Inhoud
- Column John Huijbregts: Zestig
- Voorstelronde: PTZ-ontwikkelingen
- Het wereldwijde netwerk van Trans World Radio
- Broadcastvoertuigen: de trein van Video Hilversum
- Innovatie en praktijkervaring: Delimex Trophy
- Ruben Ordeman: Technische vraagstukken oplossen is het allerleukst
- Stap voorwaarts in de LED-evolutie
- Panasonic-projectoren upgraden Heineken Experience
- Duurzame showverlichting in de Efteling
- Elektrische audio-opnamebus: innoveren en vooruitzien
- Stand van zaken: profielspots
- Interview Pinkpop-directie: Het is écht bijzonder wat we hier hebben
- Output Connects met RCF: Topkwaliteit
- Out of the box denken op: Verknipt Festival
- Column Willem Westermann: Regeldruk
- Rentmans ondernemersadvies: gids voor materiaalbeheer in 2025
- Op bezoek bij speakerfabrikant: de evolutie van FBT
In deze bijdrage voor AV & Entertainment Magazine reizen we af naar het pand van TWR (Trans World Radio) in Barneveld. In een prachtige omgeving in de buurt van het Schaffelaar Park bevindt zich TWR Nederland. Onderdeel van deze locatie is het belevingscentrum Missie en Media. Een gesprek met Joost Bastiaans (Manager Media TWR) over deze organisatie met een eigen missie
Door René van de Kolk
TWR (Trans World Radio) Nederland is een christelijke zendingsorganisatie die zich richt op het verspreiden van het evangelie via diverse media. Als onderdeel van het wereldwijde TWR-netwerk, dat actief is in meer dan 190 landen en uitzendt in ruim 200 talen en dialecten, heeft TWR Nederland sinds 1965 een belangrijke rol in het delen van het christelijk geloof. De missie van TWR is om mensen wereldwijd te bereiken met ‘het goede nieuws van Jezus Christus’, aldus TWR Nederland. Dit gebeurt onder meer door het produceren en uitzenden van programma's die aansluiten bij de taal en cultuur van de doelgroep. De programma's behandelen thema's zoals Bijbelstudie, gezondheid, christenvervolging en leiderschap. TWR richt zich op diverse doelgroepen. TWR Nederland biedt een scala aan programma's die online te beluisteren zijn via hun website, social media en de TWR-app.
Programma’s
TWR maakt tevens programma’s die zijn gericht op specifieke doelgroepen, zoals vrouwen en jongeren en ook worden er podcasts aangeboden voor verenigingen, partners in het buitenland en andere geïnteresseerden. TWR Nederland ondersteunt projecten in 26 landen, waaronder Afghanistan, China, Iran, Syrië en Noord-Korea. Door gebruik te maken van radio, audiospelers, internet en andere media, worden miljoenen mensen bereikt in hun eigen taal. In Barneveld bevindt zich het belevingscentrum ‘Missie & Media’, waar bezoekers op interactieve wijze kunnen ervaren hoe het is om het evangelie te horen in gesloten landen. Het centrum is in 2025 volledig vernieuwd en biedt gratis toegang. In dit centrum spreken we met Joost Bastiaans, Manager Media bij TWR Nederland. Al elf jaar werkt hij bij deze organisatie op veel verschillende terreinen. Een groot aantal weken per jaar verblijft Bastiaans in het buitenland om daar partners te helpen op een groot aantal gebieden.
Creatie en techniek
Joost Bastiaans bekleedt in de rol van Media Manager een belangrijke rol binnen TWR Nederland en België en is tevens lid van het managementteam. Zowel in Nederland als België werken er drie medewerkers in zijn team. Met een achtergrond in audiovisuele media en met passie voor creatie en techniek probeert Bastiaans binnen de snel evoluerende wereld van de audiovisuele branche de mogelijkheden te vertalen naar de bedrijfsvoering van TWR. Als Manager Media is Bastiaans verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van mediaprojecten om vervolgens content te verspreiden via diverse kanalen, zoals radio, podcasts en digitale platforms. Daarnaast vertegenwoordigt hij TWR Nederland regelmatig op internationale evenementen en beurzen, wat tevens een bron van inspiratie is.
Wereldwijd
Vol enthousiasme en passie vertelt Bastiaans over zijn afwisselende baan in Barneveld, maar ook over zijn werkzaamheden in verre uithoeken wereldwijd. “Het overdragen van kennis, het verder helpen van anderen, partners, programmamakers of stationmanagers is iedere keer weer leuk en geeft een boel energie." Naast zijn functie als Manager Media werkt hij ook voor de overkoepelende organisatie TWR International in de functie van trainer en maakt hij daarin deel uit van een wereldwijd team van acht trainers. TWR beheert wereldwijd een netwerk van krachtige zendstations en zenderparken. Met deze benodigde infrastructuur is TWR in staat om miljoenen mensen te bedienen in meer dan 190 landen. .
Belangrijke TWR-zenderlocaties
Er zijn enkele belangrijke zenderlocaties die het bereik van TWR mogelijk maken. Op Bonaire staat bijvoorbeeld een van TWR's meest krachtige zenders, met een vermogen van 450 kW op 800 AM. Hiermee bereikt men luisteraars in Latijns-Amerika en het Caribisch gebied, waaronder Venezuela, Cuba, Colombia en Brazilië. In Eswatini (voorheen Swaziland) zendt TWR uit op de korte golf en middengolf met meerdere zenders van 50 tot 100 kW. Monte Carlo is historisch gezien een belangrijk uitzendcentrum met meerdere kortegolfzenders en antennes gericht op Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika. In Estland staat een zender van 125 kW die TWR programma's uitzendt naar Rusland, Oekraïne en de Baltische staten. Deze speelt een belangrijke rol in het bereiken van Oost-Europese luisteraars. Begin juni heeft de internationale afdeling van TWR besloten om nog tot eind oktober van dit jaar de site in Guam (Mikronesische eilandengroep) in de lucht te houden, maar daarna te stoppen met dit station dat beschikt over drie kortegolfzenders (één van 100 kW en twee van 250 kW) en meerdere antennesystemen. Hiermee bedient TWR een groot deel van Azië, van Siberië tot Indonesië.
Naast deze grote zenderparken maakt TWR gebruik van lokale FM-zenders (in samenwerking met partners wereldwijd), satellietuitzendingen (voor directe ontvangst in afgelegen gebieden), internetstreaming en podcasts via platforms zoals TWR360, DAB+ (op kleine schaal verspreiding) en mobiele apps en audiospelers voor persoonlijke luisterervaring.
Studio’s
Bastiaans vertelt over zijn werk waarbij hij dagelijks met veel verschillende zaken bezig is: “TWR produceert bijvoorbeeld in Nederland een aantal programma’s en podcasts en beschikt hiervoor over een aantal studio’s die in eigen beheer zijn. Deze programma’s worden ook geleverd aan externe partijen zoals WILD FM, VRT Radio 1, Groot Nieuws Radio, de Reformatorische Omroep en de Christelijke Omroep.” Bij TWR wordt gewerkt met een team van professionals maar er is ook een grote groep enthousiaste vrijwilligers die frequent ondersteunt bij het opnemen van de programma’s. Zelf presenteert Bastiaans ook een programma, samen met Marije van den Berg, dat onder meer op WILD FM wordt uitgezonden en ook online wordt aangeboden.
Kennis delen
Het delen van kennis op gebied van techniek en programmaproductie, maar ook innovatie is onderdeel van de werkzaamheden van Bastiaans. Regelmatig verblijft hij voor korte of langere tijd in het buitenland, waar aan een groep van geïnteresseerden de benodigde informatie wordt gedeeld. “Dat kan gaan van uitleg van compressors, Adobe Audition tot het compleet begeleiden van een meersporen opname van een kinderkoor. Maar ook kennis op gebied van podcastproductie wordt gedeeld. De lengte van een podcast, het format, de keuze voor de distributie van kanalen, maar ook de wijze van interactie met de luisteraar”, aldus Bastiaans. “Vaak wordt nog gedacht vanuit de clock van een format van een uur bij radio, maar een podcast mag ook twintig minuten of twee uur duren.”
Veelzijdig
In situaties van rampen of calamiteiten ondersteunt TWR door kennis te delen, waar mogelijk faciliteiten te leveren en in te spelen op lokale wensen. “Over het algemeen gaan ontwikkelingen niet snel, maar het verschilt ook per land. In Nederland lopen we wel voorop met merkdenken, het verplaatsen in wat de luisteraar wenst, maar ook in het multimediaal produceren en distribueren van content. In het buitenland liggen heel andere uitdagingen”, aldus Bastiaans. Daarbij doelt hij op de diverse uitdagingen: “In Nepal op vijf kilometer hoogte is geen live radio, in Noord-Korea wordt geprobeerd mondjesmaat de bevolking te voorzien van andere geluiden, in India wordt geprobeerd een deel van de bevolking (vierhonderdmiljoen mensen die nog geen internet hebben) te bereiken en in Thailand werkt een podcast ook, maar kan de gedeelde info vanuit TWR worden gebruikt en vertaald naar een eigen concept en een eigen invulling.” Het onderstreept nog maar eens hoe veelzijdig zijn werk is, uiteraard in samenwerking met zijn collega’s over de hele wereld. Uiteraard hoort ook het bouwen van een studio, het maken van programma's ter plekke en het onderhoud en installatie van zendmasten in diverse landen tot het portfolio van Joost. In samenwerking met een kleine groep collega’s wordt onderling aan elkaar vertelt hoe dat werkt en wordt de kennis gedeeld.
Belevingscentrum
Het belevingscentrum ‘Missie & Media’ van TWR Nederland is uniek te noemen. In het pand van TWR is een indrukwekkende moderne omgeving waarin een aantal situaties van landen waarin TWR actief is, is nagebouwd. Een huis waarin een aardbeving kan worden gesimuleerd en hoe hier mee om te gaan, maar ook een Midden-Afrikaans huisje is ter plekke nagebouwd. Daarin kan vervolgens middels een interactieve App worden ontdekt in welke moeilijke omstandigheden mensen soms wonen en hoe moeilijk het is om dit publiek te bereiken. De mogelijkheden die TWR in haar pakket heeft worden op deze wijze uitgebreid getoond en gepromoot. Het belevingscentrum biedt een interactieve ervaring over wereldwijde zending via moderne media. Bezoekers van het centrum kunnen zeven thematische ruimtes doorlopen, elk met een unieke focus. Door de inzet van audiovisuele technieken, schermen die bij binnenkomst getriggerd worden, touchscreens in maatwerk meubilair waardoor bezoekers gelijktijdig deel kunnen nemen aan een spel. Soundshowers zorgen voor persoonlijke beleving bij de informatieborden. De bezoekers van het belevingscentrum lopen via een bepaalde route door de ruimtes en gebruiken een innovatieve App die de verhalen vertelt.
Bastiaans vertelt vol trots dat hij een zendmast op Bonaire heeft bezocht en daar ter plekke 125 meter hoog in de mast is geklommen en indrukwekkend videomateriaal heeft kunnen opnemen. “Dat materiaal wordt in een VR bril getoond in het belevingscentrum”, vertelt hij. Ook is een heus deel nagebouwd van een zendmast waarin de bezoeker aan een zendmast kan hangen en kan ervaren hoe zwaar dit werk is. Tevens in deze ruimte aandacht voor het ontstaan en de geschiedenis van TWR. In dit belevingscentrum is er ook een onderdeel waarbij optimale interactie van een radiostation met haar publiek wordt uitgelegd en uitgelegd wordt welke mogelijkheden er zijn om in oude en nieuwe media maximaal in contact te blijven met de achterban.