Directeur/eigenaar Nico Silvius over RadioNL: "Jongensdroom die is uitgekomen"

RadioNL bestaat bijna twintig jaar en is samen met een flink aantal andere radiostadions gevestigd in Sneek. Daarnaast wordt vanuit het bedrijf Radio Netwerk Nederland ook een indrukwekkend pakket aan technische mogelijkheden aangeboden aan andere radiostations of mediabedrijven. Tijd voor een gesprek met directeur/eigenaar Nico Silvius over de radiostations en geboden diensten, maar ook over de inzet van innovatieve technische oplossingen én de grote tegenslagen die zijn overwonnen door keihard te werken met een kleine groep mensen.

Alle edities

AV-Entertainment Nr5 2024
AV-Entertainment Nr4 2024
AV-Entertainment Nr3 2024
AV-Entertainment Nr2 2024
AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Directeur/eigenaar Nico Silvius over RadioNL: "Jongensdroom die is uitgekomen"

Magazines | AV-Entertainment Nr5 2024

RadioNL bestaat bijna twintig jaar en is samen met een flink aantal andere radiostadions gevestigd in Sneek. Daarnaast wordt vanuit het bedrijf Radio Netwerk Nederland ook een indrukwekkend pakket aan technische mogelijkheden aangeboden aan andere radiostations of mediabedrijven. Tijd voor een gesprek met directeur/eigenaar Nico Silvius over de radiostations en geboden diensten, maar ook over de inzet van innovatieve technische oplossingen én de grote tegenslagen die zijn overwonnen door keihard te werken met een kleine groep mensen. 

Door René van de Kolk

Het Nederlandse medialandschap is zeer divers. Een mediabedrijf dat er qua originaliteit en exclusiviteit bovenuit springt is het in Friesland gevestigde RadioNL. Vanuit Sneek wordt bovendien vanuit het bedrijf Radio Netwerk Nederland al bijna zeven jaar een indrukwekkend pakket aan technische mogelijkheden aangeboden aan andere radiostations of mediabedrijven Eigenaar Nico Silvius vertelt dat hij van jongs af aan al geïnteresseerd is in techniek, radio en alles wat er mee te maken heeft. “Het eerste radiostation waar ik bij betrokken was, is Waterstad FM in Sneek, in het jaar 2000. Daarna werkte ik als medewerker techniek en muzieksamensteller bij Rebecca radio, een regionaal commercieel radiostation dat in de jaren ‘90 een aantal jaren heeft bestaan”, vertelt hij. Vanaf dag één is hij tevens de grote motor achter RadioNL. Nu, bijna twintig jaar later, is er een imposant mediabedrijf opgebouwd. Het vlaggenschip - en tevens het station waar Silvius het meest trots op is - is RadioNL. Officieel gestart op 1 maart 2005 en tegenwoordig niet meer weg te denken uit het radiolandschap. Met een uniek format en content en tevens een groeiende en grote groep luisteraars. Silvius: “Mijn grote ambitie was om een radiostation te lanceren en succesvol te maken, waarbij op de zender Nederlandstalige muziek de boventoon voerde. De eerste tien jaren waren niet makkelijk. FM frequenties waren er in mondjesmaat, maar wel kwamen er vanaf de start erg veel positieve reacties en bleken veel partijen erg behulpzaam te zijn. Zeker ook nadat het NOS Journaal uitgebreid verslag deed van de lancering kwamen de ontwikkelingen in een stroomversnelling terecht.” 

Vasthouden
Op voorhand waren er juist veel die niet geloofden in het plan en adviseerden om te stoppen. “Maar door vast te houden, een beetje geluk te hebben en volhardend te zijn in de eerste moeilijke jaren, bleek er toch een heel eigen publiek te bestaan en begon het station succesvol te worden”, vertelt Silvius. “In de jaren die volgden bouwde RadioNL uit naar een landelijk bereik, maar is het een netwerk waarbij er gewerkt wordt met maar liefst 24 edities, die allemaal de benodigde regionale content krijgen aangeboden via muziek, informatie en commercials.” Het maakt Silvius terecht erg trots: “Een jongensdroom is uitgekomen. Door vast te houden en vol te houden hebben we een podium voor de Nederlandstalige muziek gecreëerd." De Nederlandstalige muziek heeft daar een enorme impuls door gekregen. Het is meer beluisterbaar en toegankelijk geworden en tevens een prominent onderdeel geworden in het dagelijkse luistergedrag van een grote groep luisteraars, ook van veel jongeren. Veel nieuwe artiesten hebben hierdoor de kans gekregen zich in de schijnwerpers te zetten. Eerst op de radio, maar tegenwoordig ook op TV en op de evenementen van onder andere RadioNL. In de loop van de jaren heeft het station zijn eigen positie verworven.

Groei, tv en evenementen
Ook in de jaren na 2005 zijn er stapsgewijs extra radiostations toegevoegd aan het pakket, allemaal onder de paraplu van de RadioNL-organisatie. Bekende namen zijn Tukker FM, Joyradio, Waterstad FM, VIBE radio, Magic FM, Freez FM, Grunn FM, Frysk FM en RadioNL Kids. Al deze stations zijn op FM en DAB+ te horen in bepaalde delen van het land. Online zijn deze stations natuurlijk ook te beluisteren. RadioNL en Tukker FM hebben bovendien hun eigen televisiekanaal (RadioNL TV en Tukker TV), waarop videoclips worden uitgezonden en in geval van RadioNL ook visual radio en live evenementen. Beide merken organiseren deze grote evenementen in het land, waarbij ook opnames worden gemaakt. De crew van RadioNL bestaat tegenwoordig uit dertig medewerkers. Gezamenlijk dragen zij zorg voor de continuïteit van alle stations en services, maar ook voor de productie en registratie van de evenementen van RadioNL en Tukker FM. Recent is een groot evenement van RadioNL, waar 10.000 bezoekers waren, live uitgezonden op het TV kanaal van RadioNL. Een indrukwekkend pakket aan werkzaamheden voor een ploeg van negen medewerkers van Radio Netwerk Nederland. Tel daarbij op dat alle hardware en software die hiervoor nodig is in eigen beheer wordt gehouden, inclusief een indrukwekkend serverpark, werkplaats en meerdere reportagewagens.

Innoveren
Zeven jaar geleden is het bedrijf Radio Netwerk Nederland ontstaan. “Eigenlijk vanuit de groep van radiostations”, legt Silvius uit. “De techniek die daar nodig bleek te zijn vroeg om veel ontwikkeling en innovatie.” Op heel veel onderdelen werd in Sneek ver voorop gelopen in het beantwoorden van vragen en het ontwikkelen van nieuwe mogelijkheden. RDS met dynamische now on air info, innovatieve IP-audioverbindingen, maar ook audio watchdogs die ingrijpen op het moment dat er in de keten van uitzenden iets misgaat. “Al vanaf het begin van RadioNL werd er met minimale mogelijkheden geprobeerd het maximale te realiseren, zochten we vaak de samenwerking met anderen en stond innovatie voorop. Door beschikbare software bijvoorbeeld in samenspraak met de leverancier door te ontwikkelen, zodat RadioNL de allernieuwste mogelijkheden had, maar de leverancier andere stations ook deze nieuwe mogelijkheden kon aanbieden.”

Regionaliseren
Niet alles ging voorspoedig in de ontwikkeling van het bedrijf. Een van de grote projecten binnen RadioNL en Radio Netwerk Nederland heeft bestaan uit het regionaliseren van de vele radiostations op een erg ingewikkelde wijze. De voorwaarden waaronder destijds vergunningen werden uitgedeeld en de clausules die daarin stonden, hebben om veel werk en energie gevraagd van Nico Silvius en zijn collega’s in de contacten met het toenmalige Agentschap Telecom (tegenwoordig RDI) en het Ministerie. Andere radiostations schroomden niet om deze clausules juridisch te laten toetsen. Silvius legt hiervoor nog steeds de schuld bij radiostation 100%NL. “Het heeft me zes ton gekost en ook bijna mijn hele bedrijf om dit te overleven." De ontwikkelingen triggerden me wel in het denken in innovatieve technische oplossingen. Er kwamen in de loop der jaren meerdere stations bij, als antwoord op de strenge clausules. Kern waar het om draaide was dat de muziek en de schrijvers uit het gebied moesten komen waarvoor werd uitgezonden. Er waren in die periode voldoende FM frequenties beschikbaar. Dus dan maakten we een station volgens de regels, inclusief de gewenste gedetailleerde rapportages. In een ochtend werd zo bijvoorbeeld Tukker FM opgetuigd.”

Gesynchoniseerd
Vanaf 2015 zijn al deze stations erbij gekomen. In sommige delen van het land is Tukker FM onder de luisteraars zelfs al populairder geworden dan RadioNL. De unieke technische oplossing die intern werd gerealiseerd met het team van ontwikkelaars mag indrukwekkend genoemd worden. De belangrijkste componenten in deze opzet worden gevormd door Wheatstone interfaces, mengtafels, audio-interfacing en door de schakelmatrix en de vele audio over IP oplossingen optimaal te benutten maar ook door de Caliope media playout software door te ontwikkelen en daar eigen applicaties voor te ontwerpen. “De software is in eigen huis geschreven en heeft uiteindelijk geresulteerd in zestien muziekedities die op FM tevens synchroon geclocked worden, zodat luisteraars een optimale beleving ervaren tijdens het luisteren wanneer ze in hun auto luisteren en door Nederland rijden”, vertelt Silvius. “Zelfs de RDS informatie in het display van de autoradio wordt gesynchroniseerd wanneer geluisterd wordt.” Om alle technische mogelijkheden te ontwikkelen en de groei van de bedrijven op een goede wijze te laten gebeuren is in de loop van de jaren het personeelsbestand van Radio Netwerk Nederland van drie naar negen medewerkers gegaan.

Silvius is trots op alle innovatieve oplossingen die intern zijn ontwikkeld. “Made in Hilversum, maar bedacht in Sneek”, lacht hij. “Tegenwoordig kan worden doorontwikkeld op de weg die toen is ingeslagen. Het toevoegen van Visual Radio, de koppelingen met Streamdeck, met systemen waar de interactie met luisteraars makkelijker kan. Luisteraars vragen steeds meer en technisch is er steeds meer mogelijk. We blijven zoeken naar innovatieve oplossingen en van de grenzen van wat mogelijk is. Ook blijven we kijken naar samenwerkingen met internationale partijen voor diensten voor RadioNL en Radio Netwerk Nederland.

Diensten
Doordat er een groep van radiostations is ontstaan, maar er ook een technische- en ontwikkelafdeling is, zijn er veel mogelijkheden die als dienst kunnen worden afgenomen bij Radio Netwerk Nederland. Hierdoor kan er ook aan kostendeling gedaan worden, doordat meer partijen van deze mogelijkheden gebruik kunnen maken. De diensten en mogelijkheden bestaan uit oplossingen voor FM-distributie, kabeldoorgifte op de actuele IP-netten bij providers, streamingoplossingen voor internet, cloud based audio processing van Stereo Tool, software-oplossingen voor bijvoorbeeld visual radio, ad-server oplossingen inclusief streaming en statistieken, maar ook het allernieuwste: DAB+ distributie en broadcasting inclusief een geavanceerde App voor de gebruikers waarop ze realtime de performance van hun DAB+ netwerk kunnen zien. Deze mogelijkheden zijn voor alle omroepen beschikbaar, van klein tot groot. “Op dit moment maken zeventien omroepen gebruik van een deel van deze diensten, waaronder Classic NL, Kink, Arrow Classic Rock, Yoursafe Radio en natuurlijk de eigen RadioNL stations”, legt Silvius uit. “Ook maken inmiddels tweehonderd radiokanalen gebruik van de cloud based Stereo Tool soundprocessing oplossing, die in samenspraak met Hans van Zutphen (THIMEO Audio Technology, red.) verder is ontwikkeld.”

Onafhankelijk
Silvius is daarnaast trots op het feit dat hij vanuit Radio Netwerk Nederland automatic trading van Galio als oplossing aan de Nederlandse markt mag aanbieden. Inmiddels is dit het grootste online streaming en ad server platform in Nederland en is de performance in vergelijking met andere partijen optimaal. Een voorbeeld hiervan is de automatische loudness controlling van de af te spelen advertenties. Bovendien is een belangrijke feature in deze oplossing dat de stream URL eigendom is van de klant en in het domein van de klant wordt uitgeserveerd! Alle geschetste mogelijkheden staan in het pand in Sneek. Alle hardware en alle software. Hierdoor zijn er geen afhankelijkheden van derden en kan full service dienstverlening worden aangeboden. Eén telefoontje en een antwoord op alle vragen mag verwacht worden, op alle onderdelen. De klant moet ontzorgd worden. Nico Silvius:  “Ik zit eigenlijk meer op de stoel van de klant dan op die van leverancier en vindt eerlijk zaken doen het allerbelangrijkste!”

Toekomst
Voor de toekomst hoopt Silvius dat RadioNL in 2025 door kan. “Ik hoop dat RadioNL landelijk goed op FM beluisterbaar blijft”, zegt hij. Dit alles heeft te maken met de aanstaande veiling en herverdeling van regionale FM frequenties in september 2025. Silvius heeft daar toch wel grote zorgen over en denkt dat bestaande landelijke partijen er alles aan zullen doen om landelijke radiostations, nu nog themakanalen, uiteindelijk op regionale netwerken te laten belanden, door bepaalde ongewenste constructies te gaan gebruiken. “Ik hoop vooral op een eerlijke verdeling en op een optimale samenwerking tussen partijen.”

Bij de actuele ontwikkelingen op gebied van DAB+ diensten voor lokale omroepen in Nederland (sinds 1 september 2024 mogen lokale publieke en commerciële omroepen uitzenden op 1 van de 57 DAB+ allotments voor lokale omroep) liggen er wellicht mooie opdrachten in de nabije toekomst. Radio Netwerk Nederland heeft zich ingeschreven voor de opdracht om deze maximaal 57 netwerken ook daadwerkelijk in de lucht te brengen. Alle offertes, plannen en bereiksplaatjes zijn opgesteld en ingediend. Inmiddels zijn er al een paar netwerken in de lucht in Nederland, die door Radio Netwerk Nederland worden gefaciliteerd. Silvius: “Ik ben supertrots als er weer een compleet rack met alle techniek die daarvoor nodig is klaarstaat in de werkplaats, om vervolgens een dag later geplaatst en in gebruik genomen te worden. De kwaliteit moet 200% zijn, de klant moet het beste krijgen met alle backup- en redundancymogelijkheden en tevens een prijs die acceptabel en realistisch is. Alle oplossingen moeten echt zijn en de klant super tevreden en ontzorgd. Vandaar ook een App met alle realtime info voor de klant.” 

Meetwerk
Op de achtergrond is de afgelopen maanden een landelijk innovatief meetwerk gebouwd, waardoor de technici van Radio Netwerk Nederland de daadwerkelijke on air performance kunnen zien en beluisteren. Alle verzorgings- en bereiksplaatjes zijn hierdoor live inzichtelijk. Deze innovatie is samen met het bedrijf Audemat bedacht en is inmiddels volledig operationeel. Radio Netwerk Nederland heeft met haar leveranciers in Italië op gebied van DAB+ zenders (DB DAB+ zenders) en antennes (Label Italy) een erg vooruitstrevende oplossing bedacht, die beschikbaar is voor de lokale markt. Door die oplossing bieden de benodigde componenten alle gewenste mogelijkheden. Daarbij zijn de beschikbaarheid en efficiency van diensten optimaal en zijn de kosten realistisch als wordt gedacht aan budgetten van opdrachtgevers.

Wensen
Nico Silvius wenst vurig dat hij de DAB+ opdracht voor de lokale partijen in nauwe samenwerking met NLPO mag realiseren. Het daadwerkelijk concretiseren van liefst zoveel mogelijk van de 57 offertes en het realiseren van liefst alle 57 bereiksplaatjes is daarbij zijn grootste wens. “Daarnaast is er nog iets wat ik heel graag wil: het beheer van de regionale DAB+ netten voor de publieke regionale omroepen. Dat kan namelijk veel mooier en slimmer!”
 

 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment