Innovatie en praktijkervaring: Delimex Trophy

Lees het artikel in PDF

Eind mei vond de jaarlijkse Delimex Trophy plaats. Op het eerste oog een kartevenement dat de naam van het Belgische AV-bedrijf Delimex draagt, maar in werkelijkheid veel meer dan dat. Dit unieke evenement brengt namelijk de nieuwste technologieën van Panasonic, de expertise van studenten en docenten Audiovisual Creations en Production Management van RITCS School of Arts en de professionele ondersteuning van Delimex samen. Een inspirerende samenwerking waarin innovatie en praktijkervaring centraal staan.

De Delimex Trophy is sinds 2023 een jaarlijkse kartwedstrijd waarin karttalenten in verschillende leeftijdscategorieën op één dag met elkaar de strijd aangaan bij InKart, in de Belgische plaats Puurs. Tot zover niets bijzonders, zou je zeggen. Het verschil met andere kartwedstrijden is dat verschillende partijen (het Belgische bedrijf Delimex, de RITCS School of Arts en Panasonic) de handen ineen hebben geslagen om het evenement op bijzondere wijze vast te leggen en uit te zenden op nationale televisie en Youtube. Panasonic is daarbij de partner die haar nieuwste technologieën (en apparatuur) beschikbaar stelt, studenten en docenten van de opleidingen Audiovisual Creations en Production Management van RITCS zorgen voor de uitvoering en Delimex zorgt voor de ondersteuning. 

Win-winsituatie
“Dat is inderdaad waar het op neerkomt”, vertelt Delimex-eigenaar Werner Sas, die net als Koert Devlaeminck (Panasonic) en Manu Rombaut (RITCS) is aangeschoven om te vertellen over dit bijzondere project. “Delimex is al jaren partner van Panasonic en RITCS is als grootste filmschool van België een zeer grote klant van ons. Met Delimex wilde ik al heel lang een oefening organiseren en dat is uiteindelijk dit evenement geworden. Het is in mijn ogen uitgegroeid tot een ‘perfect storm’, waarin alles klopt. De studenten hebben een interessant en sexy onderwerp en onze leveranciers hebben de mogelijkheid om speciaal materiaal te laten zien. Daarbij krijgen de studenten op hun beurt dan weer de kans om met de nieuwste spullen en technieken te werken, wat normaal op een school niet altijd mogelijk zal zijn. Echt een win-winsituatie.”

Ideaal scenario
Manu Rombaut (Technisch Producent bij RITCS) kan het alleen maar beamen: “Binnen Audiovisual Creations hebben we verschillende onderwerpen die we aansnijden en sportcaptatie is er daar één van. Sport is en blijft een van de belangrijke markten waar onze studenten uiteindelijk terecht gaan komen, dus dit soort projecten is heel nuttig en belangrijk voor ons.” Door de aanwezigheid van Delimex en Panasonic kan op technisch gebied flink worden uitgepakt (zie kadertekst). Mooi voor de studenten en het eindresultaat, maar zeker ook voor Panasonic zelf, geeft Koert Devlaeminck aan: “Voor ons is dit een ideaal scenario om de connectie te hebben met in dit geval school. Dat is voor ons belangrijk, aangezien de studenten die daar worden opgeleid uiteindelijk in het professionele milieu terecht gaan komen. Daar gaan ze uiteindelijk ook met onze toestellen werken. Wij stellen hier dan graag onze recente materialen beschikbaar om hen daar alvast mee in aanraking te brengen. Elk jaar proberen we dan ook weer nieuwe dingen in te zetten, ook al omdat hier ook mensen uit de broadcastwereld komen kijken en zij dan ook zien wat we te bieden hebben.” Tijdens deze derde editie van de Delimex Trophy is bijvoorbeeld de nieuwe AK-UCX100 studiocamera ingezet, net als de nieuwe UE160 PTZ-camera. “Maar ook de nieuwe boxcamera AW-UB10 die we op een PanaTrack hebben geïnstalleerd”, vertelt Devlaeminck.

De Delimex Trophy captatie
•    10 track side systeem camera’s
•    5 PTZ camera’s
•    1 Box-camera op een track
•    1 draadloze HF camera voor interviews en grid-walk
•    4 On-board camera’s in de karts met zenders
•    1 drone
•    4 LSM-posities voor replay, slowmotion en highlights
De inzet van Panasonic
•    AK-UCX100 (4K-studiocamera met superieure flexibiliteit en toekomstbestendig IP)
•    AK-PLV100 (4K CINELIVE Studio Camera met PL Mount)
•    AW-UE160 (4K PTZ camera met super slow motion)
•    AW-UB10 (4K multifunctionele camera)
•    Panatrack (Flexibel cameratracksysteem van Waterbird)
•    AV-HS6000 (2ME live-video mixer)
•    PT-MZ20KL projector

De inzet van andere leveranciers
•    Fujinon levert 2 DUVO boxlenzen
•    EVS met 4 LSM toestellen
•    Hollyland met videozenders en draadloze intercom


Clusters
Voor de studenten van de studierichtingen Audiovisual Creations en Production Management van de RITCS School of Arts is de Delimex Trophy het project van het jaar. Voor de captatie en uitzending van het evenement wordt een complete studio ingericht, met een professionele regie, kleurcorrectie, slomo’s, replays…alles erop en eraan. Dat gebeurt allemaal door de studenten zelf, uiteraard onder het toeziend oog van docenten en de ervaren krachten van Delimex. “Er zijn ieder jaar zo’n twintig tweedejaars studenten die permanent aan dit project werken”, geeft Manu Rombaut aan. “We richten daarbij zeven clusters in: Audio engineer, Video engineer, RF engineer, Vision engineer, Graphic engineer, Replay engineer en Social media & content engineer. Elk cluster wordt begeleid door één of meerdere docenten of professionals uit de industrie. De twintig studenten worden dan verdeeld over die clusters, met vaste verantwoordelijkheden en taken.”

Zestig man
Door het jaar heen leren de studenten wat er nodig is voor een project als dit en maken ze ook al kennis met de apparatuur die gebruikt gaat worden. “Onze partner Panasonic heeft afgelopen jaar bijvoorbeeld al het hele jaar de videomixer beschikbaar gesteld waarmee de klus uiteindelijk geklaard moest gaan worden. Zo leren ze die mixer al helemaal kennen, zodat het tijdens het evenement zelf allemaal soepel gaat”, legt Rombaut uit. Tijdens de dag zelf wordt het team van twintig personen overigens nog eens uitgebreid met nog zo’n twintig studenten voor operationele toepassingen en de nodige mensen uit de industrie om het allemaal te begeleiden. “In totaal zitten we dan op zo’n zestig man”, rekent Rombaut voor.  De regie werd geleid door Steven De Stickere, een vaste waarde in de captatie van internationale autosport. De presentatie was in handen van ex-Miss België Virginie Claes en voor het commentaar werd gezorgd door Gert Vermersch en Glenn Moeyersoms.

Alles erop en eraan
Het maken van een gedegen cameraplan, het preppen van de apparatuur, de bouw van de studio op locatie…het komt allemaal op het conto van de studenten, zowel het technische deel als het managementaspect. “Simpelweg omdat ze daar het meest van leren”, legt Manu Rombaut uit. “Daarom is er ook bewust voor gekozen om niet met een captatiewagen te werken, maar juist voor een flightcaseregie te kiezen. In zo’n wagen is heel veel al voorbereid, bij een flightcaseregie beginnen ze echt vanaf nul.” Alles wat ze doen wordt ook vastgelegd in een technisch dossier, net als ‘in het echt’ gebeurt, geeft Rombaut verder aan: “Ze bereiden zich, op schaal weliswaar, net zo voor als een bedrijf dat de captatie voor een kampioenschap voetbal of ander groot sportevenement gaat verzorgen. Helemaal echt, met alles erop en eraan.”

Trots
Dankzij de gedegen voorbereiding is de dag technisch gezien uiteindelijk naar wens verlopen, geeft het drietal aan. “Kijk, er gebeuren op zo’n dag veel dingen, maar ze hebben alles keurig opgelost”, geeft Rombaut aan. “Er zijn altijd lastige situaties, maar dat hoort er gewoon bij. Die moeten ze dan naar goed vermogen zien op te lossen en dat is ook dit jaar weer gelukt. Maar we kunnen gerust stellen dat die producties eigenlijk altijd tot een goed einde worden gebracht.” Het maakt dat Rombaut, net als de studenten, met trots terugkijkt op wat er is neergezet rond de Delimex Trophy. “En voor ons geldt dat net zo goed”, haakt Koert Devlaeminck in. “Wij zijn natuurlijk slechts de leverancier van het materiaal, het grote werk zit bij de school en bij Delimex zelf. Wij als Panasonic kunnen alleen maar van de zijlijn toekijken en hopen dat ons materiaal het allemaal goed doet. Dat was gelukkig het geval, maar alle credits gaan wat ons betreft naar de school en naar Delimex. Voor hen zit hier echt heel veel tijd en energie in.”

Met zijn allen
Ook Werner Sas toont zich na afloop een meer dan tevreden participant in het geheel: “Ook wij zijn trots. We hebben het project weer rond gekregen. Alle neuzen in dezelfde richting en alle radertjes hebben gedraaid en hebben hun ding gedaan. Dat geldt voor iedereen. Studenten, leveranciers, sponsors…je kan altijd zeggen dat de ene partij belangrijker is dan de andere, maar er is niet één partij die je kunt missen bij een project als dit.” Manu Rombaut is er het ermee eens: “Kijk bijvoorbeeld naar Panasonic. Zij doen echt een grote logistieke inspanning om alles op tijd op de locatie te krijgen. Dat gaat ook allemaal niet vanzelf natuurlijk. Dus al die bescheidenheid is leuk, maar ook Panasonic en Delimex doen er in het hele productieproces veel voor om dit weer voor elkaar te krijgen. Dat is ook meteen het mooie: we doen dit écht met zijn allen.” 

Netwerk BBQ
Bij deze derde editie van de Delimex Trophy besloot Koert Devlaeminck er vanuit Panasonic een extra dimensie aan toe te voegen. “Ik heb mensen uit ons vakgebied uitgenodigd om te komen kijken naar wat er allemaal gebeurt bij dit evenement en onder het genot van een hapje en een drankje na te praten en te netwerken. Dat gebeurt de laatste tijd te weinig, vind ik. Mensen komen steeds minder buiten, dus dan is een netwerkevenement in een sociale omgeving ideaal om iedereen wél weer eens samen te brengen. Zo geven we ook nog wat meer ruchtbaarheid aan het evenement. Dat werkt ook weer alle kanten op. Mensen zien wat wij en Delimex kunnen, maar zien ook de studenten aan het werk. Dat zijn toch de opkomende talenten. Op die manier komt het hele evenement eigenlijk ook ten goede aan de toekomst van de branche.” 




 

Lees verder: Ruben Ordeman: Technische vraagstukken oplossen is het allerleukst

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment