Inhoud
- Column John Huijbregts: Help, mijn vrouw wordt te kakken gezet
- De uitrusting van Erwin Danklof: Ik ben een soort one-man band
- Destijds de allergrootsten: de treinen 31 en 32 van het NOB
- Audiovormgever Dion Posdijk: Kunstenaar in audiocreatie
- CUE2026: vertrouwd gezicht met interessante vernieuwingen
- Statische theaterspots (deel 1): de Fresnels
- Het nieuws van Prolight + Sound
- HOFtheater investeert in Elation: nieuw tijdperk
- Samen optrekken voor Snollebollekes Live in Concert
- De risicoregelreflex als angst het evenement overneemt
- Fabrieksbezoek TAF: Op TAF kunnen ze vertrouwen
- Technisch tekenen in de evenementenindustrie
- Rentmans ondernemersadvies
CUE2026. Het klinkt nog ver weg, maar achter de schermen wordt door de Stichting Vakbeurs Theatertechniek en Rotterdam Ahoy alweer heel hard gewerkt aan de komende editie van dé Nederlandse vakbeurs op het gebied van event-, installatie- en entertainmenttechnologie. Naast de gevestigde sectoren theater en live entertainment legt CUE vanaf 2026 meer focus op de doelgroep ‘multimedia’. “Het hele AV-landschap is door de jaren heen veranderd en mediatechniek kan daar gewoon niet meer bij ontbreken”, verklaart Marina Prak, bestuurslid bij de Stichting Vakbeurs Theatertechniek.
Natuurlijk blijft vakbeurs CUE vooral ook gewoon CUE, dé plek waar je alle laatste nieuwtjes binnen het vakgebied kan zien, net als alle mensen die daarbij horen. In een paar dagen tijd ontmoet je op de beursvloer in Rotterdam Ahoy al je vakbroeders, leveranciers en afnemers. Maar de komende editie van CUE is in sommige opzichten toch net even anders dan de eerdere edities. Zo kwam de organisatie onlangs al met een nieuw en fris campagnebeeld naar buiten. Moderner dan het oude beeld en je ziet in één oogopslag dat met ‘multimedia’ een extra aandachtsveld aan de beurs is toegevoegd.
Invulling
De groeiende rol van multimedia binnen de event- en entertainmentindustrie maakt het een onmisbare factor voor CUE2026. Innovaties op het gebied van projectie, Extended Reality (Virtual, Augmented en Mixed Reality), interactieve technologieën en audiovisuele installaties veranderen de manier waarop beleving en storytelling kunnen worden vormgegeven. CUE speelt hierop in door multimedia en gespecialiseerde bedrijven centraal te stellen, zowel op de beursvloer als in het lezingenprogramma. “We zagen al langer dat we op dat terrein nog wat misten op de beurs, in 2026 gaan we er echt invulling aan geven”, vertelt Marina Prak.
Liefde voor de branche
Prak is net als de overige bestuursleden vrijwillig actief voor CUE en dat is meteen ook een van de zaken die CUE onderscheidt van veel andere beurzen, geeft ze aan: “We zijn een organisatie zonder winstoogmerk, terwijl de meeste beursorganisaties duidelijk een commerciële insteek hebben. Wij doen het uit liefde voor de branche en dat vertaalt zich in de kwaliteit die we proberen te bieden. Die passie draagt het hele bestuur. We willen echt iets heel moois neerzetten, waar de hele branche iets aan kan hebben.”
SoundLab
Om bezoekers en standhouders kwaliteit te bieden, wordt binnen de organisatie voortdurend nagedacht over de invulling van de beurs. Zo was tijdens de vorige editie van CUE voor het eerst het SoundLab op de beursvloer terug te vinden, een unieke akoestische demoruimte waarin standhouders demonstraties konden geven waarbij de focus volledig op akoestiek, geluidsversterking en audio lag. Dat beviel dusdanig goed dat het SoundLab ook komend jaar weer speciaal voor CUE naar Nederland komt in samenwerking met de DTHG (Deutsche Theatertechnische Gesellschaft). “Het is best een investering voor de beurs, maar het is echt een waardevolle toevoeging gebleken”, vertelt Marina Prak. “Mensen kunnen er heel andere dingen laten zien dan normaal gesproken mogelijk is op een beursvloer.”
Essentie
Iets wat in 2026 niet terugkeert is de CUE Experience. De belevingshal werd in 2020 geïntroduceerd en kreeg navolging in 2024, maar in 2026 zal ook Hal 2 weer een ‘normale’ beurshal worden. Zonder veel geluid en al te drukke lichtshows en dergelijke. “We hebben het twee edities geprobeerd met de CUE Experience, ook om te zien hoe zich dat verhoudt tot de andere standhouders”, legt Marina Prak uit. “Nu is gebleken dat er gewoon niet genoeg animo voor is. Het vergt ook wat van standhouders om echt een show neer te zetten, maar ook is gewoon gebleken dat de meeste standhouders toch vooral gewoon rustig met bezoekers over hun producten willen praten. Dat blijft natuurlijk toch de essentie van een beurs. En wie toch geluid wil maken, kan daarvoor natuurlijk een tijdblok in het SoundLab inboeken.”
CUE-info
CUE2026 vindt van 12 t/m 14 januari 2026 plaats in Rotterdam Ahoy. Wie op de hoogte wil blijven van de ontwikkelingen rond de beurs kan zich op www.cue.nl aanmelden voor de nieuwsbrief van CUE. Zo weet je zeker dat je niets mist!
Lezingen
Net als tijdens CUE2024 wordt voor de komende editie het lezingenprogramma weer samengesteld door de eigen Programmacommissie van de beursorganisatie. “Die commissie bestaat uit experts uit het veld, die een flink netwerk hebben. Samen met ons ontwikkelen zij een lezingenprogramma voor alle beursdagen”, vertelt Prak. “In 2024 hebben we het voor het eerst op deze manier gedaan en dat is heel goed bevallen. We gaan komend jaar waarschijnlijk wel naar een iets compacter programma toe, omdat we merkten dat anders te veel lezingen tegelijkertijd zijn, waardoor bezoekers keuzes moeten maken. Dat gaat op CUE2026 anders zijn.”
Multimediatechniek
Wat ook een verandering teweegbrengt is het toevoegen van multimediatechniek aan de onderwerpen die op de beurs de nodige aandacht zullen krijgen. “CUE was natuurlijk al niet meer echt te vergelijken met de vroegere Vakbeurs Theatertechniek, die tijd hebben we wel achter ons gelaten”, legt Marina Prak uit. “Maar bij een beurs over AV-techniek hoort in deze tijd zeker ook mediatechniek. De branche heeft die techniek al langer omarmd en dat willen we op de beurs gaan laten zien. Daarom gaan we daar vanaf de komende editie ook de focus op leggen, maar we zijn ons er uiteraard van bewust dat het een paar edities nodig zal hebben. We kunnen en willen er ook niet meer omheen. Het AV-landschap is veranderd en mediatechniek kan daar niet meer bij ontbreken.”
Familiereünie
Op het moment van spreken is de beursorganisatie druk bezig met de invulling van de beursvloer zelf. “Dat loopt uitermate goed. We hebben de luxe dat veel partijen direct na een editie van CUE hun plek voor de komende editie alweer reserveren en daar zijn we natuurlijk heel dankbaar voor. Het klinkt wellicht als een verkooppraatje, maar als je er als standhouder nog bij wil zijn, dan wordt het nu wel echt tijd om even contact op te nemen”, vertelt Prak lachend. Het is een teken dat CUE gewaardeerd wordt door de standhouders en wie kijkt naar de bezoekersaantallen zal zien dat het al net zo geldt voor de bezoekers. Zowat iedereen die actief is in de branche komt tijdens CUE wel even langs in Rotterdam Ahoy, zo is tijdens vorige edities van de beurs gebleken. “Het voelt bijna als een reünie en dat is vooral ook iets wat we als beursorganisatie willen blijven bevorderen”, legt Prak uit. “Het is niet alleen een beurs, het is echt een ontmoetingsplek waar je je laat inspireren en waar je de branche ontmoet. Dat is in ieder geval iets wat nooit zal veranderen aan CUE.”
AV & Entertainment en CUE
Ook AV & Entertainment Magazine zal in 2026 weer vertegenwoordigd zijn op de beursvloer. Samen met DutchMulticam richten we weer een studio in, waar we op de beursdagen onze live talkshow CUE Talk zullen gaan verzorgen. Mensen die graag hun verhaal doen voor onze camera’s mogen zich melden via teun@av-entertainment.nl. Misschien heb je een mooi project afgerond dat de moeite waard is om aan tafel over te vertellen, weet je alles over groen produceren of vertegenwoordig je een brancheorganisatie die zich op deze manier wil laten zien? Alle actuele onderwerpen zijn (mogelijk) interessant, dus trek vooral aan de bel.
Ook zal de januari-editie van AV & Entertainment Magazine weer een heuse CUE-special worden. Het magazine krijgt wederom de look & feel van CUE en opent met de beursplattegrond, de genomineerden voor de Innovatie Publieksprijs, aandacht voor het lezingenprogramma, de exposantenlijst en een uitgebreide voorbeschouwing. Deze editie verschijnt enkele dagen voor de beurs begint én wordt uiteraard extra verspreid bij de beursingang. In de maart-editie van AV & Entertainment Magazine verschijnt bovendien een uitgebreid beursverslag.