Brutalisme in Europese tour Lenny Kravitz
8Soms zijn de beste nieuwe ideeën juist diegene die ons het meest ongemakkelijk maken. Dat was het geval met het Brutalisme, een stroming in grafisch en architectonisch ontwerp die in de jaren 1950 opkwam. Met de nadruk op strakke, gedurfde vorm en functie boven versiering, betekende het een radicale breuk met het traditionele denken. Deze zomer, zo'n zeven decennia nadat het Brutalisme voor het eerst de designwereld opschudde, heeft de zeer gewaardeerde licht- en productontwerper Bryan Barancik de krachtige essentie ervan benut om een meeslepende en diep ontroerende show te creëren voor Lenny Kravitz.
AV-Entertainment Nr5 2024
» De uitrusting van DOP/Cinematrograaf Myrthe Mosterman
» Kosten verlagen en duurzaamheid vergroten met Cloud- en On-Premises Playout-systemen
» Column John Huijbregts: niet voor niets
» Directeur/eigenaar Nico Silvius over RadioNL: "Jongensdroom die is uitgekomen"
» Broadcastvoertuigen: "Ik wil (een veer)bolletje!"
» Trends bij AI production workflows en hyperpersonalisatie
» Retrofit oplossing voor ETC & Robert Juliat profielspot
» Terugblik: LOUNGE 24
» Shure's digitale draadloze in-ear monitoring systeem is gearriveerd: Axient Digital PSM
» JBL VTX bij openingsconcert en clubavonden ADE in de Melkweg Amsterdam
» Brutalisme in Europese tour Lenny Kravitz
» Vogel's ondersteunt enorme LED wall op Oracle Red Bull Racing's MK-7
» Frans Bauer live in Ahoy: centimeterwerk
» Stevige uitbreiding voor ADJ Group in Kerkrade: 'Samen bouwen aan de toekomst'
» Audio Acoustics vindt nieuwe partner in Audiofocus: 'Wereldwijde uitdager'
» Column Willem Westermann: Duur(zaamheid)
» Rentman's ondernemersadvies: Helderheid in het planningsproces
Lees volledige uitgave online
Alle edities
Brutalisme in Europese tour Lenny Kravitz
Soms zijn de beste nieuwe ideeën juist diegene die ons het meest ongemakkelijk maken. Dat was het geval met het Brutalisme, een stroming in grafisch en architectonisch ontwerp die in de jaren 1950 opkwam. Met de nadruk op strakke, gedurfde vorm en functie boven versiering, betekende het een radicale breuk met het traditionele denken. Deze zomer, zo'n zeven decennia nadat het Brutalisme voor het eerst de designwereld opschudde, heeft de zeer gewaardeerde licht- en productontwerper Bryan Barancik de krachtige essentie ervan benut om een meeslepende en diep ontroerende show te creëren voor Lenny Kravitz. Met verbluffende brede zooms, monochrome kleurenschema’s en een intens, door Stufish ontworpen decor met doorzichtige videokubussen, brengt de Kravitz-show de boodschap scherp en direct. Barancik krijgt bij het belichten van deze productie hulp van 150 CHAUVET Professional Color STRIKE M gemotoriseerde strobe-washes, geleverd door PRG, UK. Even cruciaal is wat hij beschrijft als een "ongelooflijk team van topmedewerkers", waaronder Ray Winkler van Stufish, lichtprogrammeur Felix Peralta, associate LD Joe Mac McGinley en lichtregisseur Mike Gionfriddo. Samen leven Tijdens de hele show accentueren Barancik en zijn team het krachtige, compromisloze verhaal van de show door de lichtstijl aan te passen op basis van de muziek, andere media en input van zijn opdrachtgever. Soms wordt het hele podium bedekt met intense stroboscoopeffecten, om vervolgens bijna volledig in het zwart te verdwijnen, waarna het weer wordt opgeladen met uitbarstingen van wit of gekleurd licht. “Ik gebruik graag brede zoomprofielen om de omgeving te beschilderen met monochrome lichtbronnen als contrast met meer beam-achtige looks,” zei Barancik. “Soms is het geweldig om de sfeer te laten veranderen zonder dat er een drukke architectuur in de lucht hangt. Het was voor mij op deze tour ook belangrijk om de architectuur van de volledige visuele compositie de ruimte te geven om te ademen. We wilden dat de verlichting, het decor en de driedimensionale videoschermen samen zouden leven.” Praktisch nut Barancik zorgde ervoor dat zijn verlichting synchroon werkte met het decorontwerp van Stufish om dit verhaal verder te brengen. “Het decorontwerp was bedoeld om een zware, beladen, sterke energie te creëren, met behulp van kubussen en subtiele videopanels om diepte te helpen creëren,” zei hij. “Het lichtplan was bedoeld om dat brutalistische gevoel voort te zetten. Daarbij kwam ook een stuk praktisch nut – het eerste deel van de tour bestond voornamelijk uit festivals. Dit beïnvloedde veel lineaire beslissingen en programmeerkeuzes, zodat de visuele intentie van de show zoveel mogelijk zou overkomen tussen festivals en arena’s.” Toegevoegd aan de rauwe kracht van het ontwerp zijn de Color STRIKE M-lampen van de rig, waarvan vele zijn geplaatst langs de voorrand van het podium of op de uiteinden van trussen, terwijl andere achter de videokubussen zijn geplaatst, waar ze worden gebruikt voor doorzichtige effecten en voor het verlichten van de binnenstructuur van de kubussen op verschillende manieren als een decoratief element. |