Cameraman Adam van der Maat: "Ik wilde worden als Stan Storimans"

In onze serie 'De uitrusting van' vertelt een professional over het vak en het materiaal waarmee hij of zij graag werkt. De beurt is aan cameraman Adam van der Maat (37), die als kleine jongen de stoere cameramannen bewonderde waar zijn vader als journalist mee op pad ging voor het NOS Journaal en RTL Nieuws: "Ik wilde worden als Stan Storimans."

Alle edities

AV-Entertainment Nr6 2024
AV-Entertainment Nr5 2024
AV-Entertainment Nr4 2024
AV-Entertainment Nr3 2024
AV-Entertainment Nr2 2024
AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Cameraman Adam van der Maat: "Ik wilde worden als Stan Storimans"

Magazines | AV-Entertainment Nr6 2024

In onze serie ‘De uitrusting van’ vertelt een professional over het vak en het materiaal waarmee hij of zij graag werkt. De beurt is aan cameraman Adam van der Maat (37), die als kleine jongen de stoere cameramannen bewonderde waar zijn vader als journalist mee op pad ging voor het NOS Journaal en RTL Nieuws: “Ik wilde worden als Stan Storimans.”

Adam van der Maat is al tien jaar werkzaam als cameraman (en de laatste vier jaar als zzp’er) en werkte door de jaren heen voor de meest uiteenlopende producties, van ‘Over mijn Lijk’ tot ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’. Als kleine jongen ging hij regelmatig mee naar klussen die zijn vader (Peter van der Maat, red.) als journalist deed voor het NOS Journaal en RTL Nieuws, maar het werk dat zijn vader deed boeide hem niet zozeer. “Wat die stoere cameramannen deden vond ik een stuk interessanter, vertelt de in Zevenhoven woonachtige Van der Maat. “Mijn vader ging ook geregeld naar oorlogsgebieden voor het nieuws, zoals Kosovo, Irak en Zaïre. Dat was vaak met Stan Storimans, een hele stoere man, dus zoals hij wilde ik echt graag worden. Door hem ben uiteindelijk dit vaak ingegaan.”

Hoens
Toch koos Van der Maat na zijn middelbare schooltijd eerst voor een andere richting. “Ik wilde piloot worden, maar werd niet aangenomen op de pilotenopleiding. Toen ik vervolgens na anderhalf jaar inzag dat ook mijn studie Aviation geen succes ging worden, wist ik even niet meer wat ik moest doen. Gesprekken met mijn vader zorgden toen voor het inzicht dat ik cameraman wilde worden.” Na een tip van zijn vader om diens oud-collega Emile Hoens – die inmiddels een eigen bedrijf had - te bellen, mocht Van der Maat bij hem op gesprek komen. “Mijn idee was om hem te vragen welke opleiding het beste zou zijn om in het vak te komen, maar hij bood toen aan dat ik bij hem kon gaan werken op de uitgifte en dan van daaruit kon gaan kijken hoe ik verder kon groeien.” Na een jaar op de uitgifte werd Van der Maat intern opgeleid tot geluidsman, maar altijd was het idee nog om verder te groeien. “Na een jaar of vier mocht ik de interne opleiding doen tot cameraman. Na zes jaar bij Hoens als cameraman gewerkt te hebben en een grote klantenkring te hebben opgebouwd ben ik in 2020 als ZZP’er gaan werken.” 

Spannend
Van der Maat is nog altijd heel blij dat hij zo lang bij Hoens gewerkt heeft. Niet alleen omdat hij er qua werk zo ontzettend veel heeft geleerd, maar ook omdat hij er op persoonlijk vlak heel erg gegroeid is, geeft hij aan: “Ik kwam binnen als een vrij onzekere jongen die het spannend vond om zijn mond open te doen, nu sta ik zelfverzekerd als cameraman op de set en durf ik te zeggen wat ik vind en wil. Ik ben dus heel dankbaar voor de kansen die ik van Emile en Ian heb gekregen. De stap naar ZZP’er zette ik in coronatijd, dus dat was best spannend. Maar eigenlijk is het één maandje rustig geweest en sinds toen is het goed gaan lopen. De eerste jaren vooral voor Hoens Creative, The Crew, NEP en EMG. Ook kreeg ik op een gegeven moment rechtstreekse klussen, dan huurde ik een camera bij een van mijn collega’s. In januari 2024 kreeg ik de mogelijkheid om een camera over te kopen en sinds toen heb ik bijna alleen maar gewerkt op mijn eigen camera, de Sony FX9.”

Eigen cameramanieren
Adam van der Maart heeft aan den lijve ondervonden dat je zijn vak pas echt in de praktijk leert. Daarbij haalde hij veel voordeel uit het feit dat hij bij Hoens het werk vanaf verschillende kanten heeft kunnen bekijken. “Op de uitgifte heb ik veel gepraat met mensen die terugkwamen van een klus en veel gekeken naar hoe zij dingen deden. Hier heb ik ook echt geleerd hard te werken en ben ik gewend geraakt aan vroeg beginnen en tot laat doorgaan. De jaren als geluidsman heb ik ook veel geleerd van verschillende cameramannen. Ik keek hoe zij dingen deden en bijvoorbeeld met licht werkten en naar wat voor shots ze maakten. Ik heb van iedereen de beste stukjes gepakt en zo mijn eigen cameramanieren geleerd.” Groot voordeel is nu ook dat Van der Maat breed inzetbaar is: “Bij Hoens heb ik alle facetten van het vak geleerd: reality, documentaire, meercamera ENG, human interest en zelfs fictie. En als freelancer heb ik ook nog sport meercamera geleerd bij NEP. Ik merk dat ik de laatste tijd reality en human interest het leukst vind. Ik haal er veel plezier uit om ergens aan te komen, niet precies te weten waar ik kom en hoe het eruit ziet, en dan het mooiste eruit te halen tijdens het draaien. Steeds weer reageren op wat er voor de camera gebeurt terwijl je goed meeluistert.” Elke dag gaat Van der Maat met plezier naar zijn werk. “Het allerbelangrijkste daarbij vind ik dat het team waarmee ik werk leuk is”, geeft hij aan. “Dus zelfs wanneer het programma of het onderwerp minder leuk is, heb ik er nog altijd zin in wanneer de mensen waarmee ik werk wél leuk zijn.” 

Over mijn Lijk
“Ik denk dat mijn kracht is dat ik een vrij rustig iemand ben, die goed meeluistert tijdens het draaien”, reageert Van der Maat als hem wordt gevraagd naar zijn specifieke manier van werken. “Hierdoor weet ik goed wanneer ik shots moet wisselen en kan ik goed monterend draaien. Ik heb vaak van mensen gehoord dat ze het fijn vinden dat ik rustig ben. Hierdoor komt over dat ik controle heb over wat ik doe. Dan voelen mensen voor de camera, regie en productie deze rust ook.” De afgelopen paar jaar mag Van der Maat invallen als vaste cameraman Lesly Kanters van Over mijn Lijk niet kan draaien. “Ik vind het bijzonder en een eer om een document te mogen maken van deze interessante mensen. Vorige week nog hadden we een afscheidsgesprek van een van de mensen die we afgelopen seizoen hebben gevolgd. Het is best heftig om dat te doen, maar vooral heel bijzonder. Als ik naar het programma kijk rollen de tranen over mijn wangen, maar tijdens het draaien ben je ook technisch bezig. Hierdoor hoor ik het wel, maar komt het op dat moment wat minder binnen. Als ik er achteraf over praat met mijn vrouw dan komt het wel binnen en vind ik het zo bijzonder om dit te mogen maken. De levenslessen die deze prachtige mensen je meegeven probeer ik altijd een stukje in mijn eigen leven toe te passen. Nu de laatste van Eva Hermans-Kroot: ‘kort huilen, lang lachen. Leef nu, later is bijzaak’.”

FX9
Een jaar geleden kocht Van der Maat zijn eigen Sony FX9, met eerst 24-70 en 70-200 G-master lenzen. “Twee maanden geleden heb ik hierbij ook een Tamron 35-150 aangeschaft. De camera is precies opgebouwd hoe ik hem fijn vind. Ik zet ‘m in de auto en kan onderweg naar de locatie. Ik weet precies wat elk knopje doet en weet alles met mijn ogen dicht te vinden. Met name voor realityprogramma’s is dat heel fijn, omdat je daarvoor snel moet kunnen schakelen.” Van der Maat ziet verder dat er nu ook veel gebruikgemaakt wordt van de DJI Ronin 4D. “Deze heb ik gebruikt voor het programma ‘Who’s that girl?’. Het is een prachtige camera, waarmee je heel snel schitterende shots kan maken.”

Drones
Een andere ontwikkeling van de laatste jaren is dat bij veel programma’s ook drones worden gebruikt. “Dat is al wel een tijdje aan de gang natuurlijk, maar er wordt nog steeds heel veel gebruik van gemaakt. Daarom heb ik zelf al vrij snel mijn brevet gehaald en mijn eigen drone aangeschaft”, aldus Van der Maat. “Ook wordt er veel gebruik gemaakt van een Ronin. Hiermee kan je  vrij snel mooie steady shots maken zonder een hele steadicam in te moeten huren. Voor bijna alle ENG programma’s gebruiken ze nu een FX9 of een F5, dus het ziet er allemaal wat filmischer uit dan vroeger, toen ik als cameraman nog begon met de XDCAM.”

Nieuwe mensen
Gevraagd naar voorbeelden in het vak komt Van der Maat terug bij Stan Storimans. “Ik weet niet of zijn camerawerk het beste was, maar door hem ben ik in het vak gegaan. Verder heb ik niet echt specifieke namen die ik bewonder, maar ik heb wel een aantal vrienden die ook goede cameramannen zijn en waar ik veel van heb geleerd.” Het mooie aan zijn vak vindt Van der Maat dat hij elke dag nieuwe mensen ontmoet en op plekken komt waar andere mensen niet zo snel mogen komen: “Met al die mooie mensen voor je camera heb je eigenlijk altijd wel een intieme situatie. Die mensen kan je dan als team op het gemak stellen en samen kun je een mooi eindproduct maken. Nu ik kleine kinderen heb ben ik niet veel op reis, maar soms maak ik nog wel korte reizen. Het blijft een feest om dan een korte tijd een andere cultuur te zien en daarin te leven.”

Wensen
Van der Maat werkte al aan ontzettend veel televisieprogramma’s mee, maar zijn eigen wensen heeft hij uiteraard ook nog. “Ik kijk vanaf het begin van het programma met veel plezier naar ‘Wie is de Mol?’. Sinds kort wordt dit gedraaid door Cinelab, waarvoor ik ook regelmatig mag draaien. Het lijkt me heel tof om ooit hieraan te mogen meewerken. Ook een groot sportevenement lijkt mij nog tof. Een programma draaien rondom de Olympische Spelen, een EK of WK voetbal of de Tour de France. Het is altijd fijn om even een korte tijd met mensen in een bubbel te zitten, dat lijkt me bij zo’n evenement alleen nog meer het geval.”
 

De standaard uitrusting van Adam van der Maat
-    Sony Fx9
-    Sony FE G-master 24-70 & 70-200
-    Tamron 35-150
-    Sachtler V18 flowtech 
-    DJI Air 2S 
-    2 x Amaran 200x 


 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment