Clouseau 40: Painting With Light kiest voor Chauvet Professional
Er wordt vaak gezegd dat de creatieve drang geen achteruitversnelling heeft. Hoewel het voortbouwt op wat in het verleden is gedaan en thema’s na-echoën, herhaalt het zich nooit, maar kijkt het voortdurend vooruit en vernieuwt het zich op elk moment met originele ideeën. Het iconische Belgische duo Clouseau belichaamt dit concept op schitterende wijze sinds hun eerste optreden in CC Sint-Genesius-Rode in december 1984. Ze hebben hun horizon steeds verder verbreed door in verschillende talen te zingen en nieuwe muzikale concepten te verkennen. Luc Peumans (Painting With Light) draagt met zijn ontwerpen bij aan de creatieve dadendrang.
AV-Entertainment Nr6 2024
» Stand van zaken: monitors
» Column John Huijbregts: Eer
» Cameraman Adam van der Maat: "Ik wilde worden als Stan Storimans"
» Het hoe en wat van IPMX
» Personeelsvervoer: de geschiedenis herhaalt zich
» Update voor studio Hardwell: Elke studio is stap verder
» Terugblik: cameraregistraties 2024
» Voorbeschouwing: ISE 2025
» ROXX Blinders voor 013: "Echt fantastische lampen"
» Jubileumjaar voor AudioBizz: nieuw pand, zelfde locatie
» Enorme tijdwinst en hoogwaardige audio: geavanceerde eenvoud
» Grote sprong voorwaarts: Adamson VGt Experience in 013
» Het Sieraad: eerste club met d&b KSL geluidssysteem
» De technische productie achter: Soenda Indoor
» Column Willem Westermann: Grijze dagen?
» Faber AV wordt Creative Technology:
» Clouseau 40: Painting With Light kiest voor Chauvet Professional
» RCF op Amsterdam Dance Event: 'Verwachtingen overtroffen'
» Rentman's ondernemersadvies: wet DBA
Lees volledige uitgave online
Alle edities
Clouseau 40: Painting With Light kiest voor Chauvet Professional
Er wordt vaak gezegd dat de creatieve drang geen achteruitversnelling heeft. Hoewel het voortbouwt op wat in het verleden is gedaan en thema’s na-echoën, herhaalt het zich nooit, maar kijkt het voortdurend vooruit en vernieuwt het zich op elk moment met originele ideeën. Het iconische Belgische duo Clouseau belichaamt dit concept op schitterende wijze sinds hun eerste optreden in CC Sint-Genesius-Rode in december 1984. Ze hebben hun horizon steeds verder verbreed door in verschillende talen te zingen en nieuwe muzikale concepten te verkennen. Luc Peumans (Painting With Light) draagt met zijn ontwerpen bij aan de creatieve dadendrang. Foto’s: Picturesk Luc Peumans, hoofd van het bekroonde ontwerpbureau Painting With Light (PWL), is geen onbekende met de creatieve filosofie die de leden van Clouseau aanhangen. Hij heeft jarenlang de grenzen van innovatie verlegd met zijn veelgeprezen ontwerpen. Peumans begon in 1995 als lichttechnicus bij Clouseau tijdens de Oker Tour en werd in 2001 de licht- en productie-ontwerper van het duo. Sindsdien heeft hij aan alle Clouseau-tours en Sportpaleis-shows gewerkt. Opmerkelijk genoeg heeft hij elke show tot leven gebracht met een levendige, nieuwe visie die resoneert met het hedendaagse publiek van dat moment. Eigentijds Deze innovatieve geest komt prachtig tot uiting in Clouseau 40, de jaarlange tour door de Benelux waarmee de band haar 40-jarige muzikale carrière viert. Net zoals Clouseau niets aan energie heeft ingeboet (en zelfs nieuwe stappen heeft gezet) tijdens de tour, is de indrukwekkend veelzijdige productie die hun muziek ondersteunt gedurfd, dynamisch en vol visuele verrassingen. Een krachtig lichtsysteem, met 137 CHAUVET Professional armaturen (geleverd door Ampli), is van cruciaal belang geweest om Peumans en zijn Painting With Light-team te helpen de productie van de tour een eigentijdse uitstraling te geven. Aanpasbaar in grootte In lijn met zijn toewijding aan vernieuwing heeft Peumans zelf een iets andere rol aangenomen tijdens deze tour. Hij heeft de taak van tourontwerper en programmeur overgedragen aan Jeroen Opsteyn van PWL, zodat hij zich volledig kon richten op het podium- en lichtontwerp. Het resultaat is indrukwekkend. Door de band te omlijsten in een sieradendoos van schitterend gekleurd licht, creëert het ontwerp een visueel spektakel met krachtige, multidimensionale looks in uiteenlopende locaties, ongeacht hun grootte. "Ons decor was zeer aanpasbaar in grootte, een essentiële eigenschap voor de langdurige tours van Clouseau, aangezien ze ernaar streven om bij elke show frisse, innovatieve elementen te brengen door nieuwe technologieën te integreren", zei Peumans. "Met de tour in locaties en festivals van uiteenlopende groottes was deze flexibiliteit cruciaal om de unieke identiteit van de show te behouden. De lichtopstelling omvatte een scala aan armaturen om dynamische effecten te creëren." Armaturen Een sleutelrol in het creëren van nieuwe niveaus van visuele spanning wordt vervuld door 24 STRIKE Bolt 1C-units, die worden gebruikt als stroboscoop- en kleuraccentverlichting. Terwijl de STRIKE Bolts oogverblindende looks creëren, zorgt een groep van 41 gemotoriseerde COLORado PXL Curve 12 units voor een scala aan pixel-mapped effecten. De kantelbare battens zijn in drie lijnen geplaatst - één op de achterste truss en twee op de vloer - een configuratie die diepte en veelzijdigheid aan het podium toevoegt. In de lichtopstelling zijn ook 48 Maverick Storm 1 Hybrid-armaturen opgenomen, die dienen als krachtige spotlights voor beam- en effectenverlichting en daarmee een visuele verbinding tussen de band en het publiek tot stand brengen. Nog meer kracht aan de opstelling wordt toegevoegd door 24 STRIKE Array 2C-units, die niet alleen als blinders fungeren, maar ook verbluffende kleuraccenten leveren. Doordacht getimed Gezien het brede scala aan locaties op de tour langs dertig steden, waaronder festivals, is de lichtopstelling ontworpen voor flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Soms moest het productieteam snel genoeg zijn om alle presets binnen dertig minuten tijdens een wisseling op te bouwen en bij te werken! Op maat gemaakte dolly’s hielpen om de load-ins zo snel mogelijk te maken. De opstelling omvat ook een achterste truss die achter het decor kan worden gemonteerd voor festivaloptredens. "Innovatie en flexibiliteit zijn al lang essentieel voor de shows van Clouseau”, legde Peumans uit. "Elke lichtcue en elk effect is doordacht getimed. Omdat deze show niet op timecode draait, is een lichtoperator met een feilloos gevoel voor timing en ritme vereist. Jeroen heeft daarin uitstekend werk geleverd.” Evolueren Tijdens de Clouseau 40-tour blijven de shows zich ontwikkelen, merkte Peumans verder op. Nieuwe effecten of aanpassingen in nummers worden regelmatig doorgevoerd, op basis van feedback van zowel de band als PWL’s eigen observaties, om de ervaring fris en boeiend te houden. "Elke Clouseau-show is gedenkwaardig en uniek”, zei hij, en hij benadrukte dat geen twee optredens ooit hetzelfde zijn. Voor een band en een ontwerpteam die gedreven worden door de ware, voortdurend evoluerende geest van creativiteit, is ook niets minder te verwachten. |