Column Ferry van Beek


Vogel's introduceert nieuwe serie projector-plafondsteunen

Vogel's Professional heeft op ISE een compleet nieuwe serie plafondsteunen voor projectoren geïntroduceerd. Deze projectorsteunen zijn speciaal ontworpen voor de nieuwe generatie projectoren met een gewicht tot 25 kg. De serie omvat basissteunen en in hoogte verstelbare complete sets. Alle projectorsteunen beschikken over een universele projector-interface, waarmee de projector precies op het projectieoppervlak kan worden ingesteld. Als de nieuwe, unieke frictiering aangedraaid wordt, verdwijnt de speling tussen de interfaceverbindingen. Daarna blijft de projector exact in positie. De nieuwe projectorsteunen bieden een solide en uiterst stabiele oplossing. Wanneer de hoogte van het plafond niet bekend is of als meer flexibiliteit gewenst is, kunnen de in hoogte verstelbare sets kunnen worden gebruikt. Deze uitschuifbare projectorsteunen worden in drie lengtematen geleverd en kunnen worden bevestigd aan vlakke en schuine plafonds tot 90°. Dankzij het CIS-kabeldoorvoersysteem is er voldoende ruimte aanwezig om alle benodigde kabels snel en eenvoudig weg te werken, zelfs na installatie. De projector-plafondsteunen van Vogel's zijn ideaal voor toepassing in openbare gebouwen als scholen, hotels, ziekenhuizen, conferentiecentra, bioscopen en concertzalen, waar een veilige en snelle plafondmontage belangrijk is. Meer informatie op www.vogels.com/professional.

Cover Lover

De eerste keer dat je een nummer hoort is vaak bepalend voor wat je van dat nummer vindt. De omgeving, het tijdstip en bijvoorbeeld je gemoedstoestand spelen allemaal een rol. We hebben allemaal muziek in ons geheugen gegrift staan die we hoorden tijdens cruciale momenten in ons leven. Dat nummer dat op de radio gespeeld werd terwijl je op weg was naar je eerste afspraakje met het meisje waar je zo verliefd op was. Of muziek die je direct associeert met de dood van een dierbare. Allemaal factoren die ervoor zorgen dat je dat nummer, uitgevoerd door die ene artiest, in je hart sluit.

Des te moeilijker is het dan om een coverversie van dat nummer goed te vinden. De tekst mag hetzelfde gebleven zijn, de uitvoering beter en de geluidskwaliteit superieur, het mist gewoon de emotionele lading die je zelf aan dat nummer hebt gegeven. Dat nummer zal nooit meer beter worden dan jouw favoriete uitvoering. Het grappige is vaak dat de uitvoering die jij zo goed vindt en als origineel beschouwt, ook zomaar een coverversie kan zijn. Maar soms kan een coverversie je helemaal in de war brengen.

Dat gebeurde bij mij met het nummer 'I Want You To Want Me' van Cheap Trick. Voor mij is de live uitvoering, opgenomen in Japan in 1979, het origineel. Deze opname is geladen met alle emoties die je als 17-jarige jongen, opgroeiend in Amsterdam West en gek op muziek, maar kan voelen. Probeer dat maar eens te overtreffen.

Enkele weken geleden keek ik naar een aflevering van Californication. Een serie die ik op TV nooit heb gevolgd. Elke keer dat ik tijdens het zappen een stukje meekreeg had ik een groot WTF!?! gevoel. Dankzij Netflix kon ik de serie vanaf het begin oppakken en heb ik deze echt leren waarderen. In een van de afleveringen, waar traditiegetrouw Hank Moody onbedoeld de boel weer eens verkloot, hoorde ik zang: 'I want you' gevolgd door een stuk dialoog met daarachter 'To Want Me'. Een stemmetje in m'n hoofd gaf aan: 'Hé dat klinkt bekend' maar ik had geen tijd om ernaar te luisteren. 'I Need You' gevolgd door meer dialoog en op de achtergrond een music box, 'To Need You'. 'Cheap Trick', flitste het door m'n hoofd. 'Maar wat een bizarre uitvoering!'. Ontroerend mooi.

Zoek op youtube naar 'I Want You To Want Me' en 'Damhnait Doyle' en geniet. Tijdens de research voor dit stukje kwam ik er overigens ook achter dat de uitvoering van Cheap Trick die ik als 17-jarige zo mooi vond eigenlijk ook een cover was. De groep had het nummer al twee keer eerder in diverse stijlen opgenomen. Die versies werden nooit een hit. Mijn lievelingsversie was niet de originele uitvoering en de versie die ik hoorde in Californication ook niet. Het is nu officieel: Ik ben een Cover Lover.

Film&Tv Column

Ferry van Beek All Music Publishing

Lees verder: Rudolf Spoor: “Ik ben een gezegend mens”

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment