JBL VTX bij openingsconcert en clubavonden ADE in de Melkweg Amsterdam

Van 16 t/m 20 oktober werd in Amsterdam het Amsterdam Dance Event (ADE) gehouden. Met zo’n half miljoen bezoekers en meer dan duizend optredens van dj’s en producers op bijna tweehonderd locaties verspreid over Amsterdam is dit het grootste evenement ter wereld op het gebied van elektronische (dans)muziek. Voor de achtste keer verzorgde het Metropole Orkest het openingsconcert. Dan Joyce, hoofd techniek van de Melkweg, leidde ons rond en vertelde over de ins en outs van het gebruikte JBL VTX geluidssysteem.

Alle edities

AV-Entertainment Nr5 2024
AV-Entertainment Nr4 2024
AV-Entertainment Nr3 2024
AV-Entertainment Nr2 2024
AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

JBL VTX bij openingsconcert en clubavonden ADE in de Melkweg Amsterdam

Magazines | AV-Entertainment Nr5 2024

Van 16 t/m 20 oktober werd in Amsterdam het Amsterdam Dance Event (ADE) gehouden. Met zo’n half miljoen bezoekers en meer dan duizend optredens van dj’s en producers op bijna tweehonderd locaties verspreid over Amsterdam is dit het grootste evenement ter wereld op het gebied van elektronische (dans)muziek. Voor de achtste keer verzorgde het Metropole Orkest het openingsconcert. Dan Joyce, hoofd techniek van de Melkweg, leidde ons rond en vertelde over de ins en outs van het gebruikte JBL VTX geluidssysteem.

Door Alex Buurman

Dit jaar stond het openingsconcert van ADE in de Melkweg in het teken van de muziek van hiphop-pionier J Dilla. Deze al op jonge leeftijd overleden producer heeft met zijn kenmerkende stijl een blijvende invloed gehad op de manier waarop EDM tegenwoordig wordt geproduceerd. Het Metropole orkest werd gedirigeerd door Miguel Atwood-Ferguson, die een aantal van de beats van Dilla omzette naar een orkestraal werk dat in 2009 voor het eerst werd uitgevoerd: “Suite For Ma Dukes”.

Rabozaal
Het concert voor de opening van ADE vond plaats in de Rabozaal, die zowel door Internationaal Theater Amsterdam als door de Melkweg kan worden gebruikt. Deze bevindt zich boven de zalen van de Melkweg en sluit aan op het gebouw van de Stadsschouwburg. Het is een multifunctionele ruimte waarin standaard technische basisvoorzieningen voor toneelvoorstellingen voorhanden zijn. Voor het openingsconcert met 340 zitplaatsen op de tribune en 800 staanplaatsen vóór het podium was een opstelling nodig die 180 graden gedraaid is ten opzichte van de opstelling die werd gebruikt voor de typerende DJ-activiteiten later tijdens het evenement, waarbij bijvoorbeeld geen gebruik werd gemaakt van de tribune.  

Cardioïde opstelling
“Om half tien was het concert klaar“, legt Dan Joyce uit. “Vervolgens hebben we meteen alle video en licht naar beneden gehaald en hebben we het aan de andere kant weer opgebouwd. We waren daar om half drie ’s nachts mee klaar en de volgende ochtend om negen uur hebben we de audio naar beneden gehaald en naar de overkant overgebracht. Nu in een gewone, niet-cardioïde opstelling. De reden voor de cardioïde opstelling bij het openingsconcert is vooral de rejectie op het podium. Met het orkest en al die gevoelige microfoons, en ook voor de beleving van de muzikanten, is het belangrijk dat er veel minder sub op het podium is. Voor DJ’s is dat veel minder relevant.”

JBL
Het ontwerp van het systeem was in handen van Story Event Engineering. Hiervoor werd gebruik gemaakt van JBL’s nieuwe 3D software: Venue Synthesis. Hierin kunnen alle mogelijke speakerconfiguraties worden gesimuleerd en ontstaat er een nauwkeurig beeld van wat specifieke opstellingen in de praktijk opleveren. Story is de grootste verhuurder van JBL apparatuur in Nederland en zij zorgden dan ook voor de benodigde hardware. “Op dit niveau staat JBL in Amerika zeer hoog op de rider acceptance”, benadrukt Dan Joyce. "Rider friendly, noemen ze dat en in Europa is dat minder. Maar affiniteit met deze branche hebben ze absoluut. Story doet naast heel veel dance muziek ook het Orkest Koninklijke Luchtmacht met een JBL VTX opstelling, dus het was duidelijk dat het gewoon een heel flexibel systeem is.”

Perfecte dekking
Voor het openingsconcert in de Rabozaal werd gekozen voor een PA systeem van JBL op basis van de VTX A12. Dat is een dubbele 12” line array met een synthetische, annular HF-driver die zich onderscheidt door een direct geluidsbeeld, een zeer cleane weergave van hoge frequenties en een uitstekend fasegedrag. Er hingen twaalf line array elementen per kant om optimaal gebruik te kunnen maken van het line array effect en om zowel de zitplaatsen als de staanplaatsen in het theater goed te dekken. Dit zorgt ervoor dat de klankbalans en beleving over het volledige luistervlak zo egaal mogelijk is. 

De JBL VTX A-series line array elementen hebben een duidelijk aanwezige LF weergave, waardoor het in deze locatie niet noodzakelijk was om subwoofers mee te vliegen. In plaats daarvan werd gekozen voor een array van JBL VTX B28, dubbele 18” subwoofers in een cardioïde opstelling van 1:1, om zoveel mogelijk LF energie van het podium weg te houden. Zo had het orkest geen last van de subs en kon anderzijds het publiek optimaal genieten van het muzikale laag en de punch die nodig is. Omdat zichtlijnen belangrijk waren voor de tv uitzending, konden er geen luidsprekers op het podium geplaatst worden. Daarom werd ervoor gekozen om het luistervlak midden vooraan te dekken met een center downfill van 6x VTX A8's. De VTX A8 gebruikt dezelfde HF driver als de VTX A12, waardoor de klank en fase van het systeem extreem consistent blijven. Dezelfde VTX A8 werd ook gekozen om de outfills te verzorgen, zodat elke locatie in het publiek perfect gedekt was.

Clubopstelling
Voor de clubavonden zelf was er een veel minder diep luisteroppervlak dan bij de concertopstelling. Bovendien was er een bijkomende gewichtslimiet van 500kg per hang. Dit betekende dat er gekozen is voor clusters van 7x JBL VTX A12 elementen in plaats van twaalf. Met een egale horizontale dekking van 90 graden, die standhoudt tot 350 Hz, was dit echter meer dan genoeg om het kleinere vloeroppervlak te dekken. De reden dat wederom voor de VTX A12 is gekozen, is dat EDM content veel energie in het laag heeft. De 12” differential drive LF drivers, net als alle JBL drivers een eigen ontwerp, bieden een uitstekende weergave in het laag zonder vervorming door warmteontwikkeling van het aandrijfsysteem. Ook in deze opstelling is gekozen voor outfills van de VTX A8. 
“Die outfills waren eigenlijk wel wat overkill”, geeft Dan Joyce toe, “maar daarmee zorgden we ervoor dat iedereen dezelfde ervaring had. Gisteren hadden we een duo-opstelling met twee DJ's tegenover elkaar met elk een stereo monitorset van VTX A8 met VTX B18 18” subs. Het publiek kon ook op het podium. Aanvankelijk stonden er als monitor voor de DJ’s links en rechts een sub met daarop drie VTX A8’s, maar bij de duo-opstelling, waarbij er DJ monitors vóór de DJ’s terecht kwamen, hebben we gekozen voor maar één VTX A8, zodat de mensen de DJ’s beter konden zien. De artiesten vonden het sowieso hard genoeg.”

De gekozen subwoofers voor de clubopstelling waren opnieuw VTX B28’s. De engineers van Story Event Engineering konden een egale verdeling en een extra 3dB in het laag genereren met een fysieke ARC lijn van zes VTX B28's voor het podium met links en rechts een cardioïde groundstack van drie VTX B28's in een 2:1 verhouding. “Dat was specifiek om het laag aan de zijkanten meer te sturen”, legt Dan Joyce uit. “Dat hadden ze goed voor elkaar. Over het volledige zaaloppervlak voelde je echt mooi laag.”

Distributie
De audiodistributie verliep volledig via AES3 op 96KHz met analoge back-up bekabeling (XLR). Het systeem werd geconfigureerd, beheerd en gemonitord via het HiQnet netwerkprotocol met de Performance Manager software van JBL. De gebruikte versterkers voor de JBL VTX tops en fills waren Crown iTech 4x3500HD versterkers. De subs werden aangedreven door de Crown iTech 12000HD versterkers. Crown iTech netwerkversterkers met uitgebreide speakermanagement DSP zijn specifiek ontworpen om de JBL VTX-serie aan te sturen en zorgen ervoor dat alles op een gemakkelijke en veilige manier optimaal kan worden bediend; een cruciaal onderdeel van het gehele systeem.

Audio XL
Audio XL is de Nederlandse vertegenwoordiging van JBL en andere merken van het conglomeraat Harman, waaronder Soundcraft, Crown en AKG. Bij ADE verzorgden ze in de persoon van Kenneth Doherty de overkoepelende technische organisatie, zoals ze ook op andere momenten bijspringen, wanneer de Melkweg ondersteuning nodig heeft in de vorm van aanvullende of vervangende apparatuur. Hoewel de vaste PA’s in de Melkweg niet van JBL zijn, maar van een aantal andere, grote spelers op de markt, is de relatie met Audio XL zeer belangrijk als het gaat om mengtafels. “Wij hebben heel veel Soundcraft tafels”, meldt Dan Joyce. “Vi7000's, Vi5000's, Vi2000's en een aantal uit de Si- en de Ui-serie. Dat is één ecosysteem en wanneer we een probleem hebben of als we een spare nodig hebben of we willen een kleiner systeem in verband met ruimtegebrek, dan kunnen we altijd aan de bel trekken. Eén ecosysteem heeft verschrikkelijk veel voordelen wanneer je beschikt over zó veel apparatuur. Dus onze relatie met Audio XL is altijd heel sterk geweest en daardoor kwamen andere Harman-producten ter sprake, zoals JBL Pro. Soundcraft is momenteel bezig met de opvolger van de Vi-serie. Welk ecosysteem krijgen we? We praten direct met Harman en we worden actief bij die ontwikkeling betrokken. We zijn bètatester voor Soundcraft en ze willen ook weten wat wij voor specifieke behoeften hebben.”

Relatie
“Dit is het tweede jaar dat we dit met JBL doen”, sluit Dan Joyce af. “Daarvóór deden we de opening van ADE met een Martin Compact line array dat we nog hadden liggen, maar daar komen we niet meer mee weg. Begrijp me goed, we kopen geen nieuw geluidssysteem, maar Audio XL is bereid om mee te werken en ik vind het leuk om te doen. Het versterkt de relatie tussen Audio XL en de Melkweg en ik zou het moeilijk vinden om het anders te doen. Waarom zou je ook?” 

PA in de Rabozaal van de Melkweg / ITA voor ADE 2024 
24 JBL VTX A12 (12 per kant in concertopstelling, 7 per kant in clubopstelling)
12 JBL VTX B28 (subs in ARC cardioïde opstelling)
16 JBL VTX A8 (out fill, front fill, down fill, dj-monitors)
4 JBL VTX B18 ( dj-monitors)
16 Crown I-Tech 4x3500HD
6 Crown I-Tech 12000HD
Configuratie, bediening en systeemmonitoring: JBL Performance Manager
3D-simulatiesoftware: JBL Venue Synthesis 
Netwerkprotocol: HiQnet 
Audiodistributie via AES3 op 96KHz met analoge back-up.

 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment