Inhoud
- Column John Huijbregts: Zestig
- Voorstelronde: PTZ-ontwikkelingen
- Het wereldwijde netwerk van Trans World Radio
- Broadcastvoertuigen: de trein van Video Hilversum
- Innovatie en praktijkervaring: Delimex Trophy
- Ruben Ordeman: Technische vraagstukken oplossen is het allerleukst
- Stap voorwaarts in de LED-evolutie
- Panasonic-projectoren upgraden Heineken Experience
- Duurzame showverlichting in de Efteling
- Elektrische audio-opnamebus: innoveren en vooruitzien
- Stand van zaken: profielspots
- Interview Pinkpop-directie: Het is écht bijzonder wat we hier hebben
- Output Connects met RCF: Topkwaliteit
- Out of the box denken op: Verknipt Festival
- Column Willem Westermann: Regeldruk
- Rentmans ondernemersadvies: gids voor materiaalbeheer in 2025
- Op bezoek bij speakerfabrikant: de evolutie van FBT
Op Recreatieterrein Strijkviertel in Utrecht vond op 7 en 8 juni de tiende editie van Verknipt Festival plaats. Dat festival voor (hard) techno en andere hardere dancemuziek is door de jaren heen uitgegroeid tot een festival van formaat en dit jaar is volgens technisch producent Jeroen de Haan het 'productionele niveau nog een tandje hoger gezet.' We spraken hem tijdens de opbouw.
Fotografie: Verknipt
Het is de donderdag 5 juni wanneer we Jeroen de Haan treffen op Recreatieterrein Strijkviertel. De opbouw van Verknipt Festival is daar zo’n anderhalve week eerder begonnen en is volgens planning verlopen, dus hij kan tijd vrijmaken om te vertellen over de (technische) stappen die ook dit jaar weer gezet zijn. De technisch producent zit zo’n twintig jaar in het vak en was eerder bijvoorbeeld werkzaam bij Apex Productions. “In die functie deed ik ook al werkzaamheden voor Verknipt”, vertelt hij. “Uiteindelijk is dat gegroeid en ben ik de technische productie gaan doen. Op een gegeven moment hebben de mensen van Verknipt toen gevraagd of ik rechtstreeks voor hen wilde gaan werken. Dat is nu zo’n anderhalf jaar geleden.”
Groeien
Verknipt is veel meer dan ‘enkel’ Verknipt Festival. Zo zijn er bijvoorbeeld ook Verknipt Croatia, Verknipt Rave The Planet (Berlijn), Verknipt Austria en natuurlijk Verknipt ArenA, ’s werelds grootste 360 graden rave, die op 19 juli weer in de Johan Cruijff ArenA gaat plaatsvinden. “Daar gaan ook weer heel mooie dingen gebeuren, begrijp ik van Maarten Hoogland, die daar de productie uitvoert”, geeft De Haan aan. “Het zijn nogal wat producties zo. Het is doorpoten, voor het hele team, maar het is vooral ook heel erg leuk.” Dat leuke zit ‘m volgens De Haan ook in het feit dat hij Verknipt door de jaren heen steeds verder heeft zien groeien: “Als je het vergelijkt met een paar jaar geleden, dan zie je echt een heel stijgende lijn wanneer je kijkt naar wat we hier allemaal neerzetten. De stage designs, de vernieuwingen die we doorvoeren…allemaal om de productie steeds weer naar een hoger niveau te trekken.”
Anders dan anders
Ook dit jaar zijn er weer dingen ‘anders dan anders’ bij Verknipt Festival. “Dat begon onder andere met een telefoontje dat ik kreeg van Wouter de Kruijf. De Gallery Dome van De Kruijf Tenten biedt onderdak aan één van onze area’s en nu bleek dat ze iets nieuws uitgevonden hadden. Er was iets bedacht waardoor de tent nu per spant tot vier ton belast kan worden, waar dat eerst anderhalve ton was. Dat vergroot je mogelijkheden natuurlijk gigantisch en daar hebben we dit jaar dan ook meteen dankbaar gebruik van gemaakt.” Het telefoontje van De Kruijf kwam in maart van dit jaar. De Haan: “Het heeft sowieso allemaal een korte aanlooptijd gehad, omdat we eerst ook nog een editie van Verknipt in de Ziggo Dome hebben gehad en we daar voor het eerst werkten met ontwerpbureau 360 Show Design. We wilden kijken of dat een goede match was, voordat we met hen ook voor het festival verder zouden gaan. Daardoor is de aanlooptijd van de technische productie voor dit weekend heel kort geweest op het gebied van stagedesign.”
Out of the box
De hogere daklast is niet de enige stap die op productioneel gebied gezet is. In twee andere area’s zijn volgens De Haan ‘out of the box constructies’ neergezet, waar heel wat teken- en rekenwerk aan vooraf is gegaan. “Bij area 1 zit ‘m dat in twee standalone veldtorens die we hebben gebouwd”, geeft hij aan. “Normaal bouw je zo’n toren met S52 truss. Daar zijn bestaande blokken voor waar truss op past. Daar kun je dan dingen aanhangen en het omhoog gooien. Maar door het gewicht dat we er hier aanhangen, ging dat niet werken. Onderaan de streep zou de truss dan gewoon gaan knikken. Dus we hebben nu een combinatie gemaakt van Coreworks – die hebben een zwartstalen toren gebouwd met een rollerbeam bovenop. Ik heb met Ronnie Santegoeds (Advanced Approach, red.) gekeken naar hoe we het zouden kunnen gaan doen en zijn toen tot het ‘out of the box idee’ gekomen om een sleeveblock te maken van S52 box corners, met 50mm koppelbussen ertussen. Een sleeveblock van truss dus. Ontzettend stevig. Volgens mij zitten we met alleen al de truss, zonder fixtures dus, nu rond de 1600 kilo per toren.”
De bijdrage van Spectrum AV
Voor Verknipt Festival verzorgt Spectrum AV op 3 area’s de verlichting en het geluid. “In nauwe samenwerking met Technisch producent Jeroen de Haan en de ketenpartners realiseren we per stage een beleving die perfect aansluit op de sfeer en energie van het evenement”, vertelt Lex Willems. “In de Surge Area — het grootste en meest indrukwekkende podium — zijn maar liefst 96 ADJ Vizi Beam CMY armaturen ingezet. Deze krachtige beamfixtures met CMY-kleurmenging zorgden voor een intense, strakke look die perfect aansloot bij de visuals en scenografie. Door het slimme lichtontwerp van 360 Show Design ontstond een gelaagde showervaring, afgestemd op het energieke publiek van Verknipt.”
“Op audiogebied leverden we een volledige L-Acoustics line-up, met onder meer K1, K2 en V-Dosc systemen. Door de combinatie van nauwkeurige spreiding, hoge output en vertrouwde betrouwbaarheid was de sound op elk podium optimaal — van de grote outdoor stages tot de meer intieme area’s. Verknipt is voor ons een schoolvoorbeeld van hoe techniek en beleving samenkomen. Dankzij nauwe samenwerking, moderne materialen en een ervaren team, zijn we er trots op om bij te kunnen dragen aan de uitzonderlijke kwaliteit van dit festival.”
Zwevend DJ-dak
Een andere uitdaging was het DJ-dak dat gebouwd is. De Haan: “Dat is ruitvormig en aan de voorkant helemaal zwevend. We hebben het aan de onderkant en de bovenkant gefixeerd met tuidraden en het helt in een bepaalde hoek iets achterover, waardoor het esthetisch heel erg strak is. Ook hier was geen standaard manier voor. Het is niet een kapje dat je gewoon opbouwt en even overeind trekt. Hier zijn ook dagen voorbereidend werk aan voorafgegaan samen met onze partners, maar het resultaat is er dan ook naar.”
De bijdrage van PyroWorks
“Wat een binnenkomer! Sinds de spectaculaire oud en nieuw-editie is Verknipt opdrachtgever van PyroWorks”, vertelt Martin Meindertsma. “De relatie werd tijdens het Verknipt Festival voortgezet met niet één, maar twee grandioze eindshows op beide showdagen.”
PyroWorks verzorgde tegelijkertijd shows op twee verschillende locaties binnen hetzelfde evenement: de industriële outdoor mainstage (Fusion) én de iconische, rauwe hangar tentstage (Surge). En dat bleef niet onopgemerkt.
Op de outdoor stage kreeg het publiek een spectaculaire pyroshow voorgeschoteld met maar liefst 1.070 precies getimede single-shot PSE-effecten, volledig gesynchroniseerd met de beats van de finale. Tegelijkertijd zorgden in de Hangar 418 krachtige PSE-explosies voor een overweldigende indoor climax die de tent deed beven.
De bijdrage van PyroWorks
“Wat een binnenkomer! Sinds de spectaculaire oud en nieuw-editie is Verknipt opdrachtgever van PyroWorks”, vertelt Martin Meindertsma. “De relatie werd tijdens het Verknipt Festival voortgezet met niet één, maar twee grandioze eindshows op beide showdagen.”
PyroWorks verzorgde tegelijkertijd shows op twee verschillende locaties binnen hetzelfde evenement: de industriële outdoor mainstage (Fusion) én de iconische, rauwe hangar tentstage (Surge). En dat bleef niet onopgemerkt.
Op de outdoor stage kreeg het publiek een spectaculaire pyroshow voorgeschoteld met maar liefst 1.070 precies getimede single-shot PSE-effecten, volledig gesynchroniseerd met de beats van de finale. Tegelijkertijd zorgden in de Hangar 418 krachtige PSE-explosies voor een overweldigende indoor climax die de tent deed beven.
“Deze vuurwerkmeesterwerken kwamen tot leven dankzij een ijzersterke samenwerking met 360 Show Design. Onder hun creatieve regie smolten licht, lasers, LED, muziek, SFX én onze pyro samen tot een ultieme beleving”, aldus Meindertsma. “De energie, de samenwerking, de uitvoering – alles klopte. We zijn trots op wat we met ons team samen met Verknipt hebben neergezet en kijken nu al uit naar de volgende show in de Johan Cruijff ArenA. Dit smaakt naar meer!”
“Deze vuurwerkmeesterwerken kwamen tot leven dankzij een ijzersterke samenwerking met 360 Show Design. Onder hun creatieve regie smolten licht, lasers, LED, muziek, SFX én onze pyro samen tot een ultieme beleving”, aldus Meindertsma. “De energie, de samenwerking, de uitvoering – alles klopte. We zijn trots op wat we met ons team samen met Verknipt hebben neergezet en kijken nu al uit naar de volgende show in de Johan Cruijff ArenA. Dit smaakt naar meer!”
“Bij Area 4 hebben we B100 truss ingehangen, maar dan in een overspanningsvorm van zo’n 31 meter, beplakt met onder andere ledtegels en stroboscopen”, vertelt De Haan verder. “De PA-torens zijn daar ook zwart. Bij deze area is het zo dat de truss eigenlijk ook meteen het decor maakt. In dit geval kon dat ook echt alleen met die B100 trussen, omdat die sterk genoeg zijn om zo’n grote overspanning mee te maken met hetgeen wat we erin wilden verwerken.”
De bijdrage van Maessen Tentsupply
“Al sinds enige jaren werken we samen met het team van Verknipt Festival, waarin Jeroen de Haan de scepter zwaait en onze samenwerking meer dan prettig en zeer professioneel is”, vertelt Roderick van den Hoek. “Naast de festivals bij Taets Art and Event Park, zoals Verknipt Koningsdag, leveren we ieder jaar ook weer op Verknipt Festival vele vierkante meters tentstructuren.
Lockers: 800m2
Diverse barren: 600m2
EHBO; 200 m2
Merchandise: 300m2
Crew restaurant: 250m2
Opslag: 200m2
Artist area: 250m2
Security: 150m2
Accreditatie: 200m2
Awareness: 100m2
FOH: 100 m2
Diverse overkappingen voor publiek: 1000m2
“In nog geen twee dagen tijd wisten we dit met elkaar te realiseren”, legt Van den Hoek uit. “Mede door de strakke planning en goede communicatie kunnen we dit bereiken met elkaar en iedere keer weer streven naar perfectie.” Door de aansluiting van Maessen Tentsupply bij de Veldeman Group is een passende oplossing nooit ver weg en altijd voor de hand liggend. “De TFS structuren beginnen bijvoorbeeld bij 20 meter breed en stoppen bij 60 meter breedte, met een spantbelasting tot ruim zes ton. De Boxx bouwen we vanaf 20 meter breed tot 70 meter breedte met een spantbelasting tot wel tien ton. We zien daarom de toekomst en samenwerking met Verknipt met heel veel plezier tegemoet.
Snelheid en duidelijkheid
Wat scheelde aan voorbereidingstijd is het feit dat de terreinindeling van Verknipt Festival nagenoeg hetzelfde is gebleven. “Qua stroomplan hoefde bijvoorbeeld weinig veranderd te worden, op wat kleine aanpassingen na”, legt De Haan uit. “Ik ben vooral druk geweest met het vertalen van het ontwerp naar goede technische tekeningen en de daaropvolgende communicatie met de leveranciers, zodat we er samen voor kunnen zorgen dat het gaat werken. Die leveranciers betrek ik graag zo vroeg mogelijk, zodat we nooit voor verrassingen komen te staan. Groot voordeel voor mij is dat ik qua tekeningen werk met SCAD Re-Event, van AniVizzion. Daarin beschik ik ook over de libraries van onze leveranciers, dus ik kan ook daadwerkelijk hun spullen intekenen. Snelheid en duidelijkheid, daar komt het op neer.”
Goede band
Qua leveranciers werkt Jeroen de Haan graag met vaste partijen. “Misschien kun je weleens goede deals sluiten als je branchebreed gaat shoppen, maar ik ben van mening dat je beter een iets kleiner netwerk kunt hebben met leveranciers waar je dan een heel goede band mee opbouwt. Als je dan een keer financieel iets meer ruimte nodig hebt, dan kun je dat ook altijd bespreekbaar maken, gewoon omdat je weet wat je aan elkaar hebt.” Dat ‘weten wat je aan elkaar hebt’ komt ook op locatie altijd weer tot uiting en resulteert ook nu weer in een soepele opbouw, geeft De Haan verder aan: “De eerste dag ben je vooral alles aan het uitzetten en rijplaten aan het leggen, waarna al snel de jongens met staal en layher aan de slag gaan. De siteproductie gaat eerst met de buitenste hekkenlijn aan de gang en dan steeds verder naar binnen werken. De techniek is uiteindelijk afgelopen dinsdag pas echt begonnen, de rigging voor de tent hing er toen al wel in.”
De bijdrage van Roxxi
Roxxi werkt al jarenlang samen met Verknipt Festival aan de aankleding van het evenement. Een samenwerking die soepel verloopt dankzij wederzijds vertrouwen, creativiteit en een gezamenlijke focus op kwaliteit. Door de jaren heen heeft Verknipt een duidelijke stijlontwikkeling doorgemaakt — van kleurrijk en speels naar strak, modern en minimalistisch. “Voor Roxxi is het telkens weer een mooie uitdaging om met onze decors aan te sluiten bij deze veranderende stijl en er iets eigens aan toe te voegen”, vertelt Flôr Brohm.
“Onze vaste plek binnen het festival is de Area 1, een bijzondere locatie aan het water, omgeven door natuur. Dit jaar stonden spiegels centraal in het ontwerp. De reflecties van water, omgeving en bezoekers creëerden een levendig spel van licht en sfeer, waardoor elke hoek van de area een eigen karakter kreeg. In slechts twee dagen bouwden we met een ervaren team de volledige stage: van layherconstructies tot torens bekleed met op maat gemaakte spiegelpanelen. Het resultaat was een opvallende, stijlvolle area die perfect past binnen de visie van Verknipt. Voor ons is het elke keer weer een feest om met het Verknipt-team samen te werken. De korte lijnen, het wederzijdse vertrouwen en het gezamenlijke streven naar kwaliteit maken deze samenwerking bijzonder.”
Leveranciers
Het zwaartepunt van de opbouw lag op de woensdag. “Ik was hier gisteren om zes uur ’s ochtends en heb eigenlijk niet meer stil gestaan tot een uur of zeven ’s avonds. Gisteren en vandaag zijn wel echt de piekdagen. Morgen is dan nog vrij rustig. Opruimen, dingen afronden en in de avond programmeren.” Het is allemaal gebeurd op de manier die bij Verknipt, maar zeker ook bij Jeroen de Haan zelf past, geeft hij aan: “We doen het hier echt met zijn allen samen. Je kan wel alles gaan micro-managen, maar ik laat veel liever onze leveranciers gewoon doen waar ze goed in zijn. We geven hen graag het vertrouwen en dat kan natuurlijk ook als je al lang samenwerkt.” De Haan zelf heeft wat dat betreft misschien wel het ideale pad bewandeld naar de functie die hij nu bekleed. “Door de jaren heen heb ik alle kanten wel gezien. Ik heb bij Ampco Flashlight gewerkt, maar ook in het magazijn van Rent-All en heb ook even deco en pyro gebouwd. Daarnaast heb ik via diverse wegen jarenlang layher gebouwd voor bijna alle grotere partijen in Nederland en ben ik op Lowlands al jarenlang een vertrouwd gezicht als Manitou-chauffeur. Als je alle takken van sport gezien hebt, praat dat ook veel makkelijker met je leveranciers. Dat werpt elke keer weer zijn vruchten af.”
De bijdrage van Screenit
De Belgische LED-specialist Screenit trok alle registers open met de vuurdoop van twee gloednieuwe LED-oplossingen: Frameled Pulse Q100 en Frameled Touran 6.2. Beide systemen kregen er een eigen podium – letterlijk – en maakten hun debuut rechtstreeks van transport, vers uit de eerste productiebatch.
De Touran 6.2 werd meteen op de proef gesteld met een schermoppervlakte van 102 m² in zijn natuurlijke habitat: de openlucht. Zelfs wanneer de zon kort door het wolkendek brak, bleef de visuele impact gegarandeerd dankzij een gekalibreerde helderheid van 8500 nits. De regenbuien vormden evenmin een uitdaging: het systeem draaide de volledige productie 100% storingsvrij. Een overtuigende praktijkproef die de betrouwbaarheid en functionaliteit van deze LED-oplossing voor de veeleisende festival- en touringmarkt onderstreepte.
Ook de langverwachte Pulse Q100 (in februari nog bekroond met de prestigieuze Best of Show Award in de categorie AV Technology op ISE) kwam voor het eerst live in actie. In samenwerking met verhuurpartner VCL vertaalde Screenit 464 meter van deze innovatieve videostrip naar een immersieve setup voor de mainstage, opgebouwd uit 24 kubussen en een trusslijn van 44 meter die de ogen van de feestgangers rechtstreeks naar het spektakel aan de booth leidde.
Logistiek
Als locatie brengt ook Strijkviertel een flinke uitdaging met zich mee voor wie een evenement van het formaat Verknipt wil neerzetten. De Haan: “De enige plek waar je fatsoenlijk het terrein op kan is via de hoofdweg. Alles moet over diezelfde weg naar binnen en naar buiten. Er loopt ook een fietspad over het terrein, maar als je elkaar daar tegenkomt met een Manitou, dan kun je elkaar niet passeren. De eerste paar dagen dat we hier aan het werk zijn mogen we bovendien het park niet afsluiten, waardoor je soms aparte situaties krijgt. Mensen die er met hun hond lopen omdat ze dat nu eenmaal altijd doen. En tot onze verrassing kwamen op de eerste dag van de opbouw ook de nodige kranen en shovels en dergelijke aanrijden, omdat ze bij de rugbyclub hierachter een veld gaan vervangen. Maar goed, we kennen die grond- en loonwerkers wel en die gaven gelukkig aan dat ze het niet zo erg vinden als ze af en toe even moeten wachten. ‘Het wordt vanzelf vier uur’, grappen ze dan.”
De bijdrage van Advanced Approach
Voor Verknipt Festival vertaalde Advanced Approach het creatieve ontwerp van de DJ-overkapping en twee veldobjecten naar een technisch uitvoerbaar en bouwbaar concept. “We verzorgden daarbij ook de bijbehorende technische documentatie”, vertelt Ronnie Santegoeds. “Daarnaast coördineerden we de communicatie met alle betrokken disciplines – van materiaalkeuze en machinerie tot planning, rapportage en technische afstemming. De volledige montage en demontage op locatie viel eveneens onder onze verantwoordelijkheid, waarmee we het traject van concept tot realisatie volledig ondersteunden.”
Afrondende fase
Gevraagd naar wat vandaag en morgen nog moet gebeuren voor het feest zaterdag kan losbarsten, neemt De Haan de planning door: “Vandaag gaat er nog een heleboel led omhoog en wordt de audio verder afgebouwd. Area 4 is bijna klaar, daarna gaan ze dan nog aan Area 1 beginnen. Onze decorpartij gaat vandaag afronden als het goed is. Pyro is vandaag nog erg druk. Met twee van de vier area’s zitten we in de afrondende fase, eentje is helemaal klaar en de andere leveren we morgenmiddag op. Daarna kan het programmeren beginnen.” De Haan kan ontspannen toewerken naar het moment waarop de deuren zaterdag open gaan: “Je blijft altijd dingen tackelen, maar echt stressvol zal het niet meer worden. Tijdens de festivaldagen zelf ben ik actief als Hoofd Productie, samen met projectmanager en collega Koen van Engelen, en na die dagen breekt voor mij een moment aan waar ik gek genoeg ook altijd ontzettend van geniet: het begin van de afbouw. Dat moment waarop je weet dat alles goed is gegaan en dat je met zijn allen gaat knallen om het terrein weer snel op te kunnen leveren, dat vind ik prachtig. Eén motto: alles moet weg. En dan de beuk erin. Vorig jaar hebben we het voor elkaar gekregen om alle techniek er in één dag uit te krijgen. Pittig, maar mooi als dat lukt en de machine dus weer goed geolied bleek.”
Verduurzamen
Ook bij Verknipt Festival is dit jaar weer verder ingezet op verduurzaming. “We hebben bijvoorbeeld waterpunten gerealiseerd op het terrein en hebben de crew gezegd dat ze een eigen fles moeten meenemen. Dat scheelt uiteindelijk gigantisch veel plastic bekertjes die je anders over het terrein verspreid ziet liggen”, vertelt Jeroen de Haan.
Ook qua stroomvoorziening is nagedacht over duurzaamheid, geeft hij verder aan: “Dit hele gebied hier, dus de catering, EHBO, koelcontainers en de entree….dat draait allemaal op accu. Die accu wordt wel ondersteund door een aggregaat. Als de accu onder de twintig procent komt, dan gaat ‘ie bijladen. Volgens mij hebben we hier in één week tijd met één accu nu zo’n 85 liter diesel gebruikt. En dat is dan ook nog eens HVO100 biodiesel.
De bijdrage van Gigant International
“In opdracht van Verknipt hebben we dit jaar weer de podia en constructies geleverd”, vertelt Willem Luijten. “Dat doen we al sinds 2019. We hebben in samenwerking met Jeroen de Haan en de andere technische leveranciers twee outdoor en twee indoor area’s ontworpen. Alle podia zijn voorzien van publieksruimtes achter de artiest en afgewerkt met zwart hekwerk. We merken dat dit steeds vaker een wens is, zeker in dit muziekgenre. Om deze reden hebben we hier de afgelopen jaren de nodige investeringen in gedaan. Naast de area’s hebben we ook op het terrein nog constructies gebouwd, zoals voetgangersbruggen en signing torens. Dit alles natuurlijk onder leiding van onze top crew op locatie! We hebben alles gebouwd in vijf dagen en braken alles verspreid over vier dagen weer af. Nu kijken we alweer vooruit naar Verknipt Arena in juli. De Verknipt trein dendert door en we zijn blij dat we daar ook weer bij mogen zijn!”
De bijdrage van F&L
“In opdracht van Verknipt hebben we dit jaar opnieuw mogen bijdragen aan een geslaagde editie, met een sterke focus op duurzaamheid”, vertelt Joris van Dijk, Projectmanager bij F&L Powerrental. "Voor deze editie leverden we diverse duurzame tijdelijke stroomvoorzieningen, waaronder accupacks voor het productiedorp en Stage V-machines die draaien op HVO100-brandstof. Op die manier beperken we de impact op de omgeving en dragen we actief bij aan de verduurzaming die Verknipt nastreeft.”
"Ook de volledige water aan- en afvoer voor sanitaire voorzieningen én (crew-)catering is door ons verzorgd", aldus Van Dijk. De uitvoer op locatie lag in handen van Team Infra. F&L Powerrental werkt al jaren intensief samen met Team Infra. Ze denken mee in het voortraject en zorgen ervoor dat stroom- en waterplannen zo efficiënt mogelijk worden uitgewerkt en uitgevoerd. "Daarbij werken ze nauw samen met onze klant – in dit geval Verknipt – en zijn ze van begin tot eind betrokken."
“Een duidelijke structuur en heldere communicatie zijn essentieel om een project als Verknipt soepel te laten verlopen. Dat ontzorgt de klant en zorgt ervoor dat alles volgens planning verloopt. Het contact met Jeroen de Haan verloopt altijd erg prettig en direct”, aldus Van Dijk. Martijn Wezenberg, mede-eigenaar van Team Infra, sluit zich daarbij aan: “Het contact met Jeroen is intensief en zonder poespas, gewoon lekker direct en goed. Dat werkt prettig. Mede daardoor kunnen we elk jaar samen een succesvolle editie neerzetten.”
Materiaallijst:
- 2 accupacks - deze worden tussentijds opgeladen met aggregaten:
- 3x synchroonset 2x 300kVA Load on Demand
- 1x 60kVa en 1x 100kVA voor de opbouw en de nachturen
- 5 synchroonkasten
- 62 verdeelkasten van verschillende formaten
- 6.565m kabels
- 2.450m powerlockkabels
- 1.830m waterslangen (zowel voor schoon- als vuilwater)
- 5.000L watertank
De bijdrage van VRF
VRF kijkt weer terug op een geslaagde editie van Verknipt. Vanuit VRF zijn Rick de Kruijff (Head of rigging) en Luc van Steensel creatief betrokken en zij zorgden dat alles in de juiste banen werd geleid.
Voor de afgelopen producties was VRF verantwoordelijk voor alles op het gebied van rigging in Area 2, die dient als de mainstage van het festival en was gevestigd in een tent van De Kruijf Tenten. Op het gebied van rigging was VRF eindverantwoordelijk voor de realisatie van het complete riggingplan. Door de complexiteit van deze constructie is er een afwijkende constuctieberekening gemaakt door De Kruijf Tenten.
“Dit complexe ontwerp bestond uit een zware constructie van NEXT Truss NBR104 Black waarbij wij de lasten goed hebben weten te verdelen door het gebruik van evenaars, die bestonden uit P-36R truss. VRF heeft de resterende rigging gerealiseerd aan de dakconstructie van de tent”, legt Rick de Kruijff uit. “Met de toepassing van ons BroadWeigh Loadcell systeem hebben we kunnen controleren dat alle lasten binnen de gestelde marges bleven. De Lodestar motortakels van VRF worden bediend door de draadloze motorsturingen van SRS, wat zorgt voor efficiëntie tijdens de load-in en load-out van de productie. In Area 3 (voor opkomend talent en gevestigd in het pand naast Area 2) was VRF verantwoordelijk voor de volledige technische productie.”
Materiaallijst: Area 2 Surge
• 35x CM Lodestar Motor Hoist 0.50 ton 4mtr/min [F-500 DC] (Double Brake/ BGV-D8+)
• 18x CM Lodestar Motor Hoist 1.00 ton 4mtr/min [L-1000 DC] (Double Brake/ BGV-D8+)
• 4x CM Lodestar Motor Hoist 2.00 Ton 4mtr/min [RR-2000 DC] (Double Brake/ BGV-D8+)
• SRS AHD12-WDV wireless controller
• 2x 51M NEXT NBR104 Rectangular Truss
• 48x S-52SV Truss 3M
• 11x P-36R Truss 1.5M (Evenaars)
• 2 sets BroadWeigh - 4.75kN wireless Loadcell
Materiaallijst: Area 3 Focus
L-Acoustics
- V-DOSC
- SB28
- A15
Allen & Heath
- SQ-7
ADJ
- Focus Profile
- Focus Flex
Robe
- Robe Robin 350
MDG
- MDG ATMe
CLF
- CLF Ares RGBW LED Wash