Dertig jaar Triple Audio: Nextgen Broadcast Technology

Lees het artikel in PDF

In de Nederlandse en Vlaamse broadcastwereld werkt een groot aantal relaties samen met Triple Audio uit Bilthoven. Dat bedrijf heeft sinds 1995 een zeer brede dienstverlening ontwikkeld zoals systeemintegratie, engineering, hardware- en software-ontwikkeling, distributie en onderhoud in de broadcast- en overheidssector. Na het succes van eerdere edities organiseerde men ook dit jaar weer het evenement: NEXTGEN Broadcast Technology. Dit jaar met een extra speciaal tintje wegens het dertigjarig bestaan van het bedrijf.

Tekst: René van de Kolk

Triple Audio positioneert zichzelf als creatief, deskundig, enthousiast en be-trouwbaar. De missie is om technische uitdagingen op het gebied van engineering en broadcast proactief aan te pakken met als visie dat gebruikers technologisch ontzorgd worden en zij zelf een bepalende rol spelen in toekomstige innovatie. Het bedrijf is exclusief distributeur van toonaangevende merken in de broadcast, zoals bijvoorbeeld Telos Alliance (bekend van Axia, Omnia, Jünger, Linear Acoustic etc.), Angry Audio, Audinate, Comrex, Digigram en Sonifex. Dit vertaalt zich in hoogwaardige producten en oplossingen op het gebied van Audio-over-IP, studio-mixers, processing, intercomsy-stemen, plopkappen en systeem-integraties.

Evenement
Na het succes van eerdere edities organiseerde Triple Audio ook dit jaar weer het evenement NEXTGEN Broadcast Technology. Nu met een extra speciaal tintje wegens het dertigjarig bestaan van het bedrijf. De gehele dag waren er sprekers aanwezig die een grote groep geïnteresseerden uit Nederland en Vlaanderen bijspraken en inspireerden over het centrale thema: Software Defined Broadcasting. Sprekers tijdens het evenement waren dit jaar o.a. Dan McQuillin van Broadcast Bionics, Rudi Antonissen van LAWO en Dell CTO Lieke Hamers. De eerste spreker maakte op veel aanwezigen indruk en zette aan tot nadenken. Onder de noemer 'Dare to Change' werd gesproken over vernieuwend denken, met daarbij de inzet van AI.

Experience booths
Naast inspirerende sprekers waren er ook dit jaar verschillende experience booths met de nieuwste technologieën. Van innovatieve bedieningspanelen en toekomstige hardwareplatformen voor Software Defined Broadcasting tot slimme oplossingen van onder meer LAMA, Dell, Telos Alliance, Visual Radio Assist, Klvr, LAWO, Digigram, Densitron en Sonifex. Met alle partijen heeft Triple Audio langdurige partnerships. Sonifex springt er hierbij uit met een samenwerking van meer dan 25 jaar. Maar ook nieuwe innovatieve producten werden getoond. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld het Audisi One Platform, LAMA MIX software en Visual Radio Assist. Toevalligerwijs zijn deze laatste drie ook allemaal Nederlandse bedrijven. Bart Lugtmeier van Audisi werkt bijvoorbeeld sinds begin 2024 zeer actief samen met Triple. Het heeft zijn product een enorme boost gegeven, vertelt hij: "De contracten, sup-port en administratie zijn samengevoegd, maar vooral de service en dienstverlening naar klanten is naar een veel hoger peil getild. Daarnaast levert de samenwerking op innovatief en technisch vlak veel voordelen op. Er kan snel ingespeeld worden op nieuwe wensen van klanten van het platform."

Software defined broadcast
De experience booths en de diverse sprekers maakten duidelijk dat er een grote omslag is ontstaan binnen de denkwijze in de wereld van techniek. We zien een omwenteling naar software-gebaseerde oplossingen ontstaan en er zijn op veel deelgebieden nieuwe partijen ontstaan die zich concentreren op hun eigen softwareproduct. Compatibel met veel partijen middels een API en met maximale flexibiliteit en oneindig veel mogelijkheden. Op de experience booths van Triple Audio's NEXTGEN Broadcast Technology 2025 demonstreerde en vertelde een aantal partijen over hun strategie en ontwikkeling. Dell CTO Lieke Hamers: "We zijn al vele jaren partner van Triple Audio en luisteren naar hun wensen uit de markt. We realiseren met onze pro-ducten maximale flexibiliteit en schaalbaarheid. We willen daar ook snel op kunnen inspelen. Eigenlijk is de hardware niet de uitdaging, maar de innovatie ligt feitelijk in de softwarelaag die we in onze productlijn beschikbaar hebben. Hierin schakelen we computing, storage of tegenwoordig de nieuwste AI-toepassingen snel en flexibel op. Onze diensten en services sluiten hiermee perfect aan op de snel wisselende broadcastmarkt. Triple Audio is al geruime tijd gewaardeerd OEM partner."

Visual Radio Assist
Andere mensen die vol enthousiasme vertelden over hun producten en diensten waren Hidde Schultze en Jochem Vogel van Visual Radio Assist. Dit product bestaat onder meer uit productiesoftware voor radiostudio's. Met native oplossingen voor graphicscreatie, video-playout en studio-integratie wordt een 'all-in-one pakket' aangeboden voor multimediale oplossingen. Praktisch alle bezoekers reageerden enthousiast. "Er is veel mogelijk voor een acceptabele prijs. Daarnaast kunnen maatwerkoplossingen geleverd worden en is de levertijd snel. Software defined oplossingen betekent feitelijk dat de mogelijkheden eindeloos zijn." Deze conclusie werd door veel aanwezige partijen getrokken. "De nieuwste versie van Visual Radio Assist, onder andere in gebruik bij NH Media, stelt de gebruiker in staat met een clipsfunctie snel een fragment uit een productie te halen en deze direct op social media te publiceren." Visual Radio Assist timmert stevig aan de weg in diverse landen om ons heen.

Veel mogelijkheden
Naast de stand van Visual Radio Assist was er nieuwkomer Densitron. Dit bedrijf heeft een samenwerking met Triple Audio en is expert in het ontwerp en de productie van displayoplossingen en Human Interfaces (HMI). Het maken van HMI's brengt de expertise van Densitron naar voren in schermen met bijvoorbeeld voelbare sensortechnologie, ingebouwde elektronica en mechanische ontwerpen die de bediening en het schakelen van veel innovatieve mogelijkheden realiseren. ProDeck is de meest in het oog springende oplossing. Partnership Manager Daniel Hinton was aanwezig in Bilthoven en was erg enthousiast over de samenwerking met Triple Audio in Nederland. Op development- en integratievlak ziet hij veel mogelijkheden voor opdrachtgevers.

Brug
LAMA Next-Gen audioproductiesoftware was opnieuw aanwezig op het evenement van Triple Audio. LAMA is feitelijk een product dat bedacht is om de traditionele hardware mixers overbodig te maken. LAMA heeft klanten die continu in de cloud werken en gebruik maken van hun product LAMA Connect met NDI voor audiotransport en LAMA Mix voor productie. De ervaring leert dat er meer flexibiliteit, schaalbaarheid en efficiëntie ontstaat ten opzichte van de traditionele methoden. Ziggo Sport gebruikt het product naar tevredenheid. Maar ook Warner Bros Discovery heeft de mogelijkheden recent in mix workflows ingezet tijdens de Olympische Spelen van 2024, in Parijs. Binnenkort brengt men LAMA Connect uit: een AES67/2110 node, tezamen met een WEB UI en API voor LAMA Mix. Het maakt deel uit van de filosofie om flexibele audiosoftware te ontwikkelen die de brug slaat tussen traditionele producten en toekomstige systemen. Maar ook met producten van de andere aanwezige partijen op het NEXTGEN Broadcast Technology evenement.

Alles mogelijk
De medewerkers van Triple Audio zijn blij met de grote belangstelling van al hun relaties voor het evenement. Veel mediabedrijven zitten in omvangrijke transitieprocessen. Triple Audio biedt haar klanten een totaaloplossing. De moderne technologische ontwikkelingen, gebaseerd op Software Defined Broadcasting, betekenen volgens Marijn Fluitman, CFO van Triple Audio, dat in de contacten met opdrachtgevers bij ver-nieuwing alles feitelijk mogelijk is. "We proberen de contentcreatie en creativiteit voorop te stellen in de gesprekken en consultancy met huidige en nieuwe opdrachtgevers. Dat is het vertrekpunt. Wij dragen vervolgens zorg voor de realisatie, implementatie en de ondersteuning. Daarbij gaan we ook meerjarige support- en ontwikkelovereenkomsten aan." De meerwaarde van deze werkwijze is dat een opdrachtgever de maatwerkoplossing krijgt die hij op dat moment wenst en er continu nieuwe mogelijkheden doorontwikkeld kunnen worden waardoor een hybride innovatieve media-workflow het resultaat is. De operationele kosten worden lager, waardoor meer budget voor andere zaken ontstaat. "Het NEXTGEN Broadcast Technology evenement is het jaarlijkse moment om nieuwe technologieën en workflows te laten zien én onze relaties te inspireren in anders en nieuw denken", besluit Fluitman.

Lees verder: Podia & Install Nieuws

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment