De Breedbeeld TV-trein van het NOB

Lees het artikel in PDF

In oktober 2026 bestaat de televisie in Nederland 75 jaar. Een misschien niet zo'n enorm lange periode op de geschiedenis-tijdlijn van Nederland? Maar als je ziet wat er in deze ruim zeven decennia allemaal is ontwikkeld, uitgevonden en soms ook gewoon mislukt, dan leest het als een spannend boek. Neem bijvoorbeeld het hoofdstuk TV Plus. Wie zegt het nog iets?

Tekst: René Henkes - Foto's: Omroepfoto.nl

TV Plus heeft in de korte tijd van bestaan veel betekend voor de ontwikkeling van de High Definition Televisie (HDTV). Het kanaal bestond maar een kleine vier jaar (1992 1996) maar was het eerste televisiekanaal in Europa dat deze standaard hanteerde. Was het de tijd te ver vooruit of waren we er als consument (of wellicht ook als professioneel gebruiker) nog niet aan toe? In deze editie van de rubriek 'Broadcastvoertuigen' nemen we een kijkje in het wagenpark dat destijds speciaal door het Nederlands Omroepproduktie Bedrijf (NOB) op de weg werd gezet.

Korte terugblik
Tijdens de FIRATO-beurs (Fabrikanten en Importeurs van Radiotoestellen en Technische Onder-delen), in de RAI te Amsterdam, klonk in 1992 de stem van omroepster Anneke Bakker via de nieuwe televisiezender TV Plus om de kijkers uit te leggen wat breedbeeldtelevisie nu eigenlijk inhield. Eerder dat jaar was het station al opgestart, maar de tweejaarlijkse FIRATO-beurs was natuurlijk het perfecte platform om de zender onder de aandacht te brengen.

TV Plus was een satellietzender die werd opgestart en in eigendom was van de NOS, het NOB, de PTT (de voorloper van KPN) en Philips. Deze laatste partij droeg zorg voor het technische deel van de toen nog bijzondere uitzendingen. Natuurlijk was het ook meteen een mooi verdienmodel voor het bedrijf uit Eindhoven om hun nieuwste breedbeeld-televisies te kunnen slijten.
???????

Alle publieke omroepen droegen hun steentje bij met programma's die spe-ciaal in breedbeeldformaat waren opgenomen. Het aanbod bestond dan ook met name uit documentaires, films en zelfs live sport- en muziekregistraties. Voor het bekijken van de zender was een decoder (D2-MAC satellietontvanger) met smartcard nodig.


NOB De TV Plus trein
Het Nederlands Omroepproduktie Bedrijf was al vanaf de oprichting in 1988 een organisatie die zich graag inliet met de nieuwste beeld- en geluidontwikkelingen. Soms leek het wel of geld geen rol speelde en het bedrijf hierdoor investeringen deed waar de markt feitelijk nog niet eens klaar voor was.

In de vier jaar dat TV Plus heeft bestaan was er een heus wagenpark vanuit het NOB op de weg gezet dat volledig ten dienste stond van TV Plus. De kenmerkende Zwart-Zilvergrijze huiskleur verdween van deze wagens en ze kregen de speciale kleuren van TV Plus. Van ENG-wagen tot een OBV-trailer, alles was erop gericht om de zender tot een succes te maken.

Helaas hield het na krap vier jaar alweer op. Mede door de veel goedkopere PAL-standaard, de opkomst van Eutelsat (Digitaal) en het feit dat veel mensen de investering nog niet aandurfden voor zo'n dure breedbeeldtelevisie, was het TV Plus avontuur snel ten einde. Het zou uiteindelijk nog zes jaar duren voordat HD-televisie z'n echte doorbraak kende.
 

 

 

 

Lees verder: Wereldklasse: Universiteit van Oxford kiest Canon

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment