Inhoud
- Column John Huijbregts: Help, mijn vrouw wordt te kakken gezet
- De uitrusting van Erwin Danklof: Ik ben een soort one-man band
- Destijds de allergrootsten: de treinen 31 en 32 van het NOB
- Audiovormgever Dion Posdijk: Kunstenaar in audiocreatie
- CUE2026: vertrouwd gezicht met interessante vernieuwingen
- Statische theaterspots (deel 1): de Fresnels
- Het nieuws van Prolight + Sound
- HOFtheater investeert in Elation: nieuw tijdperk
- Samen optrekken voor Snollebollekes Live in Concert
- De risicoregelreflex als angst het evenement overneemt
- Fabrieksbezoek TAF: Op TAF kunnen ze vertrouwen
- Technisch tekenen in de evenementenindustrie
- Rentmans ondernemersadvies
Wat zijn de in het oog springende ontwikkelingen op het gebied van statische theaterspots? Waar staan we op het moment en welke kant gaat het in de nabije toekomst op? En natuurlijk: wat zijn op dit moment de paradepaardjes in de stallen van de fabrikanten en distributeurs? We richten ons in deze uitgave op de Fresnels.
Elation
Bob Mentele is Associate Product Manager bij Elation. Hij ziet dat de grootste ontwikkelingen op het gebied van theaterspots vooral de led-engine in het apparaat betreffen. “Leds worden steeds helderder en kunnen met meer consistentie, hogere efficiëntie en betere kleurechtheid worden geproduceerd. Er zal een dag komen waarop een led-lichtbron ons bijna dezelfde lichtkwaliteit kan bieden als de gloeilamp. Andere verbeteringen zijn minder ingrijpend, maar omvatten onder andere ergonomisch ontwerp en de kwaliteit van het optische systeem, wat een directe invloed heeft op lichtopbrengst en lichtverlies”, vertelt hij.
Voor het feit dat de ontwikkelingen de laatste jaren sneller gaan dan in de jaren daarvoor heeft Mentele een heldere verklaring: “Volgens mij komt dat doordat steeds meer industrieën tegenwoordig afhankelijk zijn van leds, wat vervolgens de entertainmentverlichtingsindustrie ten goede kan komen. Leds worden niet specifiek voor onze producten ontwikkeld; ze worden ontwikkeld voor andere massamarkten, en de entertainmentindustrie 'leent' de technologie voor onze toepassingen.”
Volgens Mentele staat Elation voortdurend in de voorhoede van armatuurtechnologie: “We hebben meer dan vier jaar gewerkt aan de ontwikkeling van een krachtige LILI (Laser Illuminated Lighting Instrument, red.) om onze klanten een ultra-high-output beam-armatuur te bieden met een lager energieverbruik dan een traditionele Xenon-bron vereist. Dit hebben we geïntroduceerd in onze Proteus Atlas-armatuur. Daarnaast hebben we de eerste variabele fidelity/CRI led-engine in de industrie ontwikkeld met de PROTEUS ODEON en deze technologie verder verbeterd en uitgebreid in onze bekroonde PARAGON-serie. We blijven ook de grenzen verleggen op het gebied van additieve led-engines met onze KL- en FUZE-serie, die allemaal dezelfde full-spectrum RGBMA led-engine bevatten.”
Elation is het verlichtingsmerk met de meeste armaturen die gebruikmaken van dezelfde led-engine. Hierdoor kunnen ontwerpers en specificatiespecialisten een systeem opbouwen van zowel conventionele als bewegende verlichting met hetzelfde led-kleurenspectrum, wat continuïteit in het lichtontwerp garandeert, ongeacht het type armatuur dat nodig is.
Op de vraag wat de oplossingen en aanpak van Elation onderscheidt van die van andere merken, reageert Mentele: “Het is eenvoudig om een armatuur te maken dat helderder of goedkoper is dan andere op de markt, maar klanten en ontwerpers hebben daar weinig aan. Wij willen producten ontwerpen die meer bieden; armaturen die flexibel zijn in gebruik en toepassing. Budgetten zijn krap en klanten willen het maximale uit hun investeringen halen. Daarom hebben we recentelijk producten uitgebracht die meerdere functies kunnen vervullen zonder dat er extra armaturen hoeven te worden aangeschaft. Misschien is het een flexibele CRI-engine, zodat je geen aparte High Output- en High Fidelity versie van een armatuur nodig hebt. Misschien is het een verwisselbare lens of adapter, zodat je geen aparte Wash- of Profile-armaturen nodig hebt, maar simpelweg de lens kunt wisselen. Of je kunt de lichtbron van je spotlight-armatuur loskoppelen en er een Bowens-mount softbox op bevestigen, zodat je hem als softlight kunt gebruiken, zoals in de nieuwe KL CORE IP.”
Ook over ontwikkelingen in de nabije toekomst heeft Mentele uiteraard zijn ideeën: “De voortdurende uitdaging ligt in de balans tussen lichtopbrengst en gewicht. De grootste vijand van een led-engine is warmte. Hoewel we vaak horen dat leds niet veel warmte produceren, is dat eigenlijk niet waar. De led-engines die wij gebruiken, genereren warmte, en het afvoeren daarvan is een topprioriteit. Naarmate led-engines feller worden, moeten de koelsystemen groter worden, wat direct invloed heeft op de grootte en het gewicht van de armatuur. We zouden de helderste led-spotlight op de markt kunnen bouwen, maar die zou dan ook te groot en te zwaar zijn om praktisch bruikbaar te zijn.”
Ook geluid speelt een rol, legt Mentele uit: “Meestal vertrouwen we op ventilatoren om de warmte af te voeren, wat helpt om de koeling compacter te houden dan zonder ventilatoren. Maar dit kan de armaturen luidruchtig maken in bepaalde omgevingen. Het draait dus allemaal om een delicate balans in het ontwerp: led-intensiteit versus koeling versus gewicht. Er worden vooruitgangen geboekt op het gebied van efficiëntere materialen en stillere ventilatoren, maar als we led-engines met een nog hogere output willen gebruiken, zullen verdere innovaties in koeltechnologie noodzakelijk zijn.”
Elation KL Fresnel 8 FC
De KL Fresnel 8 FC is een full-spectrum LED-armatuur die een hoge lichtopbrengst, nauwkeurige kleurtemperatuurregeling, volledige spectrumkleurweergave en gelijkmatige wash-dekking biedt. Geoptimaliseerd voor de instelbare witlichtvereisten van film en televisie, is het een ideale key- en fill-lichtbron voor situaties waarin uitzonderlijke prestaties en kleurkwaliteit vereist zijn. Daarnaast biedt het een breed scala aan rijke, verzadigde kleuren en subtiele pasteltinten.
Kenmerken
- Krachtige 8" LED Fresnel met gemotoriseerde zoom
- Gebruikt dezelfde full-spectrum engine als andere KL-serie armaturen, zoals de KL CORE IP, en kan tot 94,5 CRI bieden
- Levert meer dan 18.000 lumen en heeft een brede zoomrange van 10° - 50°
CHAUVET Professional
Bert Van Remoortel is Senior Product Engineer bij CHAUVET Professional. Hij ziet de ontwikkelingen de laatste tijd iets trager gaan, maar veranderingen zijn er nog wel degelijk: “De verschuiving van de gebruikte kleuren leds bijvoorbeeld. Vroeger was het enkel RGBW, nu zijn er steeds meer verschillende kleuren, met onder andere de toevoeging van lime en mint. Ook zijn er nu de automatische Fresnels, met gemotoriseerde lenzen. Bij Chauvet blijven we verder onderzoek doen naar hoe we de kwaliteit van licht verder kunnen verbeteren. Op het gebied van leds en lenzen bijvoorbeeld, maar ook wat betreft het algemene gebruiksgemak van de lampen. We halen daarbij altijd voordeel uit de naadloze samenwerking binnen een familie, dankzij het gebruik van dezelfde ledbronnen, zowel binnen het indoor- als het outdoorgamma.”
“De markt vraagt steeds meer kwalitatief licht”, vertelt Van Remoortel tot slot. “Kleur en consistentie worden belangrijker. Chauvet heeft samen met Chamsys gewerkt aan een update van de colorpocker. Hierdoor kunnen verschillende types lampen toch gematcht worden op het gebied van kleur. Een belangrijke ontwikkeling met het oog op de toekomst.”
CHAUVET Professional Ovation Rêve F-3 IP
De Ovation Rêve F-3 IP is een weerbestendige, gemotoriseerde Fresnel die gebruikmaakt van onze volledige spectrum (RGBAM) Rêve licht-engine. Met eenvoudige bediening via draaiknoppen en stille werking biedt de Rêve F-3 IP een ideale oplossing voor toepassingen en markten die behoefte hebben aan zachte, regelbare washlights. Klaar voor gebruik onder alle weersomstandigheden, regen of zonneschijn, en voorzien van een innovatief verstelbaar juk waarmee de lamp vrijwel overal gemonteerd kan worden, zelfs in ruimtes met beperkte hoogte.
Het optische systeem is ontworpen voor langere afstanden en beschikt over een uitgebreide zoomrange die kan versmallen van 60 graden tot slechts 10 graden, waardoor een indrukwekkend bereik wordt behaald. Een veelzijdig verlichtingsinstrument dat uitstekend tot zijn recht komt in theaters, gebedshuizen, tv- en filmproducties, evenals in de verhuur- en productiesector.
Kenmerken
- Vlekkeloos vloeiende dimming
- +/- groenaanpassing
- lineaire CCT en instelbare Pulse Width Modulation zorgen voor een prestatie die er zowel op camera als live perfect uitziet.
Moonbears (Vari-Lite en ADJ)
Moonbears is distributeur van professionele verlichtingsapparatuur en riggingtechnologie. Ideaal voor verhuurbedrijven, theaters, poppodia, tv-studio’s en lichtontwerpers die niet alleen op zoek zijn naar topproducten, maar ook naar een samenwerking die heb verder brengt. “Tot de maan en daar voorbij, zoals we bij Moonbears zeggen”, geeft productspecialist Frank Schotman aan, die verder vertelt dat de kwaliteit van led-engines over de hele linie stijgt. “We zijn geëvolueerd van ‘simpele’ RGB, naar RGBW en RGBL naar steeds uitgebreidere systemen zoals RGBAWL. Dit zorgt voor diepere, rijkere kleuren zonder in te leveren op output – een balans die vroeger moeilijk te bereiken was. Zelfs instapmodellen bieden tegenwoordig een indrukwekkende kleurechtheid. De algehele standaard is omhoog gegaan, wat betekent dat professionals op elk prijsniveau toegang hebben tot spots met uitstekende prestaties.”
“De ontwikkelingen gaan op zich snel, maar daatbij moeten we wel opmerken dat het niet zozeer gaat om revolutionaire nieuwe uitvindingen, maar om significante verbeteringen van bestaande technologieën”, legt Schotman verder uit. “De basis is er al – bijna alles is al een keer gedaan – maar wat we nu zien is een focus op het perfectioneren en optimaliseren. Goede concepten worden verder verfijnd, wat resulteert in spots die steeds betrouwbaarder, effectiever en gebruiksvriendelijker worden.” Omdat de markt steeds dichter bij elkaar komt, moet Moonbears steeds kritischer zijn in de selectie: “Door onze expertise als distributeur proberen we goed aan te voelen welke producten de juiste balans hebben tussen innovatie, kwaliteit en prijs, precies wat onze klanten nodig hebben om hun producties naar een hoger niveau te tillen.”
Schotman ziet dat het onderscheidende vermogen tussen producten qua pure technische kwaliteit steeds kleiner wordt: “Dat is een feit. Maar wat wij zien is dat klantloyaliteit en merkbeleving steeds belangrijker worden. Bij Moonbears creëren we meerwaarde door verder te kijken dan alleen het product. We bieden onze klanten niet alleen hoogwaardige spots, maar ook onze expertise, een gevoel van gemeenschap en de zekerheid dat ze bij problemen altijd bij ons terecht kunnen. Door onze klanten niet alleen producten maar ook kennis te bieden, helpen we hen om het maximale uit hun apparatuur te halen.”
Voor de nabije toekomst voorziet Schotman dat toekomstige ontwikkelingen waarschijnlijk meer geleidelijk zijn dan revolutionair, met verdere verfijningen in energieverbruik, stille koeling en intuïtieve bediening. “De huidige generatie theaterspots voldoet al aan verreweg de meeste eisen die de markt stelt. De combinatie van hoge output, uitstekende kleurweergave en betrouwbaarheid heeft een niveau bereikt waar professionals zeer tevreden mee zijn.”
Vari-Lite VL600 ACCLAIM FRESNEL+
Als het gaat om washverlichting voor grotere ruimtes, biedt deze Fresnel echt goede prestaties. De grote 8" frontlens zorgt voor een ongekend zachte, egale lichtbundel die een perfecte stage wash creëert. Geen gedoe meer met frostfilters of hotspots, deze Fresnel levert direct de zachte wash die je zoekt.
Kenmerken
- 305W LED-motor met RGBL-technologie met rood, groen, blauw en lime
- Meer dan 15.000 lumen output voor krachtige washverlichting
- Grote 8" frontlens voor optimale lichtspreiding
- Gemotoriseerde zoom van 10° tot 50° (via DMX of handmatig)
- Minimale lichtverstrooiing voor maximale efficiëntie
- Flikkervrije werking, ideaal voor film- en tv-toepassingen
- Ethercon-aansluiting voor directe netwerkbesturing (sACN/Art-Net)
- Optionele vier-blads barndoor
- CRI 86/TLCI 74
ADJ Encore FR Pro Color
Deze professionele Fresnel verenigt alle eisen van moderne theaters in één armatuur. Met zijn 6-IN-1 led engine (RGBAWL) levert hij niet alleen een ongekend breed kleurenspectrum, maar ook een uitzonderlijk hoge CRI van 94+. Dit betekent dat kostuums, huidtinten en decorstukken er volledig natuurgetrouw uitzien onder deze verlichting, essentieel voor professionele producties.
Kenmerken
- 400W 6-IN-1 LED engine met rood, groen, blauw, amber, lime en cyan
- 7-inch Fresnel lens
- Virtuele CMY-kleurmixing via DMX
- Instelbare kleurtemperatuur van 2400K tot 8500K
- Gemotoriseerde zoom van 9° tot 37°
- Uitzonderlijke CRI-waarde van 94+
- 9.000+ lumen lichtopbrengst
- 5 DMX-modi en 6 dimcurves
- Voorgeprogrammeerde kleurmacro's
- DMX-512 en RDM-protocollen
- Flikkervrije werking, ideaal voor film- en tv-toepassingen
- Inclusief roterende 8-blads barndoor
Showtec
“We zien meerdere ontwikkelingen in de markt”, begint Peter Buckx (Hoofd Inkoop bij Highlite International) zijn verhaal. “Het meest opvallend zijn de ontwikkeling van steeds geavanceerdere meervoudige kleuren-leds en de ontwikkeling van de software die de spots gebruiken om het beste uit de hardware te halen.” Buckx ziet dat de hele markt voortdurende in beweging is: “Ontwikkelingen blijven in een hoog tempo doorgaan. Zowel op het gebied van ontwikkeling van leds en software, als ook op het gebied van materialen voor bijvoorbeeld behuizingen. Om deze licht en toch zo stevig mogelijk te maken met een maximaal koelvermogen, wordt er actief gewerkt aan alternatieven. Onze engineers zijn ook continu bezig om deze nieuwe technologieën te testen en te implementeren in onze nieuwste fixtures.”
“We hebben altijd al korte lijntjes gehad naar professionals die verantwoordelijk zijn voor de verlichting bij vooruitstrevende evenementen en zijn daarmee dus dicht betrokken bij de ideeën en wensen die tot de meest indrukwekkende shows leiden”, vertelt Buckx verder.” Daaruit destilleren we de best mogelijke implementatie van de nieuwe technieken en functies voor onze verlichtingsproducten. Maar ook krijgen we vanuit onze leveranciers steeds nieuwe technische oplossingen en mogelijkheden aangereikt die ervoor zorgen dat onze producten steeds beter worden en meer kunnen.”
De kracht zit ‘m bij Showtec volgens Buckx in de aansturende software: “Een theaterspot met leds maken is niet echt moeilijk. Maar de leds zo aansturen dat de lamp zich ook gedraagt als een theaterspot, is wel een stuk lastiger. Zo moet je rekening houden met temperatuurcompensaties om de kleur en lichtopbrengst consistent te houden, het dimmen van een halogeenlamp goed kunnen simuleren en er daarnaast ook nog voor zorgen dat er kleurconsistentie is tussen alle verschillende productiebatches.”
Een trend die nu ook ontstaat is dat ook in het theater steeds vaker IP-geclassificeerde fixtures ingezet worden, zie Buckx: “Die classificering maakt ze veelzijdiger qua inzet, maar reduceert ook het onderhoud, omdat er dan ook geen stof of aanslag van rook in de fixtures zelf kan komen. Wij blijven zelf onze ogen en oren openhouden voor wensen uit de praktijk en nieuwe innovaties in de techniek. Daarnaast proberen we altijd klaar te staan en mee te denken met onze klanten, zodat zij hun ideeën zo goed mogelijk kunnen uitwerken en realiseren. We zijn dus niet alleen met de verkoop bezig, maar zeer zeker ook met ondersteuning en advies.”
Showtec Performer 2500 Fresnel Q6
Deze 250-watt RGBALC led-spot heeft een hoge CRI (90) en een zeer stille ventilator die gebruik in zelfs de stilste theaters toelaat.Handig zijn het CCT-kanaal waarmee je de kleurtemperatuur kunt instellen tussen 1.800 en 8.000 K en de draaiknoppen voor de bediening, die het in combinatie met het display zeer makkelijk en snel maken om instellingen handmatig aan te passen. Uiteraard kan de Performer 2500 Fresnel Q6 ook via 20 DMX-kanalen aangestuurd worden.
ETC
Jim Uphoff is Product Manager bij ETC. “Led-technologie is de afgelopen jaren de dominante bron geworden voor verlichtingsarmaturen in de entertainmentindustrie. Hoewel het in het algemeen nog een relatief nieuwe technologie is, zijn er aanzienlijke vooruitgangen geboekt op het gebied van de grootte van armaturen en hun energie-efficiëntie, oftewel hoe milieuvriendelijk het armatuur is”, vertelt hij. “De helderheidblijft ook elk jaar toenemen, wat heeft geleid tot een situatie waarin armaturen helderder, kleiner en goedkoper kunnen worden.”
Hoewel de technologie zich blijft ontwikkelen, lijken opmerkelijke verbeteringen in LED-technologie goed in lijn te liggen met de productieschema's, geeft Uphoff verder aan: “Leveranciers begrijpen dat fabrikanten alleen nieuwe producten kunnen uitbrengen binnen de beperkingen van hun ontwikkelingscyclus en dat consumenten mogelijk niet bereid zijn om voortdurend dure producten aan te schaffen, alleen omdat ze de nieuwste technologie bevatten.”
Bij ETC wordt uiteraard rekening gehouden met de bewegingen en wensen in de markt, legt Uphoff uit: “We hebben een toegewijd team dat de technologische ontwikkelingen nauwlettend volgt. We streven ernaar te wachten op kansen waarbij vooruitgangen kunnen leiden tot aanzienlijke technologische verbeteringen in onze producten. Bij ETC hanteren we altijd een hoge kwaliteitsstandaard, en we zijn vooral geïnteresseerd in het integreren van technologie die onze producten en de werkprocessen van onze klanten verbetert. We zijn minder gericht op het simpelweg uitbrengen van het nieuwste en beste product. Met vijftig jaar ervaring in deze industrie ontvangen we fantastische feedback van onze eindgebruikers, die we vervolgens rechtstreeks doorgeven aan onze ontwikkelingsteams. We bieden een toonaangevende garantie van vijf jaar op de armatuur en tien jaar op de array. Met vijftien kantoren wereldwijd is er 24/7/365 overal ter wereld een servicemedewerker beschikbaar.”
“We hebben vele jaren besteed aan het onderzoeken van de wetenschap achter kleurmenging, de perceptie van kleur door het oog en hoe die perceptie zich vertaalt naar de kleur van licht”, vertelt Uphoff. “Verschillende van onze armaturen zijn uitgerust met een X8-array, die de helderste en meest genuanceerde kleurmenging biedt voor zowel het podium als de camera. Daarnaast hebben we grote inspanningen geleverd om ervoor te zorgen dat onze kleuren langdurig behouden blijven. Leds veranderen naarmate ze opwarmen en afkoelen, maar we hebben algoritmes in onze armatuursoftware geïntegreerd om de kleurweergave te behouden, ongeacht de temperatuur van het armatuur.”
ETC mikt volgens Uphoff op verschillende doelgroepen: “We zien in de markt namelijk een veel duidelijkere tweedeling dan in voorgaande jaren. Er is een grote vraag naar hoogwaardige, krachtige armaturen, waarbij de prijs minder een rol speelt. Deze professionals in de industrie zijn bereid te betalen voor de beste functies en prestaties. Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich een tweede groep. Deze groep zoekt kleinere, betaalbare armaturen, maar hecht nog steeds waarde aan kwaliteit. Ik denk dat beide markten zullen blijven groeien en wij richten ons erop om producten voor beide segmenten aan te bieden.”
ETC ColorSource Fresnel V
De ColorSource Fresnel V combineert de beste eigenschappen van de originele gloeilamp-Fresnels met moderne technologie en dat tegen een betaalbare prijs. Met zowel een klassieke als een MAX-array kun je de helderheid kiezen die het beste past bij jouw ruimte.
Kenmerken
- ColorSource Fresnel V beschikt over een vijfkleuren-array met rood, groen, blauw, indigo en lime
- Ondersteunt tot tien universums van draadloze DMX/RDM-besturing
- Next-level helderheid met hoogwaardige kleurweergave
- NFC-configuratie vanaf je mobiele apparaat
- 13-44 graden gemotoriseerde zoom
DMXwinkel.nl
Robbert Mak van DMXwinkel.nl kijkt met een heel eigen visie naar de ontwikkelingen op het gebied van theaterspots. Zo noemt hij retrofitting als een opvallende ontwikkeling van het moment: “We ontdekken langzaam dat nieuw niet altijd nodig of de beste weg is, omdat er technisch hoogwaardige mogelijkheden zijn om diverse modellen van ETC, Robert Juliat, Desisti en Arri te upgraden via een retrofit-oplossing.”
Mak ziet dat de race naar de top van ‘snelste, felste en beste’ willen zijn al lang gaande is. “Ik heb het idee dat we vluchtiger met spullen en dus ook met theaterspots omgaan. Wij hebben ons daarom onder andere gestort op de retrofit-oplossing van het merk Lites, uit Italië. Met ons verhaal proberen we de markt ook op een andere manier naar vernieuwing te helpen kijken. De oplossingen die we kunnen bieden rondom retrofitting onderscheiden zich in de diversiteit aan led-engines die we bieden en ook de verscheidenheid aan spots (ETC SourceFour profielen, Robert Juliat 600SX & 600S profielspots) waar we oplossingen voor hebben.”
“Ik denk ik dat we het spel van fel, feller, felst beter kunnen temperen”, geeft Mak verder aan. “Goede spots die zijn er genoeg. Ik denk dat we beter kunnen gaan kijken naar hoe we de materialen die er zijn zo effectief en duurzaam mogelijk kunnen inzetten. In ons geval betekent dat ook wel eens dat we een klant adviseren even niets te kopen. Misschien commercieel niet de handigste insteek, maar wel een die dicht bij ons DNA ligt. Misschien is de beste spot die je kan hebben wel degene die je al bezit en die je medewerkers al goed kennen, maar dan met een moderne led-engine en RDM-compatibel na een mooie retrofit upgrade. En soms is helemaal nieuw gewoon de beste oplossing, zo is het ook wel weer…”
Lites HPLED DE C6 Engine RGBACL | LED Retrofit module voor Desisti Leonardo Fresnel
Wie kent ze niet, hele studio's hangen vol met (vaak pole operated) Desisti Fresnel spots. Daar kun je een modern led-armatuur van maken, met hoge CRI waardes, mooie dimcurves en volledige RDM compatibel. Ombouwen kun je zelf doen, maar ook met hulp van DMXwinkel.nl
Kenmerken
- Hoge CRI
- Verkrijgbaar als 3200K, 5600K, Tunable White en RGBACL led-engine.
Cameo
Anastasiia Trubnikova is Senior Brand Marketing Manager bij Cameo. “Wij maken deel uit van de Adam Hall Group en ontwikkelen hoogwaardige verlichtingstechnologie voor lichtontwerpers en professionals in de live-, theater- en broadcastsector”, vertelt ze. “Ons doel is om creatieve mensen de tools te geven waarmee ze hun ideeën tot leven kunnen brengen met licht.”
Een belangrijke ontwikkeling is volgens Trubnikova uiteraard de overstap van halogeen naar LED. “Maar het gaat niet alleen om energiebesparing, het draait ook om nieuwe technologieën die zorgen voor meer precisie, betere kleurkwaliteit en geavanceerde controle”, legt ze uit. “Tegenwoordig moeten theaterlampen flexibeler, stiller en nauwkeuriger zijn. We zien nu armaturen die een hoge CRI en TLCI bieden, extreem stil werken en een lichtopbrengst leveren die gelijkwaardig of zelfs beter is dan traditionele 2,5 kW halogeenarmaturen.”
Duurzaamheid speelt een grote rol in de snelheid waarmee de ontwikkelingen gaan, maar ook digitalisering. Trubnikova: “Lichtontwerpers verwachten meer van hun tools: meer controle, meer output, meer compatibiliteit. Hierdoor worden productcycli korter en is de druk om te innoveren groter dan ooit. Bij Cameo werken we nauw samen met lichtontwerpers en professionals. Hun feedback vormt de basis van onze producten. Ons nieuwe P6 LED-profiel is daar een voorbeeld van - een direct antwoord op de vraag naar een milieuvriendelijk alternatief voor 2,5 kW halogeenlampen. De P6 biedt volledige RGBACL-kleurenmenging, een hoge CRI, krachtige lichtoutput en fluisterstille werking, waardoor hij ideaal is voor theaters, operahuizen en uitzendingen. We besteden ook veel aandacht aan bouwkwaliteit en gebruiksvriendelijkheid, met een eigen R&D-afdeling en geavanceerde testfaciliteiten. Elk detail, van mechaniek tot bediening, wordt verfijnd door middel van rigoureuze tests en engineeringexpertise in ons Duitse hoofdkantoor.”
“Wij richten ons op de juiste balans: kracht, precisie en praktisch gebruik”, geeft Trubnikova verder aan. “Onze spotlights combineren hoge lichtopbrengst met uitstekende kleurweergave, intuïtieve bediening en een robuust ontwerp. De P6 bijvoorbeeld is uitgerust met onze XColour™ gekalibreerde kleurmengingstechnologie voor zeer nauwkeurige en natuurlijke kleurweergave.
Hij is ontworpen met de gebruiker in gedachten: 360° draaibare shutters, geïntegreerde zoom en frost en accessoires zoals een volgspotkit geven lichtontwerpers volledige controle over de vorm en richting van het licht. Maar wat ons echt onderscheidt is niet alleen de technologie — het is de expertise erachter. Ons team brengt diepgaande branchekennis en praktische ondersteuning mee naar elk project, zodat gebruikers de begeleiding krijgen die ze nodig hebben om het perfecte resultaat te behalen.”
Licht is volgens Trubnikova meer dan technologie: “Het is een taal van gedeelde passie. Bij Cameo geloven we in het ondersteunen van ‘lumen beings’: de artiesten, ontwerpers en technici die die taal vloeiend spreken. Onze taak is om hen te voorzien van tools die inspireren en presteren. Dat is wat ons elke dag drijft.”
Cameo F2 FC+
De Cameo F2 FC+ is de perfecte Fresnel-spot voor professioneel gebruik voor de camera en in het theater. De plusversie brengt een spectrum-geoptimaliseerde RGBAL LED naar de F2 Fresnel-serie en overtuigt met briljante kleurmenging.
Wittinten kunnen in CCT-modus nauwkeurig worden ingesteld van 1.600 K tot 6.500 K bij een constante CRI van boven de 90, en perfect worden afgestemd op camerasensoren en omgevingslicht via een aanvullende groen-magenta-correctie. RGBAL-kleurmenging in HSI-modus maakt een snelle aanpassing van kleur, intensiteit en verzadiging mogelijk via slechts drie regelcircuits op de lichttafel. Het gebruik van extra kleurfilters behoort hiermee tot het verleden.
De hoogwaardige 200 mm lens creëert een zacht omrande lichtbundel, die handmatig en traploos instelbaar is binnen een stralingshoek van 18° tot 55°, van spot naar flood en alle tussenliggende standen. Tegelijkertijd zorgt de geïntegreerde condensorlens voor egaal gemengde kleuren en een lichtspreiding zonder kleurenschaduwen – zelfs bij gebruik van de barndoor.
Kenmerken
- Volledige RDM-compatibel
- Gegarandeerd flikkervrije werking
- 8-blads barndoor, filterframe en netwerkkabel meegeleverd