Wereldprimeur: volledig softwarematige productiefaciliteit Grass Valley bij DMC Production

Lees het artikel in PDF

De nieuwe locatie van DMC Production in Hilversum is de eerste in haar soort: een volledig end-to-end software gestuurde operatie, mogelijk gemaakt door Grass Valley's AMPP OS en de integratiediensten van Broadcast Solutions Group. "Het heeft de manier waarop we werken volledig getransformeerd en ook de productiewaarde die we aan klanten kunnen leveren."

DMC Production werd opgericht in 2016 en levert broadcast- en digitale diensten aan mediabureaus, sportfederaties en omroepen over de hele wereld. Met kantoren in Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland, Nederland en Duitsland produceert het bedrijf sport- en entertainmentevenementen op het hoogste niveau. In de loop der jaren is het bedrijf uitge-groeid tot een vertrouwde partner van enkele van de meest gerenommeerde namen in de industrie, waaronder Ziggo Sport, DAZN, Magenta, Sport1, TV 2 Norway, Viaplay Group, TV 2 Denmark en MTV Finland.

Nieuwe faciliteit voor nieuwe workflow
DMC ontwikkelt zijn liveproductieactiviteiten continu om klanten optimaal te ondersteunen in een mediaproductiesector die voortdurend in beweging is. De afgelopen jaren heeft het bedrijf zijn portfolio uitgebreid met remote production oplossingen: een combinatie van IP-verbonden locaties, flexibele remote-productiewagens en dynamische workflows op basis van 4G- en 5G-technologie.


Deze focus heeft geleid tot de opening van nieu-we locaties, waaronder het recente kantoor in Hilversum, waarmee DMC zijn mogelijkheden voor gecentraliseerde productiediensten verder versterkt. Volgens het bedrijf zijn voortdurende investeringen in live-eventproductie en technologieën die de fanbeleving verbeteren belangrijker dan ooit. De nieuwe werkruimtes spelen daarbij een cruciale rol in de strategische groei van DMC.

Meer met minder
Op macroniveau blijft er druk bestaan binnen de sector: omroepen en contentleveranciers zoeken naar manieren om kosten te verlagen, wat ook invloed heeft op dienstverleners zoals DMC. Jens Envall, Chief Innovation Officer (CINO) bij DMC Production, omschrijft de opdracht voor het recente project in Hilversum als een uitdaging om een op maat gemaakte oplossing te vinden voor een klant die 'meer wil doen met minder'. Daarom werkte het bedrijf samen met Grass Valley en Broad-cast Solutions Group om de gehele media-productieketen opnieuw vorm te geven. "Het project in Hilversum is voor sportzender Ziggo Sport. De doorlooptijd van het tekenen van het contract tot de eerste uitzending was slechts zes maanden. In die periode moesten we een volledig nieuwe locatie en operatie opzetten, bijna vanaf nul", zegt Envall. "We moesten het gebouw, dat oorspronkelijk een regulier kantoorpand was, volledig strippen en op-nieuw inrichten tot een volledig productiecentrum, inclusief kantoorruimte voor zowel Ziggo Sport als DMC."

Vertrouwen
Naast kostenbesparing zocht Ziggo Sport ook naar meer wendbaarheid en flexibiliteit om zijn positie in de markt te behouden en verder te versterken. Door de be-perkte tijd en de aard van de verbouwing kon DMC een revolutionaire stap zetten: de implementatie van een volledig end-to-end softwareoplossing. "Wanneer je maar zes maanden hebt om iets te realiseren, zoek je een technologiepartner die je kunt vertrouwen", legt Envall uit. "Werken met één enkele leverancier was van cruciaal belang voor dit project. Het stelde ons in staat om een gebruiksvriendelijke, uniforme interface te bieden voor de gebruikers, in plaats van veertien verschillende systemen waartussen ze moesten schakelen. De AMPP-oplossing van Grass Valley maakte dit allemaal mogelijk en samen met hen zijn we erin geslaagd om binnen zes maanden on air te gaan iets wat echt opmerkelijk is."

Wereldprimeur
Grass Valley en DMC hebben een langdurige samenwerking, onder meer bij de bouw van diverse Scandinavische uitzendcentra. Voor het Ziggo Sport-project werkte Grass Valley samen met installatiepartner Broadcast Solutions Group om een oplossing te creëren die zijn gelijke niet kent met de 'hi human interface'-bediening van Broadcast Solutions, opslag van Editshare, audiosystemen van Lama Audio, en HTML5-gebaseerde graphics van MXMZ een combinatie van kosten-efficiëntie en toonaangevende technolo-gie. "Dit is echt een wereldprimeur", zegt Adam Marshall, Chief Product Officer van Grass Valley. "Hoewel de broadcastsector al langer gebruikmaakt van softwareoplossingen, laat deze installatie de kracht zien van ons bewezen AMPP OS-platform: vijftien regieruimtes, vijftien montagesuites, elf commentaarruimtes ('off-tube rooms') en tien zenders met re-dundante 1+1 playout allemaal volledig in software, allemaal draaiend op stan-daard COTS-hardware on-premises."

"Dankzij AMPP konden we het aantal racks dat normaal gesproken rond de dertig zou liggen, terugbrengen tot slechts acht", vervolgt hij. "Uitgebreide work-flows die vroeger talloze afzonderlijke apparaten vereisten, zijn nu mogelijk met slechts twintig Dell COTS-appliances, draaiend on-premises met een [SMPTE ST] 2110-backbone. Het is een indrukwek-kende prestatie, iets dat met een traditioneel systeem simpelweg niet haalbaar zou zijn geweest."

"En zeker niet in zes maanden", voegt Envall toe, waarna hij onthult dat de technologie achter het Ziggo Sport-project ook als inspiratie heeft gediend voor verdere innovaties binnen andere delen van DMC's activiteiten. "Tot nu toe richtten DMC's gecentraliseerde remote producties zich voornamelijk op terugkerende Tier 1-sportevenementen zoals voetbal en ijshockey in de Scandinavische landen", zegt hij. "Maar nu zetten we de volgende stap: we breiden uit naar internationale evenementen en nieuwe markten, waarmee we een nieuwe standaard zetten voor wereldwijde remote productie. Ral-lyX daarentegen is een reeks losse evenementen, verspreid over vijf verschillende landen. In dit geval zijn netwerken met hoge bandbreedte simpelweg niet beschikbaar en investeren in dure uplink-installaties op locatie is economisch niet haalbaar, zeker omdat de eindbestem-ming een streamingplatform is. Door ge-bruik te maken van de AMPP-gebaseerde setup kunnen we werken met algemeen beschikbare 100 Mb/s-verbindingen en de productie centraliseren, waarbij we alleen multiviewer-streams en de afgewerkte programma's verzenden." Hij vervolgt: "Voor RallyX hebben we de flexibiliteit om operators toe te wijzen vanuit elk van onze broadcastcentra in Zweden, Noorwegen, Denemarken of Finland. Hierdoor kunnen we onze middelen regionaal optimaliseren en zorgen dat we altijd de juiste expertise beschikbaar hebben, ongeacht de locatie. Dit stelt ons in staat om werkbelasting te balanceren, reiskosten te verlagen en continuïteit te garanderen, wat resulteert in een schaalbaar en flexibel operationeel model."

Productiewereld op zijn kop
Hoewel kostenbesparingen duidelijke voordelen bieden bij deze projecten (DMC realiseerde tot wel 40% kostenbesparing door de inzet van AMPP OS), draagt de gebruikte technologie ook bij aan een duurzamere productiemethode, zowel door het verminderen van het aantal personeelsleden op locatie als door het beperken van rackruimte, stroomverbruik en koeling voor de benodigde hardware. "Met slechts twee COTS-servers, vier tot acht camera's en een plug-and-play architectuur op locatie heeft DMC de benodigde middelen ter plaatse drastisch verminderd, terwijl er nog steeds aan de rand van het netwerk wordt ge-produceerd. Daardoor wordt de vereiste netwerkcapaciteit (en de bijbehorende kosten) om een evenement te draaien verder beperkt", legt Marshall uit. Envall vult aan: "We bedienen werkelijk alles op afstand. Dat geeft ons de mogelijk-heid om hoogwaardige producties op een kostenefficiënte manier te leveren, zodat rechthebbenden en sportfederaties van elke omvang de waarde van hun live-evenementen kunnen maximaliseren, zonder in te boeten op technische kwaliteit. We zagen dat onlangs bij een handbalproject met een productie van acht camera's en slechts vier cameramensen op locatie. Dat betekende dat de klant slechts vier hotelkamers hoefde te betalen in plaats van twaalf!"

"Door gebruik te maken van AMPP kunnen we echt realistische productiekosten aanbieden en optimaal gebruikmaken van de beschikbare technologie in onze gecentraliseerde setups binnen het bedrijf", besluit hij. "Het heeft de manier waarop we werken volledig getransformeerd, net als de productiewaarde die we aan klanten kunnen leveren."

Uitgebreid
Dit succesverhaal wordt inmiddels uitgebreid naar een groeiend aantal nieuwe bedrijfsactiviteiten van internationale toernooien tot nationale competities. Naast kostenbesparingen zet DMC een nieuwe standaard voor live sportproductie, waarin schaalbaarheid, innovatie en betrouwbaarheid samenkomen om duurzame waarde te creëren voor zowel rechthebbenden als kijkers. AMPP OS blijkt een echte win-winsituatie op alle fronten.

In de prijzen

Tijdens IBC kregen DMC Production, Grass Valley, Broadcast Solutions en Ziggo Sport de IABM Outstanding Innovation Award uitgereikt voor de nieuwe faciliteit van DMC Production die in Hilversum is gerealiseerd. Volgens de jury 'vormt deze baanbrekende prestatie een nieuwe blauwdruk voor de toekomst van liveproductie: wend-baarder, kostenefficiënter, duurzamer en veelzijdiger dan traditionele systemen.

De IABM Sustainability Champion Award ging naar Grass Valley AMPP, het virtuele productieplatform van Grass Valley, die ook bij DMC Production is ingezet. Het platform transformeert mediaproductie wereldwijd door traditionele, hardware-intensieve workflows te vervangen door lichte, softwaregebaseerde systemen. Bij DMC Production werd o.a. de benodigde apparatuur teruggebracht van dertig racks naar acht, wat zorgde voor minder stroomverbruik, minder koeling en een lagere CO-voetafdruk.

 

 

Lees verder: Roman Hageman: Het vak zelf is de grootste leerschool

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment