tijdens de driedaagse IBC-conferentie.

De nieuwe AI Tech Zone, mogelijk gemaakt door de EBU, trok veel bezoekers die in gesprek gingen met toonaangevende innovators over praktische toepassingen, variërend van geautomatiseerde videobewerking en scheiding van muziek en audio tot het traceren van de herkomst van content en snelle en veilige cloudopslag. Op het podium van de Zone deelden AI-pioniers hun inzichten over de impact van deze technologie op de toekomst en hoe het nu al de media transformeert op gebieden zoals vindbaarheid, nieuwsverificatie en het creëren van immersive experiences.

Een andere spannende nieuwe toevoeging op IBC2024 was het Audio Visual (AV) buyers-event op de vooravond van de beurs. In samenwerking met de AV User Group kregen mediatechnologiebedrijven op de beurs de kans om actief in contact te komen met grote AV-inkopers zoals Arup, AstraZeneca, Bank of America, Barclays, Deliveroo, Direct Line Group, KPMG, Schroders, Sopra Steria, UBS en WPP.

"In de afgelopen jaren is IBC steeds sterker geworden, met exposanten die steeds meer manieren vinden om optimaal gebruik te maken van de beurs, terwijl wij nieuwe elementen toevoegen en de omvang en het bereik ervan vergroten", zei IBC-directeur Steve Connolly. "De feedback die we ontvangen is ontzettend positief, waarbij velen IBC zien evolueren als een steeds belangrijkere broedplaats voor mediatechnologische innovatie, terwijl we tegelijkertijd onze status behouden als essentiële netwerkbestemming en bron van kennis over nieuwe industrietrends en ontwikkelingen."

Bolin: twee keer 'Best of Show' op IBC
Bolin is tijdens de afgelopen editie van IBC twee keer in de prijzen gevallen. TVBEurope kroonde de SD-530NX tot 'Best of Show', terwijl TVTech dat deed met de R9-418N. De SD-530NX is de nieuwste generatie van Bolin's populaire true dual-output camera. Hij beschikt over verbeterde optiek, uitgangen, montage-opties en andere hardware-upgrades. De camera is uitgerust met een Full HD Sony-block, meerdere uitgangen via 3G-SDI+IP (NDI HX3), 360º rotatie, en nog veel meer!

De R9-418N maakt deel uit van Bolin's vlaggenschip indoor PTZ-cameralijn. Tot de vele functies behoren een groot 1” 4K Sony-block, 255 VISCA-stappen voor vloeiende, nauwkeurige PTZ-bewegingen, en meerdere uitgangen, waaronder 6G-SDI, Optical Fiber, HDMI, en NDI-gecertificeerd, NDI 6-ready High Bandwidth, en HX3.

TriCaster Vizion en Mini S
Bij Vizrt werden twee nieuwe toevoegingen aan de TriCaster-familie aangekondigd: TriCaster Vizion en TriCaster Mini S. TriCaster Vizion is het nieuwe vlaggenschip van TriCaster dat de nieuwste IP-connectiviteit biedt, configureerbare SDI I/O geleverd door toonaangevende Matrox-apparaten, krachtige switches, audiomixing en geavanceerde graphics. Het beschikt over geavanceerde grafische mogelijkheden met TriCaster Graphics, aangedreven door Viz Flowics als standaard, evenals AI-gestuurde automatisering van tijdrovende taken, waardoor productieteams zich kunnen concentreren op het tot leven brengen van hun visie. TriCaster Vizion bouwt voort op de belofte van productie- en budgetflexibiliteit en wordt geleverd met licentieopties en de keuze uit twee verschillende hardwareplatforms, ondersteund door HP, zodat elk team binnen netwerken of bedrijven kan bepalen wat het beste bij hen past. TriCaster Vizion is zelfs ontstaan uit de eisen en gesprekken met de TriCaster-gebruikersgemeenschap. Het resultaat is een liveproductiesysteem dat gebruikers in staat stelt om creatieve grenzen te verleggen, workflows te stroomlijnen en de content te leveren die zij voor ogen hebben.

TriCaster Mini S verschijnt als een instapsoftware-oplossing voor contentmakers en kleinere producties, waardoor productiemogelijkheden van professionele kwaliteit toegankelijker zijn dan ooit. Het beschikt over robuuste IP-connectiviteit, 4Kp60 streaming en geïntegreerde TriCaster Graphics aangedreven door Viz Flowics als standaard. Met live video schakelen, virtuele sets, speciale effecten, audiomixing, opnemen, publiceren op sociale media, webstreaming en meer, voldoet TriCaster Mini S aan de belofte van TriCaster om alles te bieden wat nodig is voor videoproducties van topniveau. Budget of ervaring vormen niet langer obstakels voor het leveren van content van hoge kwaliteit. Met de TriCaster Mini S, door eenvoudig een softwaredownload te gebruiken, kunnen gebruikers kiezen uit elke goedgekeurde hardware of hun eigen apparatuur, met de betrouwbaarheid en flexibiliteit die het merk TriCaster biedt.

Canon
Canon toonde de allernieuwste innovaties op het gebied van beeldverwerkingstechnologie die zijn ontwikkeld om broadcasters en content creators in staat te stellen creatieve grenzen te verleggen en uitzonderlijke visuele ervaringen te leveren. Van professionele cinema- en PTZ-camera's tot een uitgebreid assortiment VR-camera's, het volledige Canon-portfolio was te zien en te beleven. Het PTZ-gebied op de stand omvatte een uitgebreide selectie producten die de krachtige beeldkwaliteit en bruikbaarheid van het volledige assortiment Canon PTZ-producten en toepassingen voor binnen en buiten liet zien. De CR-N100, CR-N300, CR-N500 en CR-X300 controllers, evenals Canon Auto Loop en Auto Tracking, worden allemaal tentoongesteld voor bezoekers. 

Canon's boegbeelden van het EOS R System - de EOS R1 en EOS R5 Mark II - werden tentoongesteld, zodat bezoekers functies zoals het nieuwe 'Accelerated Capture' beeldplatform en het nieuwe Dual Pixel Intelligent AF konden uitproberen. De EOS R1 en EOS R5 Mark II bieden video in 12-bits RAW-opname intern op de geheugenkaart, maar ook met Cinema EOS Movie Recording-indelingen naast Canon Log 2 en 3 met proxy video-opname die nu volledig wordt ondersteund tussen twee geheugenkaarten. Dit tilt professionele videoproducties naar een nog hoger niveau en levert een uitstekende kwaliteit en creatieve flexibiliteit, ongeacht het scenario. 

Ook te zien was het veelzijdige assortiment Flex Zoom-lenzen, waaronder de CN-E20-50mm T2.4 L F / FP en CN-E14-35mm T1.7 L S / SP die gereed zijn voor 8K-producties en meer flexibiliteit bieden voor 4K dankzij de extra detaillering en hoge resolutie die ze bieden. Voor VR maakt de nieuwe RF-S 3,9mm F3.5 STM DUAL FISHEYE-lens het eenvoudiger dan ooit om 3D VR-opnamen te maken. Deze compacte lens heeft een brede beeldhoek van 144 graden en een grote scherptediepte, waardoor de set-up wordt vereenvoudigd en het onderwerp scherp in beeld blijft. Ook werden de RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE en RF-S 7.8mm F4 STM DUAL lenzen getoond, waarmee de mogelijkheden voor het maken van fascinerende content verder werden gedemonstreerd.

De Lens Showcase Zone liet zien dat Canon innovatie hoog in het vaandel heeft staan en gebruikers in staat stelt prachtige opnamen te maken, of dat nu in de natuur is, in het stadion of in de studio. Er werden bekende lenzen en nieuwe modellen getoond, zoals de CJ27ex7.3B IASE T lens met de grootste dekking en het grootste telebereik dat momenteel op de markt is in deze categorie, samen met nieuwe hybride producten zoals de RF 24-105mm F2.8L IS USM Z. Tot slot werd de onlangs geïntroduceerde CN7x17 KAS T cine-servolens getoond, met een verbeterde drive unit die een revolutie betekent voor de toekomst van Canon's lenzenaanbod. 

PlexusAV en Netchange
PlexusAV en Netchange maakten wereldkundig dat ze distributieovereenkomst hebben gesloten. Steven Cogels, Global Director Business Development bij PlexusAV: "We zijn verheugd dat we onze derde grote distributeur in Europa hebben aangetrokken. Wim van Dijk, de CEO van Netchange, en ik kennen elkaar al heel lang. Netchange heeft een unieke positie doordat het al jaren actief is in zowel de broadcast- als pro-AV-sector. Dit is de perfecte combinatie om de groei van PlexusAV te bevorderen. Netchange begrijpt ons productaanbod volledig en kan het hoogste niveau van ondersteuning bieden bij de distributie van onze producten in de regio."

Wim van Dijk van Netchange bevestigde: "Ik heb de ontwikkeling van zowel IPMX als PlexusAV met grote interesse gevolgd. In wezen worden alle AV over IP-oplossingen gedreven door de beschikbaarheid van bandbreedte, en dit wordt opgelost door codec-efficiëntie en bufferoptimalisatie. Hierdoor moet de markt over het algemeen omgaan met verschillende concurrerende technische oplossingen, zoals UDP, SRT en HLS voor internetbijdragen en -distributie, en op het LAN met ST2110, NDI, SDVoE, DanteAV en veel andere systemen. De introductie van IPMX en PlexusAV in ons assortiment is een natuurlijke en logische stap voor Netchange. Omdat IPMX is gebaseerd op de ST2110-standaard, die al breed wordt gebruikt in de broadcast-industrie, helpt het de AV-complexiteit binnen IP-workflows verder te verminderen en de compatibiliteit te vergroten. Om die reden is ons nieuwe partnerschap met PlexusAV een belangrijke strategische zet voor Netchange."
Van Dijk vervolgt: "De beschikbaarheid van bandbreedte zal blijven groeien, wat de vraag naar gestandaardiseerde oplossingen die op alle netwerken kunnen worden toegepast, zal vergroten. PlexusAV begrijpt dit en levert ons alle tools om dit mogelijk te maken. Gecombineerd met ons lange trackrecord in ProAV en Broadcast hebben we alle ingrediënten om van dit partnerschap een groot succes te maken."

INFiLED
Ook INFiLED was in Amsterdam van de partij. Daar was onder andere de STUDIO-serie van het bedrijf te zien, een modulair systeem dat compatibiliteit tussen verschillende productmodellen mogelijk maakt om te voldoen aan specifieke productievereisten: Plafond (STUDIO AR-serie), Achtergrond (DBmk2 & STUDIO Xmk2-serie) en Vloer (STUDIO DFII). De STUDIO-serie biedt uitzonderlijk contrast, helderheid en kleurprecisie voor extended reality (xR) en virtuele productie (VP)-toepassingen. De stand was uitgerust met de ultra-zwarte STUDIO DBmk2 1.9 en de buigbare STUDIO Xmk2 1.9, gecombineerd met de AR-serie 5.9 RGBW die fungeert als een LED-plafondscherm. De AR-modellen bieden een uitgebreid kleurenspectrum dankzij INFiLED’s INFINITE COLORS-technologie voor volledige variaties in toon en verzadiging, alles ingebouwd in één displaysysteem.
De STUDIO DBmk2 en STUDIO Xmk2-serie onderscheiden zich door CBSF-technologie (Colour & Brightness Shift Free), die kleurverschuiving en ongelijke helderheid elimineert om de levendige en nauwkeurige kleurprestaties te leveren die vereist zijn in hoogwaardige omgevingen voor uitzendingen. Aangedreven door INFiLED's in-house ontworpen M2 LED-pakket, vertegenwoordigt de CBSF-technologie een belangrijke sprong voorwaarts in LED-technologie voor xR en VP.

Bezoekers kregen ook voor het eerst de MAGCUBE te zien, INFiLED's nieuwe kubusvormige LED-oplossing voor verhuur- en podiumtoepassingen. De MAGCUBE biedt uitstekende compatibiliteit met verschillende verhuurproducten van INFiLED voor creatieve displaytoepassingen.

Sony Professional
Geen grote productaankondigingen bij Sony. Wel werd AI PTZ Auto Framing-technologie gepresenteerd in Sony's BRC-AM7 robotcamera, die ideaal is voor een breed scala aan productietaken. Het vlaggenschip BRC-AM7 levert een haarscherpe 4K 60p-uitvoer met een 20x optische zoom, en is even geschikt voor het vastleggen van brede groothoekopnamen als krachtige close-ups. De uiterst gevoelige Exmor RS-beeldsensor en de BIONZ XR-verwerkingsengine werken samen om uitstekende beeldkwaliteit te bieden met extreem weinig ruis en een breed dynamisch bereik.
Een ander aantrekkelijk aspect van de BRC-AM7 is de naadloze integratie met andere Sony-systeemcamera's, wat zorgt voor consistente kleurafstemming en interoperabiliteit. Dit maakt de lichte en compacte camera een ideale keuze voor integratie in verschillende productieopstellingen.
AI-technologie komt ook voor in andere Sony-productietools. Hoewel het geen PTZ-camera is, is de handheld PXW-Z200 uitgerust met een geavanceerde AI-verwerkingseenheid die menselijke onderwerpen kan herkennen, waardoor kleine teams zich kunnen concentreren op de live actie met minder afleiding, en zo nauwkeurige compositie, focus en belichting kunnen garanderen.

Streaming Valley
Streaming Valley bericht over de nieuwe Elgato Stream Deck Studio, een flexibel, in een 19-inch Rack te monteren bedieningspaneel voor studio’s en postproductie-omgevingen. Dit paneel vereenvoudigt de bediening van diverse apparatuur met 32 aanpasbare LCD-knoppen, twee draaiknoppen en ondersteuning voor verschillende soorten broadcastapparatuur en software zoals Bitfocus Buttons. Het apparaat past in een standaard 19-inch 1U Rack met behulp van meegeleverde beugels en kan worden aangesloten op een LAN via 100 Mbps Ethernet. Stroomvoorziening is mogelijk via PoE+ of USB-C, waarbij voor de laatste optie een aparte voeding nodig is. Ook is het compatibel met Windows 10+ en macOS 13+ via een USB-C-aansluiting.

Met een intuïtieve interface biedt de Stream Deck Studio nauwkeurige bediening en realtime feedback. De LCD-knoppen en draaiknoppen zijn geheel aan te passen, wat het mogelijk maakt om complexe secties en knoppenlayouts te ontwerpen die aansluiten bij je workflow. Dankzij de uitgebreide integratiemogelijkheden is de Stream Deck Studio geschikt voor hybride studio’s waarin nieuwe IP-apparatuur wordt gecombineerd met oudere SDI-opstellingen. Aangesloten op een LAN biedt het apparaat automatische identificatie met mDNS en NMOS, evenals kruispuntroutering, SNMP-bewaking en KVM-bediening voor 24/7 gebruik.

Met ondersteuning voor op maat gemaakte profielen en NFC-authenticatie kunnen gebruikers snel en veilig inloggen voor aangepaste toegang. Optioneel kan de Stream Deck Studio worden geïntegreerd met Bitfocus Companion- en Bitfocus Button-software voor een naadloze en schaalbare bediening. Het rastergebaseerde canvas weerspiegelt de lay-out van het paneel, wat een natuurlijke workflowontwerp-ervaring biedt.

Glensound
Glensound, in Nederland vertegenwoordigd door More Distribution, presenteerde veel nieuwe producten tijdens IBC, waaronder het ‘European Parliamentary Broadcast System’, dat de Installation Award won. Dit systeem biedt een uitgebreide oplossing voor parlementaire vergaderingen, met geïntegreerde audio-, video- en stemfuncties, speciaal ontworpen voor grote vergaderzalen.
Daarnaast introduceerde Glensound de Greater Divine Intelligent Network Audio Monitor, een krachtige tweeweg-luidspreker die 30 watt levert, met PoE-ondersteuning en Dante-netwerkfunctionaliteit. Ook nieuw is de NSA16 Network Signal Adjuster, die nauwkeurige controle geeft over zestien audiokanalen, ideaal voor broadcaststudio’s. Voor de eSports-markt werd de GTM Mobile gepresenteerd, die naadloze audiocommunicatie biedt voor mobiele games en hoge laadsnelheden ondersteunt. Tot slot werd de AoIP22M onthuld, een compacte Dante-interface met twee schakelbare analoge ingangen voor microfoon- en lijningangen.

Marc Wilson, Managing Director van Glensound, zei: "Veel mensen denken dat we alleen handige hardwaredozen maken, maar we leveren ook zeer complexe systemen die eenvoudig te bedienen zijn. Het European Parliamentary Broadcast System is daar een perfect voorbeeld van."

BroaMan
BroaMan, het zusterbedrijf van Optocore en in Nederland vertegenwoordigd door More Distribution, toonde op IBC zijn nieuwste toekomstbestendige oplossingen voor hoge bandbreedte 12G-videotransmissie. De groeiende vraag naar 4K/UltraHD-transmissie, waarbij stabiliteit, redundantie en schaalbaarheid vereist zijn, was een veelbesproken onderwerp op IBC. Eén van deze toekomstbestendige oplossingen is het geavanceerde Mux22 12G-videotransportsysteem, dat tot acht kanalen 12G-SDI-video over slechts twee glasvezels transporteert. Dankzij de redundante voeding en optionele fiberredundantie is de Mux22 12G perfect voor 4K/UltraHD-producties, kritieke uitzendingen en live-evenementen.

Ook de nieuwe Repeat48-12G en Repeat48WDM-12G-converters werden op IBC geïntroduceerd. Deze betaalbare converters kregen veel lof van AV-professionals die alleen op zoek zijn naar conversie naar glasvezel, zonder multiplexing. Tine Helmle, Managing Director van BroaMan, zei: "We zijn verheugd met de positieve feedback. Redundantie en flexibiliteit zijn cruciaal, en onze 12G-oplossingen voldoen ruimschoots aan deze verwachtingen."
Deze systemen integreren naadloos met Optocore-netwerken en bieden schaalbare oplossingen voor de groeiende vraag naar hoogwaardige videotransmissie via glasvezel. BroaMan bevestigt met deze nieuwe producten zijn leiderspositie in de sector.

Op het buitenterrein
OBtechTV (DK) – PhotoCineLive OB3 (F)

De verrassing van de IBC was de aanwezigheid van de PhotoCineLive OB3. Aan de buitenzijde lijkt het een normale Scania vrachtwagen, maar dankzij de inzet van het Deense OBTech ApS is de wagen een volwaardige obv met werkplek voor twaalf personen en de mogelijkheid om twintig camera’s aan te sturen. De wagen is niet uitschuifbaar en dat is een bewuste keuze van het Franse PhotoCineLive. Zij zijn gespecialiseerd in het registreren van livebeelden voor concerten, theater en modeshows. Aangezien dit vaak op locaties is in krappe binnensteden, leent deze 2,6 meter brede wagen zich hier ideaal voor. Aan deze wagen zit ook een Nederlands tintje. De opbouw van de binnenzijde is mede verzorgd door een Nederlandse technicus in dienst van OBTech Aps. De audioruimte is zeer compact gebleven, omdat het geluid meestal rechtstreeks vanuit de zaalaudio wordt overgenomen. 
-    Sony XVS-G1 mixer 
-    Sony VENICE 2 camera's
-    PVM-X2400 en X3200 monitoren

Projectbuilders, Carrosserie Akkermans & D&MS – TVN Ü8 UHD (D)
Wie vanaf de snelweg of NS-station RAI richting de IBC-beurs kwam, kon bijna niet om Europa’s grootste OBV-trailer heen, die stond opgesteld op het IBC-buitenterrein. De Ü8 UHD van het Duitse TVN Group GmbH is een technisch hoogstandje dat z’n eigenlijke première al had tijdens het EK voetbal in Duitsland, afgelopen juni.

In uitgeschoven toestand meet de trailer 18 x 7,5 (lxb) en biedt hij 39 werkplekken. In combinatie met het begeleidende productie/materiaalvoertuig is er in totaal 120 m² werkoppervlakte. Hiermee heeft het Belgische ontwerpbureau Projectbuilders, samen met het Nederlandse Carrosserie Akkermans een indrukwekkend visitekaartje afgeleverd. De trailer is volledig gebaseerd op SONY broadcasttechniek en heeft standaard 32 aansluitpunten voor vaste UHD-camera’s. Uiteraard is het aantal camera’s flink uit te breiden met bijvoorbeeld ACS, Polecam, drone en/of draadloze camera's. 

Verder vind je o.a. aan boord: 
-    4x Sony MLS-X1 videomixers: Dit zijn momenteel krachtigste matrixswitchers op de markt in 12G. Deze zijn configureerbaar (320x HD in, 160x UHD in of 112x UHD & 96x HD in met tot 12 ME
-    11x EVS VIA-Server inclusief 2x X-file 3, XtraMotion en EVS MultiReview
Audio:
-    Lawo MC² 56 MK3 met redundante UHD-kern
-    Lawo MC² 36 MK2
-    3D Audio / Dolby Atmos luistermogelijkheid in de 5.1.4 standaard,
-    Intercom: Riedel Artist met MADI, VOIP, AES67
De wagen is inmiddels volledig operationeel en afgeleverd aan de klant. 


 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment