Broadcast & Audio Techniek


BMG neemt Talpa Music over

Het Duitse mediaconcern Bertelsmann neemt Talpa Music en al zijn muziekrechten over. Daarmee krijgt muziekdivisie BMG de rechten op de muziek van onder meer Tiësto, Afrojack en Jan Smit in handen. Talpa Music, dat in 2005 door John de Mol samen met muziekuitgever Tony Berk werd opgericht, beheert de rechten op meer dan 37.000 nummers en vertegenwoordigt de belangen van diverse dancelabels. Daarnaast hebben schrijvers en producers van het bedrijf nummers op hun naam staan van internationale sterren als David Guetta, Rihanna, Beyoncé, Lady Gaga, Britney Spears, Madonna en Michael Jackson. BMG gaat zijn eigen activiteiten in Nederland samenvoegen met die van Talpa Music onder de merknaam BMG Talpa Music. Het bedrijf sprak van 'een zeer significante acquisitie van een van Europa's meest toonaangevende muziekuitgevers'. Het Duitse bedrijf wordt hierdoor niet alleen de grootste uitgever van lokale muziek in de Benelux, maar krijgt ook een stevig aandeel op het gebied van 'electronic dance music' (EDM). Artiesten als Tiësto en Afrojack horen internationaal tot de grootste sterren in die stroming. BMG en Talpa Music gaven maandag aan de overname waarschijnlijk deze maand af te ronden. De aankoop zou in omvang vergelijkbaar zijn met die van Sanctuary Records door BMG vorig jaar. Volgens ingewijden werd dat bedrijf voor circa 40 miljoen euro gekocht. (bron: AFN)

Meer radioreclamebesteding in 2013

De netto radioreclamebestedingen zijn in 2013 met ruim 5 miljoen euro gestegen naar 226,8 miljoen euro. Dit is een groei van 2,3% ten opzichte van 2012. De non-spot bestedingen halen een all time high van 13,3 miljoen euro, een groei van 7% ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB). De retailbranche heeft het meest besteed op radio en neemt de nummer één positie van de transportbranche over. De transportbranche staat nu op twee en de derde plaats is voor de branche financiële dienstverlening. Qua bestedingsaandeel gaan de branches transport en financiële dienstverlening wel aan de leiding, zij besteden bijna 25% van hun budget aan radioreclame. Het bestedingsaandeel van de retailbranche is met 11% vergelijkbaar met het gemiddelde in de markt. Hoewel de retailbranche in totaal het meest besteedt op radio, wordt de top 5 van radioadverteerders gedomineerd door maar liefst vier merken uit de automotivebranche. Renault/Nissan staat op één, gevolgd door Pon. General Motors staat op de vierde plaats en Peugeot op vijf. KPN, jarenlang aanvoerder van de radioadverteerderslijst, staat nu op nummer drie. Het jaar 2013 telde 1.672 radioadverteerders, waarvan 631 nieuwe adverteerders. Liedewij Hentenaar, directeur RAB: "De Nederlandse radiozenders zijn sterke merken waar luisteraars bevriend mee raken. Het aantal events van radiozenders neemt toe waardoor de betrokkenheid van de luisteraar nog sterker wordt. Adverteerders gebruiken steeds meer mogelijkheden om zich met deze radiomerken te profileren en haar luisteraars te bereiken in een plezierige omgeving en op prettige momenten."

Plaatjes op de radio 

Pluxbox presenteert een primeur op de Nederlandse DR+. In opdracht van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft het bedrijf een applicatie gecreëerd die het mogelijk maakt voor radiomakers om een slideshow te maken en besturen die zichtbaar is op de DR+ displays. "Met ons eigen programma pbRadioManager is het mogelijk deze slideshow te besturen middels een druk op de knop. De slides bestaan uit plaatjes en verschillende widgets, zoals het weerbericht, amber alerts en verkeersinformatie. Daarnaast is het mogelijk om informatie over de muziek die op de radio gedraaid wordt mee te zenden met de radio uitzending. Op deze manier ontwikkelen DJ's een visuele relatie met hun publiek. De applicatie is al live op Radio 1, dus iedereen met een digitale radio kan de nieuwe toepassing al bekijken! De applicatie is ook beschikbaar voor radio's met RadioVIS ondersteuning. DR+ is de toekomst voor de radio en wij zijn trots deel uit te maken van deze beweging. DR+ geeft gebruikers de mogelijkheid om talloze radiozenders te beluisteren en nu ook om visuele uitzendingen te bekijken." Voor meer informatie over DR+ zie www.digitalradio.nl.

Broadcast& Audio Techniek
Lees verder: AVB: betrouwbare en flexibele standaard

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment