Inhoud
- Broadcast & AV Nieuws
- Broadcast Solutions neemt Egripment over
- Column Jan Rein Hettinga: omroepland verliest haar aantrekkingskracht
- Livestreaming op topniveau: EK Honkbal als vuurdoop
- De Breedbeeld TV-trein van het NOB
- Wereldklasse: Universiteit van Oxford kiest Canon
- RTV Noord: nieuw thuis vol energie en toekomst
- Wereldprimeur: volledig softwarematige productiefaciliteit Grass Valley bij DMC Production
- Roman Hageman: Het vak zelf is de grootste leerschool
- Dertig jaar Triple Audio: Nextgen Broadcast Technology
- Podia & Install Nieuws
- EY transformeert EY wavespace met Hikvision LED-walls
- Vragen aan de markt: beweging rond DMX
- Van maquette tot technisch huzarenstuk: Het Geluk van Limburg
- L-Acoustics Hyperreal rukt op in België: de visie van XLR
- Show & Events Nieuws
- Andere wereld: Into the Woods
- Column: de toekomst van evenementen bouwen we samen op
- Cercle Odyssey herdefinieert definitie meeslepende concertervaring
- Rentmans ondernemersadvies: van chaos naar controle
Cercle Odyssey speelde voor meer dan 150.000 toeschouwers tijdens dertig shows op vijftien data, in Mexico-Stad, Los Angeles en Parijs. Het heeft concertbezoekers een transformerende, multi-zintuiglijke reis opgeleverd, waarbij muziek, verhalen vertellen en beeldende kunst werden gecombineerd tot een emotioneel boeiende ervaring zoals die nog nooit eerder vertoond was. Dat is mede gelukt dankzij de 4K DLP-projectoren van Panasonic.
Tegenwoordig zoekt het publiek betrokkenheid die verder gaat dan passief entertainment. Ze willen ervaringen die een diepere verbinding bieden, zoals je die bij traditionele concerten soms niet hebt. Cercle Odyssey werd door Derek Barbolla (Frankrijk) bedacht als het eerste grootschalige tourneeconcert in zijn soort en was ontworpen om aan deze culturele verschuiving te-gemoet te komen. Cercle Odyssey is een multidisciplinaire artistieke beweging die concerten, festivals en meeslepende ervaringen creëert.
Immersive ervaring
Geïnspireerd door de Odyssee van Homerus, her-interpreteerde Derek Barbolla met Cercle Odyssey het concertformat als 's wereld eerste meeslepende nomadische concerttournee. Door de creativiteit van wereldberoemde muzikanten waaronder Moby en Empire of the Sun en beeldend kunstenaars te combineren, werd de ervaring opgebouwd rond een speciaal in opdracht van Neels Castillon geschreven film. Cercle Odyssey combineerde live muziek, 360 graden projection mapping en filmische storytelling om een echte immersive ervaring te creëren. Daarbij werd onder andere gebruikgemaakt van Panasonic-projectoren, die 360 graden-beelden over 2.300 vierkante meter projectieruimte leverden, helemaal gesynchroniseerd met livemuziek. Zo'n vijfduizend bezoekers per concert (dertig stuks in totaal) genoten ervan in Mexico-stad, Los Angeles en Parijs.
Techniek verankerd
Traditionele concerten hebben hun eigen magie. In een menigte staan, meezingen met je favoriete nummer en de bas door je borst voelen dreunen. Het heeft iets tijdloos. Je kunt een concertervaring niet echt via een scherm beleven op dezelfde manier als wanneer je er zelf bij bent. Mensen die niet naar live-evenementen gaan, beweren vaak dat je thuis via je mobiel beter zicht hebt zoals bij een voetbalwedstrijd of een Formule 1-race. Dat klopt misschien wel, maar niemand herinnert zich de keren dat ze op de bank zaten en naar een Grand Prix keken. Je onthoudt misschien de uitslag, maar het gevoel om er daadwerkelijk bij te zijn, en dat verhaal jarenlang te kunnen navertellen, is moeilijk te vervangen. Meeslepende concerten werken op dezelfde manier. Er is wel een dunne lijn tussen concerten meeslepend maken en ze gimmickachtig maken. Niet alle ervaringen raken de juiste snaar. Wanneer technologie het gevoel overschaduwt, kan het resultaat leeg aanvoelen. Cercle Odyssey ontwijkt die val door technologie te verankeren in visuele storytelling, waarbij elk element bijdraagt aan het verdiepen van het narratief.

Zintuiglijke ervaring
Het publiek werd verwelkomd in een monumentale cirkelvormige structuur van vijftig meter breed en twaalf meter hoog, gemaakt van gespannen wit canvas dat diende als projectiescherm. Die ruimte vormde het toneel voor een complete zintuiglijke ervaring waarin geluid, beelden, licht en geur in realtime met elkaar interageerden. Daaraan werd onder andere bijgedragen door het L-ISA Immersive audiosysteem van L-Acoustics. In samenwerking met Cercle paste de Stereo to Spational-technologie (gebaseerd op dertig jaar onderzoek in akoestiek, neurowetenschap en AI) van het uit Parijs afkomstige IRCAM Amplify het geluid realtime aan de ruimte aan, zonder speciale apparatuur. Dankzij 29 gesynchroniseerde videoprojectoren (50K lumen) omhulde de Ultra HD (8K) projectie het publiek met spectaculaire, verhalende beelden, waarbij LED-schermen werden vervangen door projectie voor een zachtere, meer cinematografische textuur.
Projectie
Om deze ervaring tot leven te brengen, deed Cercle Odyssey een beroep op ETC Onlyview, specialist op het gebied van immersive experiences. Dat bedrijf selec-teerde twintig Panasonic RQ50K 50.000lm 3-chip DLP 4K-laserprojectoren (uitgerust met Panasonic's groothoeklens met korte projectieafstand, ET-D3QW200) voor het projecteren van de 360 graden beelden op de wanden door middel van projectie aan de achterzijde. In elk paneel werden twee RQ50K's op elkaar gestapeld, die zorgden voor verbluffende beelden met een helder-heid tot bijna 100.000 lumen. "Projectie en LED hebben fundamenteel verschil-lende visuele kwaliteiten", legt Léo Farré (Video Director bij ETC Onlyview) uit. "Projectie zorgt voor vloeiendere, consis-tentere beelden en een natuurlijk gevoel van onderdompeling, vooral in 360 graden-projectieomgevingen. Logistiek gezien is het vervoeren van 3.000 vierkante meter LED-schermen voor een touropstelling minder praktisch vanwege hun gewicht, grootte, stroomverbruik en installatietijd. Voor Cercle Odyssey was projectie altijd de juiste keuze; projectoren zijn lichter, sneller in te zetten, energiezuiniger en afgestemd op de duurzaamheidsdoelstellingen van het project."

De Panasonic-projectoren
De RQ50K - en RQ35K-projectoren van Panasonic, als de kleinste projectoren in hun klasse, verbeteren de duurzaamheid van installaties door middel van uitzonderlijke betrouwbaarheid, energie-efficiëntie en een onderhoudsarm ontwerp. Beide worden automatisch uitgeschakeld na een periode waarin er geen signaal wordt gedetecteerd, terwijl elke projector de helderheid waar nodig verlaagt. Dit verlengt de levensduur van de projector en verlaagt het stroomverbruik.
De RQ50K- en RQ35K-projectoren bieden tot 20.000 uur onderhoudsvrije werking - perfect voor een touringformaat dat betrouwbaarheid, draagbaarheid en installatiegemak vereist. Dit minimaliseert de uitvaltijd en vermindert de noodzaak van frequent onder-houd of vervangende onderdelen. Deze lange levensduur verlaagt niet alleen de operationele kosten, maar vermindert ook het afval en het verbruik van hulpbronnen, waardoor duurzamere installaties op de lange termijn worden ondersteund.
Panasonic
De keuze voor de oplossingen van Panasonic lag voor de hand, geeft Léo Farré aan: "Als strategische en technische partner sinds 2016 heeft ETC Onlyview een sterke relatie opgebouwd met het team van Panasonic, gebaseerd op absoluut vertrouwen. De projectoren van Panasonic leveren consequent native 4K-resolutie, rijke bioscoopkleuren en ijzersterke betrouwbaarheid, die allemaal essentieel zijn bij live optredens. We weten dat we altijd op Panasonic kunnen vertrouwen als het er toe doet. Hun toewijding aan continue verbetering, gevormd door feedback uit de praktijk, heeft ons partnerschap alleen maar versterkt."
High-end en cinematisch
De rol van Farré was om artistieke en scenografische visies te vertalen naar concrete technische oplossingen: het kiezen van de juiste projectoren, de juiste helderheid, de juiste resolutie en het ontwerpen van de ruimtelijke indeling om het best mogelijke visuele resultaat te bereiken. "Voor Cercle Odyssey hadden de regisseurs een duidelijke wens: een high-end cinematische look creëren, met ultragedetailleerde beelden en rijke, nauwkeurige kleuren en dat allemaal in een podium- en lichtomgeving, ver weg van de gecontroleerde omstandigheden van een bioscoopzaal", legt hij uit. "Mijn uitdaging was om deze artistieke ambitie te koppe-len aan technische beperkingen. Kortom, we moesten een hybride ruimte creëren ergens tussen cinema en theater in een live muziekzaal, wat een serieuze technische prestatie is. Ik vergelijk mijn werk vaak met dat van een drukwerkproductiemanager: je krijgt veeleisende creatieve specificaties, en het is aan jou om het juiste 'papier', de juiste 'inkt' en het juiste 'formaat' te kiezen, om een visueel object te maken dat trouw blijft aan de intentie van de artiest."

Uitdagingen
Gevraagd naar de grootste technische en logistieke uitdagingen reageert Farré helder: "De eerste grote uitdaging was het ontwerpen van een installatie die mee op tournee kon reizen en zich kon aanpas-sen aan vooraf bepaalde locaties met vaste structurele afmetingen, zonder concessies te doen aan de visuele kwaliteit. Dankzij de combinatie van de twintig videoprojectoren van 50.000 lumen en zes Panasonic-units van 35.000 lumen compact én zeer krachtig in combinatie met nieuwe ultra-short-throw lenzen, konden we onze projectie-opstelling in de zaal integreren en toch een levendige en nauwkeurige beeldweergave behouden." Daarnaast moest het aantal units tot een minimum beperkt worden om transport te vergemakkelijken, de installatietijd te verkor-ten en de kalibratie te vereenvoudigen. "Minder, maar krachtigere projectoren gebruiken was een strategische keuze. Tot slot hebben we een gekalibreerd en flexi-bel systeem ontworpen dat consistente kwaliteit kon leveren bij elke tourstop en toch eenvoudig te reproduceren was en betrouwbaar bleef in verschillende omgevingen."
Video heel belangrijk
Mathieu Glissant was in het begin cameraman en director of photography, daarna werd hij regisseur en nu is hij de algemene visuele curator van het project. Samen met de oprichter van Cercle is hij verantwoordelijk voor het toezicht op de visuele creatie rondom de concerten van de artiesten. De rol van video was daarbij ontzettend belangrijk, geeft hij aan: "We wilden verhalen vertellen via concerten. Niet zomaar beelden op een scherm, maar voor elk concert een nieuwe visuele reis. Voor Odyssey kozen we bewust voor echte beelden: natuur, landschappen, mensen een terugkeer naar het oor-spronkelijke.
Regisseur Neels Castillon reisde de wereld rond met vier danser-acteurs en creëerde een moderne Odyssee, speciaal voor Cercle. Bij elk concert combineerden we zijn materiaal met de muziek van de artiest om een nieuwe film en ervaring te maken." De Odyssee vormde het hart van alle visuals: een eerbetoon aan de natuur en het ontdekken van de wereld, soms aangevuld met digitale elementen. "Dat past bij Cercle's DNA reizen en ontdek-ken en bij onszelf", geeft Glissant aan. "Net als Odysseus' zwerftocht wilden we het idee van reizen en zelfontdekking overbrengen, zodat het publiek niet alleen muziek beleeft, maar ook een stukje van zichzelf kan terugvinden."
Grenzen verleggen
De samenwerking tussen Cercle Odyssey en Panasonic toont de gedeelde ambities van beide partijen: technologische grenzen verleggen en meeslepende ervaringen opnieuw uitvinden. De 360 graden-projecties van Panasonic gesynchroniseerd met livemuziek stelden toeschouwers in staat om live entertainment en visuele verhalen te ervaren als nooit tevoren. "We zijn erg blij dat we op deze technologie konden rekenen", geeft Mathieu Glissant aan. "Om Cercle Odyssey niet in slechts één stad, maar in drie verschillende steden wereldwijd te doen, binnen een maand tot anderhalve maand, heb je betrouwbare, krachtige en solide apparatuur nodig. Persoonlijk maakte ik me zorgen: we konden ons geen fouten veroorloven. Sommige elementen reisden met ons mee van locatie naar locatie; andere bouwden we telkens opnieuw op. Dat maakte deel uit van onze ecologisch verantwoorde aanpak. Maar het idee was dat, zodra de show begon, alles perfect moest werken. Geen haperingen tijdens anderhalf, twee of drie uur show. Geluid en beeld hielden elke keer stand. Zonder mankeren creëerden we telkens opnieuw een Cercle Odyssey, een nieuwe Odyssee elke tour, elke middag, elke avond."

















