Inhoud
- Column John Huijbregts: Help, mijn vrouw wordt te kakken gezet
- De uitrusting van Erwin Danklof: Ik ben een soort one-man band
- Destijds de allergrootsten: de treinen 31 en 32 van het NOB
- Audiovormgever Dion Posdijk: Kunstenaar in audiocreatie
- CUE2026: vertrouwd gezicht met interessante vernieuwingen
- Statische theaterspots (deel 1): de Fresnels
- Het nieuws van Prolight + Sound
- HOFtheater investeert in Elation: nieuw tijdperk
- Samen optrekken voor Snollebollekes Live in Concert
- De risicoregelreflex als angst het evenement overneemt
- Fabrieksbezoek TAF: Op TAF kunnen ze vertrouwen
- Technisch tekenen in de evenementenindustrie
- Rentmans ondernemersadvies
Gelredome was in maart weer twee dagen lang de thuishaven van Snollebollekes, dat het Arnhemse stadion samen met dertien gastartiesten van links naar rechts liet deinen. Snollebollekes Live in Concert is inmiddels een begrip op de Nederlandse evenementenkalender. Al vanaf de allereerste editie (2019) is de (technische) productie in handen van Matrixx Events. We spraken er in het Gelredome over met Production Manager Joris Schenk.
Fotografie: Matrixx Events MNO Photo, We Make It Spark, Richard Brunsveld en Different Eye Photography
Bij binnenkomst in het Gelredome, twee dagen voor de eerste show van Snollebollekes, valt één ding direct op. Waar je normaal door de deuren onder de tribunes zo de vloer op loopt, leg je nu eerst nog de nodige meters af onder de dansdecks die over de onderste rijen van de tribunes gebouwd zijn. Logisch, voor wie de shows van Snollebollekes een beetje kent, legt Joris Schenk uit: "Mensen komen niet om te zitten. Ze willen staan en feesten, daarom hebben we daar op deze manier weer extra ruimte voor gecreëerd."
Ommezwaai
Schenk weet waar hij over praat wanneer het gaat om Snollebollekes Live in Concert. Met Matrixx Events is hij dit project samen met Snollebollekes in 2019 gestart en dat is een schot in de roos gebleken. "We zijn destijds in gesprek gegaan met 'team Snollebollekes' om te gaan samenwerken en dit te gaan opzetten. Dat was meteen een enorm succes en de samenwerking bestaat nu dus nog steeds. Met zijn allen proberen we er elk jaar weer een mooi feest van te maken, zowel showtechnisch als qua artiesten. Op dat laatste gebied hebben we dit jaar een ommezwaai gemaakt, door voor meer A-artiesten te kiezen. Tino Martin, Mart Hoogkamer, Frans Bauer, Yves Berendse...ze komen allemaal voorbij. Net als Wilfred Genee, niet te vergeten."
De bijdrage van Production People
Production People is al jaren vaste leverancier voor diverse Matrixx evenementen. Ook dit jaar mochten ze hun expertise inzetten voor Snollebollekes Live in Concert. In samenwerking met Joris Schenk (Technisch Producent Matrixx) verzorgde Production People het geluidsontwerp en de riggingcalculaties voor deze spectaculaire show.
Audio: Manfred Kedde ontwierp een soundsetup met meer dan 250 L-Acoustics luidsprekers, om elk oor – van de voorste rij tot de achterste tribune – te voorzien van de beste kwaliteit geluid.
Licht: de technische uitwerking van het lichtontwerp van Jaap Kamps (The Next Cue) lag, net als vorig jaar, in de bekwame handen van Kevin van Setten. In het voortraject voorzag Kevin alle 640 fixtures op papier van spanning en data, zorgde voor de uitwerking van alle werktekeningen en was de systeemtechnicus op locatie tijdens de productie.
Rigging: Lennart Lindhout nam de riggingcalculaties voor zijn rekening. Met behulp van Vectorworks Spotlight/Braceworks werden alle constructies en 217 motoren nauwkeurig doorgerekend. Dit resulteerde in een indrukwekkende 116 ton aan apparatuur in de lucht.
Een grote dank aan alle betrokken partijen voor een vlekkeloze productie!
Samen
Vanuit Matrixx Events wordt niet alleen nagedacht over zaken als podiumontwerp en showtechniek, maar ook over de inhoudelijke kant van de show. Schenk: "Het is echt een complete productie vanuit ons, maar uiteraard gaat wel alles in overleg met het team van Snollebollekes. We trekken echt samen op om er iets moois van te maken." De voorbereidingen op de 2025-editie zijn al lang geleden begonnen, geeft hij verder aan: "Na de vorige editie zijn we meteen weer begonnen met de vergunningsaanvragen en dergelijke. Ook kondigen we direct na afloop alweer de datum voor het volgende jaar aan. Dan wordt er links en rechts alweer nagedacht over de invulling, maar in prinicpe starten we vanaf oktober met de daadwerkelijke creatie van de set."
De bijdrage van Stageco
Stageco bouwt voor Snollebollekes en de Matrixx al een aantal jaar het podium en de grote publieksdecks in de tribune van het Gelredome. Al met al bijna 2500 m2 aan vloer wat aange-voerd wordt op negen trailers. Dat komt neer op meer dan 200 ton aan materiaal. "Het is altijd fijn werken met de Matrixx en de mensen van het Gelredome", vertelt Michel Wiefferink (Projectmanager Stageco). "Publieksdecks in de tribune moeten natuurlijk constructief veilig en berekend zijn. Vanwege de voor Snollebollekes kenmerkende ' links-rechtsbewegingen' die het publiek maakt, worden er nog wat meer eisen aan de constructies gesteld. Logisch, want stel je eens voor dat een paar honderd man op het deck van links naar rechts gaan. Dan wil je niet dat het deck datzelfde gaat doen. Ons vloersysteem voldoet perfect aan deze eisen."Op het moment van schrijven heeft Stageco net de ombouw van het podium naar de show van La Fuente gehad. "Na deze show wordt alles in recordtempo weer afgebouwd en gaan we met een goed gevoel richting het festivalseizoen van 2025", besluit Wiefferink.
Sferen
Die set ziet er dit jaar weer heel anders uit dan vorig jaar. "Elk jaar eenzelfde plaatje gaat niet werken", legt Schenk uit. "We hebben ook nu weer gezocht naar een manier waarop we heel goed verschillende sferen kunnen neerzetten. Er zit namelijk heel veel variatie in de show. Je gaat van een après-skisfeer naar Alaafrojack, van Mart Hoogkamer naar Tino Martin en alles wat daar tussen zit. Links en rechts pas je dus nogal wat stijlen toe. Uiteindelijk heb je veel video nodig om dat voor elkaar te krijgen en dat is dus ook wat je terugziet in de set." Naast de set zijn er ieder jaar ook andere nieuwigheden om het publiek mee te verrassen. "Nu hebben we bijvoorbeeld een après-skihut waarmee we volledig door het publiek gaan rijden. Zo wordt elk jaar wel weer een leuke gimmick bedacht."
Leveranciers
Gaandeweg is er niet veel veranderd aan het allereerste ontwerp dat gemaakt werd. "Er zijn altijd wel kleine dingetjes, maar dat komt dan vooral ook voort uit het proces van aanvragen", legt Schenk uit. "Dan wordt ook gekeken naar wat de 'must haves' zijn en welke dingen als 'nice to haves' betiteld kunnen worden. Dan sneuvelen er weleens ideeën, maar dat is gewoon altijd onderdeel van het proces." Het is voor Schenk en consorten prettig dat ook hier qua leveranciers weer gewerkt wordt met veel voor Matrixx Events bekende partijen. "Al is er dit jaar wel één nieuwe partij bij", vertelt Schenk. "Alle led-schermen die je ziet zijn namelijk doorzichtschermen en daar hadden we een behoorlijk flinke batch van nodig. Daarvoor zijn we dit jaar de samenwerking aangegaan met LED Visions, uit België."
De bijdrage van Ecolicht
Ecolicht was dit jaar voor het eerst betrokken bij Snollebollekes Live in Concert en La Fuente in het Gelredome. “Zoals inmiddels bekend hebben wij vorig jaar ons assortiment uitgebreid met een grote hoeveelheid led-strips, vanuit de Matrixx kwam nu de vraag of wij het Gelredome tijdens deze twee evenementen van alle ledlijnen konden voorzien”, vertelt Jaap Kamps. “De aanvraag was behoorlijk, met in totaal meer dan 875 meter led-strips. De strips zijn verdeeld over zes lange lengtes in het dak van de zaal, elke lengte was 110 meter. Daarnaast hebben we de podiumrand en de dj booth van Alaafrojack voorzien van led-strips.”
“Voor de podiumrand gebruikten we voor het eerst onze zelf ontworpen en zelfgemaakte beugels waarmee de strip onder een hoek van 45 graden gemonteerd kon worden. Dit zorgde ervoor dat het licht uit de strip veel zichtbaarder was voor publiek en de camera’s. We zijn erg tevreden over hoe dit heeft uitgepakt! De beugels, in totaal bijna 150 stuks, hebben we met een 3D printer gemaakt. Die printers hebben dus wel een paar uurtjes staan draaien.”
“Vanuit de Matrixx was er een perfecte technische planning waardoor de opbouw vlekkeloos is verlopen. Het was mooi om te zien hoe strak en kaarsrecht de led-strips op elkaar aansloten. We zijn trots op ons team dat dit voor elkaar heeft gekregen!
Bij diverse evenementen van de Matrixx leveren wij al onze producten en diensten, ook dit event hebben we weer met veel plezier vervuld!”
Grote stappen
Verder wordt er dus gewerkt met partijen waar al veel vaker mee is samengewerkt. Samen met het feit dat Matrixx Events er om bekend staat werkelijk overal goed over na te denken en zo altijd de volledige controle te hebben, zorgt dat ook nu weer voor een soepele opbouw. "We proberen altijd alles in goede banen te leiden en dat lukt hier ook weer", vertelt Schenk. "Dat heeft er onder andere in geresulteerd dat we gisteravond zelfs al grote stappen hebben kunnen zetten met het programmeren en nu op veel vlakken al aan het afwerken zijn." Het betekent dat er genoeg tijd gaat zijn voor de repetities, die natuurlijk belangrijk zijn met zoveel verschillende artiesten die onderdeel zijn van de show. "Daar heb je anderhalve dag voor nodig en dat gaan we dus morgen en zaterdag doen, voor de eerste show zaterdagavond gaat losbarsten."
De bijdrage van Mirage
"Snollebollekes in Concert is altijd een mooie uit-dagende productie vanwege de enorme energie en constante beweging van artiesten en techniek op en rond het podium", vertelt Roel van Elferen. "Met ons team zorgen we ervoor dat de inzet van alle lasers en special effects soepel en veilig verloopt tijdens de repetities en op de showdagen. Dit jaar hebben we opnieuw innovatieve technieken en producten toe-gevoegd om de show nog spectaculairder te maken. Zo monteerden we de Sparkular Wheel aan de vliegende Alaafrojack DJ booth, wat zorgde voor een indrukwekkend visueel effect dat voorheen alleen met vuurwerk mogelijk was. Daarnaast reed er een volledig uitgeruste après-skihut door het Gelredome, voorzien van verschillende special effects. Een bijzonder aspect van deze rit was dat we de effecten volledig draadloos en redundant aanstuurden."Naast de technische innovaties waren er ook creatieve hoogtepunten. Danseressen met handfakkels maakten deel uit van de spectaculaire opening, waarbij de perfecte timing tussen effecten, entertainment en artiesten zorgde voor een naadloze beleving.
"Behalve de visuele effecten namen wij ook de volledige verzorging van het tijdcodesysteem op ons", aldus Van Elferen. "Dit systeem was essentieel voor de nauwkeurige synchronisatie van licht, video, geluid, motion, laser, pyro en sfx. Met startpunten op verschillende locaties in het GelreDome en meerdere read-outs zorgden we ervoor dat alle technische elementen naadloos op elkaar aansloten. Het team van de Matrixx heeft een scherp oog voor detail en net als wij een passie voor innovatie. Samen blijven we streven naar een onvergetelijke showervaring."
Mirage heeft de volgende materialen ingezet:
16x Showven Wave Flamer
6x MagicFX Flamaniac
6x MagicFX Flameblazer 5way
10x Mirage SafeTorch
8x Showven Sparkular Cyclone
10x Showven Sparkular Regular
4x Showven Sparkular Wheel
8x MagicFX Stadiumshot 2
4x MagicFX Stadiumblaster
4x MagicFX Shotbase
8x MagicFX Swirlfan XL
1x MagicFX Confetti Gun
4x MagicFX Co2jet 2
4x MagicFX Smokejet
9x MT-20 RGB Laser
1x GrandMA 2 Light
1x Mirage EMS system
Ruimte
De opbouw in Gelredome is op zondagochtend begonnen, zes dagen voor de eerste show dus. "We werken vooral in dagshifts, maar voor de layherconstructies zijn wel dubbele shifts gedraaid. Dat betekent dat er de eerste drie dagen ook in de nacht is gewerkt", legt Schenk uit. "Dat is puur om ervoor
te zorgen dat we niet met veel te veel mensen tegelijk op één dag werken en elkaar voor de voeten gaan lopen. Wat dat betreft is Gelredome overigens wel een prettige locatie, met heel veel wer-kruimte op de vloer. Maar als iedereen tegelijk komt, dan is het alsnog stoeien, qua ruimte. Al helemaal omdat er zes trusslijnen van voor naar achter lopen, die 110 meter lang zijn. Als je die lijnen allemaal tegelijk laat zakken om alles erin te gaan hangen, dan heb je de hele vloer bezet en kun je verder niks meer. Dat plan je dus allemaal een beetje om elkaar heen, zodat je iedereen tevreden houdt." Feit blijft evenwel dat in Gelredome heel veel kan op productioneel vlak. “We stonden hier afgelopen zondag met een paar mensen te kletsen, waaronder Rob Kemps zelf, die zei dat er ‘al wel wat spulletjes binnen stonden’. Toen vertelde ik dat er al zeven trailers aan materiaal binnen waren, maar toen ik rondkeek snapte ik waarom hij dat zei. Je vindt het in het Gelredome namelijk nauwelijks terug, zoveel ruimte heb je.”
De bijdrage van VeeMee
Snollebollekes Live in Concert is het circus op zijn kop. Een waar speelparadijs voor de vakspecialisten uit de AV-techniek. "Zo ook voor ons", vertelt technisch producent en operator Gijs de Fijter. "Met een Inputresolutie van 10650 x 3500px en 3x 3840x2160@50 outputs voor aansturing van het LED, was er, bescheiden gezegd, meer dan genoeg om dit jaar mee te spelen."Een productie van dergelijk formaat biedt kansen, maar tegelijkertijd ook flink wat uit-dagingen. "We hebben namelijk altijd nog te maken met een stage design en pixel-map waar we rekening mee zullen moeten houden. Door middel van custom visuals, gemaakt in programma's zoals Blender, Cinema 4D en After Effects, hebben we echter het design van het LED en de stage echt naar voren weten te brengen. De content was springend, energiek en sloot perfect aan bij de thema's die gedurende de show centraal stonden."
"Naast het aansturen van het LED, hadden we ook de regie over de livebeelden. Met onze inhouse kennis en een operator voor de Dual stacked Barco E2-Gen2 TriCombo Multiformat switcher was alles aanwezig om echt onze stempel te drukken op deze show. Het geheel werd ondersteund door onze custom Resolume mediaserver met Surround Spanned 4070Ti Slim Super 16G GPU's, 128 GB Werkgeheugen, 12tb NVMe opslag, AMD Ryzen 7 9800X3D Processor."
Repeteren
Veel leveranciers kunnen vandaag, de donderdag voor de eerste show, hun werk afronden. “Morgen is dan vooral een dag van veel repeteren, dan komen veel artiesten al even langs”, vertelt Schenk. “Elke artiest zet je alvast een paar keer op het podium, met het juiste licht erbij. Alles even goed afspreken ook. Wie komt waar op, wie gaat waar af? Op zaterdag is het dan vooral nog een kwestie van de puntjes op de ‘i’ zetten. Ook komen dan de artiesten langs die er op vrijdag niet konden zijn. Op die manier hebben we iedereen vooraf toch even gezien en gehoord.” Het feit dat alles soepel loopt, maakt dat Schenk en consorten ontspannen naar de show kunnen toewerken. “Natuurlijk is zo’n dag altijd nog wel spannend, er zijn ook altijd onverwachte dingen, maar zoals het nu gaat kijk ik al met veel plezier uit naar de zaterdag.”
Vliegende keeper
Als tijdens de shows alle momenten kloppen, de techniek werkt zoals het hoort en er geen haperingen zijn, dan is Schenk ook zaterdagavond en zondagmiddag (op zondag is er een aangepaste en kortere show, zodat ook kinderen met hun ouders kunnen genieten van Snollebollekes) een tevreden man. Hij is tijdens de shows zelf verantwoordelijk voor alle showtechniek en is in die uren zelf dus ook druk: “Een soort vliegende keeper”, omschrijft hij zelf. “Alles checken bij de mensen in de front of house, geluidslimieten in de gaten houden, alles en iedereen steeds up-to-date houden en vooral kijken of er geen rare dingen gebeuren. En dan natuurlijk zo snel mogelijk schakelen als onverhoopt wél iets geks gebeurt.”
Ombouw
Na de middagshow op zondag begint direct de breek, ook omdat op maandag de boel voor een groot deel weer helemaal opnieuw gaat beginnen. “Volgend weekend staan we hier met twee shows van DJ La Fuente”, legt Schenk uit. “Er zijn dingen die we dan opnieuw gebruiken natuurlijk, maar er staat uiteindelijk wel een beduidend andere set dan dit weekend. We hebben dus een fikse ombouw komende week. Na de show wordt direct begonnen met de schoonmaak en de bevoorrading, maar ook met het leeghalen van de stage en de ‘underworld’, waar ook een hele hoop uit moet. Allemaal om maandag weer een vrije vloer te hebben. Dan begint het circus dus gewoon weer van voor af aan.”
De bijdrage van PyroWorks
Na succesvolle samenwerkingen bij eerdere edities en andere events van Matrixx Events, leverde PyroWorks ook dit jaar weer een knappe prestatie. Het bedrijf was verantwoordelijk voor de complete indoor pyrotechniek een uitdagende klus waarbij veiligheid, precisie en showwaarde perfect samen moesten komen. Volgens Wijnand Wagenvoort van PyroWorks was Snollebollekes Live in Concert een project vol energie en uitdaging. "Een productie van dit formaat vraagt om maximale precisie en een vlekkeloze uitvoering" vertelt hij. "Met meerdere posities, een vliegende DJ-booth en een uitzinnig publiek wil je elk effect op het juiste moment laten knallen. Onze taak is om die momenten visueel te versterken en de beleving naar een hoger niveau te tillen en dat is hier abso-luut gelukt."Tijdens de shows werden op zowel de A- als B-stage, vliegende DJ-booth, ledschermen en trussen door de hele zaal diverse spectaculaire effecten ingezet, waaronder kleurige mines, snelle comets, airbust, waterval, flares en indrukwekkende fonteinen. Eén van de absolute hoogtepunten was de verrassingsset van Alaafrojack, het feestelijke alterego van Snollebollekes. Zo werden onder andere vanuit een vliegende DJ-booth ultra fast comets geschoten en vormde een schitterende waterval van vonken een visueel spektakel boven het publiek.
Voor de afsluiting van de show werd een strak gechoreografeerde airburst-sequence ingezet, waarmee het concert op indrukwekkende wijze werd afgerond. "Bij dit soort producties draait het om timing en afstemming", zegt Wagenvoort. "De effecten moeten naadloos aansluiten op de muziek van begin tot eind. Daarin zit voor ons de uitdaging én de voldoening."
De volledige show werd tijdcode-geprogrammeerd, wat betekent dat elke flits, knal en vonk exact op het juiste moment in de show afging. Geen improvisatie, maar pure precisie als een Zwitsers uurwerk dat synchroon loopt met beats, visuals en performance. Het resultaat: een totaalbeleving die staat als een huis en het publiek van begin tot eind op het puntje van hun stoel hield. Met hun ervaring in indoor locaties en grootschalige producties bewees PyroWorks opnieuw waarom zij al jaren een vaste waarde zijn binnen de Nederlandse eventwereld. "We zijn trots op de samenwerking met het team achter Snollebollekes Live in Concert en kijken nu al uit naar de volgende editie. Het is altijd een feest om samen te mogen knallen."