Creative LED: steeds belangrijker
AV-Entertainment Nr3 2013
» Bluedrop: "De klant is veranderd, wij veranderen mee"
» Casio XJ-SK600: aangenaam kennismaken
» Het nieuwe contentplatform: 4K en meer
» Creative LED: steeds belangrijker
» Cultuurfabriek Roermond: duurzaamste theater van Nederland
» Europa League Finale: Monsterklus
» Focusrite Red Net Tour: overtuiging in Galaxy Studios
» Is jouw locatie oorveilig?
» Koningsvaart: Complexe megaklus
» Opening pand MagicFX: Friends of Magic
» Rondetafelgesprek TV: "Waar gaan het naartoe?"
» Skûtsjesilen en Vastelaovond
» Special Effects
» XO Belgium: soepel en hoog niveau
Alle edities
Creative LED: steeds belangrijker
Steeds belangrijker:
Creative LED
De tijd waarin LED alleen recht toe, recht aan kon worden toegepast in sets ligt ver achter ons. LED is flexibel geworden, meer betaalbaar bovendien, en is op de meest creatieve manieren te gebruiken. Vier specialisten over de stand van zaken én de toekomst van creative LED. Eén van de partijen die zich bezighouden met de creatieve toepassing van LED is Livingprojects, dat is gespecialiseerd in het ontwerpen, installeren, programmeren en onderhouden van creatieve LED verlichting. Het team van gespecialiseerde engineers en programmeurs, wordt aangestuurd door de jonge ondernemer Michael Sebregts. Onder zijn leiding streven de medewerkers naar het uiterste van hun creativiteit en zoeken ze graag de grenzen van het onmogelijke op. De behoefte aan originaliteit in combinatie met de beste producten van Philips en LivingLight, zorgt voor een indrukwekkend portfolio vol toonaangevende en innovatieve projecten. "In de laatste editie van Sensation hebben we, in samenwerking met andere collega's uit de branche, hèt showelement ontwikkeld en uitgevoerd", vertelt Sebregts. "Op basis van de creatieve visie van organisator ID&T werd de 'Source of Light', het middelpunt van de show, ontwikkeld. We bedachten de oplossing voor het technische vraagstuk achter de lichtbron. Voor de realisatie van de enorme LED bol werden onder andere 4 kilometer kabel, 60 hubs, 56 nodes en 48292 DMX kanalen gebruikt." De complexe techniek die de engineers van Livingprojects speciaal voor de gigantische lichtbal hebben ontwikkeld, maakt het mogelijk om spectaculaire lichteffecten te creëren. Naast de indrukwekkende Source of Light produceerde Livingprojects ook de 'drop down' LED buizen die aan het dak van de betreffende venue hangen. Deze LED buizen zijn gerealiseerd met ruim 400 meter LivingLight iPix LED strip en bevatten maar liefst 3780 onafhankelijk aanstuurbare secties. Een andere toepassing van een creatieve lichtoplossing is de aanlichting van het Chassé Theater in Breda. Zo werd het Brabantse theater in de aanloop naar de musical Shrek, geheel in stijl, 'oger-groen' aangelicht. Livingprojects installeerde in opdracht van het Chassé Theater 16 RGB ColorReach schijnwerpers van Philips Color Kinetics om het markante gebouw groen uit te lichten. De groene gloed op de gevel van het theater was onderdeel van de publiciteitscampagne van het Chassé Theater om cultuurliefhebbers te wijzen op de musical die begin juni het theater aan zou doen. Herontdekken Livingprojects onderscheidt zich volgens Sebregts door zichzelf continu opnieuw te herontdekken. "Opdrachtgevers zijn ervan verzekerd dat wij hun vragen altijd zullen beantwoorden met een innovatieve en creatieve oplossing. Hindernissen die de realisatie van een prachtig lichtproject in de weg staan zoals; complexiteit, hoogte, omvang, logistiek of mobiliteit worden gezien als een sportieve uitdaging, waarbij de obstakels op een slimme manier worden getackeld. Niet voor niets hanteren we de slogan 'Brilliance starts with being Bright'." Steeds prominenter De ontwikkelingen op het gebied van creative LED gaan hard, erkent ook Maarten Bax, van Ledlease. "We hebben wekelijks contact met onze leveranciers en elke week komen er nieuwe producten uit. De kunst is om net die ene innovatie eruit te vissen die het verschil gaat maken." LED krijgt een steeds prominentere rol in de huidige sets, ziet Bax verder: "Dat is absoluut onomkeerbaar. We komen steeds vaker tegen dat er bij evenementen lichtbudget wordt doorgeschoven naar LED-budget. Met name omdat door het creatief en gefragmenteerd inzetten van LED de rol van licht op evenementen ook daadwerkelijk ten dele kan worden overgenomen." "Onze ervaring is dat vooral het beperken van het gewicht nieuwe creatieve mogelijkheden biedt", gaat Bax verder. "Onze 120m² 12mm-LED weegt slechts 8,5 kg/m2. Daardoor hebben we hier de meest waanzinnige sets mee kunnen bouwen. Op Lowlands is bijvoorbeeld de X-ray al jaren een proeftuin voor ons. In 2012 hebben we het hele dak daar volgehangen met 12mm-curtain, wat onmogelijk zou zijn geweest met meer conventionele panelen. Daarnaast hebben we al jaren een flexibel LED-systeem in ons assortiment. Dit bestaat uit matten van 30cm en past daardoor precies op of rond trussconstructies. Het met video inpakken van trussen is dus ook een veelgebruikte techniek om iets verrassends te kunnen doen. Sinds kort beschikken we ook over 200m2 van een soortgelijk systeem, maar dan met wat grovere resolutie." Meedenken Op de vraag wat Ledlease onderscheidt van andere partijen, reageert Bax: "Naast de veelzijdige producten die we hebben is met name de nauwe samenwerking met VJ's of andere contentcreators onderscheidend. Het op een creatieve manier inhangen van LED betekent vaak dat de LED verdeeld wordt over vele aparte fragmenten. Dit heeft alleen zin als ook de content hier precies op gemapped wordt. Omdat wij ooit als VJ's begonnen zijn, hebben we hier ruime ervaring mee en kunnen we op de juiste golflengte communiceren met de contentmakers van de show in kwestie. Momenteel leveren we 70m2 6mm LED aan X-Factor. Ook hiervoor is al weken van te voren de mapping doorgesproken, in dit geval met Light Image, dat de content hiervoor levert. Zo kon het maximale resultaat bereikt worden. Een ander voorbeeld is de I am Hardwell tour, waarbij ook sprake is van een zeer complexe mapping, die ook nog eens aangepast moet kunnen worden aan verschillende mogelijke maten van de set. Hiervoor is dus ook al in een vroeg stadium nauw samengewerkt met in dit geval KBK Visuals." Creatief gebruik XL Video is nu zo'n 16 jaar actief met modulaire LED-schermen, vertelt René de Keijzer, Founder President van XL Video: "In 1997 kochten we het eerste modulaire scherm (Saco indoor 18mm) voor de Spice Girls World Tour. In die 16 jaar hebben we verschillende ontwikkelingen gezien op het gebied van creatieve LED-oplossingen. Ik denk daarbij aan Barco Mipix, Barco Misphere, Element Labs Versatube, Element Labs Stealth en natuurlijk de Barco FLX24 pixel die is gebruikt tijdens de laatste U2 tour. Stuk voor stuk producten die designers in staat stelden om iets te doen wat voorheen nog nooit was vertoond." Keijzer merkt wel op dat je ook heel creatief kunt zijn met standaard LED panels: "Het creatieve, vernieuwende element hoeft dus niet perse in het product te zitten maar kan ook betrekking hebben op het creatief gebruik van standaard producten." China Met de opkomst van de Chinese LED-fabrikanten hebben de traditionele fabrikanten veel marktaandeel verloren, legt Keijzer verder uit. "Als gevolg van deze beweging is de verkoopprijs van LED schermen een behoorlijk stuk lager geworden en de Chinese fabrikanten versterken hun grip op de markt steeds verder. De kwaliteit van de schermen wordt verder verhoogd, maar van creativiteit en innovatie is niet veel sprake. Het gaat dan toch meestal om het verbeteren en goedkoper maken van bestaande ontwerpen. Dit is ook een van de redenen geweest van XL Video om in Shenzen een eigen kantoor te hebben met voldoende knowhow om de brug te slaan naar de Chinese fabrikanten. Op die manier kunnen we samenwerken met de fabrikanten om niet alleen producten te verbeteren maar ook samen ideeën verder uit te werken. Dit kan gaan over de gebruiksvriendelijkheid van de LED panels maar ook over het uitwerken van creatieve LED oplossingen. Op die manier willen we in de vraag naar creatieve LED producten blijven voorzien tegen betaalbare prijzen." Meer beleving De vraag naar creatieve videoconcepten voor concerten, tv, theater en business events is iets wat XL Video steeds terugziet. "Tevens zien we dat in films ook steeds vaker videoschermen worden ingezet om bepaalde decors te creëren. Door inzet van videoschermen zijn er voor content en creatieve designers meer mogelijk om concepten meer tot uiting te brengen en hierdoor meer beleving te creëren voor de bezoekers." Door de diversiteit van creatieve LED producten binnen de voorraad en het feit dat ze perfect weten wat de mogelijkheden (en onmogelijkheden) hiervan zijn, kan XL Video goed meedenken bij creatieve concepten en met het ontwerp van de verschillende stage designs: "Door al direct bij de conceptfase betrokken te zijn kunnen we de expertise van onze ervaren project managers en medewerkers inzetten met het uitwerken van een creatieve set met de bijpassende en innovatieve producten." Extra dimensie Tijdens het Paasweekend heeft XL Video in samenwerking met het creatieve productiebedrijf Jurlights, voor de organisatie Awakenings, het dak van de Gashouder in Amsterdam voorzien van creatieve LED toepassing. Tijdens dit weekend konden de bezoekers van de vier dance events genieten van 900 Mistrips die 360 graden rondom in het dak waren geïnstalleerd, wat zorgde voor een extra dimensie en beleving door een perfecte combinatie van video, licht en geluid. Ook voor de concerttouring zijn creatieve video oplossing 'hot en booming'. Zo verzorgt XL Video voor de wereldtour van Mumford & Sons PixLED FX200 spheres en voor de One Direction wereld tour PixLED F12 in special ontwikkelde touring frames. Hierdoor zijn deze producten zeer 'bouwvriendelijk' en ideaal om mee te touren door de snelle op- en afbouw mogelijkheden. Textiel Een bedrijf dat LED op creatieve wijze in textiel integreert is ShowTex, dat een ruime keuze aan ShowLED sterrendoeken biedt. Bo Bettens: "ShowLED sterrendoeken zijn de norm op gebied van innovatie en gebruiksgemak. LED-gordijnen zorgen voor een klassieke sterrenhemel, kleurrijke afstopping en decoratie, sterrentunnels en -wanden of geanimeerde videodoeken. In combinatie met halftransparante stoffen krijgen de fonkelende sterren een subtiele gloed. ShowLED controllers zijn eenvoudig te bedienen via het DMX-kanaal op het lichtbord, en compatibel met alle mediaservers via de V-Box interface." Voor de 'Peter Pan World Arena Tour van Music Hall zorgde ShowTex voor een indrukwekkende ShowLED Classic achtergrond. INXS ging op wereldtournee met een geprinte backdrop met geïntegreerde Chameleon LED's en Milow maakte tijdens zijn 'From North To South' tournee gebruik van een ShowLED Animation High Output achtergrond met gepersonaliseerde videoanimatie. Budgetvriendelijk De ontwikkeling van nieuwe LED componenten en toepassingen staat niet stil, zo weten ze ook bij ShowTex: "De ShowLED-systemen ondergaan voortdurend verbeteringen. Zo geven de High Output LED's tot twaalf keer meer licht dan de standaard Animation LED's en zijn er Waterproof LED's ontwikkeld die probleemloos in de openlucht gebruikt kunnen worden. We bieden sterrendoeken op maat, maar hebben ook heel wat standaardformaten in verhuur, waardoor je op een budgetvriendelijke manier een unieke setting en sfeer kan creëren voor ieder evenement." De rol van LED wordt steeds belangrijker, bevestigt Bettens: "Absoluut. Zo werden de High Output LED's speciaal ontwikkeld voor theaters, verhuurbedrijven en TV studio's. Door de combinatie met cyclorama's en projectieschermen verspreiden ze een gelijkmatig en magisch licht. Het horizondoek kan je gebruiken als traditionele backdrop op het podium en door de sterkte en de kleuren van de LED's te veranderen kunnen diverse decors gecreëerd worden. De flexibiliteit van het cyclorama biedt veel mogelijkheden en dankzij de LED's heb je geen extra ruimte achter het doek nodig om lampen op te hangen." Living Projects XL Video Ledlease ShowTex |