Brutalisme in Europese tour Lenny Kravitz

8Soms zijn de beste nieuwe ideeën juist diegene die ons het meest ongemakkelijk maken. Dat was het geval met het Brutalisme, een stroming in grafisch en architectonisch ontwerp die in de jaren 1950 opkwam. Met de nadruk op strakke, gedurfde vorm en functie boven versiering, betekende het een radicale breuk met het traditionele denken. Deze zomer, zo'n zeven decennia nadat het Brutalisme voor het eerst de designwereld opschudde, heeft de zeer gewaardeerde licht- en productontwerper Bryan Barancik de krachtige essentie ervan benut om een meeslepende en diep ontroerende show te creëren voor Lenny Kravitz.

Alle edities

AV-Entertainment Nr5 2024
AV-Entertainment Nr4 2024
AV-Entertainment Nr3 2024
AV-Entertainment Nr2 2024
AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Brutalisme in Europese tour Lenny Kravitz

Magazines | AV-Entertainment Nr5 2024

Soms zijn de beste nieuwe ideeën juist diegene die ons het meest ongemakkelijk maken. Dat was het geval met het Brutalisme, een stroming in grafisch en architectonisch ontwerp die in de jaren 1950 opkwam. Met de nadruk op strakke, gedurfde vorm en functie boven versiering, betekende het een radicale breuk met het traditionele denken. Deze zomer, zo'n zeven decennia nadat het Brutalisme voor het eerst de designwereld opschudde, heeft de zeer gewaardeerde licht- en productontwerper Bryan Barancik de krachtige essentie ervan benut om een meeslepende en diep ontroerende show te creëren voor Lenny Kravitz.

Met verbluffende brede zooms, monochrome kleurenschema’s en een intens, door Stufish ontworpen decor met doorzichtige videokubussen, brengt de Kravitz-show de boodschap scherp en direct. Barancik krijgt bij het belichten van deze productie hulp van 150 CHAUVET Professional Color STRIKE M gemotoriseerde strobe-washes, geleverd door PRG, UK. Even cruciaal is wat hij beschrijft als een "ongelooflijk team van topmedewerkers", waaronder Ray Winkler van Stufish, lichtprogrammeur Felix Peralta, associate LD Joe Mac McGinley en lichtregisseur Mike Gionfriddo.

Samen leven
Tijdens de hele show accentueren Barancik en zijn team het krachtige, compromisloze verhaal van de show door de lichtstijl aan te passen op basis van de muziek, andere media en input van zijn opdrachtgever. Soms wordt het hele podium bedekt met intense stroboscoopeffecten, om vervolgens bijna volledig in het zwart te verdwijnen, waarna het weer wordt opgeladen met uitbarstingen van wit of gekleurd licht. “Ik gebruik graag brede zoomprofielen om de omgeving te beschilderen met monochrome lichtbronnen als contrast met meer beam-achtige looks,” zei Barancik. “Soms is het geweldig om de sfeer te laten veranderen zonder dat er een drukke architectuur in de lucht hangt. Het was voor mij op deze tour ook belangrijk om de architectuur van de volledige visuele compositie de ruimte te geven om te ademen. We wilden dat de verlichting, het decor en de driedimensionale videoschermen samen zouden leven.”

Praktisch nut
Barancik zorgde ervoor dat zijn verlichting synchroon werkte met het decorontwerp van Stufish om dit verhaal verder te brengen. “Het decorontwerp was bedoeld om een zware, beladen, sterke energie te creëren, met behulp van kubussen en subtiele videopanels om diepte te helpen creëren,” zei hij. “Het lichtplan was bedoeld om dat brutalistische gevoel voort te zetten. Daarbij kwam ook een stuk praktisch nut – het eerste deel van de tour bestond voornamelijk uit festivals. Dit beïnvloedde veel lineaire beslissingen en programmeerkeuzes, zodat de visuele intentie van de show zoveel mogelijk zou overkomen tussen festivals en arena’s.” Toegevoegd aan de rauwe kracht van het ontwerp zijn de Color STRIKE M-lampen van de rig, waarvan vele zijn geplaatst langs de voorrand van het podium of op de uiteinden van trussen, terwijl andere achter de videokubussen zijn geplaatst, waar ze worden gebruikt voor doorzichtige effecten en voor het verlichten van de binnenstructuur van de kubussen op verschillende manieren als een decoratief element.

 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment