Inhoud
- Box of Doom: Wonderdoos
- Goed nieuws voor consument: Dual -Triple- Quadruple
- Helpende hand: Event planning software
- Pure geluidswinst: fieldrecorders en -mixers
- Voorbeschouwing IBC 2013
- Key Studio's: van cd naar audio flyer
- Plopsa Theater: mooi in alle eenvoud
- De Beste Singer-Songwriter van Nederland
- Theaterlicht: dynamischer dan ooit
- Wereldwijd succes: Tomorrowland Radio en TV
- Film & TV Nieuws
- Column Ferry van Beek
- Voorbeschouwing IBC 2013
- Pure geluidswinst: fieldrecorders en –mixers
- De Beste Singer-Songwriter van Nederland
- Broadcast & Audio Techniek Nieuws
- Goed nieuws voor consument: Dual-Triple-Quadruple
- Box of Doom: Wonderdoos
- Key Studio’s: Van cd naar audio flyer
- Theater & Podia Nieuws
- Plopsa Theater: mooi in alle eenvoud
- Theaterlicht: dynamischer dan ooit
- Show & Events Nieuws
- Wereldwijd succes: Tomorrowland Radio en TV
- Helpende hand: Event planning software
Media Werkplaats Hilversum biedt professionals nieuwe kansen
In Hilversum is de Media Werkplaats Hilversum (MWH) opgericht. De nieuwe Stichting gaat zich inzetten voor boventallige omroepmedewerkers. De Werkplaats wil voor deze groep, maar ook voor aanverwante sectoren, uitgroeien tot een creatieve ontmoetingsplaats van mediaprofessionals.
Bij de publieke omroepen verdwijnen de komende maanden door de omroepbezuinigingen en de daarmee samenhangende fusies, vele honderden banen. Ook bij toeleveranciers en gerelateerde bedrijven verdwijnen arbeidsplaatsen. Dit gegeven vormt de basis onder het ruwe idee voor de Werkplaats. De MWH is in een paar maanden tijd ontstaan, dankzij de enthousiaste reacties en medewerking van de Gemeente Hilversum, de publieke omroep en uitkeringsinstantie UWV. Het idee kon daardoor ook zeer snel gerealiseerd worden. "Alle partijen zien direct het belang van een fysieke ontmoetingsplek. De zes tot achthonderd boventalligen kunnen hier straks terecht en samen bouwen aan uitzicht op een nieuwe toekomst; binnen of buiten de omroep", aldus Albert Bek, voorzitter van de Stichting MWH. Hij stond samen met Lars Timmermans van MediaMovers zo'n twee maanden geleden aan de wieg van het initiatief.
"De bezoekers of deelnemers aan de MWH helpen we natuurlijk op weg met een groot aantal ideeën en workshops die we zelf al hebben gepland. Maar de sleutel tot succes van dit project ligt uiteindelijk bij de deelnemers zelf", aldus Bek; "Wanneer over een paar maanden blijkt dat het niet werkt en er geen nieuwe initiatieven ontstaan, dan zijn we ook weer zo praktisch dat we de deuren sluiten." Bij de opzet van de Werkplaats is rekening gehouden met een tijdelijke opzet. Want ook bij een gebleken succes, zal de instroom uiteindelijk na een jaar of twee jaar opdrogen, zo verwachten de initiatiefnemers.
De ruimte voor de werkplaats (in het voormalig Belastingkantoor van Hilversum) wordt ingericht met meubilair van diverse zendgemachtigden en van de gemeente; alles om een creatieve en inspirerende omgeving te bieden. De MWH is dus laagdrempelig, zonder veel gedoe, pragmatisch van opzet en vooral: zonder grote kosten. Deelname is gratis, de gemeente draagt bij in de huisvesting, het UWV en de Publieke Omroep en een aantal beroepsverenigingen
(onder andere de NVJ) steunen MWH voor de duur van het project. Bovendien werken we samen met bestaande initiatieven vanuit de omroep, zoals de site van werkwijzer via Werkstation.tv.
Het bestuur van de Werkplaats is optimistisch. Het is de bedoeling dat uiteindelijk alle boventalligen bij de Werkplaats genoeg inspiratie opdoen om weer aan de slag te gaan. Van journalist tot video-editor en van it-er en musicus tot facilitair medewerker. Simpel, door het ruilen van kennis en netwerken, maar vooral door samen te praten en na te denken over de mogelijkheden die er ook in deze economisch krappe tijd zeker nog zijn.
De MWH is ondergebracht in een stichting zonder winstoogmerk en heeft dus geen banden met outplacementbedrijven of andere zakelijke dienstverleners die in deze markt actief zijn.
www.mediawerkplaatshilversum.nl
Creatieve producentenLeuk om te zien hoeveel reacties er op mijn vorige column zijn gekomen. Over het algemeen was men blij verrast dat er onderzoek gedaan was naar de toekomst van de bedrijfsfilm. Ook de constatering dat er nog wel degelijk een toekomst is, stemde tot tevredenheid. Hoe de toekomst ingevuld moet worden is minder duidelijk, aangezien het onderzoek ook aangaf dat de films korter, goedkoper en breder van opzet moesten worden.
Als reacties kreeg ik links en suggesties doorgemaild. Had ik al gezien dat er een website is waar je als klant zelf je videomateriaal kunt uploaden, waarna er voor een vast bedrag een bedrijfsfilm van werd gemonteerd? Nee, dat had ik nog niet gezien. De klant moet zelf videobeelden maken d.m.v. z'n mobiele telefoon of digitale camera. Na upload van de videobeelden moet je online betalen met iDeal en een week later heb je je film in je inbox. Leuk concept dat de bedrijfsfilm zeer betaalbaar maakt en voor bijna elk bedrijf bereikbaar. Vraag is natuurlijk wel of de kennis van het maken van mooie plaatjes, het vertellen van een verhaal en het met de ogen van een buitenstaander kijken naar je bedrijf aan de klant zelf overgelaten kan worden. Het voldoet echter wel aan de eis dat de films goedkoper geproduceerd moeten worden.
Een ander voorbeeld, waar ik enthousiast over ben, is het plaatsen van testimonials van klanten in videovorm. Als ik normaal testimonials lees, en soms lijkt het meer op Opsporing Verzocht als er als afzender staat Andre R te Almere, vraag ik me altijd af hoeveel er verzonnen zijn. Bij videotestimonials is het natuurlijk ook mogelijk om door middel van het inhuren van acteurs en actrices de boodschap te faken. De kosten die daarmee gemoeid zijn zullen de meeste bedrijven echter tegenhouden om dit te doen. Als je je klanten echt zover krijgt om gratis iets over je bedrijf te vertellen op video, dan moet dat wel een tevreden klant zijn. Persoonlijker kan het (bijna) niet worden.
Zomaar twee voorbeelden waar creatieve producenten mee bezig zijn. Ze kijken goed om zich heen, inventariseren de behoeften en zoeken mogelijkheden om goedkoper te produceren of met een ander doel te communiceren. Laat dat nou precies zijn wat er in het rapport van de Artesis Plantijn Hogeschool in Antwerpen als aanbeveling stond.
Nu je waarschijnlijk net fris en uitgerust terug bent van vakantie, rust ook op jou de schone taak om onze branche te helpen vernieuwen. Ik ben benieuwd wat voor ideeën
jij allemaal hebt. Je kunt me mailen: ferry.van.beek@allmusic.nl, volgen op twitter
@ferryvanbeek en met me connecten op linkedin.
Als je dit leest ben ik zelf op vakantie. Zodat je binnenkort het resultaat kunt zien van mijn frisse uitgerustheid.
Film&Tv ColumnFerry van Beek All Music Publishing