Journalistiek in HD-kwaliteit

De tijd dat een �razende reporter� slechts gewapend met een notebook op jacht ging naar het laatste nieuws is allang voorbij. Om zeker te zijn van werk in de mediawereld, moeten hedendaagse journalisten toch echt in staat zijn om zelfstandig hun reportages op te nemen, te monteren, te beheren en soms zelfs uit te zenden, zonder de hulp van een productieteam. Redacties moeten bovendien bezuinigen en inkrimpen, terwijl er steeds meer en sneller nieuws wordt geproduceerd. Daardoor is er nauwelijks nog gelegenheid om het vak in de praktijk te leren. Om toch voorop te blijven lopen, is een goede opleiding waarbij men ervaring kan opdoen met de nieuwste technieken dus cruciaal.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Journalistiek in HD-kwaliteit

Magazines | AV-Entertainment Nr5 2013

Fontys Hogeschool Journalistiek

Journalistiek in HD-kwaliteit

De tijd dat een 'razende reporter' slechts gewapend met een notebook op jacht ging naar het laatste nieuws is allang voorbij. Om zeker te zijn van werk in de mediawereld, moeten hedendaagse journalisten toch echt in staat zijn om zelfstandig hun reportages op te nemen, te monteren, te beheren en soms zelfs uit te zenden, zonder de hulp van een productieteam. Redacties moeten bovendien bezuinigen en inkrimpen, terwijl er steeds meer en sneller nieuws wordt geproduceerd. Daardoor is er nauwelijks nog gelegenheid om het vak in de praktijk te leren. Om toch voorop te blijven lopen, is een goede opleiding waarbij men ervaring kan opdoen met de nieuwste technieken dus cruciaal.

De Fontys Hogeschool Journalistiek (FHJ) in Tilburg heeft voor haar journalistieke opleiding ook voor deze doelstelling gekozen. Zo wordt ervoor gezorgd dat de 943 studenten van meet af aan ook ermee vertrouwd worden gemaakt hoe een goed verhaal met behulp van de nieuwste technieken wordt geproduceerd en uitgezonden. "We hadden altijd al studio- en videofaciliteiten beschikbaar voor onze studenten, maar deze werden pas aan het einde van hun studie ingezet, als de student ervoor koos om zich te specialiseren in deze publicatievormen", aldus Jan van den Heuvel, studiomanager van FHJ. "We vonden het ook niet correct dat we studenten bij hun eerste bezoek en in onze brochures lekker maakten met prachtige studio's, terwijl ze daar pas later in hun studie concreet mee in aanraking kwamen."

Contentcreatie als centraal onderdeel

Vanaf het begin van hun studie maken de studenten hun eigen reportages. In het eerste jaar met behulp van videomateriaal van hun smartphones en later met meer professionelere camera's en faciliteiten. "Onze studenten reizen over de hele wereld om hun reportages samen te stellen, en dat levert telkens een bijzonder gevarieerd programma op", vertelt Van den Heuvel. Al het videomateriaal wordt dan door de studenten bewerkt en gemonteerd op iMacs en voor een wekelijkse uitzending bijeengebracht in één van de vernieuwde HD-studio's. Na twaalf jaar werd de oude apparatuur daarvan vervangen.

 

Deze studio bevindt zich in de oude sporthal van de school. De hele workflow is opgebouwd rondom de ATEM 2 M/E Production Studio van Blackmagic Design, die bestuurd wordt via het ATEM 1 M/E Broadcast Panel. Deze opzet leert de studenten direct om te gaan met de technische kant van deze uitzendfaciliteiten. Een Compact Videohub wordt gebruikt voor het doorsturen van camerabeelden en andere vormen van input naar de ATEM en andere doeleinden. Een aantal Mini Converters en OpenGear Converters wordt ingezet voor de conversies van en naar SDI, glasvezel en HDMI-aansluitingen in het hele gebouw. Met de ATEM 2 M/E Production Switcher kunnen de studenten schakelen tussen diverse vormen van content, zoals de beelden van de drie vaste camera's voor de presentatoren in de studio en de vele reportages. Daarnaast kan men grafische effecten zoals titels en picture-in-picture toevoegen met behulp van de SuperSource-opties van de ATEM.

Ervaring

Live-producties zijn een belangrijk onderdeel van de opleiding, en niet alleen bij het programma over de studenten hun eigen reportages. Vorig jaar werd tijdens de landelijke verkiezingen een live-debat in het auditorium van de school gehouden, waarbij o.a. Tweede Kamerleden aan de discussie deelnamen. "Voor dat project moesten we extra apparatuur huren. Maar met de nieuwe studiofaciliteiten kunnen studenten speciale live-items zelf in HD produceren en uitzenden, wat hen weer de nodige extra ervaring oplevert", legt Van den Heuvel uit. De HD-uitzendingen worden binnen de school bekeken op een groot scherm in het auditorium en op schermen bij de receptie en in alle klaslokalen. Er zijn ook plannen om de uitzendingen binnenkort te 'streamen'.

Eigen specialisten

Het studioteam bestaat uit experts uit de praktijk. Van den Heuvel is een professionele cameraman en zijn collega's hebben bij verschillende studio's en post-productie bedrijven gewerkt. De studenten krijgen dus begeleiding en adviezen van mensen uit de praktijk. "Het maakt niet uit of je nu aan een lifestyle programma meewerkt of midden in een nieuwsuitzending zit, je moet als aankomende journalist in staat zijn om professioneel videomateriaal in een goede kwaliteit af te leveren", aldus Van den Heuvel. "Met de Blackmagic-producten in onze studio kunnen we de omgeving voor nieuwsuitzendingen en televisieprogramma's nauwkeurig nabootsen, maar we kunnen onze studenten ook leren hoe ze hun nieuws voor andere kanalen kunnen publiceren. Welke publicatievorm ze voor hun verhaal ook kiezen, ze beschikken over de technieken en vaardigheden om hun inhoud direct te verspreiden."

Krachtig productiemiddel

"De ATEM 2 M/E Production Switcher is dankzij de vele opties een snel en krachtig productiemiddel waarmee je een heleboel verschillende taken kan vervullen ? een perfecte keuze voor onze studenten", luidt de conclusie van Van den Heuvel. "We streven ernaar de meest volledige opleiding te bieden, ook vanwege de stevige concurrentie in de huidige mediawereld. Met de studio en de wekelijkse uitzendingen bereiden we onze studenten zo goed mogelijk voor op de dagelijkse praktijk van een echte studio-omgeving. Uitzenden in HD-kwaliteit hoort daar bij, zodat we er zeker van zijn dat we ze helpen om een uitstekende gegadigde voor een baan te worden."

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment