Inhoud
- Column John Huijbregts: Zestig
- Voorstelronde: PTZ-ontwikkelingen
- Het wereldwijde netwerk van Trans World Radio
- Broadcastvoertuigen: de trein van Video Hilversum
- Innovatie en praktijkervaring: Delimex Trophy
- Ruben Ordeman: Technische vraagstukken oplossen is het allerleukst
- Stap voorwaarts in de LED-evolutie
- Panasonic-projectoren upgraden Heineken Experience
- Duurzame showverlichting in de Efteling
- Elektrische audio-opnamebus: innoveren en vooruitzien
- Stand van zaken: profielspots
- Interview Pinkpop-directie: Het is écht bijzonder wat we hier hebben
- Output Connects met RCF: Topkwaliteit
- Out of the box denken op: Verknipt Festival
- Column Willem Westermann: Regeldruk
- Rentmans ondernemersadvies: gids voor materiaalbeheer in 2025
- Op bezoek bij speakerfabrikant: de evolutie van FBT
De Heineken Experience wilde een upgrade die ervoor zou zorgen dat de rijke geschiedenis van de oorspronkelijke Heineken-brouwerij in Amsterdam op een meeslepende manier tot leven gebracht zou worden. BeamSystems heeft er uiteindelijk met onder andere zesentwintig RZ690-projectoren van Panasonic voor gezorgd dat het verleden naar het heden is gehaald.
De Heineken Experience in Amsterdam is al decennialang een grote publiekstrekker. Nu lag er de uitdaging om de populaire trekpleister te vernieuwen en herontwerpen, met als doel het brouwproces tot leven te brengen via een reeks meeslepende, interactieve 3D-projecties. BeamSystems koos voor 26 compacte en betrouwbare Panasonic PT-RZ690 1-Chip DLP-projectoren om in de hele installatie een constante visuele kwaliteit te garanderen. Daarbij werd hun expertise ingezet om een naadloze integratie binnen het totaalconcept te waarborgen.
Immersive experience
De Heineken Experience is een van de meest opvallende experiences van Amsterdam. Sinds de opening in 2001 trekt de locatie jaarlijks meer dan een miljoen bezoekers. Gevestigd in de oor-spronkelijke Heineken-brouwerij uit 1867, biedt de experience een diepgaand inzicht in de rijke geschiedenis van Heineken, die meer dan honderdvijftig jaar omspant. Bezoekers krijgen de kans om zich onder te dompelen in het brouwproces terwijl ze door een 3D-brouwhuis dwalen. Aan het einde van de tour kunnen bezoekers genieten van een koud Heineken biertje.
Upgrade
BeamSystems, specialist in meeslepende audio-visuele oplossingen, werd in 2017 voor het eerst ingeschakeld om Panasonic DLP-projectoren te installeren. In 2024 werd het Amsterdamse bedrijf opnieuw benaderd voor een upgrade, inclusief een technisch herontwerp van de volledige experience. Als creatief-technische partner van Heineken speelde BeamSystems een leidende rol in de conceptontwikkeling en uitvoering van het project. Dankzij hun expertise konden de indrukwekkende visuals van de toonaangevende Panasonic-projectoren niet alleen binnen het budget worden gerealiseerd, maar ook bijdragen aan hogere bezoekersaantallen. BeamSystems heeft in de redesign het creatieve concept van NorthernLight weer volledig tot leven gebracht. NorthernLight is de creatieve partner die dit prachtige concept heeft ontwor-pen en tot uitvoering heeft gebracht.
Duurzaam
Met duizenden bezoekers die dagelijks door de experience lopen, moest de AV-technologie betrouwbaar en robuust zijn. Voor de upgrade draaide elke Panasonic DLP-projector al acht jaar lang dagelijks tussen de tien en twaalf uur, wat neerkomt op ongeveer 35.000 bedrijfsuren en dat met minimaal onderhoud en schoonmaak in die periode. De keuze van BeamSystems voor Panasonic's duurzame SOLID SHINE laser DLP-projectoren voor een langdurige vaste installatie kwam hierbij goed tot zijn recht, met een hoger rendement op investering in vergelijking met LCD-projectoren. Het filterloze, stofbestendige optische ontwerp verhoogt de betrouwbaarheid en elimineert de noodzaak om regelmatig filters te vervangen, zoals bij LCD-projectoren.
Modernisering
Om de experience te moderniseren, koos BeamSystems voor Panasonic's PT-RZ690 1-Chip DLP projectoren, met zesentwintig exemplaren verspreid over de locatie en één 1-Chip DLP3 PT-FRZ50 projector in het ontvangstgebied. Vier Panasonic RZ690 projectoren werden geplaatst in de brouwkamer om het brouwsproces tot leven te brengen en tien in het bottelruimte van de experience. Drie extra projectoren waren in elke van de vier entertainmentkamers geplaatst, waar ze levendige beelden tonen terwijl bezoekers zich ontspannen na het aanschouwen van het brouw- en bottelproces.
RZ690
De RZ690 projectoren van Panasonic garanderen tot 20.000 uur onderhoudsvrije projectie. Door hun compacte formaat en het aanbod van zoomlenzen boden ze de meest kosteneffectieve oplossing voor het continu leveren van hoogwaardige beelden. Ze zijn bij uitstek geschikt voor immersive experiences van dit type, waar projectoren het hele jaar door, van zons-opgang tot zonsondergang, continu moeten draaien, zelfs met gematigde stofinbreng door de ouderdom van het gebouw. Alle projectoren zijn voorzien van korte of ultra-korte projectielenzen, wat de installatieflexibiliteit vergroot en verbluffende 3D 360 graden beelden biedt die worden begeleid door informatieve voice-overs en muziek. Alle projecto-ren zijn via robuuste SDI-connectoren met het netwerk verbonden, waarbij BeamSystems rekening heeft gehouden met potentiële upgrades naarmate de inhoudseisen in de toekomst veranderen.
Betrouwbaar
Om de scherpe, hoogwaardige beelden van de Panasonic-projectoren te complementeren, installeerde BeamSystems ook een trillende vloer. Hierdoor worden de bezoekers niet alleen ondergedompeld in de geluiden en beelden, maar ervaren ze ook de trillingen die te voelen zijn tijdens het bottelingsproces. Jozef Hey, CEO en oprichter van BeamSystems, zegt: "Heineken wilde de ervaring moderniseren. Ons ontwerp moest niet alleen kosteneffectief zijn, maar ook van hoge kwaliteit en uiterst betrouwbaar. Eerlijk gezegd zouden we geen andere projectoren vertrouwen om deze capaciteiten te leveren dan die van Panasonic."
Compact
Met slechts vier dagen om het project op te bouwen en de projectoren te installeren, had BeamSystems er volledig vertrouwen in dat de RZ690-projectoren de vereiste kleurprestaties, betrouwbaarheid en helderheid zouden leveren om de Heineken Experience opnieuw vorm te geven zodra de attractie heropend werd. De ervaring van BeamSystems met het werken binnen strakke tijdschema's was van onschat-bare waarde om ervoor te zorgen dat de installatie zonder problemen en op tijd werd voltooid. De installatie omvatte het upgraden van bevestigingspunten in alle ruimtes om de projectoren op de gewenste plekken te kunnen monteren, waarbij de projectoren onder verschillende hoeken werden geplaatst. Omdat de experience gewoon open was voor bezoekers, hebben BeamSystems, Northern Light en Panasonic zorgvuldig nagedacht over de exacte installatieplekken, zodat de projec-toren niet zouden trillen door ongewenste vibraties, die het beeld (en daarmee de algehele bezoekerservaring) konden verstoren. De compacte vormfactor van de RZ690 maakte het mogelijk om de projectoren in krappe ruimtes te installeren. BeamSystems kon de projectoren vervolgens eenvoudig opnieuw kalibreren en zorgen voor kleurmatching en blending, dankzij hun expertise en Panasonic's Geometry Manager Pro-software.
Grotere interactiviteit
Als technische partner van Heineken speelde BeamSystems een cruciale rol in het verbeteren van de Heineken Experience, om het creatieve concept van NorthernLight zo goed mogelijk uit de verf te laten komen. Van het verfijnen van het concept tot de uitvoering zorgde BeamSystems ervoor dat de nieuwe AV-opstelling maximale betrokkenheid en een meeslepende ervaring voor bezoekers biedt. De herontworpen experience maximaliseert de interactiviteit, waardoor meer dan tweehonderd bezoekers per uur kunnen genieten van de vernieuwde rondleiding, mogelijk gemaakt door geavanceerde projectietechnologie van Panasonic. Jozef Hey concludeert: "De Panasonic-projectoren functioneren vlekkeloos en zijn onderhoudsvrij. Sinds hun installatie in de Heineken Experience hebben we er slechts één hoeven vervangen ze doen gewoon wat ze moeten doen en leveren daarbij visuele kwaliteit die ongeëvenaard is."
De credits
Opdrachtgever: Heineken Experience
Panasonic oplossingen: 26 x Panasonic PT-RZ690 1-Chip DLP Projectoren en 1 x PT-FRZ50 laser pro-jectorPartners: BeamSystems (creatief-technische uitvoering en redesign) en Northern Light (creatief concept en ont-werp Heineken Experience)
Distributeur: Output Professional